Klassikkoparatiisi

Kevätuhri!

  • 53 min
  • ei kuunneltavissa

Kuin eläin tai häikäisevä härveli. Igor Stravinskyn Kevätuhri kuuluu niihin teoksiin, joiden tenho ei lakkaa. Sen merkitys musiikinhistoriassa on vailla vertaa, sen ympärille on muodostunut varsinainen myyttien verkko. Nyt, yli sata vuotta syntymästään se on aina yhtä raju ja vapauttava.

Igor Stravinsky: Le Sacre du Printemps – Kevätuhri

L´Adoration de la terre – Maan palvonta
Introduction - Johdanto
Les augures printaniers - Kevään ennusmerkit
Jeu du rapt - Morsiammen ryöstöleikki
Rondes Printanières - Kevään piirileikkejä
Jeux des cités rivales - Kilpailevien heimojen pelit
Cortège du Sage, Adoration de la terre - Viisasten vanhusten kulkue, Maan palvonta
Le Sage - Viisaan vanhuksen kulkue
Danse de la terre - Maan tanssi

Le Sacrifice – Uhri

Introduction – Johdanto
Cercles mystérieux des adolescents – Nuorten neitojen mystiset piirit
Glorification de l’Elue – Valitun ylistäminen
Evocation des ancêtres – Esi-isien esiinmanaaminen
Action rituelle des ancêtres – Esi-isien rituaali
Danse sacrale (L’Elue) – Uhritanssi (Valittu)

Los Angelesin Fiharmonikot, joht. Esa-Pekka Salonen.

Viikon teoksen esittelee Eva Tigerstedt.

Lähetykset

  • ti 28.5.2013 13.58 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Jean-Philippe Rameau oli aikaansa edellä säveltäessään värikkäitä ja eloisia oopperoitaan. Silti hän kituutti kanttorina pitkän tovin ennen kuin alkoi saada mainetta oopperasäveltäjänä. Silloin hän joutui keskelle ranskalaista oopperakiistaa ja pamflettisotaa. Les Boréades-oopperasta tehty orkesterisarja on hurmaavaa musiikkia. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Jean-Philippe Rameau: Orkesterisarja oopperasta Les Boréades
    Ouverture
    Entrée
    Entrée des Peuples
    Contredanse en rondeau
    Les Vents
    Gavotte I&II pour les heures et les Zephirs
    Menuets I-II
    Contredanse très vive

    Le Concert des Nations, joht. Jordi Savall

    Maurice Ravel: Sonatine
    Modéré
    Mouvement de Menuet
    Animé

    Martha Argerich, piano

  • Igor Stravinskyn orkesteriteos Satakielen laulu syntyi H. C. Andersenin sadun pohjalta sävelletyn oopperan musiikista. Teos on sävelletty ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä. Elävä ja mekaaninen lintu asetetaan vastakkain. Olivier Messiaen sävelsi Lintujen kuilun toisen maailmansodan aikana. Linnut soivat myös barokin pienissä kappaleissa. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin. Ohjelma on uusinta tammikuulta 2015.

    Ohjelman musiikit:

    Pietro Torri: Son rosignolo
    (Julia von Landsberg, sopraano, ja Simon Borutzki, nokkahuilu sekä Hofkapelle Schloss Seehaus).

    Igor Stravisnky: Le Chant du Rossignol - Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri, joht Pierre Boulez).

    Francois Couperin: Le Dodo, ou L’amour au berceau (Simon Borutzki, bassonokkahuilu sekä Hofkapelle Schloss Seehaus).

    Olivier Messiaen: Abime des oiseaux - Lintujen kuilu - Aikojen lopun kvartetosta (Jonathan Cohler, klarinetti).

  • Gustav Mahlerin neljäs sinfonia on kirkas ja klassinen. Se soi taivaallisen kauniisti, vinksahtaneesti ja mustanpuhuvasti. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Gustav Mahler: Sinfonia no 4
    1. Heiter, bedächtig, nicht eilen
    2. In gemächlicher Bewegung, ohne Hast
    3. Ruhevoll (Poco adagio)
    4. Sehr behaglich (Wir geniessen die himmlischen Freuden)
    Teksti Des Knaben Wunderhorn, Pojan ihmetorvi-kansanrunokokoelmasta

    Juliane Banse, sopraano, ja Clevelandin orkesteri, joht. Pierre Boulez.

  • Jean Sibeliuksen elämässä koitti uusi vaihe, kun kurkkukasvain repäistiin irti ja viinakset oli jätettävä. Sävelkieleen tuli uutta pelkistyneisyyttä ja sisäänpäinkääntyneisyyttä. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Jean Sibelius: Öinen ratsastus ja auringonnnousu Op.55
    (Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Leif Segerstam).

    William Lawes: Sarja consortyhtyeelle F-duuri, osa I "Auringonnousu"
    (Fretwork-yhtye).

    John Adams: The Chairman dances (Puhemies tanssii), foxtrot orkesterille
    (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Simon Rattle).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä