Tiina Lundbergin huoltamo

la 18.2.2017

  • 20 min
  • toistaiseksi

Riitely ei ole vaarallista - se kuuluu elämään. Mutta kuten lapsillekin opetetaan: toista ei saa satuttaa - ei fyysisesti eikä henkisesti. Riidan ilmaatuessa tai ainakin sen jälkeen kannattaa pohtia, mistä oikein riidellään? Oliko riidan syy tyhjentämätön tiskikone tai tyhjentynyt pankkitili? Vai onko taustalla esim. hylätyksi jäämisen tunteita?

Vieraina psykoterapeutti Kirsikka Arkimies ja palvelukehittäjä Joonas Kekkonen Väestöliitosta.

Huoltamolla kysytään myös, mitä vanhemman pitäisi tehdä kun lapsi raivoaa? Vastaamassa on Mannerheimin lastensuojeluliiton auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki.

Lähetykset

  • to 16.2.2017 15.05 • Yle Puhe

Jaksot

  • Kevät, valoisat illat, linnunlaulu ja putsatut tiet houkuttelevat vetämään lenkkarit jalkaan ja suuntaamaan lenkille. Pitäisikö harjoittelulle asettaa tavoitteita? Millaisia lenkkejä kannattaa juosta? Ja miten juoksusta saisi elämäntavan?

    Huoltamolla vieraana ovat Runner’s High -juoksukoulun Carita Riutta ja mm. Helsinki Core Trainersissa valmentava Joonas Laurila. Omat vinkkinsä kertoo myös Candy on the Run -blogin Karoliina Alanne.

    Joonas Laurila kehoittaa antamaan juoksulle aikaa:

    - Tee päätös, että nyt juoksen kaksi vuotta. Jos liian nopeasti tai hätiköidysti halutaan tuloksia niin - oli harrastus mikä tahansa - se loppuu äkkiä.

    Samoilla linjoilla on Carita Riutta. Alkusysäyksen voi saada yhteistreeneistä tai juoksukoulusta. Tavoitteita voi lisätä pikkuhiljaa yhdestä viikkoharjoituksesta eteenpäin - eikä tarvitse olla heti maraton tavoitteena.

    - Matalan kynnyksen juoksutapahtuma voi olla hyvä tavoite. Harjoittelun ei tarvitse olla tiukkapipoista mutta pienikin tavoite pakottaa lenkille, hän vinkkaa.

  • Mikä kutsuu pöllyttämään puuteria? Mistä löytyy vapaalaskijan mielenmaisemat?

    - Se fiilis, kun on omin voimin noussut mäen päälle ja sieltä lähtee liukumaan alas on aika toinen kuin se, että nousee tuolihissistä ja lähtee kissan jälkeä alaspäin, kuvaa vapaalaskun lumoa Antti Laiho, joka pyörittää Vapaalasku.com -sivustoa ja Pipo silmillä -blogin Milja Fromholtz säestää:

    - Sellainen ihana aurinkoinen harva metsä, jossa ei kukaan ole laskenut ja sinne kun pääsee piirtämään ensimmäisen jäljen... Ja kyllä minä myös vauhdista tykkään, hän nauraa.

    Ohjelmassa kuullaan myös vuoristo-opas Petter Reuterin tunnelmia Ruotsista ja ennakoidaan Ylläs-rando tapahtumaa.

  • Huoltamolla mietitään, mitä nyt saa syödä. Ja ketä uskoa kun niin monenlaista informaatiota on ilmoilla?

    Ruokaan liittyviä erilaisia ns. tutkimuksia ja uskomuksia tulvii eteen netissä ja sosiaalisessa mediassa. Meillä on myös ihan oikeaa tietoa ihan valtavasti, ja ihmiset ovat ihan mestareita selittämään ja tulkitsemaan tietoa itselleen sopivasti.

    Viralliset ravitsemussuositukset tuntuvat tylsiltä ja trendikkäitä dieettejä on vaikea noudattaa. Mistä tasapainoinen, hyvä ja energinen olo löytyy?

    Vieraana ovat ravitsemustieteilijä Eeva Voutilainen ja See how you eat -sovelluskehittäjä Mia Karlsson.

    - Jos haluaa saada ruokarytmin kuntoon niin ohjeena on 3-5 ateriaa 3-5 tunnin välein ja oleellista on ruoasta nauttiminen, ohjeistaa Eeva Voutilainen.

    Mia Karlsson muistuttaa että aamiaista ja lounasta ei kannata jättää väliin:

    - Kannattaa rohkeasti kokeilla sitä, että siirtäisit rohkeammin energian saantia aamupäivään.

    Huoltamolla saadaan myös Pöperöproffa-blogin Patrik Borgin ajatuksia aikamme kohuotsikoista:

    - Sokeri aineena ei koukuta, mutta ihminen voi kehittää käyttäytymismalleja, joissa sokeriin ikäänkuin koukututaan. Se on syömiseen liittyvä riippuvuus ja ratkaisumallit löytyy muualta kuin siitä, että yritetään olla ilman sokeria, hän painottaa.

  • Marja Putkisto painottaa ryhtiä ja liikkumisen vapautta. Studiossa omat vinkkinsä kadonneen ryhdin metsästykseen antavat liikunta-alan moniosaaja, erityisesti kehonpainoharjoitteluun keskittyvä Jarno Härkönen sekä personal trainer, hyvinvointi- ja ravintovalmentaja Elisa Mattila, joka lupaa laittaa korsetit kuntoon.

    - Ryhti vaikuttaa hengitykseen, ja hengitys vaikuttaa energiatasoon. Jos suoristaa selkäänsä niin henki kulkee eri tavalla ja siitä saa puhtia päivään, vinkkaa Elisa.

    Jarno Härkönen painottaa myös liikkumisen hauskuutta ja leikillisyyttä - esimerkiksi roikkuminen on tärkeää:

    - Kaupungit rakentavat ilmaisia aikuisten treenipaikkoja leuanvetotankoineen, ja kannattaa muistaa että keho ei liiku vain eteen ja taakse vaan myös kiertyy ja taipuu. Enemmän leikillisyyttä ja monipuolisuutta niin keho kiittää, hän painottaa.

  • Riitely ei ole vaarallista - se kuuluu elämään. Mutta kuten lapsillekin opetetaan: toista ei saa satuttaa - ei fyysisesti eikä henkisesti. Riidan ilmaatuessa tai ainakin sen jälkeen kannattaa pohtia, mistä oikein riidellään? Oliko riidan syy tyhjentämätön tiskikone tai tyhjentynyt pankkitili? Vai onko taustalla esim. hylätyksi jäämisen tunteita?

    - Riitojen taustalla on melkein aina tunne siitä että ei tule nähdyksi, kuulluksi tai rakastetuksi, toteaa psykoterapeutti Kirsikka Arkimies.

    - Nuoret miehet ovat vähemmän väkivaltaisia parisuhteissaan kuin aiemmat sukupolvet - naisilla muutos on päinvastainen, kertoo puolestaan palvelukehittäjä Joonas Kekkonen Väestöliitosta.

    Huoltamolla kysytään myös, mitä vanhemman pitäisi tehdä kun lapsi raivoaa? Vastaamassa on Mannerheimin lastensuojeluliiton auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki.

    Liiku, syö hyvin, nuku hyvin ja elä omien arvojen mukaista elämää. Pidä huolta ihmissuhteista ja muista että useimpien onnellisten parisuhteiden taustalla on toimivaa seksiä. Tällä reseptillä meille luvataan pitkää, onnellista ja hyvinvoivaa elämää.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä