Välilevyjä

Vastakkainasettelun aika

  • 54 min
  • ei kuunneltavissa

Suomalaisen taidemusiikin nykyhetkeä ei kannata yrittää hahmottaa loogisen kehityksen yhtenäisenä tuloksena. Pikemminkin kyseessä on vastakkaisten voimien muodostama kenttä, joka repii musiikkia eri suuntiin. Välilevyissä vastakohtapareista esitellään muiden muassa valtionosuusorkesterit vs. vapaa kenttä, pääkaupunki vs. maakunnat sekä Sibelius-Akatemia vs. ei kukaan.

Vastakkainasettelua ei taivastella vaan ihastellaan. Konsensuksesta ei koskaan synny mitään uutta, ja musiikkielämän nykyinen pysähtyneisyys tarvitsisi kunnon kiistoja, joissa musiikille syntyisi uutta merkitystä.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Jean Sibelius: Romanssi C-duuri (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)
2. Johann Sebastian Bach: Allegro assai, 3. osa konsertosta cembalolle ja orkesterille nro 6 F-duuri (Aapo Häkkinen ja Helsingin barokkiorkesteri)
3. Aulis Sallinen: Scherzo sonaatista sellolle ja pianolle (Arto Noras ja Ralf Gothoni)
4. Michio Miyagi: Haru no umi (Sami Junnonen ja Eva Alkula)
5. Thomas Clausen: Largo, 2. osa Concertinosta nokkahuilulle ja jousille (Michala Petri ja Lapin kamariorkesteri/Clemens Schuldt)
6. Sebastian Fagerlund: Esaltato teoksesta Ignite (Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu)
7. Dalindeo: Tarantella Finlandese
8. Jean Sibelius: Impromptu (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)

Lähetykset

  • ma 12.9.2016 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Renessanssin Alankomaiden kuvataiteessa musiikki soi niin maan päällä, taivaassa kuin helvetissäkin. Soittimien innokkaimpiin suosijoihin kuului surrealististen helvettikuvaelmien mestari Hieronymus Bosch (1450-1516), jonka instrumenttivalikoiman peruskivi oli liki puolessa hänen teoksistaan esiintynyt säkkipilli. Boschin into ikuistaa taiteessaan soittimia isäntineen ei kuitenkaan tarkoittanut myönteistä musiikkisuhdetta. Maalliset soittimet - säkkipilli etunenässä - symboloivat Boschille synnillisyyttä ja inhimillistä turmellusta. Helposti tunnistettavina ja kaikille tuttuina soittimet olivat oivallisia allegorisia työkaluja opettamaan uskonnollisen moralismin perusasioita huikentelevaiselle ihmismielelle, joka ilman jatkuvaa muistutusta synnin palkasta sekä uskon ja hyveen kilvoittelun ensisijaisuudesta olisi riemumielin ollut rietastelemassa sieluaan ikuiseen kadotukseen säkkipillin tahdissa tanssien, syöpötellen ja juopotellen.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Tuntematon (1700-luku): Bagpipes (Vittorio Hjelmi ja Luca Bianca)
    2. Thibaut de Champagne: Mauvais arbres ne puet floril (Oliphant-yhtye)
    3. Tuntematon (1300-luku): Bagpipes
    4. Giorgio Mainerio: Ungaresca - Saltarello (Ulsamer-Collegium)
    5. Adrian Villaert: Lauda Ierusalem (Capella Sancti Michaelis ja Currende Consort)
    6. Heinrich Schutz: Te wohl deinem Knechte das ich lebe (Collegum Vocale Gent, joht. Philippe Herrewege)
    7. Josqun des Pres: Adiu mes amours (Paul O'Dette, renessanssiluuttu)
    8. Tuntematon (1300/1400-luku): Missa Mariale, Kyrie christifera (Anonymus 4 -lauluyhtye)
    9. Jacobus Clemens Non Papa: Missa gaude lud Donatiane: Agnus Dei (The Choir of the Church of the Advent, joht Edith Ho)
    10. Tuntematon (1400-luku): Manfredina (Tarvas-yhtye; Jarmo Julkunen, Jonte Knif, Lauri Porra, Ricardo Padilla)

  • Mikäpä sopisi marraskuiseen sadeilmaan paremmin kuin virolainen nykymusiikki, tarjoiltuna mustavalkoisessa ECM-yhtiön kääreessä! Mutta miten kummassa virolaisesta musiikista tuli tyyliltään marraskuista? Välilevyjen toimitus etsiskelee tarinan sirpaleita kesäisen Hiidenmaan talomuseosta, 80-luvun musiikkileireiltä ja tyhjiltä laululavoilta, eikä yhtenäistä kuvaa synny. Muttei pitänytkään.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tonu Korvits: Labyrinth VII (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)
    2. Rudolf Tobias: Loppukuoro oratoriosta Joonan lähettäminen (Viron filharmoninen kamarikuoro ja Viron valtion SO/Neeme Järvi)
    3. Jaan Rääts: Kamarikonsertto nro 1 (Keski-Pohjanmaan kamariork./Juha Kangas)
    4. Koraalitoisinto Vormsista: Kas sureb nii mu koige armsam elu? (Heinavanker)
    5. Arvo Pärt: Tabula Rasa (Gidon Kremer, Tatjana Gridenko ja Liettuan kamariork./Saulus Sondeckis
    6. Arvo Pärt: Kuus, kuus kallike (Montserrat Figuers, Arianna Savall ja Hesperion XXI)
    7. Erkki-Sven Tüür: L'ombra della croce (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)
    8. Veljo Tormis: Tasase maa laul (Viron kansallinen mieskuoro/Ants Soots)
    9. Tonu Korvits: Peegeldused tasasest maast (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)

  • Työssä musiikkitoimittajan aivokoppaan kertyy runsaasti tietoa, josta on hyötyä vain musiikkitoimittajan työssä. Päivän Välilevyissä näitä arvokkaita knoppeja jaetaan kuulijoille auliisti, koska mitäpä he niillä tekisivät. Mutta auta armias jos musiikkitoimittaja ei ymmärrä barokin Leipzigin ja nyky-Suomen kirkkokalenterien eroja tai mitä fagotti on englanniksi.

    Jaossa on yksi käytännöllinenkin knoppi - CD-levykuoren oikea käyttö.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Robert White: Portio mea (The Tallis Scholars/Peter Phillips)
    2. J.S. Bach: Alkukuoro kantaatista Wachet auf! (Cambridgen King's Collegen kuoro ja The Academy of Ancient Music/Stephen Cleobury)
    3. Anton Bruckner: 2. osa Andante sinfoniasta nro 0 d-molli (Tapiola Sinfonietta/Mario Venzago)
    4. Giuseppe Pietri: Io conosco un giardino (Beniamino Gigli)
    5. J.F. Fasch: Sonaatti C-duuri (Peter Whelan ja Ensemble Marsyas)
    6. Cesar Frank: 1. osa Allegro ben moderato sonaatista A-duuri (Sergey ja Lusine Khachatryan)
    7.Giuseppe Verdi: "Morir! Tremenda cosa!" oopp. Kohtalon voima (Leonard Warren)
    8. W.A. Mozart: 3. osa Tempo di menuetto pianokonsertosta nro 11 F-duuri (Kalle Randalu ja Tallinnan kamariork./Juha Kangas)

  • Sinfoniaorkesteri on hioutunut akustisesti, soinnillisesti ja kulttuurisesti niin täydelliseksi, että siihen ei kannata lisätä yhtään mitään ulkopuolista elementtiä. Urkuja ei ole konserttisaleissa, sähköisesti vahvistetut äänet kuulostavat luonnottomilta, live-elektroniikka vanhentuu, muiden genrejen lainoja ei ymmärretä. Paitsi että näissä Välilevyissä sinfoniaorkesteria maustetaan milloin milläkin, ja yhdistelmä toimii aina.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Samuel Barber: Toccata Festiva (Olivier Latry ja Philadelphian ork./Christoph Eschenbach)
    2. Erkki-Sven Tüür: Sinfonia nro 5 (Ngyen Le sekä UMO ja HKO/Olar Elts)
    3. Steven Mackey: Tuck and Roll (Steven Mackey ja New World Symphony/Michael Tilson Thomas)
    4. Lars Petter Hagen: To Zeitblom (Gjermund Larsen ja Oslon FO/Rolf Gupta)
    5. John Adams: Short Ride in a Fast Machine (San Francisco Symphony/Edo de Waart)
    6. Luciano Berio: O King teoksesta Sinfonia (New Swingle Singers ja Ranskan kansallisork./Pierre Boulez)
    6. Esbjörn Svensson Trio (sov. Hans Ek): From Gagarin's Point of View

Klipit

  • Toimittajana Olli Virtaperko.

    Välilevyjä Radio 1:ssä maanantaina 28.11.2016 klo 11.00. Uusintana lauantaina 3.12.2016 klo 14.00.

    http://areena.yle.fi/1-3750498

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä