Klassikkoparatiisi

Tulilintu

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Igor Stravinskyn Tulilintu-baletti sinkaisi säveltäjän hetkessä tähdeksi Pariisissa vuonna 1910. Siitä alkaisi Stravinskyn taival musiikin historiaan. Mutta kuka olikaan tämä hintelä mies, josta kukaan ei ollut kuullutkaan? Miten Tulilintu syntyi, ja kuka oli Igor ennen kuin hänestä tuli tähtisäveltäjä Stravinsky? Eva Tigerstedt kertoo Stravinskyn elämän alkuvaiheista ja Tulilintu-teoksesta.

Ohjelman musiikit:

Otteita baletista Tulilintu (WDR Sinfoniaorkesteri Köln/Jukka-Pekka Saraste)
Ote sinfoniasta no 1 (Pietarin Filharmonikot/Vladimir Ashkenazy)
Ote teoksesta Scherzo Fantastique (Pietarin Filharmonikot/Vladimir Ashkenazy)
Orkesterisarja baletista Tulilintu (Lontoon Sinfoniaorkesteri/Claudio Abbado)

Lähetykset

  • ti 24.11.2015 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Klassikkoparatiisissa on havaittu kevään lähestyvän. Samalla muistetaan viime vuonna 90 vuotta täyttänyttä György Kurtágia. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Darius Milhaud: Sinfonia nro 1 "Kevät"
    Capella Cracoviensis, joht. Karl Anton Rickenbacher

    György Kurtág: Játékok
    Aus der Ferne
    J.S.Bach/Kurtág: Triosonaatti Es-duuri BWV 525
    Marta ja György Kurtág, piano

    György Kurtág: Kafka-fragmentteja, osat:
    Hyvät kulkevat yhtä jalkaa
    Kuin syksyinen tie
    Piilopaikkoja
    Rauhattomasti
    Kehtolaulu I
    Anu Komsi, sopraano, ja Sakari Oramo, viulu

    György Kurtág: Stele
    Berliinin Filharmonikot, joht. Claudio Abbado

    Robert Schumann: Kolme romanssia oboelle ja pianolle op.94
    I Nicht schnell
    II Einfach, innig
    III Nicht schnell
    Francois Leleux, oboe, ja Eric Le Sage, piano

    Darius Milhaud: Le Printemps, Kevät, viululle ja pianolle
    Gidon Kremer, viulu, ja Elena Bashkirova, piano

  • Maurice Ravelin Bolero on yksi tunnetuimmista klassisen musiikin teoksista. Mikä siinä kiehtoo? Miltä se kuulostaisi huuliharpulla tai jazzbändin soittamana? Kuulemme myös aidon ja alkuperäisen Boleron. Ravel oli itse sitä mieltä, että kappaleessa ei ole yhtään musiikkia.

    Toimittajana Eva Tigerstedt.

    Ohjelmassa kuultavat teokset:

    Maurice Ravel: Bolero (Larry Adler, huuliharppu, ja Carrol Gibbsonin orkesteri, sov. Branga).

    Maurice Ravel: Bolero (Berliinin filharmonikot, joht Pierre Boulez).

    Claude Debussy: Rapsodia saksofonille ja orkesterille (Kenneth Radnofsky, alttosaksofoni, ja New Yorkin Filharmonikot, joht Kurt Masur).

    Maurice Ravel: Bolero (Benny Goodman orkestereineen).

  • Johann Sebastian Bachin Matteus-passio on pääsiäismusiikin järkäle, josta voi löytää loputtomasti musiikillista moninaisuutta ja symboliikkaa. Pienen polun teoksen sokkeloihin avaa Eva Tigerstedt.

    Musiikkia esittävät:
    Christoph Prégardien, evankelista
    Matthias Goerne, Jeesus
    Christine Schäfer, sopraano
    Bernarda Fink, kontra-altto
    Dietrich Henschel, basso, myös Juudaksena, Pietarina ja Pilatuksena
    Arnold Schönberg-kuoro, Wiener sängerknaben sekä Concentus musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt.

  • Puutarhassa kulkeminen on erilaisten ulkotilojen läpi vaeltamista, tuoksujen, äänien, muotojen, valojen ja värien aistimista. Ihmekö tuo, että puutarhat ovat aina innoittaneet säveltäjiä.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Anonyymi: Dindiridin
    Rodrigo de Ceballos: Hortus conclusus
    (Orlando consort).

    Manuel de Falla: Öitä Espanjalaisissa puutarhoissa, osa I Generalifen puutarhassa
    (Alicia de Larrocha, piano, ja Lontoon Filharmoninen orkesteri/Rafael Frühbeck de Burgos).

    Kaija Saariaho: Six Japanese gardens (Kuusi japanilaista puutarhaa) lyömäsoittimille ja elektroniikalle
    1. Tenju-an garden of Nanzen-ji temple
    2. Many pleasures (Garden of the Kinkaku-ji)
    3. Dry mountain stream
    4. Rock garden of Ryoan-ji
    5. Moss garden of the Saiho-ji
    (Florent Jodelet, lyömäsoittimet, ja Kaija Saariaho, elektroniikka)

    Claude Debussy: Estampes (Vaskipiirroksia)
    I Pagodit
    II Ilta Granadassa
    III Puutarhoja sateessa
    (Jean-Efflam Bavouzet, piano).

  • Minkälainen on sinfonia, jonka ensimmäinen, keskeinen ja viimeinen piirre on rytmi?
    Ainakin se pursuaa energiaa ja riemua.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikki:

    Ludwig van Beethoven: Sinfonia no 7 A-duuri, Op.92
    I Poco sostenuto – Vivace
    II Allegretto
    III Scherzo (Presto)
    IV Finaali (Allegro con brio)

    Euroopan kamariorkesteri, joht. Nikolaus Harnoncourt

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä