Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Tapaus Antonin Dvorák

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Antonin Dvorákin tarina eteni kuten historialliset menestyskertomukset aina. Ilman sen kummempia harjoituksia, taisteluita ja perkeleellisiä kaksoisäänietydejä tuleva säveltäjä oppi soittamaan itsekseen teurastamon takahuoneessa viulua ja alkaa nopeasti ansaita vingutuksellaan niin hyvin rahaa, että isä antaa hänen heittää kirveen nurkkaan. Hän ei siis kertaakaan teinivuosien myrskyissä rukoillut äidiltään lupaa saada lopettaa soittotunnit ja mennä pelaamaan kyykkäpölkkyä, jolloin vain äidin periksi antamaton päättäväisyys olisi pitänyt hänet ensyklopedian sivuilla. Ei, nuo ovat ongelmia uudesta maailmasta, eikä teinipoika Antonin Dvorák tiennyt mitään parempaa kuin viulunsoitto. - Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelman musiikit (katkelmia):

Dvorák: Jousikvartetto nro 14 (Tokyo-kvartetti)

Dvorák: Bagatelli op. 47 kahdelle viululle, sellolle ja urkuharmonille (Panocha-kvartetti)

Dvorák: Jousisekstetto A-duuri (Wiener Streichsextett)

Dvorák: Rusalkan laulu kuulle (Karita Mattila, sopraano, RSO/Jukka-Pekka Saraste)

Dvorák: Sypressejä (Uusi Helsinki –kvartetti)

Dvorák: Sellokonsertto h-molli (Jean Guillou Queyras, sello, Prahan filharm. ork./Jiří Bělohlávek)

Brahms: Sinfonia nro 1 c-molli (New Yorkin filharmonikot/Zubin Mehta)

Brahms: Unkarilainen tanssi nro 5 (Nicholas Angelich ja Frank Bailey, piano)

Dvorák: Slaavilainen tanssi nro 15 A-duuri (Christian Köhn ja Silke-Thora Matthies, piano)

Dvorák: Sinfonia nro 9 (Bambergin sinfonikot/Robin Ticciati)

Burleigh: Deep River (Paul Robeson, laulu, sekä kuoro ja orkesteri/Ernest Irving)

Burleigh: The Man in White (Regina McConnell, sopraano, ja Michael Cordovana, piano)

Burleigh: Plantation melodies, nro 2 "An Ante-Bellum Sermon" (Apollo Chamber Players)

Burleigh: Plantation Melodies (urkuposetiiviversio)

Trad: Swing Low, Sweet Chariot (King’s Singers)

Fisher - Dvorák: Goin' Home (Lawrence Tibbett, ja yhtye)

Lähetykset

  • ke 13.7.2016 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Loputtomia ovat ne aikalaisten haltioituneet kirjoitukset, joissa kuvataan Chopinin soittoa. Hän oli huikea tekninen taituri. Mutta ennen kaikkea hänen soitossaan oli aina jokin maaginen imu, jonka ansiosta kuuntelijat menivät täysin sekaisin pienestäkin kappaleesta. Parhaimmillaan Chopin oli improvisoidessaan. Sen hän teki yksityisissä illanvietoissa vasta sitten, kun kaikki muut innokkaat soittajat olivat käyneet koskettimilla kahlaamassa pari muotitanssia. Ja kun hän lopulta aloitti, ei loppua ollut tullakaan. Hän saattoi improvisoida useita tunteja tauotta, ja toisinaan hän oli tällaisen urakan jälkeen niin nääntynyt, että hänet oli kannettava kotiin. - Minna Lindgren esitelmöi

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Frédéric Chopin:
    Etydi nro 21 Ges-duuri op. 25/9 (Alfred Cortot)
    Masurkka nro 41 cis-molli op. 63/3 (Vladimir Ashkenazy)
    Poloneesi nro 6 As-duuri op. 53 (Martha Argerich)
    Nokturni nro 20 cis-molli (Elisabeth Leonskaja)
    Rondo konsertosta nro 1 e-molli pianolle ja orkesterille (Olli Mustonen ja San Franciscon SO/Herbert Blomstedt)
    Valssi nro 4 F-duuri op. 34/3 (Artur Rubinstein)
    Balladi nro 1 g-molli op. 23 (Claudio Arrau)

    Johann Strauss nuorempi: Tritsch-Tratsch-Polka (Baynov Piano Ensemble)

    Vincenzo Bellini: Norman aaria "Casta diva" oopp. Norma (Joan Sutherland, sopraano, ja Lontoon sinfoniakuoro ja -ork./Richard Bonynge)

  • Rousseau ei säveltänyt juuri muuta kuin tämän yhden oopperan. Tunnetuin melodraama Pygmalion, on sovitus soolohuilulle Vivaldin Kevät-konsertosta, joitain lauluja ja motetteja. Hänen oopperansa on hurmaava murroskauden taideteos, syntynyt sinä ohikiitävänä hetkenä, kun barokki oli hylätty mutta klassismi ei vielä ollut tuonut sääntöjään ja järkeään taiteisiin. Sillä Rousseau tosiaan hyppäsi klassismin ja rokokoon yli ja viskasi taiteet suoraan romantiikan aikakaudelle. Muut sitten tulivat perässä. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Jean-Jacques Rousseau: Kylän tietäjä (Cantus firmus -kamarikuoro ja -orkesteri, joht. Andreas Reize, sol. Gabriela Bürgler, sopraano, Michael Feyfar, tenori, ja Dominik Wörner, baritoni).

  • Mitä kauemmas Wienistä ottomaanit joutuivat perääntymään, sitä innokkaammin kaupungissa alettiin hyödyntää turkkilaiseksotiikkaa. Kun Joseph II tilasi nuorelta Mozartilta oopperan kesällä 1781, wieniläiset eivät muuta tehneetkään kuin joivat turkkilaisjuomaa uusissa kahviloissaan ja höpöttivät sellaisista asioista kuin haaremi, eunukki, sapeli ja seralji. (Seralji on siis palatsi, ei paikkakunta, kuten joskus tyhmässä nuoruudessani luulin). Mozart saattoi luottaa siihen, että Burg-teatterin yleisö tiesi, miltä mehter-marssi kuulostaa tai että muslimimies saa ottaa monta vaimoa mutta ei juoda viiniä. Ne voisivat siis toimia komiikan keinoina ja niiden varaan olisi uskottavaa rakentaa draaman kannalta tärkeä konflikti. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    W. A. Mozart: Ryöstö seraljista, 3-näytöksinen ooppera (Christine Schäfer, sopraano/Konstanze, Patricia Petibon, sopraano/Blonde, Ian Bostridge, tenori/Belmonte, Iain Paton, tenori/Pedrillo, Alan Ewing, basso/Osmin, Jürg Löw, puhe/Selim, Sophie Lamotte d'Argy, puhe/Blonde, ja Les Arts Florissants/William Christie).

    Mehter-sävelmä: Segah peshrevi (Mehter Takimi).

    Franz Liszt: Allegretto vivace - allegro animato konsertosta pianolle ja orkesterille nro 1 Es-duuri (Daniel Barenboim ja Berliinin valtionorkesteri/Pierre Boulez):

    W. A. Mozart: Rondo alla turca sonaatista pianolle nro 11 A-duuri (Miyuki Itoh, fortepiano).

    Ludwig Fischer: Im tiefen Keller (Wilhelm Hesch, basso, ja ork.).

    W. A. Mozart: Yön kuningattaren aaria "Der Hölle Rache kocht in mainem Herzen" oopp. Taikahuilu (Anu Komsi, sopraano, ja Sinfonia Lahti/Sakari Oramo).

  • Kosti Vehanen oli ennen kaikkea säestäjä ja teki tässä roolissa huikean, kansainvälisen uran. Jos hän ei sen lisäksi olisi ollut verraton kirjoittaja, joka julkaisi viisi toinen toistaan merkillisempää kirjaa elämästään, harva tietäisi hänestä. Kirjoissa kerrotaan limittäin maailman luokan laulajista, eksoottisista paikoista, Arfan prinsessasta (joka oli entinen suomalainen reportterinainen) ja kärpäsestä, koska Kosti Vehaselle kaikki on ollut mielenkiintoista ja melkein kaikki hieman huvittavaa. - Minna Lindgren esitelmöi. (Uusinta)

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Trad.: Deep River (Marian Anderson, altto, ja Kosti Vehanen, piano)

    Wolf: In der Frühe (Helge Lindberg, baritoni, ja Kosti Vehanen, piano)

    Händel: Siciliana (Helge Lindberg, baritoni, ja Kosti Vehanen, piano)

    Wagner: Nun sei bedankt, mein lieber Schwan oopp. Lohengrin (Jacques Urlus, tenori, ja orkesteri)

    Schubert: Ave Maria (Marian Anderson, altto, ja Kosti Vehanen, piano)

    Trad., sov. Vehanen: Tuku, tuku lampaitani (Marian Anderson, altto, ja Kosti Vehanen, piano)

    Sibelius: Säv, säv, susa (Madame Charles Cahier, altto, Kosti Vehanen, piano, ja tuntem. viulisti)

    Vehanen: Savuke (Arto Satukangas, piano)

    Schumann: Der Nussbaum (Marian Anderson, altto, ja Kosti Vehanen, piano)

  • Soittimista piano, viulu ja harppu ovat jostain syystä olleet erityisen sopivia naisen itseilmaisun välineitä. Jako miesten ja naisten soittimiin on ihmeellisen sitkeä, ja vasta 2000-luvulla orkesterit ovat muuttuneet tasa-arvoisiksi niin, että nainen voi soittaa tuubaa ja kontrabassoa, mies harppua ja huilua.

    Konservatiivisin alue on tietysti saksankielinen Eurooppa, jossa Kirche, Küche und Kinder on yhä monien mielestä naisen paras tie.

    Berliinin filharmonikkoihin päästettiin ensimmäinen nainen vuonna 1982. Hän oli harpunsoittaja, tietenkin, mutta kiinnitys otti sen verran koville 76-vuotiaan elinikäisen ylikunniapääkapellimestari Herbert von Karajanin sielunmaisemassa, että hän erosi tehtävästään.

    Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Charles Gounod: Margaretan jalokiviaaria "Ah! je ris de me voir" oopp. Faust (Aino Ackté, sopraano, ja ork.).

    Barbara Strozzi: Tradimento, tradimento (Sephira-Ensemble).

    Clara Schumann: Scherzo nro 2 c-molli (Micaela Gelius, piano).

    Hildegard von Bingen: Tanssi soittimille hengellisestä näytelmästä Ordo virtutum (Sequentia).

    Nadia Boulanger: Modéré kok. kolme kappaletta sellolle ja pianolle (Antonio Meneses ja Celina Szrvinsk).

    Fanny Mendelssohn: Allegretto jousikvartetosta Es-duuri (Ébène-kvartetti).

    Christian Pezold (aiemmin oletettu J. S. Bach): Menuetti G-duuri (Igor Kipnis, klavikordi).

    Alma Mahler: Ich wandle unter Blumen kok. viisi laulua (Angelika Kirchschlager, mezzosopraano, ja Helmut Deutsch, piano).

  • Yhtä kokemusta vahvempana tai hauraampana, yhden uuden kokemuksen runtelemana Johann Sebastian Bach kirjoitti teoksensa viululle ilman säestystä, vaikka kukaan ei häneltä sellaisia tilannut ja vaikka kukaan ei hänen eläessään niitä soittanut. Hän kuuli sooloviuluteokset vain mielessään, hänelle ne olivat nuotteja, joita hän kirjoitti niin kuin meistä monet kirjoittavat päiväkirjaa selventääkseen sekamelskaa sisällään. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Johann Sebastian Bach:
    Preludi nro 5 D-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Preludi nro 3 Cis-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Allegro Brandenburgilaisesta konsertosta nro 5 D-duuri (Euroopan Brandenburg-ork./Trevor Pinnock).
    Alkusoitto sarjasta orkesterille nro 4 D-duuri (Zefiro-barokkiork./Alfredo Bernardini).
    Inventio nro 6 E-duuri (Wolfgang Rübsam, piano).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 1 g-molli (Viktoria Mullova)
    Tempo di Borea partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Double partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Fuuga sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (George Enescu).
    Andante sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Viktoria Mullova).
    Allemande partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Chaconne partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (Isabelle Faust).

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    Papagenon ja Papagenan duetto "Pa - pa - pa" oopp. Taikahuilu (Daniel Schmutzhard, baritoni, Sunhae Im, sopraano, ja Berliinin vanhan musiikin akatemia/René Jacobs).

  • Tehtyään Tulilinnulla kansainvälisen läpimurtonsa Stravinsky haki Pietarista perheensä maailmalle, ja niin pakkasivat matkalaukkunsa raskaana oleva vaimo, kaksi lasta, lastenhoitaja, taloudenhoitaja, säveltäjän veli ja isä. He kaikki kulkivat Stravinskyn mukana Sveitsiin, Italiaan ja Ranskaan, sillä muistattehan, Stravinsky oli hyvin venäläinen. Hän tarvitsi venäjän kieltä, hälinää ja rasvaisia paistinpiiraita arkeensa. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Igor Stravinsky: Petrushka (Amsterdamin Concertgebouw-ork./Colin Davis).

    Igor Stravinsky: Kevätuhri (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen).

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä (Ranskan radion FO/Mikko Franck).

    Ukrainalainen kansansäv.: Bondarivna (Natalka Rybak ja Anya Zelinska, laulu).

    Émile Spencer: Le jambe au bois (Dranem, laulu, ja ork.).

  • Tristan-sointu on ratkaisematon ongelma maailmassa, jossa musiikki perustuu jännitteille ja niiden purkauksille. Sitä pidetään vaikeana asiana, monimutkaisena suorastaan, kuten kaikkea, mikä liittyy Richard Wagnerin kynänjälkeen. Mutta kyse on ihan muusta, itse asiassa vimmatusta tarpeesta selkeyttää asioita. Tristan ja Isolde on äärimmäisen yksinkertainen draama: siinä mahdoton neljän sävelen kimppu ylläpitää jännitettä monta tuntia, kunnes mahdottomasta tulee totta ja päättymätön riitasointuketju päättyy sulosointuisen kauniisti. Tuo kaikki on kuin suoraan Wagnerin elämästä. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Wagner: Alkusoitto oopp. Tristan ja Isolde (Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Isolden aaria "Mild und leise wie er lächelt" oopp. Tristan ja Isolde (Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Donizetti: Lucian aaria "Quando rapito in estasi" oopp. Lucia di Lammermoor (Joan Sutherland, sopraano, ja Rooman Santa Cecilia -akatemian ork./John Pritchard).

    Beethoven: Allegro con brio sinfoniasta nro 5 c-molli (Bostonin sinfoniaorkesteri/Seiji Ozawa).

    Wagner: Tristanin ja Isolden duetto "O sink hernieder, Nacht der Liebe" oopp. Tristan ja Isolde (Siegfried Jerusalem, tenori, Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Mein lieber Schwan!" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Nun sei bedankt" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Toisen näytöksen alkusoitto oopp. Valkyyria (Covent Garden -oopp. ork./Georg Solti).

    Monteverdi: Orfeuksen aaria "Tu se' mia vita" oopp. Orfeus (Rolando Villazon, tenori, ja Le Concert d'Astrée/Emmanuelle Haïm).

    W. A. Mozart: Paminan ja Taminon duetto "Wir wandelten durch Feuersgluten" oopp. Taikahuilu (Christiane Oelze, sopraano, Michael Schade, tenori, Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    Wagner: Alkusoitto oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

    Wagner: Finaali "Höchsten Heiles Wunder!" oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä