Välilevyjä

Vapaana

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Musiikki on vapauden linnake, ainakin arkipäivään verrattuna. Todellisuudessa musiikki ei ole vapaata. Sävelten kaaoksessa on mahdollista luoda merkityksiä vain suhteessa rajoituksiin - mutta mihin?

Välilevyjen Kare Eskola vastaa vapaasti ja estetiikkaa painottaen, mutta muistaen myös konkreettiset vapauden rajoitukset musiikissa.

1. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Sicut cervus (New York Polyphony)
2. Christian Lindberg: Panda climbing up the Hill... into a World of Freedom teoksesta Panda in Love (Öystein Baadsvik, tuuba, ja Arktinen FO/Christian Lindberg)
3. Robert de Visée: Preludi ja passacaille d-molli; Les Sylvains de Mr Couperin (Rolf Lislevand)
4. Bertholt Goldschmidt: Intrada ja Marche militaire baletista Chronicle (Berliinin koomisen oopperan ork./Jakov Kreizberg)
5. Francis Poulenc: Liberté teoksesta La figure humaine (Tenebrae/Nigel Short)
6. Björk & Vulnicura Strings: Stonemilker
7. J.S. Bach: Preludi nro 4 D-duuri, BWV936 (Glenn Gould)
8. Laura Moisio: Lokkeja ja lentomuurahaisia

Lähetykset

  • ma 5.9.2016 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Ylimääräinen eli encore tuo rituaalimaiseen taidemusiikkikonserttiin yllätyksellisyyttä ja vapautta. Jos tuo - koskaan ei voi tietää, syntyykö encoreen oikeuttava jännite, ja jos encore muuttuu osaksi rituaalia, se kuolee.

    Tämän ihmeen ruotimisen lisäksi päivän Välilevyissä kerrotaan, mikä oli tunnetun historian pisin encore, mikä lyhin, ja missä encoret on kielletty. Sekin selviää, että encore ei ole ranskaksi encore.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ludwig van Beethoven: Loppu pianosonaatista nro 29 B-duuri "Hammerklavier" (Andras Schiff)
    2. J.S. Bach: Preludi ja fuuga b-molli (Andras Schiff)
    3. J.S. Bach: Preludi sooloviulupartitasta E-duuri (Ruggiero Ricci)
    4. George Hamilton Green: Jovial Jasper (Kroumata)
    5. Gioachino Rossini: Si, ritrovarla io giuro oopp. La Cenerentola (Juan Diego Florez ja Milanon Giuseppe Verdi -sinfoniaorkesteri/Riccardo Chailly)
    6. Mark-Anthony Turbage: Hilary's Hoedown (Hilary Hahn ja Cory Smythe)
    7. Erik Satie: Encore ja En plus (Duo Dryades)
    8. Johannes Brahms: Intermezzo Es-duuri (Artur Schnabel)
    9. Anton Webern: 1. osa Viidestä kappaleesta orkesterille (Ensemble InterContemporain/Pierre Boulez)
    10. J.S. Bach: Aria Goldberg-muunnelmista (Rudolf Serkin)
    11. Mstslav Rostropovitsh: Humoresque (Alban Gerhardt, sello, ja Markus Becker, piano)

  • Tänään Välilevyissä kerrotaan seitsemästä pienestä vuoresta. Kerrottaisiin isoista, mutta toimitus on käynyt vain pienillä. Isolle ja pienelle vuorelle noustaan samasta syystä. Fyysisesti vuori on haaste, jolle pitää nousta koska se on siinä. Henkisesti vuori on arjen yläpuolella, paikka jossa näköalan laajuus resonoi elämälle laajuutta. Hengellisesti vuori on jumalten asuinsija, tarinoiden ja erityiskokemusten paikka.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Bridget Marsden: Mountain Meeting (Bridget Marsden ja Leif Ottosson)
    2. Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Composition teoksesta Plateaux (Juho Pohjonen ja Tanskan RSO/Ed Spanjaard)
    3. Gaspar Sanz: Zarabanda espagnola (Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan)
    4. Moisei Vainberg: Andante kamarisinfoniasta nro 1 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    5. Al Di Meola: Vertigo Shadow (Zsofia Boros)
    6. Arja Kastinen: On aina teoksesta Emanuel
    7. Sokratis Sinopulos: Nihavent semai (Jean-Guihen Queyras, Sokratis Sinopulos sekä Bijan ja Keyvan Chemirani)

  • Ihmiskunnan suhde teknologiaan häilyy utooppisesta innosta dystooppiseen pelkoon, sen kertovat jo teknologiamyytit Prometheuksesta Pinokkion kautta Sampoon. Musiikki on osaltaan määritellyt koneen ja elämän rajoja ja mahdollisuuksia. Sangen usein meno on jumittunut meluisaksi koneromantiikaksi, mutta sekin saa monta tulkintaa, kun tulkitsemaan ruvetaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fulcio Caldini: Clockwork Toccata (Loeki Stardust Quartet)
    2. Igor Stravinsky: Kohtaus sinfonisesta runosta Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    3. Leevi Madetoja: Umegawan mekaaninen tanssi ja Okon Fuokon tanssi Umegawalle baletista Okon Fuoko (Oulun kaupunginorkesteri/Arvo Volmer)
    4. Uuno Klami: Sammon taonta Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    5. Niccolo Paganini: Moto perpetuo (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)
    6. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    7. George Antheil: Mechanisms (Herbert Henck)
    8. Aleksandr Mosolov: Valimo baletista Teräs (Hampurin filharmoninen valtionorkesteri/Ingo Metzmacher)
    9. Malcolm Arnold: Machines (BBC:n FO/Rumon Gamba)
    10. Fulcio Caldini: Clockwork Game (Loeki Stardust Quartet)

  • Mitähän johtava musiikkineurootikko Dmitri Shostakovitsh tuumasi siitä, että hänen käytetyintä musiikkiaan on elokuvamusiikki, mitä hän sävelsi vain pakosta, ja joka ei kuulosta lainkaan hänen musiikiltaan? Sitä ei voi tietää, mutta se tiedetään että Erich Korngold pelkäsi loistavan musiikkinsa haaskautuvan elokuvakäytössä, ja pelasti sitä siksi konserttimusiikkikäyttöön mahdollisimman paljon.

    Niin ovat tehneet muutkin, ja syy on selvä. Säveltäminen on kovin työlästä, ja siksi musiikkia kannattaa kierrättää elokuvasta konserttiin - perinteisesti orkesterisarjaksi. Hämmästyttävän usein tuloksena syntyy hyvin suosittua konserttimusiikkia. Mutta jos kyse on vain laiskuudesta, tulos on päinvastainen.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Sergei Prokofjev: Kizhen häät ja Troikka sinfonisesta sarjasta Luutnantti Kizhe (Los Angelesin FO/Michael Tilson Thomas)
    2. Erich Korngold: Sostenuto, 3. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Doric-kvartetti)
    3. Jacques Ibert: Sarabande pour Dulcinée elok. Don Quixote (Ranskankielisen Sveitsin ork./Neeme Järvi)
    4. Dmitri Shostakovitsh: Romanssi orkesterisarjasta Paarma (Nicola Benedetti ja Bournemouthin SO/Kirill Karabits)
    5. John Corigliano: Pianissimo Scherzo, 2. osa viulukonsertosta "The Red Violin" (Elina Vähälä ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)
    6. Philip Glass: 1. osa sellokonsertosta nro 2 "Naqoyqatsi" (Matt Haimovitz ja Cincinnatin SO/Dennis Russell Davies)
    7. Armas Järnefelt: II näytöksen loppumusiikki sarjasta elok. Laulu tulipunaisesta kukasta (Tampere Filharmonia/John Storgårds)
    8. Lotta Wennäkoski: Amor Omnia Suite (RSO/Dima Slobodeniouk)
    9. Einar Englund: Alkusoitto sarjasta elok. Pojat (Tampere Filharmonia(John Storgårds)
    10. Einar Englund: Poroajot orkesterisarjasta Valkoinen peura (RSO/Petri Sakari)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä