Välilevyjä

Jäähyväiset läheiselle

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Kun säveltäjä säveltää musiikkia kuolleen lähiomaisensa muistolle, todennäköisyydet koskettavaan musiikkielämykseen nousevat. Välilevyjen pyhäinpäiväohjelmassa aprikoidaan, mahtoiko Bachilla olla aikaa säveltää tombeau vaimolleen, ihastellaan lämpimiä musiikkimuistoja joita John Corigliano käytti säveltäessään viulukonserttoa isänsä muistolle ja kuunnellaan säveltäjä Vladimir Martynovin isän viimeisiä hengenvetoja musiikiksi jalostettuna.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Dietrich Buxtehude: Klagelied teoksesta Fried- und freudenreiche Hinfarth (Johannette Zomer ja De Nederlandse Bachvereniging/Jos van Veldhoven)
2. Jon Leifs: Requiem (Reykjavikin Schola Cantorum/Hördur Askelsson)
3. Dmitri Shostakovitsh: Nokturni sarjasta kahdelle pianolle fis-molli (Margarete Babinsky ja Holger Busch)
4. John Corigliano: Andante flautando, 3. osa viulukonsertosta "The Red Violin" (Elina Vähälä ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)
5. Maurice Duruflé: Pie jesu Requiemistä (Christianne Stotijn,. Erwin Wiersinga ja Quirine Viersen)
6. Vladimir Martynov: Der Abschied (Kronos-kvartetti)
7. Johann Sebastian Bach: Chaconne sooloviulupartitasta d-molli (Viktorija Mullova)

Lähetykset

  • ma 31.10.2016 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Orkesteri on kaikkea muuta kuin kiinteä kokoonpano. Jos säveltäjä haluaa täydentää sointikuvaa banjolla, darbukalla tai neljällä Wagner-tuuballa, orkesterin intendentti ottaa puhelimen käteen ja alkaa soitella. Parhaimmillaan yksi ainut erikoissoitin muuttaa tylsän vakiokokoonpanon hienoksi sointiseikkailuksi. Pahimmillaan tulee nähtyä paljon vaivaa turhan takia.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Arioso "Betrachte, meine Seel'" ja aaria "Erwäge, wie sein blutgefärbter Ruecken" Johannes-passiosta (Peter Harvey ja Mark Padmore sekä English Baroque Soloists/John Eliot Gardiner)
    2. W.A. Mozart: "Deh, vieni alla finestra", Don Giovannin aaria oopp. Don Giovanni (Thomas Quasthoff ja Württembergin kamariorkesteri/Jörg Faerber
    3. HK Gruber: Busking (Håkan Hardenberger, Mats Bergström ja Claudia Buder sekä Ruotsalainen kamariork./HK Gruber)
    4. Antonin Dvorak: Bagatelleja (Domus-pianokvartetti)
    5. Richard Wagner: Toisen näytöksen johdanto oopp. Das Rheingold (Baijerin RSO/Simon Rattle)
    6. Esa-Pekka Salonen: Insomnia (RSO/Esa-Pekka Salonen)
    7. Dietrich Buxtehude (sov. Leopold Stokowski): Sarabande ja Courante koraalipartitasta Auf meinen lieben Gott (BBC:n FO/Matthias Bamert)
    8. Kalevi Aho: Lopetuksen mantra sinfoniasta nro 14 "Rituaaleja" (Herman Rechberger ja Lapin kamariorkesteri/John Storgårds)
    9. Dmitri Shostakovitsh: Marssi ja Pieni polkka sarjasta varieteeorkesterille (Berliinin RSO/Steven Sloane)

  • Päivän Välilevyissä kerrotaan aiheesta, josta YLE Radio 1 on vaiennut liian pitkään. Aiheesta joka yhdistää historian luovuuden nykyhetken ilmaisuun. Aiheesta jossa visuaalinen kulttuuri ja taiteilijuus lyövät kättä biologisten juurtemme kanssa. Aiheesta joka sivuaa identiteetin ja erottautumisen peruskysymyksiä. Päivän Välilevyissä kerrotaan parta- ja viiksiratkaisuista musiikin maailmassa.

    Avatkaa mikä tahansa kuvalähde kuuluisista säveltäjistä, ja näette toinen toistaan kiehtovampia naamakarvoituksia. Länsimaisen taidemusiikin valtakausi, 1800-luku, näyttää olleen myös hirsutismin valtakautta, mutta tokihan parrat ovat pärisseet musiikissa kautta aikain, puhumattakaan viiksistä ja pulisongeista.

    Gesualdon hipsteri-stiletto, Franckin pulisonkiesirippu ja Sibeliuksen kalapuikot saavat ylistystä kukin ansionsa mukaan, ja kulttuurihistoriallisessa analyysiosuudessa vertaillaan Brahmsin ja Pärtin kokopartojen imagoeroa kirkkohistorian avulla.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Johannes Brahms: Intermezzo As-duuri (Jonathan Plowright)
    2. Arvo Pärt: The Woman with the alabaster box (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)
    3. Carlo Gesualdo: Moro, lasso al mio duolo (The Saexophones)
    4. Cesar Franck: Scherzo (Vivace) jousikvartetosta D-duuri (Dante-kvartetti)
    5. Edward Elgar: Rosemary (BBC:n konserttiorkesteri/John Wilson)
    6. Richard Wagner: Valkyyrioiden ratsastus (The Cambridge Buskers)
    7. Edgar Varese: Ameriques (Chicagon SO/Pierre Boulez)
    8. Jean Sibelius: Rondino ja Aubade kok. Viisi kappaletta (Pekka Kuusisto ja Heini Kärkkäinen)
    9. Erik Satie: Gnossienne nro 1 (Otto Tolonen)
    10. Georg Friedrich Händel: Ch'io parta?, Arsacen aaria oopp. Partenope (David Daniels ja Valistuksen ajan orkesteri/Harry Bicket)

  • Yleensä on Välilevyjen toimituksen tehtävä asetella eriskummallisia musiikkeja perätysten niin että ne alkavat seurustella keskenään ja tulevat sanoneeksi jotain mitä eivät yksin sanoisi. Mutta tänään toimitus pääsee helpolla ja antaa muusikoiden itsensä synnyttää vuoropuhelun. Taidemusiikkimaailma nimittäin pursuaa levyjä, jotka asettavat kaksi eri musiikkia vuoropuheluun. Yleensä toisena osapuolena on Bach, ja yleensä yhteyttä ei väännetä rautalangasta, mutta poikkeuksiakin on.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ilari Kaila: Toccata & Dmitri Shostakovitsh: Preludi C-duuri (Kirill Kozlovski)
    2. J.S. Bach: Fuuga C-duuri kok. DWK 1 & Dmitri Shostakovitsh: Fuuga C-duuri (Onyx Brass)
    3. J.S. Bach: Fuuga A-duuri kok. DWK 1 & Dmitri Shostakovitsh: Preludi ja fuuga a-molli (Olli Mustonen)
    4. Johannes Brahms: Herzlich tut mich verlangen & J.S. Bach: Herzlich tut mich verlangen (Lorenzo Ghielmi)
    5. Hans Kotter: Kochersperger Spanieler & Arvo Pärt: Annum per annum (Lorenzo Ghielmi)
    6. J.S. Bach: Muunnelma nro 12 Goldberg-muunnelmista & Dan Tepfer: Improvisaatio nro 12 (Dan Tepfer)
    7. Trad.: Pirun polska & Einojuhani Rautavaara: Pirunpolska teoksesta Pelimannit (Pekka Kuusisto ja Paavali Jumppanen)
    8. J.S. Bach: Bourrée ja Gigue sooloviulupartitasta E-duuri & Trad.: Friiti Ojalan polkka (Kreeta-Maria Kentala)

  • Mahtuuko yhdelle näyttämölle kaksi sankaria? Kysymys tulee mieleen, kun yksilön sankaruutta ilmentävän konserton solistiksi änkeääkin kaksi solistia. Onneksi kaksoiskonserton näyttämöllä on yleensä hyvin tilaa. Ryhmästä nousseet kaksi yksilöä ottavat mittaa toisistaan maailman edessä, mutta myös lohduttavat toisiaan maailman myrskyissä. He ovat vihamiehiä, kumppanuksia, salaliittolaisia, mitä vain, mutta he reagoivat toisiinsa, löytävät itsestään uusia puolia ja vapautuvat rooleistaan. Ulkopuolelta katsottuna kahden solistin välinen kilpailu on väistämätöntä, mutta lopulta paljastuu, että jos kummallekin annetaan kunnia voitosta, se voitto on tullut vain toisen kautta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Antonio Vivaldi: Allegro, 1. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV507 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
    2. Antonio Vivaldi: Allegro non molto e cantabile, 3. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV505 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
    3. J.S. Bach: Allegro, 1. osa konsertosta viululle ja oboelle c-molli, BWV1060 (Diana Doherty ja Richard Tognetti sekä Australian kamariorkesteri)
    4. C.P.E. Bach: Larghetto, 2. osa konsertosta cembalolle ja fortepianolle Es-duuri (Miklos Spanyi ja Tamas Szekendy sekä Concerto Armonico)
    5. W.A. Mozart: Presto, 3. osa Sinfonia concertantesta (Rachel Podger, Pavlo Beznosiuk ja Valistuksen ajan ork.)
    6. Johannes Brahms: Vivace non troppo, 3. osa kaksoiskonsertosta a-molli (Renaud ja Gautier Capucon sekä Gustav Mahler -nuoriso-ork./Myung-Whun Chung)
    7. Elias Parish-Alvars: Andante, 2. osa konsertosta kahdelle harpulle d-molli (Emmanuel Ceysson ja Xavier de Maistre sekä Reininmaan ja Pfalzin valtiollinen FO/Hannu Lintu)
    8. Michael Tippett: Allegro con brio, 1. osa konsertosta kahdelle jousiorkesterille (Academy of St Martin in the Fields/Neville Marriner)
    9. Erkki-Sven Tüür: 2. osa konsertosta Noesis (Christoffer Sundqvist ja Pekka Kuusisto sekä RSO/Hannu Lintu)

  • Taidemusiikissa improvisaatio tarkoittaa yleisimmin sävellysmuotoa, joka huolella sävelletään kuulostamaan improvisoidulta. Improvisaatio sanan varsinaisessa merkityksessä on harvinaisempaa - esitykseen liittyvästä nyt-hetkestä on karkotettu luovuus. Vähitellen omasta päästä soittaminen on tekemässä paluuta taidemuusikoiden työkalupakkeihin, jossa sillä on monta käyttöä paitsi luovassa työssä myös virheiden sietämisessä. Improvisoidessa kun yksi väärä ääni on mahdollisuus, ja kaksi väärää ääntä on jo apuraha.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Vivace sonaatista viululle ja koskettimille nro 5 f-molli ja improvisoitu postludium (Paul Giger ja Marie-Louise Dähler)
    2. Francis Poulenc: Improvisaatio nro 13 a-molli (Lucille Chung)
    3. Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan: Paradetas, improvisaatio Gaspar Sanzin teemoista
    4. Jan Lehtola: Hommage à Sibelius I
    5. Gabriela Montero: In the style of Bach
    6. Camille Saint-Saëns: Kadenssi fantasiasta Africa
    7. Edward Elgar: Improvisaatio pianolle nro 4
    8. Erik Bosgraaf ja Jorrit Tamminga: Dialogue I
    9. Bela Szakcsi ja Lajos Kathy Horvath: Playing with piano and violins (For György Ligeti)
    10. Evelyn Glennie: Crossing the Bridge
    11. Ilkka Kuusisto: Fast, 3. osa konsertosta Concertino improvvisando (Pekka Kuusisto ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä