Välilevyjä

Vastakkainasettelun aika

  • 54 min
  • ei kuunneltavissa

Suomalaisen taidemusiikin nykyhetkeä ei kannata yrittää hahmottaa loogisen kehityksen yhtenäisenä tuloksena. Pikemminkin kyseessä on vastakkaisten voimien muodostama kenttä, joka repii musiikkia eri suuntiin. Välilevyissä vastakohtapareista esitellään muiden muassa valtionosuusorkesterit vs. vapaa kenttä, pääkaupunki vs. maakunnat sekä Sibelius-Akatemia vs. ei kukaan.

Vastakkainasettelua ei taivastella vaan ihastellaan. Konsensuksesta ei koskaan synny mitään uutta, ja musiikkielämän nykyinen pysähtyneisyys tarvitsisi kunnon kiistoja, joissa musiikille syntyisi uutta merkitystä.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Jean Sibelius: Romanssi C-duuri (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)
2. Johann Sebastian Bach: Allegro assai, 3. osa konsertosta cembalolle ja orkesterille nro 6 F-duuri (Aapo Häkkinen ja Helsingin barokkiorkesteri)
3. Aulis Sallinen: Scherzo sonaatista sellolle ja pianolle (Arto Noras ja Ralf Gothoni)
4. Michio Miyagi: Haru no umi (Sami Junnonen ja Eva Alkula)
5. Thomas Clausen: Largo, 2. osa Concertinosta nokkahuilulle ja jousille (Michala Petri ja Lapin kamariorkesteri/Clemens Schuldt)
6. Sebastian Fagerlund: Esaltato teoksesta Ignite (Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu)
7. Dalindeo: Tarantella Finlandese
8. Jean Sibelius: Impromptu (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)

Lähetykset

  • ma 12.9.2016 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Orkesteri on kaikkea muuta kuin kiinteä kokoonpano. Jos säveltäjä haluaa täydentää sointikuvaa banjolla, darbukalla tai neljällä Wagner-tuuballa, orkesterin intendentti ottaa puhelimen käteen ja alkaa soitella. Parhaimmillaan yksi ainut erikoissoitin muuttaa tylsän vakiokokoonpanon hienoksi sointiseikkailuksi. Pahimmillaan tulee nähtyä paljon vaivaa turhan takia.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Arioso "Betrachte, meine Seel'" ja aaria "Erwäge, wie sein blutgefärbter Ruecken" Johannes-passiosta (Peter Harvey ja Mark Padmore sekä English Baroque Soloists/John Eliot Gardiner)
    2. W.A. Mozart: "Deh, vieni alla finestra", Don Giovannin aaria oopp. Don Giovanni (Thomas Quasthoff ja Württembergin kamariorkesteri/Jörg Faerber
    3. HK Gruber: Busking (Håkan Hardenberger, Mats Bergström ja Claudia Buder sekä Ruotsalainen kamariork./HK Gruber)
    4. Antonin Dvorak: Bagatelleja (Domus-pianokvartetti)
    5. Richard Wagner: Toisen näytöksen johdanto oopp. Das Rheingold (Baijerin RSO/Simon Rattle)
    6. Esa-Pekka Salonen: Insomnia (RSO/Esa-Pekka Salonen)
    7. Dietrich Buxtehude (sov. Leopold Stokowski): Sarabande ja Courante koraalipartitasta Auf meinen lieben Gott (BBC:n FO/Matthias Bamert)
    8. Kalevi Aho: Lopetuksen mantra sinfoniasta nro 14 "Rituaaleja" (Herman Rechberger ja Lapin kamariorkesteri/John Storgårds)
    9. Dmitri Shostakovitsh: Marssi ja Pieni polkka sarjasta varieteeorkesterille (Berliinin RSO/Steven Sloane)

  • Päivän Välilevyissä kerrotaan aiheesta, josta YLE Radio 1 on vaiennut liian pitkään. Aiheesta joka yhdistää historian luovuuden nykyhetken ilmaisuun. Aiheesta jossa visuaalinen kulttuuri ja taiteilijuus lyövät kättä biologisten juurtemme kanssa. Aiheesta joka sivuaa identiteetin ja erottautumisen peruskysymyksiä. Päivän Välilevyissä kerrotaan parta- ja viiksiratkaisuista musiikin maailmassa.

    Avatkaa mikä tahansa kuvalähde kuuluisista säveltäjistä, ja näette toinen toistaan kiehtovampia naamakarvoituksia. Länsimaisen taidemusiikin valtakausi, 1800-luku, näyttää olleen myös hirsutismin valtakautta, mutta tokihan parrat ovat pärisseet musiikissa kautta aikain, puhumattakaan viiksistä ja pulisongeista.

    Gesualdon hipsteri-stiletto, Franckin pulisonkiesirippu ja Sibeliuksen kalapuikot saavat ylistystä kukin ansionsa mukaan, ja kulttuurihistoriallisessa analyysiosuudessa vertaillaan Brahmsin ja Pärtin kokopartojen imagoeroa kirkkohistorian avulla.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Johannes Brahms: Intermezzo As-duuri (Jonathan Plowright)
    2. Arvo Pärt: The Woman with the alabaster box (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)
    3. Carlo Gesualdo: Moro, lasso al mio duolo (The Saexophones)
    4. Cesar Franck: Scherzo (Vivace) jousikvartetosta D-duuri (Dante-kvartetti)
    5. Edward Elgar: Rosemary (BBC:n konserttiorkesteri/John Wilson)
    6. Richard Wagner: Valkyyrioiden ratsastus (The Cambridge Buskers)
    7. Edgar Varese: Ameriques (Chicagon SO/Pierre Boulez)
    8. Jean Sibelius: Rondino ja Aubade kok. Viisi kappaletta (Pekka Kuusisto ja Heini Kärkkäinen)
    9. Erik Satie: Gnossienne nro 1 (Otto Tolonen)
    10. Georg Friedrich Händel: Ch'io parta?, Arsacen aaria oopp. Partenope (David Daniels ja Valistuksen ajan orkesteri/Harry Bicket)

  • Yleensä on Välilevyjen toimituksen tehtävä asetella eriskummallisia musiikkeja perätysten niin että ne alkavat seurustella keskenään ja tulevat sanoneeksi jotain mitä eivät yksin sanoisi. Mutta tänään toimitus pääsee helpolla ja antaa muusikoiden itsensä synnyttää vuoropuhelun. Taidemusiikkimaailma nimittäin pursuaa levyjä, jotka asettavat kaksi eri musiikkia vuoropuheluun. Yleensä toisena osapuolena on Bach, ja yleensä yhteyttä ei väännetä rautalangasta, mutta poikkeuksiakin on.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ilari Kaila: Toccata & Dmitri Shostakovitsh: Preludi C-duuri (Kirill Kozlovski)
    2. J.S. Bach: Fuuga C-duuri kok. DWK 1 & Dmitri Shostakovitsh: Fuuga C-duuri (Onyx Brass)
    3. J.S. Bach: Fuuga A-duuri kok. DWK 1 & Dmitri Shostakovitsh: Preludi ja fuuga a-molli (Olli Mustonen)
    4. Johannes Brahms: Herzlich tut mich verlangen & J.S. Bach: Herzlich tut mich verlangen (Lorenzo Ghielmi)
    5. Hans Kotter: Kochersperger Spanieler & Arvo Pärt: Annum per annum (Lorenzo Ghielmi)
    6. J.S. Bach: Muunnelma nro 12 Goldberg-muunnelmista & Dan Tepfer: Improvisaatio nro 12 (Dan Tepfer)
    7. Trad.: Pirun polska & Einojuhani Rautavaara: Pirunpolska teoksesta Pelimannit (Pekka Kuusisto ja Paavali Jumppanen)
    8. J.S. Bach: Bourrée ja Gigue sooloviulupartitasta E-duuri & Trad.: Friiti Ojalan polkka (Kreeta-Maria Kentala)

  • Mahtuuko yhdelle näyttämölle kaksi sankaria? Kysymys tulee mieleen, kun yksilön sankaruutta ilmentävän konserton solistiksi änkeääkin kaksi solistia. Onneksi kaksoiskonserton näyttämöllä on yleensä hyvin tilaa. Ryhmästä nousseet kaksi yksilöä ottavat mittaa toisistaan maailman edessä, mutta myös lohduttavat toisiaan maailman myrskyissä. He ovat vihamiehiä, kumppanuksia, salaliittolaisia, mitä vain, mutta he reagoivat toisiinsa, löytävät itsestään uusia puolia ja vapautuvat rooleistaan. Ulkopuolelta katsottuna kahden solistin välinen kilpailu on väistämätöntä, mutta lopulta paljastuu, että jos kummallekin annetaan kunnia voitosta, se voitto on tullut vain toisen kautta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Antonio Vivaldi: Allegro, 1. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV507 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
    2. Antonio Vivaldi: Allegro non molto e cantabile, 3. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV505 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
    3. J.S. Bach: Allegro, 1. osa konsertosta viululle ja oboelle c-molli, BWV1060 (Diana Doherty ja Richard Tognetti sekä Australian kamariorkesteri)
    4. C.P.E. Bach: Larghetto, 2. osa konsertosta cembalolle ja fortepianolle Es-duuri (Miklos Spanyi ja Tamas Szekendy sekä Concerto Armonico)
    5. W.A. Mozart: Presto, 3. osa Sinfonia concertantesta (Rachel Podger, Pavlo Beznosiuk ja Valistuksen ajan ork.)
    6. Johannes Brahms: Vivace non troppo, 3. osa kaksoiskonsertosta a-molli (Renaud ja Gautier Capucon sekä Gustav Mahler -nuoriso-ork./Myung-Whun Chung)
    7. Elias Parish-Alvars: Andante, 2. osa konsertosta kahdelle harpulle d-molli (Emmanuel Ceysson ja Xavier de Maistre sekä Reininmaan ja Pfalzin valtiollinen FO/Hannu Lintu)
    8. Michael Tippett: Allegro con brio, 1. osa konsertosta kahdelle jousiorkesterille (Academy of St Martin in the Fields/Neville Marriner)
    9. Erkki-Sven Tüür: 2. osa konsertosta Noesis (Christoffer Sundqvist ja Pekka Kuusisto sekä RSO/Hannu Lintu)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä