Mahadura & Özberkan

Kinky-kulttuuri ja BDSM - Vau, hui vai hyi?

  • 57 min
  • toistaiseksi

Miten itse reagoit sidontaleikkeihin, piiskaamiseen ja sylkemiseen, alistamiseen tai orjaleikkeihin? Huvittaako, kauhistuttaako vai kiihottaako?

Herra K dominoi vaimonsa orgasminsaantia. Sopimus on jopa paperilla. Vaimo ei saa orgasmia ilman Herra K:n lupaa. Lisäksi Herra K:lla on myös vaimon lisäksi masokisti leikkikaveri.

Neiti E kiihottuu alistumisesta ja daddy -leikeistä, jossa vanhempi mies tytöttelee ja alistaa naista. Miehellä pitää olla tietty auktoriteetti ja karisma, kuka tahansa setä ei kelpaa.

Mitä oikeastaan tiedämme kinky-kulttuurista, bdms:stä tai muusta "pervoilusta"? Mitä sitä harrastavien ihmisten päässä oikein liikkuu? Millainen on kinkyilijöiden yhteisö? Ja miten heihin suhtaudutaan?

Mahadura&Özberkan tarttuvat hikipisarat otsalla jälleen aiheeseen, joka kantaa vahvaa tabun leimaa. Studiossa vieraana Turun BDSM yhdistys ry.n varapuheenjohtaja Herra K sekä Neiti E.

Lähetykset

  • to 23.2.2017 13.03 • Yle Puhe

Jaksot

  • Mustalaisvitsit, nunnukalailaa-sketsit sekä Pekka ja Pätkä n*ekereinä.

    Eikö millekään saa enää nauraa, kun aina joku pahoittaa mielensä? Kuka saa esittää rasistisen vitsin ja saako sille nauraa? Purkaako vähemmistöille nauraminen ennakkoluuloja?

    Mahadura&Özberkan pohtivat suomalaisen huumorin ja viihdemaailman kehitystä yhdessä stand up koomikoiden Tomi Walamiehen ja Bahar Tokatin kanssa. Studiossa mukana huumoritutkija Jarno Hietalahti.

  • Mira on suomalainen transnainen, joka löysi identiteettinsä 1,5 vuotta sitten ollessaan 26-vuotias. Nyt hän on käynnistänyt sukupuolenkorjausprosessin ja läpikäy uuvuttavia psykologisia testejä todistaakseen olevansa transnainen.

    Kelet on 19-vuotias muslimitaustainen maahanmuuttaja, jonka perhesuhteet katkesivat, kun Kelet kertoi läheisilleen transsukupuolisuudestaan. Hän joutui muuttamaan yksin Suomeen aloittaakseen sukupuolenkorjausprosessin.

    Mahadura&Özberkan ottavat selvää, onko kantasuomalaisella transnaisella helpompaa kuin maahanmuuttajataustaisella? Miten laissa määritelty transsukupuolisten pakkosterilointi ja rankat psykologiset testit vaikuttavat Miran ja Keletin elämään? Mitä lääkärillä on sanottavaa transsukupuolisten kohtelusta Suomessa?

  • Voiko ex-muslimi ja muslimi käydä dialogia Islamista? Miten maahanmuuttajayhteisöissä suhtaudutaan entisiin muslimeihin? Onko islamkriittisyys islamofobiaa?

    Mahadura&Özberkanissa käytiin kiivasta keskustelua Islamista luopuneen ateistin ja huivia käyttävän muslimin välillä.
    Miksi Islamista luovutaan? Sopiiko islam moderniin yhteiskuntaan? Mikä on fundamentalistin ja maltillisen muslimin ero?

    Vieraina Habiba Ali sekä islamkriittinen Anter Yasa. Lähetyksessä soitetaan myös entiselle muslimille, jonka päätös luopua islamista katkaisi perhesuhteet.

  • "Islam ei istu suomalaisuuteen. Mielipiteeni ei muutu. Mustakaapuinen ja viljapelto. Ei kiitos"

    "Yleensä kääntyneet siskot tai veljet ovat tiukempia kuin me, jotka ollaan synnytty muslimeiksi. Heidän seurassa ei voi heittää vitsejä tai olla rentoja. En todellakaan halua yleistää, mutta moni heistä on aika jäykkiä"

    Tutkimusten mukaan varautuneisuus Islamiin kääntyneitä muslimeja kohtaan on huomattavaa verrattuna muihin uskontoihin. Sekä kantasuomalaisilla että muslimiksi syntyneillä on ennakkoluuloja kantasuomalaisia kääntyneitä kohtaan.

    Miksi kantasuomalainen haluaisi kääntyä muslimiksi? Miten Islam istuu suomalaiseen arvomaailmaan? Miksi sisäministeriön mukaan kääntyneiden muslimien riski radikalisoitua on suurempi kuin muslimiksi syntyneillä?

    Mahadura&Özberkan pureutuvat aiheeseen, joka ärsyttää ja jakaa mielipiteitä. Vieraana studiossa valtiotieteiden maisteri ja islamin lehtori Isra Lehtinen sekä kantasuomalainen muslimiksi kääntynyt valkoinen heteromies Yahye Sadeluoto.

  • "Maassa maan tavalla. Maahanmuutto ei koskaan voi tarkoittaa sitä, että keskeiset arvomme, demokratia, tasa-arvo ja ihmisoikeudet, kyseenalaistetaan", lausui Tasavallan presidentti Sauli Niinistö uudenvuodenpuheessaan. Ohjelmassa "maassa maan tavalla" - sanonnasta mielipiteensa kertovat myös Lenita Airisto, Pekka Haavisto sekä Suomen Sisu.

    Mutta mitä vanha suomalainen sanonta "maassa maan tavalla" oikeastaan tarkoittaa? Mitä ovat ne suomalaiset tavat, jotka maahanmuuttajien pitäisi omaksua? Onko suomalaisuus ja pohjoismainen arvomaailma vaarassa?

    Mahadura&Özberkanissa käydään kiivasta keskustelua mm. huivin käytöstä, uskonnon vapaudesta ja kunniaväkivallasta ja etsitään vastausta siihen, pitääkö omasta kulttuurista luopua sopeutuakseen Suomeen.

    Vieraana studiossa somalialaissyntyiset Mahbuba Musse sekä Uyuni Ahmed ja kantasuomalainen Maiju Abrougui, joka on kääntynyt muslimiksi.

  • Kumpaan luottaisit enemmin Tinderiin vai vanhempien valintaan?

    Toimiiko turkkilanen liehittely Suomessa tai lähtisitkö treffeille papin valvovan katseen alla niin kuin Iranissa.

    Mahadura&Özberkan jaksossa vertaillaan iskemistä eri kulttuurien välillä

    Vieraina tulevaisuuden tubettaja Can Kubur ja muusikko Mitra Matouf.

  • "Mene takaisin sinne, mistä olet tullut, maassa maan tavalla”, et ole suomalainen".
    Miten rasismi vaikuttaa ulkomailta Suomeen adoptoidun identiteettiin? Käsitelläänkö adoptioperheissä tarpeeksi lapsen taustaa tai etnisyyttä? Kuinka paljon taustat ja geenit vaikuttavat adoptoidun persoonallisuuteen, vaikka adoptiovanhemmat olisivatkin kantasuomalaisia? Miksi adoptiolapsilla on suurempi todennäköisyys joutua huostaan otetuksi?

    Suomessa tehtiin vuonna 2015 yhteensä 408 adoptiota, joista 123 oli ulkomailta adoptoituja lapsia.

    Mahadura&Özberkan haluavat myös tietää, mitä käy adoptiolasten biologisille äideille. Keitä he ovat ja miksi he luopuvat lapsistaan? Studioon saapuu sosiologi Riitta Högbacka, joka on tutkinut Etelä-Afrikassa niitä äitejä, jotka ovat joutuneet luovuttamaan lapsensa adoptioon. Kipinä matkaan syntyi Riitan omasta lapsesta, jonka hän on adoptoinut Etelä-Afrikasta.

    Vieraana Kolumbiasta kolmen kuukauden ikäisenä adoptoitu Maribel Laijoki sekä Etiopiasta kolmevuotiaana adoptoitu Bella Forsgren.

  • Suomenruotsalaisten elämä on yhtä juhlaa, eikö niin?

    Svenska talande bättre folk laulaa snapsilauluja rapujuhlissa ja isi maksaa purjehdukset ankkalammikossa.

    On se helppo syntyä kultalusikka suussa, kun toiset joutuvat raatamaan elantonsa eteen.

    Stereotypiat suomenruotsalaisista elävät sitkeästi valtaväestön mielikuvissa, mutta mitä suomenruotsalaisuus oikeastaan on? Mitä isänmaallisuus suomenruotsalaiselle merkitsee? Miksi suomenruotsalaisten pitäisi suhtautua maahanmuuttoon positiivisemmin kuin kantaväestön?

    Suomenruotsalaista identiteettiä ovat studiossa pohtimassa muslimiksi kääntynyt suomenruotsalainen Maria, vaikutusvaltaisesta ja maineikkaasta suomenruotsalaisesta suvusta lähtöisin oleva Sofia sekä filosofi Thomas Wallgren

  • Houkutteleeko lähiöelämä? Ai ei? Et ole yksin. Tutkimusten mukaan kantasuomalaiset pakenevat lähiöalueilta, joissa maahanmuuttajia on “liikaa”. Köyhyys, heikko koulutustaso, työttömyys, huumeongelmat ja väkivalta ajavat ihmisiä pois tietyistä lähiöistä.

    Onko lähiöpelko aiheellinen? Uhkaako Suomen lähiöitä Ruotsin Malmön kohtalo? Millaista on lähiönuoren elämä?

    Mahadura&Özberkan tekevät lähetyksessä tutkimusmatkan syvälle Suomen lähiöihin, mutta retki olisi liian vaarallinen ilman kunnon oppaita. Studiossa vieraana Kontulan Hassan Maikal, useammassa lähiössä asunut Pazilaiti Simayijiang sekä ylikomisario Jussi Huhtela.

  • Miten itse reagoit sidontaleikkeihin, piiskaamiseen ja sylkemiseen, alistamiseen tai orjaleikkeihin? Huvittaako, kauhistuttaako vai kiihottaako?

    Herra K dominoi vaimonsa orgasminsaantia. Sopimus on jopa paperilla. Vaimo ei saa orgasmia ilman Herra K:n lupaa. Lisäksi Herra K:lla on myös vaimon lisäksi masokisti leikkikaveri.

    Neiti E kiihottuu alistumisesta ja daddy -leikeistä, jossa vanhempi mies tytöttelee ja alistaa naista. Miehellä pitää olla tietty auktoriteetti ja karisma, kuka tahansa setä ei kelpaa.

    Mitä oikeastaan tiedämme kinky-kulttuurista, bdms:stä tai muusta "pervoilusta"? Mitä sitä harrastavien ihmisten päässä oikein liikkuu? Millainen on kinkyilijöiden yhteisö? Ja miten heihin suhtaudutaan?

    Mahadura&Özberkan tarttuvat hikipisarat otsalla jälleen aiheeseen, joka kantaa vahvaa tabun leimaa. Studiossa vieraana Turun BDSM yhdistys ry.n varapuheenjohtaja Herra K sekä Neiti E.

  • Mahadura&Özberkan kohtaavat omat ennakkoluulonsa, kun studioon saapuu kaksi maahanmuuttokriittistä valkoista miestä. Miten keskustelu onnistuu henkilöiden kanssa, joille kulttuurien yhteentörmääminen on huolenaihe.

    Mitä suomalaisuus on ja kenelle se kuuluu? Onko Suomen sisu äärioikeistolainen järjestö? Onko Hommafoorumin perustaja Matias Turkkila rasisti?

    Studiossa vieraana Suomen Sisun hallituksen jäsen Kristian Viding sekä Perussuomalainen-lehden ja Suomen Uutiset -verkkolehden päätoimittaja Matias Turkkila.

  • Miksi mustalaiset varastavat? Miksi työ ei maistu? Miksi he tappelevat ja ovat äänekkäitä?

    Romanit ovat asuneet Suomessa jo yli viisisataa vuotta, mutta joutuvat silti kohtaamaan monia stereotypioita. Pitävätkö ne paikkansa?

    Suomessa asuu yli 10 000 romania. Työikäisistä romaneista jopa 50% on työttömänä. Syynä ovat mm. ennakkoasenteet romaneita kohtaan, sillä työnantajat eivät tutkitusti mielellään palkkaa romaneja.

    Miksi romanit ovat yhä Suomen syrjityin vähemmistö?

    Pitääkö romaninaisen riisua kansallispukunsa sopeutuakseen tänne? Voiko omasta kulttuurista pitää kiinni ja olla silti suomalainen?

    Mahadura & Özberkanin vieraina Leif Hagert sekä Janita Nyman

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä