Konsertteja

Hannu Lintu johtaa Kokkosta - "Meissä jokaisessa suomalaisessa asuu pieni Kokkonen"

  • 2 h 37 min
  • ei kuunneltavissa

Radion sinfoniaorkesterin konsertti

Joht. Hannu Lintu
Sol. Olli Mustonen, piano.

Joonas Kokkonen: Sinfonia nro 4.
Sergei Prokofjev: Pianokonsertto nro 2 g-molli.

Suoran konsertin toimittaa Lotta Emanuelsson.

Kapellimestari Hannu Lintu: "Meissä jokaisessa suomalaisessa asuu pieni Kokkonen"

Muistan omalta opiskeluajaltani, että sellaiset hahmot kuin Joonas Kokkonen, Einar Englund tai Erik Bergman olivat itsestään selvä osa kotimaista kaanonia. Sittemmin heidän musiikkinsa tuntuu kuitenkin melkein hävinneen konserttiohjelmista. Mitä tälle sukupolvelle oikein tapahtui?

Meidän opiskeluaikanamme nämä säveltäjät olivat vielä elossa. He olivat Joonas, Einar ja Erik, ja heitä näki viikoittain vaikkapa Akatemialla tai Finlandian konserttien väliajalla. Nyt he ovat Kokkonen, Englund ja Bergman, ja heidän musiikkiaan kuulee aika harvoin. Luullakseni kyse on paitsi mediaseksikkyydestä, myös siitä että Suomessa ollaan nykyään yllättävän kapea-alaisia musiikkia koskevissa tyylikysymyksissä.

Meillä on nyt hyvin vahvasti esillä jälkiavantgardistinen tyylisuunta, eli se mitä mm. ensimmäinen Korvat auki -sukupolvi nykyään edustaa. Näistä ja muutamasta muusta säveltäjästä on muodostunut vallitseva kaanon, osittain myös siksi että he ovat kiistatta ja ansaitusti saavuttaneet kansainvälistä arvostusta. Suomalaiset muusikot, yleisö ja media orientoituvat vahvasti näihin säveltäjiin ja heidän musiikistaan on ehkä hieman vääristyneesti tullut nykyhetken koko kuva. Kyse lienee myös siitä, että suomalainen yhteiskunta on kovasti muuttunut sitten 60–70-luvun. Tämä kuuluu tietenkin musiikissa ja näkyy siinä millaista taidetta arvostetaan. Urbanisoituminen ja eurooppalaistuminen heijastuvat mieltymyksiin kaikilla elämänalueilla.

Kokkonen vältti sinfonioissaan ottamasta kantaa mihinkään. Ne ovat armottoman objektiivisia; silti ne ovat suomalaista sielunmaisemaa puhtaimmillaan. Edelleenkin. Siinä maailmassa, missä nykyään elämme, kaiken pitää olla helposti hahmotettavaa. Suositaan ”tarinoita”. Jokaisesta ennen niin normaalista asiasta pitää tehdä hirveä haloo. Pahimmillaan tämä näkyy politiikassa mutta taidekaan ei ole voinut siltä kokonaan välttyä. Kokkosen ilmaisu ja olemus eivät sovi tällaiseen maailmaan. Tviittaaminen olisi ollut hänelle varmasti painajaismaista.

Millaiseen sinfoniseen traditioon Kokkosen neljäs sinfonia liittyy?

Joonas Kokkosen tekninen taidokkuus on ällistyttävää. Kaikki musiikillinen materiaali perustuu hyvin pieniin soluihin, vain muutamaan säveleen. Tämä liittää Kokkosen Beethovenin ja Sibeliuksen edustamaan perinteeseen. Sibeliuksen neljäs sinfonia oli Kokkoselle läheinen paitsi atmosfäärinsä, myös sävellystapansa takia. Tämä äärimmäinen ekonomisuus on myös syy siihen, miksi Kokkosen sinfoniat ovat vain parinkymmenen minuutin mittaisia. Materiaali ei kerta kaikkiaan kanna enempään, eikä hän viisaana säveltäjänä halunnut rakennetta väkisin pitkittää. Kokkoselle sinfonia oli pikemminkin filosofinen ajattelutapa kuin jokin tietty muoto. Tätä tapaa ajatella isommin hän ymmärtääkseni tarkoitti sanoessaan, että sinfonioita sävellettiin jo ennen kuin kukaan keksi nimeä ”sinfonia”.

Kokkonen on mielestäni Sibeliuksen jälkeen yksi merkittävimpiä sinfonikkojamme. Hänen neljä sinfoniansa ovat kotimaisittain hyvin vaikuttava mutta kansainvälisesti haastava kokonaisuus: kun silloin tällöin yritän ehdottaa Kokkosta vaikkapa ranskalaiselle tai amerikkalaiselle orkesterille, kohtaan hiljaista ihmettelyä, jopa vihamielisyyttä. Kokkosen maailmaa on ei-suomalaisen todella vaikea ymmärtää, ja tämä paljastaa myös, miten vaikea muiden voi olla eläytyä suomalaiseen sielunmaisemaan. Vaikka tuossa juuri totesin, miten Suomi on muuttunut, on silti pakko myöntää, että meissä jokaisessa asuu edelleen pieni Joonas Kokkonen.

(Haastattelu Lotta Emanuelsson.)

Lähetykset

  • to 16.3.2017 19.03 • Yle Radio 1

Jaksot

  • New Yorkin filharmoninen orkesteri, joht. Alan Gilbert, sol. Frank Peter Zimmermann, viulu. - John Adams: The Chairman Dances. Sergei Prokofjev: Konsertto viululle ja orkesterille nro 1 D-duuri. Hector Berlioz: Fantastinen sinfonia. - Klara-festivaalilla Antwerpenissa 23.3. äänitetyn konsertin toimittaa Topias Tiheäsalo.

  • Urkutaiteilija Ilpo Laspas ja Juha Kankaan johtama Pori Sinfonietta esittävät Toimi Penttisen Urkukonserton op. 13 vuodelta 1943. Konsertin avausteoksena soi Toivo Kuulan Preludi ja intermezzo, ja päätösnumerona Jean Sibeliuksen orkesterisarja Pelléas ja Melisande.

    Konsertti on äänitetty Keski-Porin kirkossa 15.6. Haastateltavina ovat festivaalin taiteellinen johtaja Juhani Romppanen ja urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi. Toimittajana on Timo Asikainen.

  • Urkuimprovisaatioita yleisön antamista suomalaisista teemoista. Konsertti on äänitetty Keski-Porin kirkossa 16.6. Toimittajana on Timo Asikainen.

  • Iiro Rantala, piano, Cantores minores, Dominante ja Leipzigin kaupungin kamarikuoro esiintyvät kahdessa konsertissa Leipzigin Bach-festivaalilla.

    Leipzigin kappatorilla 9.6. ja 10.6. äänitetyt konsertit toimittaa Jorma Mattila.

  • Kuva: Miia Närkki

    Mikkelin kaupunginorkesteri

    Kapellimestarina Okko Kamu
    Solisteina Fredrika Mikkola, viulu, ja Laura Mikkola, piano.

    Einojuhani Rautavaara: Adagio celeste

    David Matthews: Pianokonsertto.

    J.S. Bach:
    Konsertto viululle, jousille ja continuolle a-molli

    Pjotr Tšaikovski:
    Jousiserenadi C-duuri.

    Väliajalla 15-vuotiaan festivaalin kuulumisia.

    Iitin kirkossa 15.6. äänitetyn illan toimittaa Ville Komppa

  • Aucklandin filharmoninen orkesteri, joht.Vladimir Ashkenazy, sol.Gordon Hunt, oboe. - Einojuhani Rautavaara: Isle of Bliss. Richard Strauss: Konsertto oboelle ja orkesterille D-duuri. Jean Sibelius: Sinfonia nro 2 D-duuri. - Aucklandin kaupungintalolla 6.10.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Vesa Kytöoja.

  • Tsekin Filharmonia, joht.Jiri Belohlavek, sol.Jan Martinik, basso. Antonin Dvorak: Othello op.93, Raamatulliset laulut op.99, Sinfonia nro 9 "Uudesta maailmasta". Prahassa Dvorak-salissa 4.1.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Vesa Kytöoja.

  • Lauantaina 10.6.2017 Yle Radio 1:n taajuuden täyttää tapahtuma nimeltä Songbridge. Tähän kansainväliseen tapahtumaan kutsutaan korkeatasoisia lapsi- ja nuorisokuoroja eri puolilta maailmaa. Tavoitteena on lisätä kansainvälistä yhteisymmärrystä, ystävyyttä ja rauhaa tuomalla yhteen nuoret laulajat, säveltäjät ja kuoronjohtajat musiikilliseen yhteistyöhön. Tampereen Sävelen yhteydessä järjestettävään kansainväliseen Songbridge-tapahtumaan osallistuvat huippukuorot Jakartasta, New Yorkista ja Jyväskylästä. Suomea edustaa Yleisradion vuoden nuorisokuoro Vox Aurea. Suuri gaalakonsertti huipentaa intensiivisen yhteistyöviikon. Kuorot esittävät konsertissa paitsi oman maansa, myös erityisestä tätä Songbridge-tapahtumaa varten sävellettyä musiikkia. Myös yleisö pääsee mukaan laulamaan. Suoran lähetyksen Tampere-talosta toimittaa Inari Tilli.

    Konsertin esiintyjät:

    Indonesian Children and Youth Choir Cordana, joht. Aida Swenson, Young People’s Chorus of New York City, joht. Francisco J. Núñez ja Vox Aurea, joht. Sanna Salminen, sekä Seppo Hovi, piano, Kari Ala-Pöllänen, Songbridgen taiteellinen johtaja, ja Sanna Valvanne, seremoniamestari.

    Konsertissa kantaesitettävät sävellykset:

    Pekka Kostiainen: The Bridge of Song
    Michael Gordon: To Sing
    Budi Susant Yohanes: Rampai Aceh

  • Tampereen Sävelen yhtyelaulukilpailun päätöskonsertissa kuullaan tuomariston valitsemia yhtyeitä. Tampere-talossa torstaina 8.6. äänitetyn konsertin juontaa Inari Tilli.

  • Olli Kortekankaan VIA-oratoriolla juhlistetaan reformaation 500-vuotisjuhlaa ja Suomi 100-juhlavuotta. Oratorion tapahtumat sijoittuvat aikaan pääsiäisestä helluntaihin. Teoksen teksteiksi Kortekangas on valinnut raamatunkäännöksiä eri vuosisadoilta ja eri kielillä. Mukana on myös vanhaa virsirunoutta sekä Meena Alexanderin, Eeva-Liisa Mannerin, Pia Perkiön ja Kirsti Simonsuuren runoja.

    Runkona on Raamatun kertomus, johon monipuoliset ja rikkaat tekstit tuovat lisää tasoja. Koraaleilla on tärkeä tehtävä samaan tapaan kuin Bachin passioissa. Mezzosopraanosolistin osuus on yhdistelmä Raamatun pääsiäisen ja helluntain tapahtumiin liittyvistä Marioista. Muut solistit toimivat eräänlaisina evankelistoina. Usein näitä osuuksia säestää barokkimaiseen tapaan pieni continuo-ryhmä. Uruille sävelletyt interludit rytmittävät tapahtumia.

    "Odotuksen ja etsimisen tematiikka on teoksessa vahvasti läsnä", toteaa säveltäjä Olli Kortekangas.

    Olli Kortekangas: VIA, oratorio solisteille, kaksoiskuorolle, uruille ja orkesterille (kantaesitys).
    Suvi Väyrynen, sopraano, Melis Jaatinen, mezzosopraano, Tuomas Katajala, tenori, Ville Rusanen, baritoni, ja Nicholas Söderlund, basso, EMO Ensemble, ja Key Ensemble, Kari Vuola, urut, Pilvi Listo-Tervaportti, cembalo, ja Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä.

    Väliajalla haastateltavina Suvi Väyrynen, Osmo Vänskä ja Olli Kortekangas.
    Naantalin kirkossa 7.6. äänitetyn konsertin toimittaa Helena Hannikainen.

  • Tampereen Sävelen avajaiskonsertissa loistavat paikalliset lapsikuorot, Sympaatti ja Pirkanpojat, yhdessä Tampere Filharmonian sekä Tampereen Filharmonisen Kuoron kanssa. Konsertin solistina on baritoni Tommi Hakala ja kapellimestarina Anna-Maria Helsing. Konsertin ohjelmassa ovat yli satavuotiaat suomalaiset merkkiteokset, Leevi Madetojan Kullervo ja Toivo Kuulan Stabat mater. Väliajan jälkeen kantaesityksensä saa Paavo Korpijaakon teos Keihäitä. Suoran lähetyksen Tampere-talosta kuuluttaa Inari Tilli.

  • Yulianna Avdeeva, piano. - Frédéric Chopin: Nokturnit nro 20 cis-molli ja 16 Es-duuri; Fantasia f-molli; Masurkat nro 1 b-molli, 2 e-molli, 3 As-duuri ja 4 a-molli; Poloneesi nro 6 fis-molli. Sergei Prokofjev: Pianosonaatti nro 8 B-duuri. - Tsekin Ostravassa Janácek-festivaalilla 2.6.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Vesa Kytöoja.

Klipit

  • Hollolan Pyhäniemen kartanon taidekesä avautui kutsuvieraille pe 29.6.2012 salonkimusiikin, samppanjan ja mansikoiden kera. Klassisen puolen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja - Suomen kansalliusoopperan tuleva johtaja - Lilli Paasikivi kertoi herrasmiestoimittaja Janne Koskiselle mm. kansainvälisistä esikuvista Pyhäniemi-konserttien taustalla. Video Tiina-Maija Lehtonen.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä