Musiikkistudio

Einar Englund 100 vuotta

  • 58 min
  • ei kuunneltavissa

Einar Englundin (1916-1999) syntymästä tulee 17.6. kuluneeksi sata vuotta. Hänen tuotantonsa kulmakiviä ovat seitsemän sinfoniaa, kuusi konserttoa sekä laaja joukko kamari- ja soolosoitinteoksia - laulumusiikkia hän sen sijaan sävelsi hyvin vähän. Lähestulkoon ainoana suomalaissäveltäjänä Englund pysyi koko uransa ajan uusklassikkona. Avantgardismin rantautuessa Suomeen 1960-luvulla Englund katsoi välttämättömäksi vaieta lähes vuosikymmenen ajaksi, mutta kun hän 70-luvulta alkaen koki ilmapiiriin jälleen suotuisammaksi kaltaiselleen säveltäjälle, jatkoi hän suunnilleen siitä mihin oli jäänytkin. 80-luku oli Englundille erityisen hedelmällinen periodi.

Einar Englund: Sonatiini in d (Einar Englund, piano); Chaconne (Radion kamarikuoro, joht. Timo Nuoranne); Pavane ja Toccata (Henri Sigfridsson, piano); Sonaatti sellolle ja pianolle (Erkki Rautio, sello ja Matti Rautio, piano); Sonatiini nro 2 "Pariisilainen" (Eero Heinonen, piano). - Lotta Emanuelsson esittelee Yleisradion uunituoretta musiikkituotantoa ja arkiston aarteita.

Lähetykset

  • to 16.6.2016 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Fokuksessa Musiikkistudiossa on säveltäjä Osmo Tapio Räihälä, jonka musiikkia kuunnellaan Yleisradion kantanauhoilta. Mitä merkitsee säveltäjälle oman musiikin päätyminen kantanauhalle? Tai peräti kuvan kanssa YouTubeen? Säveltäjä vastaa näihin ja pariin muuhunkin kiperään kysymykseen. Toimittaja Anu Jaantila.

    Ohjelmassa kuultavat Räihälän teokset:

    Rampant - Reeta Maalismaa, viulu, ja Maria Puusaari, viulu
    Soliloque (yhdessä Kai Rantalan kanssa) - kuusiosainen teos, joka yhdistelee akustista ääntä ja elektronimusiikkia
    Aflao Highway, osat 1-3, "More Than Able", "Observers Are Worried" ja "Do Good In Case of Tomorrow" - Matilda Kärkkäinen, piano
    Myriad - Musiikkitalon kuoro ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Hannu Lintu

  • Dmitri Shostakovitsh: Kolme duoa kahdelle viululle ja pianolle; Moritz Moszkowski: Sarja (Petri Aarnio ja Pasi Eerikäinen, viulu, Naoko Shibayama-Aarnio, piano). Ralph Vaughan Williams: Pianokvintetto (Taija Angervo, viulu, Ilari Angervo, alttoviulu, Eeva Rysä, sello, Aapo Juutilainen, kontrabasso ja Juhani Lagerspetz, piano). Esitykset on äänitetty RSO:n muusikoiden kamarimusiikkikonserteissa Musiikkitalon Paavo-salissa marraskuussa 2016 ja tammikuussa 2017. - Lotta Emanuelsson esittelee Yleisradion uunituoretta musiikkituotantoa ja arkiston aarteita.

  • Radion sinfoniaorkesterin pasunisti, Yhdysvaltain New Orleansissa syntynyt Darren Acosta suunnitteli toukokuisen kamarimusiikki-iltapäivän Musiikkitalon Paavo-saliin. Mukaansa musisoimaan hän pyysi huilisti Hanna-Kaarina Heikinheimon, klarinetisti Mikko Raasakan, sellisti Juho Laitisen, kontrabasisti Teemu Kauppisen, pianisti Jouko Laivuoren ja lyömäsoittaja Antti Ohenojan.
    Kiinnostus Jukka Tiensuun musiikkiin sai Acostan valitsemaan neljä mainiota Tiensuu-teosta sekä intialaisvaikutteisen kappaleen ihailemaltaan Eero Hämeenniemeltä. Lyömäsoittaja Antti Ohenoja toi lisäksi palettiin amerikkalaisen Joseph Schwantnerin vikkelän marimbateoksen.
    Konsertin säveltäjien, taiteellisen suunnittelijan ja lyömäsoitinsolistin yhteinen nimittäjä on Pohjois-Amerikka. Pasunisti Darren Acostan tie Suomeen Radion sinfoniaorkesterin pasunistiksi kulki Uuden Englannin Konservatorion ja Juilliardin musiikkikoulun kautta, joista jälkimmäisessä on opiskellut myös säveltäjä Jukka Tiensuu. Juilliardissa opetti sävellystä illan marimbakappaleen tekijä säveltäjä Joseph Schwantner, joka kuului myös Eastmanin musiikkikoulun opettajakuntaan, jossa puolestaan opiskeli säveltäjä Eero Hämeenniemi. Lyömäsoittaja Antti Ohenojan opinahjo oli Toronton yliopisto.
    Darren Acosta kuuli aikoinaan Helsingin Konservatorion salissa Jukka Tiensuun sävellyskonsertin ja oli myyty. "Miten saisin hänet säveltämään enemmän pasuunalle", oli Acostan ensimmäinen ajatus, mutta pian hän sai huomata, että Tiensuun kamarimusiikkituotannossa on paljon töitä pasuunalle.
    Hämeenniemen Tiin Chaar -teos syntyi Antti Ohenojan tilauksesta. Ohenoja opiskeli Kanadassa laajalti maailmanmusiikkia ja oivalsi, että monissa eksoottisissa maissa marimba on yhtä tärkeä instrumentti kuin länsimaissa piano. Torontossa hän keskittyi myös tablaan, jota kuullaan Hämeenniemen teoksessa. Toimittaja Anu Jaantila.
    Ohjelmassa kuultavat teokset:
    Jukka Tiensuu: Asteletsa (Raasakka)
    Jukka Tiensuu: Tanzikone (Heikinheimo, Laitinen, Acosta)
    Joseph Schwantner: Velocities (Ohenoja)
    Jukka Tiensuu: Aspro (Laivuori, Raasakka, Laitinen, Acosta)
    Jukka Tiensuu: Kalaasi (Heikinheimo, Raasakka, Kauppinen, Acosta)
    Eero Hämeenniemi: Tiin Chaar (Ohenoja, Acosta)

  • Einojuhani Rautavaara: Three Sonnets of Shakespeare (Jorma Hynninen, baritoni, ja Ralf Gothóni, piano). Robert Schumann: Metsäkuvia (Anastasia Injushina, piano). Vilho Luolajan-Mikkola: Suvella (Mikael Helasvuo, huilu ja Jukka Savijoki, kitara). Väinö Raitio: Kesäidyllejä (Risto Kyrö, piano). - Lotta Emanuelsson esittelee Yleisradion uunituoretta musiikkituotantoa ja arkiston aarteita. (Uusinta vuodelta 2012.)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä