Välilevyjä

Vapaana

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Musiikki on vapauden linnake, ainakin arkipäivään verrattuna. Todellisuudessa musiikki ei ole vapaata. Sävelten kaaoksessa on mahdollista luoda merkityksiä vain suhteessa rajoituksiin - mutta mihin?

Välilevyjen Kare Eskola vastaa vapaasti ja estetiikkaa painottaen, mutta muistaen myös konkreettiset vapauden rajoitukset musiikissa.

1. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Sicut cervus (New York Polyphony)
2. Christian Lindberg: Panda climbing up the Hill... into a World of Freedom teoksesta Panda in Love (Öystein Baadsvik, tuuba, ja Arktinen FO/Christian Lindberg)
3. Robert de Visée: Preludi ja passacaille d-molli; Les Sylvains de Mr Couperin (Rolf Lislevand)
4. Bertholt Goldschmidt: Intrada ja Marche militaire baletista Chronicle (Berliinin koomisen oopperan ork./Jakov Kreizberg)
5. Francis Poulenc: Liberté teoksesta La figure humaine (Tenebrae/Nigel Short)
6. Björk & Vulnicura Strings: Stonemilker
7. J.S. Bach: Preludi nro 4 D-duuri, BWV936 (Glenn Gould)
8. Laura Moisio: Lokkeja ja lentomuurahaisia

Lähetykset

  • ma 5.9.2016 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Melko tasan kaksikymmentä vuotta sitten kriitikko Seppo Heikinheimo teki itsemurhan. Läheiset eivät yllättyneet, muusikot huokaisivat helpotuksesta ja kulttuurieliitti alkoi pureskella kynsiään, koska Heikinheimon nekrologi lupasi postuumit muistelmat.

    Kriitikoille ei ole juuri pystytetty monumentteja, mutta Heikinheimo pystytti sellaisen itse sekä työllään että muistelmillaan. Välilevyjen erikoislähetyksessä sitä monumenttia ihmettelee peräti kaksi nuoremman polven kriitikkoa, kun vieraana on Jaani Länsiö. Monumenttia ei yritetä romauttaa jalustalta, siihen eivät voimat riittäisi, vaan muisto-ohjelma sujuu kunnioittavassa hengessä. Paitsi että mukaan pujahtaa haitaritohtorin suomenruotsalainen laulu. Ajat ovat muuttuneet...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fréderic Chopin: Nokturni nro 1 b-molli (Vladimir Ashkenazy)
    2. Modest Musorgski: Borisin monologi oopp. Boris Godunov (Martti Talvela ja RSO/Leif Segerstam)
    3. Ludwig van Beethoven: Bagatelli nro 6 Es-duuri kok. Kuusi bagatellia (Olli Mustonen)
    4. Aulis Sallinen: Laulu sisaren turmelemisesta oopp. Kullervo (Vesa-Matti Loiri ja Suomen kansallisoopperan orkesteri/Ulf Söderblom)
    5. Maria Kalaniemi: Svalan (Maria Kalaniemi ja yhtye)
    6. Arvo Pärt: Arbos (Hortus Musicus/Andres Mustonen)
    7. Dmitri Shostakovitsh: Ikuinen muisto (Adagio), 3. osa sinfoniasta nro 11 g-molli (Mariinski-teatterin orkesteri/Valeri Gergijev)

  • Ammattikriitikon osa ei ole helppo: Vaikka musiikin kuuntelusta nauttisi kuinka, sen itse tekemisestä ei nauti, koska tietää itse kuinka huono on. Ukulelen rämpyttämisen myötä Välilevyjen toimitus on kuitenkin havainnut, että mitä kauempana musiikin tekeminen on taidemusiikin keskeisistä periaatteista, sitä helpompi musiikin tekemisestä on nauttia. Vaikka ei se aivan niin yksinkertaista ole, etenkään kuulijan kannalta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jarmo Julkunen: Raindrops keep fallin' on my head
    2. Carl Nielsen: Solen er så röd mor (Elof og Wamberg)
    3. Jukka Perko, Teemu Viinikainen ja Jarmo Saari: Suvivirsi
    4. Maksimilian Shteinberg: Vaietkoon jokainen ihmisolento kok. Suuri viikko (Clarion-kuoro/Steven Fox)
    5 .Olli Virtaperko: Soabbegealdinoaivi (Ensemble Ambrosius)
    6. Kansansävelmä Portugalista: Jose embala o menino (Montserrat Figueras ja Hesperion XXI)
    7. J.S. Bach: Sooloviulusonaattia nro 1 g-molli (Viktoria Mullova)
    8. Gaspar Sanz: Canarios (Jarmo Julkunen)

  • Kun säveltäjä Claudio Monteverdi julkaisi 19-vuotiaana ensimmäisen madrigaalikirjansa, oli vielä renessanssi. Kun hän julkaisi 71-vuotiaana viimeisen madrigaalikirjansa, oli jo barokki. Lähes yhtä järisyttävän musiikillisen maisemareitin muodostavat Beethovenin jousikvartetot, jotka kurottavat klassismista romantiikan kautta modernismiin. Ovatko Schönbergin mullistukset ja Stravinskyn tyyliharhailut verrannollisia näihin saavutuksiin? Ja onko sillä mitään merkitystä, kehittyykö musiikki itsensä ulkopuolella mihinkään suuntaan?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Claudio Monteverdi: Cantai tempo ensimmäisestä madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
    2. Claudio Monteverdi: Lamento de la ninfa kahdeksannesta madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
    3. Ludwig van Beethoven: Allegro, 1. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Endellion-kvartetti)
    4. Ludwig van Beethoven: Presto - Molto poco adagio, 5. osa jousikvartetosta nro 14 cis-molli (Brentano-jousikvartetti)
    5. Arnold Schönberg: Häälaulu kok. Kuusi laulua (Helen Vanni ja Glenn Gould)
    6. Arnold Schönberg: Jousitrio, op. 45 (Kremerata Musica)
    7. Igor Stravinsky: Osa sinfoniasta Es-duuri (Detroitin SO/Antal Dorati)
    8. Igor Stravinsky: Osa Kevätuhrista (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen)
    9. Igor Stravinsky: Variation de Calliope baletista Apollon musagete (Tapiola Sinfonietta/Masaaki Suzuki)
    10. Igor Stravinsky: Osa teoksesta Movements (Charles Rosen ja Columbia-SO/Igor Stravinsky)
    11. Aaron Copland: 3. osa Non troppo lento pianokvartetosta (Vanburgh-kvartetti ja Martin Roscoe)

  • Taidemusiikkihuumori on huonoa, koska se on niin helppoa. Vakavassa ja jäykässä ympäristössä pienikin pieru naurattaa paljon. Mutta pohjimmiltaan huumoritaidemusiikin klassikoissa ei ole mitään hauskaa. Mozartin Musiikillinen pila on oidipaalisesti häiriintynyt liian pitkä vitsi. Joseph Haydn nolaa yleisön ilkeästi houkuttelemalla taputukset väärään kohtaan. Florence Foster Jenkinsin laulutaiteelle ei oikeasti saisi nauraa. Ja Victor Borgekin repii huumoria vain siitä, kuinka vihaa musiikkia.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Johann Pachelbel: Kaanon (The Cambridge Buskers)
    2. Pjotr Tshaikovski: Pianokonsertto B-duuri (The Cambridge Buskers)
    3. W.A. Mozart: Adagio ja Presto teoksesta Ein Musikalischer Spass (The English Concert/Andrew Manze)
    4. Johann Strauss nuorempi: Adelen naurukupletti operetista Lepakko (Florence Foster Jenkins)
    5. Erkki Palola: Menuet for Future ”For two hopeless musicians” (Erkki Palola ja Samuli Peltonen)
    6. Joseph Haydn: Adagio ja Finaali (Presto) jousikvartetosta nro 38 Es-duuri (Quatuor Mosaiques)
    7. Erik Satie: Sonatine bureucratique (Jean-Yves Thibaudet)
    8. P.D.Q Bach: Smokski the Russian Bear
    9. P.D.Q Bach: Osa B-duuri sarjasta The Short-Tempered Clavier (Christopher O'Riley)
    10. Franz Liszt: Liebestraum nro 3 As-duuri (Victor Borge)
    11. Antti Paalanen: Yeah mama (Antti Paalanen)

  • Pihapuut ovat kasvaneet, järven virtaus muuttunut ja vanhemmat vanhentuneet, mutta isän ja äidin levyhylly Keski-Suomen perukoilla on ennallaan. Sen edessä voi paitsi antautua nostalgian vietäväksi myös pohdiskella estetiikan periytymistä. Miksi ihmeessä isä ja äiti loivat makunsa melkein tyhjästä, mutta poika omi sen laiskasti sellaisenaan? Kenties isän ja äidin levyhylly vain sattui olemaan niin hyvä...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean-Marie Leclair: Sonaatti nro 8 G-duuri (Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini, Maurizio Naddeo ja Pascal Monteilhet)
    2. Jean Sibelius: Andante mosso, quasi allegretto, 2. osa sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Berliinin FO/Herbert von Karajan)
    3. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Magnificat nro 8 kok. Magnificat liber primus, 1591 (Cambridgen King's Collegen kuoro/David Willcocks)
    4. Melkiittien sävelmä: Jumalansynnyttäjän kiitosvirsi Johannes Krysostomoksen liturgiasta (Marie Keyrouz ja L'Ensemble de la Paix)
    5. Arvo Pärt: An den Wassern zu Babel sassen wir und weinten (The Hilliard Ensemble)
    6. Georg Friedrich Händel: Let the bright Seraphim oratoriosta Samson (Kathleen Battle, Wynton Marsalis ja Orchestra of St. Luke's/John Nelson)
    7. J.S. Bach: Vergnuegen und Lust, Gedeihen und Heil hääkantaatista nro 197 (Kathleen Battle, Itzhak Perlman ja yhtye)
    8. Tonu Korvits: Come, walk with me kok. Moorland Elegies (Viron filharmoninen kamarikuoro ja Tallinnan kamariorkesteri/Risto Joost)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä