Klassikkoparatiisi

Sävelmaalailua

  • 53 min
  • ei kuunneltavissa

Sävelmaalailu ei ole mikään uuusi keksintö.
Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

Ohjelman musiikit:

Jean-Féry Rebel: Les Éléments - Elementit, koreografinen sinfonia
(Les Musiciens du Louvre-orkesteri/Marc Minkowski).
1 Le cahos (Kaaos)
2 Loure 1 (La terre et l'eau, Maa ja vesi)
3 Chaconne: Le feu (Tuli)
4 Ramage: L'air (Ilma)
5 Rossignols (Satakieliä)
6 Loure 2 (La chasse)
7 Tambourin 1
8 Tambourin 2
9 Sicilienne
10 Rondeau (Air pour l'Amour)
11 Caprice

Claudio Monteverdi: Nyt kun taivas, maa ja tuuli vaikenevat, 2-osainen
madrigaali kokoelmasta Madrigali guerrieri et amorosi
(La Capella Reial de Catalunya ja Hesperion XXI-yhtyeet/Jordi Savall).

Antonio Vivald: Konsertto viululle, jousille ja continuolle Es-duuri RV253 op.8/5
"La tempesta di mare - Myrsky merellä" kokoelmasta Il cimento dell'armonia e dell'inventione
I Presto
II Largo
III Presto
(Fabio Biondi, viulu, ja Europa Galante).

Antoine Brumel: Sicut lilium, motetti
(Orlando Consort).

Lähetykset

  • ti 29.11.2016 11.01 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Intian öistä vedenhenkiin, eksentrisistä kenraaleista paksuun herra Pickwickiin. Eva Tigerstedt esittelee Claude Debussyn pianopreludien toisen kirjan. Preludit esittää Håkon Austbö.

  • Claude Debussy oli itse pianisti, mutta konservatorion piano-opettajansa sanoin ”Debussy ei ole innostunut pianosta, mutta rakastaa musiikkia”. Kuvaukset Debussyn pianonsoitosta kertovat, että hän soitti erilailla kuin kukaan muu, ja että soitossa oli orkestraalinen ote.
    Pianopreludeja kuunnellessa tämä ei yllätä. Sointivärit ja musiikin liikkeet tuovat nopeasti mieleen orkesterin soittimia. Preludit ovat kuin mielikuvia tai vihjeitä jostain hyvin intensiivisestä.
    Debussy julkaisi kaksi kirjaa pianopreludeja vuosina 1910 ja 1913.
    Debussyn pianopreludeista kertoo Eva Tigerstedt. Ohjelma on uusinta vuodelta 2014.

  • Hector Berliozin Kesäyöt-laulusarja on romanttinen kertomus rakkauden syttymisestä, rakastetun kuolemasta ja uuden ihastuksen löytymisestä. Berlioz oli aikanaan väärinymmärretty, mutta hänen tunnetuin teoksena, Fantastien sinfonia, mullisti sinfonian muodon, musiikillisen tarinankerronnan ja sointiväreillä maalailun. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin. (Uusinta)

    Ohjelman musiikit:

    Otteita Berliozin Fantastisesta sinfoniasta (Berliinin filharmonikot, joht Simon Rattle).

    Hector Berlioz: Les Nuits d’été, Kesäyöt
    I Villanelle
    I Le spectre de la rose (Ruusun kuvajainen)
    III Sur les lagunes (Laguuneilla)
    IV Absences (Erossa)
    V Au cimitière (Kalmistossa)
    VI L’île inconnue (Tuntematon saari)
    (Susan Graham, mezzosopraano, ja Covent Garden – oopperan orkesteri/John Nelson).

  • 1700-luvun alun Euroopassa kiisteltiin italialaisen ja ranskalaisen barokkimusiikin paremmuudesta. Georg Philipp Telemann sävelsi suuren kokoelman Tafelmusik, Pöytämusiikkia, jossa kaikki barokkityylit sulautuvat yhteen yhdeksi suureksi herkkupöydäksi. Musiikki on tarkoitettu nautittavaksi päivällisten yhteydessä, pitkän kaavan mukaan.

    Makuasioita valottaa Eva Tigerstedt. Ohjelma on uusinta vuodelta 2014.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit:

    Antonio Vivaldi: osa Presto, konsertosta no. 6 a-molli viululle ja jousille kokoelmasta L’estro armonico (Fabio Biondi ja Europa Galante-orkesteri)
    Jean-Baptiste Lully: Menuetti ”La jeune Iris me fait” (Chatham Baroque-yhtye)
    Georg Philipp Telemann: Tafelmusik (Freiburgin barokkiorkesteri)
    Alkusoitto D-duuri
    Kvartetto G-duuri
    Konsertto kahdelle käyrätorvelle ja jousille Es-duuri
    Sonaatti oboelle g-molli, osa Andante
    Conclusion B-duuri
     
    Ohjelma on uusinta viime vuodelta.

  • Minkälainen säveltäjä oli Englannin kuningas Henrik VIII? Ja miltä kuulostavat John Dowlandin krokotiilin kyyneleet? Musiikkia Henrik VIII:n ja Elizabeth I:n ajan Englannista. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin. Ohjelma on uusinta lokakuulta 2015.

    Ohjelman musiikit:
    Henrik VIII: Pastyme with good companye (Amarcord-yhtye)
    William Cornysh: Blow thi horne hunter ja A robyn, gentyl robyn (Ensemble Dreiklang Berlin)
    Claudin de Sermisy: Joyssance vous donneray (Emily Van Evera, sopraano, ja Circa 1500-yhtye)
    Thomas Morley: I love, alas, I love thee (Amarcord-yhtye)
    Thomas Morley: It was a lover and his lass (Barbara Bonney, sopraano, ja Jacob Heringman, luuttu)
    John Dowland: Come again, sweet love doth now invite (Amarcord-yhtye)
    John Dowland: I saw my Lady weep (Ellen Hargis, sopraano, ja The King's Noyse)
    John Dowland: Lachrimae Antiquae, Lachrimae Tristes (Gottfried Reiche Consort), Lachrimae Coactae, Lachrimae Verae (The King's Noyse)
    John Dowland: Flow my tears (Ellen Hargis, sopraano, ja The King's Noyse)

  • Murhaaja, masokisti ja ekspressiivinen säveltäjä. Italialaisen renessanssiruhtinaan elämästä ja musiikista kertoo Eva Tigerstedt. Ohjelma on uusinta elokuulta 2014.

  • Esten hovi Ferrarassa oli 1500-luvulla yksi Euroopan tärkeimmistä musiikkikeskuksista. Siellä esitetty musiikki soi kuitenkin vain harvoille ja valituille. Minkälaista musiikkia siellä kuultiin, selviää Eva Tigerstedtin toimittamassa Klassikkoparatiisissa. Ohjelma on uusinta helmikuulta 2015.

    Giaches de Wert: Questi odorati fiori (Musica Secreta)
    Cipriano di Rore: Hor che’l ciel e la terra e’l vento tace (Musica Secreta)
    Luca Marenzio: Cantate ninfe (The Consort of Musicke)
    Luca Marenzio: Passando con pensier (The Consort of Musicke)
    Luzzasco Luzzaschi: O dolcezz’amarissime (The Consort of Musicke)
    Luzzasco Luzzaschi: T’amo mia vita (The Consort of Musicke)
    Luca Marenzio: Bianchi cigni (The Consort of Musicke)
    Carlo Gesualdo: Mercè grido piangendo (The Hilliard Ensemble)
    Carlo Gesualdo: Tu m’uccidi, o crudele (The Hilliard Ensemble)
    Claudio Monteverdi: Lamento della ninfa (The Consort of Musicke)

  • Naiivi taiteilija pulauttaa teoksensa esiin iloisesti ilman ajattelua. Sentimentaalinen fundeeraa tuskaisena ja ironisena historiallista kontekstia. Tällaisia ajatuksia oli saksalaisella runoilijalla Friedrich Schillerillä kaksisataa vuotta sitten. Miten tämä liittyy nykysäveltäjä John Adamsin valtavaan orkesteriteokseen Naiivia ja sentimentaalista musiikkia?
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin. Ohjelma on uusinta syyskuulta 2015.
    Ohjelman teos:
    John Adams: Naive and sentimental music (Los Angelesin filharmoninen orkesteri/Esa-Pekka Salonen).

  • Voiko kahvia juoda liikaa? Kyllä, vastaa herra Schlendrian Leipzigista. Mistä on kyse, se selviää kun Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Johann Sebastian Bach: Kantaatti n:o 211 (Schweigt stille, plaudert nicht)
    ”Kahvikantaatti” ( Lischen – Anne Grimm, sopraano, Kertoja – Paul Agnew, tenori, Schlendrian – Klaus Mertens, basso, Amsterdamin barokkiorkesteri/Ton Koopman).

    Chiel Meijering: Sitting Ducks (Bravade-nokkahuiluyhtye).

    William Lawes: Set a 6, kuusiääninen Sarja urkuconsortille (Phantasm-yhtye).

  • Klassikkoparatiisissa on havaittu kevään lähestyvän. Samalla muistetaan viime vuonna 90 vuotta täyttänyttä György Kurtágia. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Darius Milhaud: Sinfonia nro 1 "Kevät"
    Capella Cracoviensis, joht. Karl Anton Rickenbacher

    György Kurtág: Játékok
    Aus der Ferne
    J.S.Bach/Kurtág: Triosonaatti Es-duuri BWV 525
    Marta ja György Kurtág, piano

    György Kurtág: Kafka-fragmentteja, osat:
    Hyvät kulkevat yhtä jalkaa
    Kuin syksyinen tie
    Piilopaikkoja
    Rauhattomasti
    Kehtolaulu I
    Anu Komsi, sopraano, ja Sakari Oramo, viulu

    György Kurtág: Stele
    Berliinin Filharmonikot, joht. Claudio Abbado

    Robert Schumann: Kolme romanssia oboelle ja pianolle op.94
    I Nicht schnell
    II Einfach, innig
    III Nicht schnell
    Francois Leleux, oboe, ja Eric Le Sage, piano

    Darius Milhaud: Le Printemps, Kevät, viululle ja pianolle
    Gidon Kremer, viulu, ja Elena Bashkirova, piano

  • Maurice Ravelin Bolero on yksi tunnetuimmista klassisen musiikin teoksista. Mikä siinä kiehtoo? Miltä se kuulostaisi huuliharpulla tai jazzbändin soittamana? Kuulemme myös aidon ja alkuperäisen Boleron. Ravel oli itse sitä mieltä, että kappaleessa ei ole yhtään musiikkia.

    Toimittajana Eva Tigerstedt.

    Ohjelmassa kuultavat teokset:

    Maurice Ravel: Bolero (Larry Adler, huuliharppu, ja Carrol Gibbsonin orkesteri, sov. Branga).

    Maurice Ravel: Bolero (Berliinin filharmonikot, joht Pierre Boulez).

    Claude Debussy: Rapsodia saksofonille ja orkesterille (Kenneth Radnofsky, alttosaksofoni, ja New Yorkin Filharmonikot, joht Kurt Masur).

    Maurice Ravel: Bolero (Benny Goodman orkestereineen).

  • Johann Sebastian Bachin Matteus-passio on pääsiäismusiikin järkäle, josta voi löytää loputtomasti musiikillista moninaisuutta ja symboliikkaa. Pienen polun teoksen sokkeloihin avaa Eva Tigerstedt.

    Musiikkia esittävät:
    Christoph Prégardien, evankelista
    Matthias Goerne, Jeesus
    Christine Schäfer, sopraano
    Bernarda Fink, kontra-altto
    Dietrich Henschel, basso, myös Juudaksena, Pietarina ja Pilatuksena
    Arnold Schönberg-kuoro, Wiener sängerknaben sekä Concentus musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä