Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Kreislerista ja ylimääräisistä

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Fritz Kreislerin aikoina konsertit olivat aivan toisenlaisia kuin nykyään. Ensinnäkin Kreisler soitti etupäässä resitaaleja, siis soolo- ja kamarimusiikkiohjelmistoa pianistin kanssa. Eikä se ollut niin tarkkaa, soitettiinko esimerkiksi konsertto orkesterin vai pianistin säestyksellä. Tai soitettiinko kokonaan. Tai soitettiinko edes niin kuin säveltäjä oli kirjoittanut.

Kuuluisa on Kreislerin soittama versio Tshaikovskin viulukonsertosta, joka oli hänen mielestään epäonnistunut ja epälooginen teos. Niinpä hän ystävällisesti auttoi säveltäjää, poisti turhia kohtia ja sävelsi tilalle parempia siirtymiä.

Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelman musiikit (katkelmia):

Kreisler: Liebesleid (Fritz Kreisler, viulu, ja Franz Rupp, piano)

J.S.Bach: Sonaatti sooloviululle g-molli (Fritz Kreisler, viulu)

Kreisler: Syncopation (Joshua Bell, viulu, ja Paul Coker, piano)

Dvorak: Humoreski Ges-duuri (Kreisler ja Rupp)

Trad. sov. Kreisler: Du alter Stephansturm (Kreisler ja Michael Raucheisen, piano)

Kreisler: La Précieuse Couperinin tyyliin (Kreisler ja Raucheisen)

Kreisler: 3.osa Allegro molto konsertosta C-duuri Vivaldin tyyliin (Alicja Smietana, viulu ja johtaja, sekä Extra Sounds Ensemble)

J.S.Bach: 2. osa Largo konsertosta kahdelle viululle d-molli (Kreisler ja Efrem Zimbalist, viulu, sekä Philadelfian SO/Eugeme Ormandy)

Mozart: 1. osa Allegro viulukonsertto D-duuri (Kreisler ja Lontoon FO/Malcolm Sargent)

Brahms: 3. osa Allegro giocoso viulukonsertosta D-duuri (Kreisler ja Lontoon FO/John Barbirolli)

Lähetykset

  • ke 31.8.2016 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Soittimista piano, viulu ja harppu ovat jostain syystä olleet erityisen sopivia naisen itseilmaisun välineitä. Jako miesten ja naisten soittimiin on ihmeellisen sitkeä, ja vasta 2000-luvulla orkesterit ovat muuttuneet tasa-arvoisiksi niin, että nainen voi soittaa tuubaa ja kontrabassoa, mies harppua ja huilua.

    Konservatiivisin alue on tietysti saksankielinen Eurooppa, jossa Kirche, Küche und Kinder on yhä monien mielestä naisen paras tie.

    Berliinin filharmonikkoihin päästettiin ensimmäinen nainen vuonna 1982. Hän oli harpunsoittaja, tietenkin, mutta kiinnitys otti sen verran koville 76-vuotiaan elinikäisen ylikunniapääkapellimestari Herbert von Karajanin sielunmaisemassa, että hän erosi tehtävästään.

    Minna Lindgren esitelmöi.

  • Yhtä kokemusta vahvempana tai hauraampana, yhden uuden kokemuksen runtelemana Johann Sebastian Bach kirjoitti teoksensa viululle ilman säestystä, vaikka kukaan ei häneltä sellaisia tilannut ja vaikka kukaan ei hänen eläessään niitä soittanut. Hän kuuli sooloviuluteokset vain mielessään, hänelle ne olivat nuotteja, joita hän kirjoitti niin kuin meistä monet kirjoittavat päiväkirjaa selventääkseen sekamelskaa sisällään. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Johann Sebastian Bach:
    Preludi nro 5 D-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Preludi nro 3 Cis-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Allegro Brandenburgilaisesta konsertosta nro 5 D-duuri (Euroopan Brandenburg-ork./Trevor Pinnock).
    Alkusoitto sarjasta orkesterille nro 4 D-duuri (Zefiro-barokkiork./Alfredo Bernardini).
    Inventio nro 6 E-duuri (Wolfgang Rübsam, piano).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 1 g-molli (Viktoria Mullova)
    Tempo di Borea partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Double partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Fuuga sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (George Enescu).
    Andante sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Viktoria Mullova).
    Allemande partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Chaconne partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (Isabelle Faust).

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    Papagenon ja Papagenan duetto "Pa - pa - pa" oopp. Taikahuilu (Daniel Schmutzhard, baritoni, Sunhae Im, sopraano, ja Berliinin vanhan musiikin akatemia/René Jacobs).

  • Tehtyään Tulilinnulla kansainvälisen läpimurtonsa Stravinsky haki Pietarista perheensä maailmalle, ja niin pakkasivat matkalaukkunsa raskaana oleva vaimo, kaksi lasta, lastenhoitaja, taloudenhoitaja, säveltäjän veli ja isä. He kaikki kulkivat Stravinskyn mukana Sveitsiin, Italiaan ja Ranskaan, sillä muistattehan, Stravinsky oli hyvin venäläinen. Hän tarvitsi venäjän kieltä, hälinää ja rasvaisia paistinpiiraita arkeensa. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Igor Stravinsky: Petrushka (Amsterdamin Concertgebouw-ork./Colin Davis).

    Igor Stravinsky: Kevätuhri (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen).

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä (Ranskan radion FO/Mikko Franck).

    Ukrainalainen kansansäv.: Bondarivna (Natalka Rybak ja Anya Zelinska, laulu).

    Émile Spencer: Le jambe au bois (Dranem, laulu, ja ork.).

  • Tristan-sointu on ratkaisematon ongelma maailmassa, jossa musiikki perustuu jännitteille ja niiden purkauksille. Sitä pidetään vaikeana asiana, monimutkaisena suorastaan, kuten kaikkea, mikä liittyy Richard Wagnerin kynänjälkeen. Mutta kyse on ihan muusta, itse asiassa vimmatusta tarpeesta selkeyttää asioita. Tristan ja Isolde on äärimmäisen yksinkertainen draama: siinä mahdoton neljän sävelen kimppu ylläpitää jännitettä monta tuntia, kunnes mahdottomasta tulee totta ja päättymätön riitasointuketju päättyy sulosointuisen kauniisti. Tuo kaikki on kuin suoraan Wagnerin elämästä. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Wagner: Alkusoitto oopp. Tristan ja Isolde (Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Isolden aaria "Mild und leise wie er lächelt" oopp. Tristan ja Isolde (Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Donizetti: Lucian aaria "Quando rapito in estasi" oopp. Lucia di Lammermoor (Joan Sutherland, sopraano, ja Rooman Santa Cecilia -akatemian ork./John Pritchard).

    Beethoven: Allegro con brio sinfoniasta nro 5 c-molli (Bostonin sinfoniaorkesteri/Seiji Ozawa).

    Wagner: Tristanin ja Isolden duetto "O sink hernieder, Nacht der Liebe" oopp. Tristan ja Isolde (Siegfried Jerusalem, tenori, Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Mein lieber Schwan!" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Nun sei bedankt" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Toisen näytöksen alkusoitto oopp. Valkyyria (Covent Garden -oopp. ork./Georg Solti).

    Monteverdi: Orfeuksen aaria "Tu se' mia vita" oopp. Orfeus (Rolando Villazon, tenori, ja Le Concert d'Astrée/Emmanuelle Haïm).

    W. A. Mozart: Paminan ja Taminon duetto "Wir wandelten durch Feuersgluten" oopp. Taikahuilu (Christiane Oelze, sopraano, Michael Schade, tenori, Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    Wagner: Alkusoitto oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

    Wagner: Finaali "Höchsten Heiles Wunder!" oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä