Laulun paikka

Renessanssin lauluja

  • 53 min
  • ei kuunneltavissa

Oopperalaulaja Johanna Tuomi kiinnostui vanhasta musiikista jo opiskeluaikanaan 1970-luvulla Sibelius-Akatemiassa, jossa silloinen rehtori Veikko Helasvuo lisäsi kurssitarjontaan systemaattista keskiajan, renessanssin ja barokinajan musiikin opetusta. Johanna Tuomi valitsi soittimekseen nokkahuilun, mutta laulajalle aarteita löytyi myös hovimuusikoiden ja kiertävien laulajien ohjelmistoista. Pienessä renessanssikonsertissa hän esittää joukon englantilaisia luuttulauluja yhdessä luutisti Arto Juuselan ja gambisti Timo Junturan kanssa. Lopuksi kuullaan muutaman mieslaulajan tulkinta saman ajan lauluista. - Toimittaja Anu Jaantila.
Ohjelman laulut:
Robert Jones: Love is a pretty frenzy
Thomas Campion: My love hath vowed
John Dowland: Come away, come sweet love
John Dowland: If my complaints could passions move
John Dowland: Come againe, sweet love doth now envite
Philip Rosseter: What then is love but mourning
John Dowland: Farewell, unkind
John Dowland: Awake, sweet love
John Dowland: Can she excuse my wrongs
John Dowland: Shall I sue
John Dowland: Flow my tears
Johanna Tuomi, laulu, Arto Juusela, luuttu, ja Timo Juntura, viola da gamba
John Bennet: The dark is my delight
Daniel Taylor, kontratenori, ja kamariyhtye Les Voix Humaines
Thomas Morley: A painted tale
Nicholas Phan, tenori, Michael Leopold, luuttu, ja Ann Marie Morgan, viola da gamba
Anon. tai Anna Boleyn: O death, rock me asleep
Andreas Scholl, kontratenori, ja Julian Behr, luuttu
Robert Johnson: Have you seen but a white lily grow
Sting, laulu, ja Edin Karamazov, luuttu

Lähetykset

  • ma 19.9.2016 14.01 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Toimittajana Outi Paananen.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit:

    Ambroise Thomas: Hamletin juomalaulu oopp. Hamlet
    (Thomas Hampson, baritoni, ja Ambrosian Singers ja Lontoon Philharmonia-orkesteri/Antonio de Almeida)

    Charles Gounod: Romeon resitatiivi ja aaria "L’amour! Lámour! - "Ah, lève-toi, soleil" (Alain Vanzo, tenori, sekä nimeämätön orkesteri ja kapellimestari)

    Benjamin Britten: "Oberon is passing fell and wrath" oopp. Kesäyön unelma (Brian Asawa, kontratenori ja Sylvia McNair, sopraano, sekä New London Children’s Choir ja Lontoon SO/Colin Davis)

    Henry Purcell: Talven laulu "Next Winter comes slowly" ja Air puolioopp. The Fairy Queen (Thomas Lander ja Les Arts Florissants/William Christie)

    Hector Berlioz: Nocturne - Heron ja Ursulan duetto oopp. Béatrice ja Bénédict (Christiane Eda-Pierre, sopraano, ja Helen Watts, altto, sekä Lontoon SO/Colin Davis)

    Aulis Sallinen: Edmundin kohtaus "Oi luonto, sinä olet jumalani", oopp. Kuningas Lear (Jorma Silvasti, tenori, ja Sauli Tiilikainen, baritoni, sekä Suomen kansallisoopperan orkesteri/Okko Kamu)

    Samuel Barber: Kleopatran ja Antoniuksen duetto "Oh take, oh take those lips away" oopp. Antonius ja Kleopatra (Esther Hinds, sopraano, ja Jeffrey Wells, bassobaritoni, sekä Spoleton festivaaliorkesteri/Christian Badea)

    Gioachino Rossini: "Incerta l’anima" oopp. Otello (José Carreras ja Salvatore Fisichella, tenori, Frederica von Stade, mezzosopraano, ja Samuel Ramey, basso, sekä Ambrosian Singers ja Lontoon Philharmonia-orkesteri /Jesús López-Cobos)

  • Tv-kuvauksen ammattilainen Mark Schubin New Yorkista on myös historioitsija, jonka erikoisaloja ovat ooppera ja tekniikan kehitys. Luulisi että oopperalavalla ja baseball-kentällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, mutta yhdessä vaiheessa historiaa ne olivat sama asia. Mark Schubinin tutkimukset paljastavat kiehtovia asioita oopperan vaikutuksesta mitä erilaisimpien teknillisten ilmiöiden kehitykseen. Eipä olisi varhaisimpia röntgensäteitäkään pystytty käyttämään ilman oopperaa! Toimittaja Anu Jaantila. (Uusinta)

Ei tulossa olevia jaksoja

Klipit

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä