Sinfonian soittimet

Monipuolinen trumpetti taipuu efekteistä sooloihin

  • 9 min
  • toistaiseksi

“Kaikki on kivaa, mitä soittaa saa, vaikka kaikki ei ole helppoa soittaa.”

Trumpetista saa irti jos jonkinmoisia ääniä – varsinkin jos avuksi otetaan hattu, wah-wah tai vaikka piikkikuppi. Joskus konsertissa on kuultu myös yllättävä kolahdus, kun sordiino on kesken kaiken kopsahtanut lattialle. Parhaimmillaan trumpetin ääni on kuitenkin silloin, kun se soi samettisen pehmeänä, kertoo Jyväskylä Sinfonian trumpetisti Mailis Ben Romdhane.

Konsertit ovat Mailiksen mielestä muusikon työn huippuhetkiä, vaikka trumpetistiksi hän päätyikin vähän vahingossa. Uravalintaan vaikutti muun muassa Henkolan Herkkuliike Helsingissä.

Toimittajana on Marika Paaso.

Lähetykset

  • su 19.2.2017 15.45 • Yle Areena

Jaksot

  • “Jos on riittävän hyvä orkesteri, kyllä ne osaa soittaa ilman kapellimestariakin. Niin kuin joku on sanonut: ilman on kivempaa mutta sen kanssa on turvallisempaa.”

    Sinfoniaorkesteria voi johtaa vaikka hammastikulla. Tahtipuikkoa kapellimestari ei välttämättä tarvitse, mutta monia muita avuja kylläkin. Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff vertaa kapellimestaria lentokapteeniin: hyvä kapu on valmistautunut ongelmatilanteisiin etukäteen ja jos tulee turbulenssia, hän pystyy korjaamaan kurssia. Johtaminen vaatii ennen kaikkea henkistä kanttia, mutta usein konsertissa hikikin virtaa: parhaimmillaan Matvejeffilla kuluu 3 litraa vissyä illassa.

    Sinfonian soittimet -sarjan viimeisessä jaksossa tarkastellaan orkesteria kapellimestarin perspektiivistä. Vaan mikä onkaan kapellimestarin soitin?

    Toimittajana on Marika Paaso.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Jos on riittävän hyvä orkesteri, kyllä ne osaa soittaa ilman kapellimestariakin. Niin kuin joku on sanonut: ilman on kivempaa mutta sen kanssa on turvallisempaa.”

    Sinfoniaorkesteria voi johtaa vaikka hammastikulla. Tahtipuikkoa kapellimestari ei välttämättä tarvitse, mutta monia muita avuja kylläkin. Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff vertaa kapellimestaria lentokapteeniin: hyvä kapu on valmistautunut ongelmatilanteisiin etukäteen ja jos tulee turbulenssia, hän pystyy korjaamaan kurssia. Johtaminen vaatii ennen kaikkea henkistä kanttia, mutta usein konsertissa hikikin virtaa: parhaimmillaan Matvejeffilla kuluu 3 litraa vissyä illassa.

    Sinfonian soittimet -sarjan viimeisessä jaksossa tarkastellaan orkesteria kapellimestarin perspektiivistä. Vaan mikä onkaan kapellimestarin soitin?

    Toimittajana on Marika Paaso.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Kaikki on kivaa, mitä soittaa saa, vaikka kaikki ei ole helppoa soittaa.”

    Trumpetista saa irti jos jonkinmoisia ääniä – varsinkin jos avuksi otetaan hattu, wah-wah tai vaikka piikkikuppi. Joskus konsertissa on kuultu myös yllättävä kolahdus, kun sordiino on kesken kaiken kopsahtanut lattialle. Parhaimmillaan trumpetin ääni on kuitenkin silloin, kun se soi samettisen pehmeänä, kertoo Jyväskylä Sinfonian trumpetisti Mailis Ben Romdhane.

    Konsertit ovat Mailiksen mielestä muusikon työn huippuhetkiä, vaikka trumpetistiksi hän päätyikin vähän vahingossa. Uravalintaan vaikutti muun muassa Henkolan Herkkuliike Helsingissä.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Varjele, Jumala, ihmisen lasta oboistin vaimoksi joutumasta.”

    Kymmenosainen Sinfonian soittimet -sarja esittelee sinfoniaorkesterin soittimia ja niiden soittajia. Tällä kertaa pääosassa on puupuhallin, joka tunnetaan muun muassa siitä, että se antaa orkesterille viritysäänen. Jyväskylä Sinfonian oboisti Juha Markkanen kertoo, että hänellä on omaan oboeensa viha-rakkaus-suhde. Varsinkin röörien teko rassaa – myös vaimoa. Terävän puukon lisäksi oboistin vakiovarusteisiin kuuluu rasiallinen sätkäpaperia.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Kun käyrätorvea soittaa, on aina sellainen vaara, että jotain pientä sattuu. Pitää olla kylmäpäinen mutta toisaalta pitää olla lämmin sydän.”

    Kymmenosainen Sinfonian soittimet -sarja esittelee sinfoniaorkesterin soittimia ja niiden soittajia. Viidennen jakson pääosassa on soitin, jossa on viisi metriä putkea rullalla. Jyväskylä Sinfonian käyrätorven soittaja Jussi Järvenpää kertoo, että parasta käyrätorvesssa on sen monipuolinen ja ilmaisuvoimainen ääni – jonka tuottaminen tosin saattaa laittaa kasvojen lihakset lujille.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • "Jos viulun soittaminen keksittäisiin nyt, se kiellettäisiin heti, koska se on liian epäergonomista."

    Kymmenosainen Sinfonian soittimet -sarja esittelee sinfoniaorkesterin soittimia ja niiden soittajia. Sarjan neljännessä jaksossa pääosassa on alttoviulu: sellon ja viulun välimaastossa soiva pehmeä-ääninen jousisoitin. Jyväskylä Sinfonian alttoviulisti Maria Mangeloja kertoo, että aikoinaan kipinä soittamiseen lähti Viktoria Mullovan punaisesta iltapuvusta. Glamourkin on osa alttoviulistin arkea, mutta nykyään tärkeintä soittamisessa on kuitenkin rentous ja hyvä olo.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • "Fagotin soittaminen on vähän kuin keihäänheitto: voimaa on kyllä, kunhan suuntaus olisi oikea."

    Sinfonian soittimet -sarja esittelee sinfoniaorkesterin soittimia ja niiden soittajia. Sarjan aloittaa fagotti – tuo matalalta mörisevä raskaan työn raataja ja takarivin luotettava taustatuki.

    Fagotti ei ole soolosoitin, mutta eipä fagotisti yleensä niin kovasti huomiota kaipaakaan. Jyväskylä Sinfonian fagotisti Sanna Wihisen mukaan parasta fagotin soittamisessa on se, että saa olla osa suurempaa kokonaisuutta.

    Sarjan toimittaja on Marika Paaso.

  • “Jos on riittävän hyvä orkesteri, kyllä ne osaa soittaa ilman kapellimestariakin. Niin kuin joku on sanonut: ilman on kivempaa mutta sen kanssa on turvallisempaa.”

    Sinfoniaorkesteria voi johtaa vaikka hammastikulla. Tahtipuikkoa kapellimestari ei välttämättä tarvitse, mutta monia muita avuja kylläkin.

    Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff vertaa kapellimestaria lentokapteeniin: hyvä kapu on valmistautunut ongelmatilanteisiin etukäteen ja jos tulee turbulenssia, hän pystyy korjaamaan kurssia. Johtaminen vaatii ennen kaikkea henkistä kanttia, mutta usein konsertissa hikikin virtaa: parhaimmillaan Matvejeffilla kuluu 3 litraa vissyä illassa.

    Sinfonian soittimet -sarjan viimeisessä jaksossa tarkastellaan orkesteria kapellimestarin perspektiivistä. Vaan mikä onkaan kapellimestarin soitin?

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Kyllä mä tätä tyttöystävänäni pidän. Suhde on erittäin lämmin ja senkun kuumenee vain.”

    Ulkonäkö kuuluu viulun äänessä. Jyväskylä Sinfonian ykkösviulisti ja konserttimestari Harri Forstén kertoo, että kovinta ääntä pitävät littanat viulut, pullukat ovat hiljaisempia. Poikkeuksiakin toki on. Hänen oma instrumenttinsa esimerkiksi on hyvinsyöneen näköinen, mutta silti siitä saa tarvittaessa ison äänen.

    Onko vanha arvoviulu sitten aina parempi kuin uusi? Vai onko viulun iällä lähinnä psykologinen merkitys? Forsténin mukaan vanhassa todella on vara parempi: vanha viulu kiihottaa soittajansa mielikuvitusta. Hänen oma viulunsa on 1700-luvulta. Arvokas peli, josta tietenkin täytyy pitää hyvää huolta, mutta läheltäpiti-tilanteitakin on sattunut.

    Sinfonian soittimet -sarjassa kuullaan muun muassa tarina siitä, kuinka Harri Forstén melkein hukkasi viulunsa tukholmalaiselle nakkikioskille.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • "Soittaminen ei koskaan saa olla kellokorttityötä, vaan siihen pitää tuntea paloa ja intohimoa."

    Jyväskylä Sinfonian sellisti Juha Malmivaara tiesi jo pienenä poikana, että sello on hänen soittimensa. Kaikki muut sisarukset kävivät pianotunneilla, mutta Juha kieltäytyi jyrkästi: hän halusi sellon.

    Sellon ääni muistuttaa ihmisen ääntä ja toisinaan se kuulemma käyttäytyykin kuin ihminen: jos soittaja on huonolla tuulella, niin ei sellokaan silloin soi. "Tulee sellainen tunne, että se tahallaan jättää soimatta", Malmivaara naurahtaa.

    Sinfonian soittimet sarjan kahdeksannessa jaksossa pääosassa on siis sello. Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Kaikki on kivaa, mitä soittaa saa, vaikka kaikki ei ole helppoa soittaa.”

    Trumpetista saa irti jos jonkinmoisia ääniä – varsinkin jos avuksi otetaan hattu, wah-wah tai vaikka piikkikuppi. Joskus konsertissa on kuultu myös yllättävä kolahdus, kun sordiino on kesken kaiken kopsahtanut lattialle. Parhaimmillaan trumpetin ääni on kuitenkin silloin, kun se soi samettisen pehmeänä, kertoo Jyväskylä Sinfonian trumpetisti Mailis Ben Romdhane.

    Konsertit ovat Mailiksen mielestä muusikon työn huippuhetkiä, vaikka trumpetistiksi hän päätyikin vähän vahingossa. Uravalintaan vaikutti muun muassa Henkolan Herkkuliike Helsingissä.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • “Varjele, Jumala, ihmisen lasta oboistin vaimoksi joutumasta.”

    Oboe on korkeaääninen puupuhallin, joka tunnetaan muun muassa siitä, että se antaa orkesterille viritysäänen. Se on soolosoitin, jolle on kirjoitettu pitkiä, kauniita melodioita.

    Jyväskylä Sinfonian oboisti Juha Markkanen kuvailee soittimensa ääntä lumoavaksi, vaikka soitin itsessään on välillä oikukas ja vaikea. Varsinkin röörien teko rassaa – myös vaimoa. Terävän puukon lisäksi oboistin vakiovarusteisiin kuuluu rasiallinen sätkäpaperia.

    Toimittajana on Marika Paaso.

Ei tulossa olevia jaksoja

Klipit

  • Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestari Ville Matvejeff vertaa orkesterin johtamista lentokapteenin työhön: kun kaikki menee hyvin, matkustaja ei usein edes huomaa kapteenin olemassaoloa. Taustalla on kuitenkin paljon näkymätöntä työtä.

    – Check-listit on käyty läpi ennen lentoa. On valmistauduttava kaikkeen mahdolliseen. Ja jos tulee turbulenssia, pitää pystyä ottamaan ohjat käsiin ja korjaamaan kurssia lennosta.

    Aina ei ole päästy turvallisesti perille ja pakkolaskujakin on nähty. Legendaarisillekin kapellimestareille on joskus käynyt niin, että teos on jouduttu pistämään poikki. Sitä kapellimestari kuulemma kammoaa kaikkein eniten.

    – Se on nolointa, mitä voi tapahtua. Viime kädessä on aina kapellimestarin syy, jos jokin menee vikaan.

    Joitakin läheltäpiti-tilanteita on Matvejeffillekin tullut vastaan. Pahin paikka oli muutama vuosi sitten Malmössa, jossa hän johti Aribert Reimannin vaativaa Lear-oopperaa epätavallisissa olosuhteissa.

    – Olimme sitten tilanteessa, että pääsolisti on kohdassa kuusi ja orkesteri kohdassa kaksi. Kahdessa minuutissa orkesterin piti kuroa kiinni 20 sekuntia.

    Sinfonian soittimet -sarjan nettiextrassa Ville Matvejeff kertoo, kuinka läheltäpiti-tilanteesta selvittiin.

    Toimittajana on Marika Paaso.

  • Kymmenosaisessa Sinfonian soittajat -sarjassa Jyväskylä Sinfonian soittajat avautuvat instrumenteistaan. Syksyn aikana tutustutaan fagottiin, kontrabassoon, oboeen, käyrätorveen, alttoviuluun, viuluun, huiluun, selloon, trumpettiin sekä kapellimestarin tahtipuikkoon. Sarja alkaa Yle Radio 1:ssä tiistaina 22.9. Esimakuna tulevasta kontrabasisti Ari Mansala kiteyttää soittimensa olemuksen basistivitsiin.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä