Juhannusjuna 2012

Leo Saarimiehen muistoissa elää höyryveturin vihellyspillin sielukas ääni

  • 7 min
  • toistaiseksi

Tunnetko kuka on vasemmanpuoleinen mies kuvassa? Muut herrat vasemmalta oikealle ovat Leo Saarimies, Niilo Pulkkinen ja Eero Tiiro. Tämä komea kuva tallentui juhannuksena vuonna 1956 höyryveturissa lämmittäjänä työskennelleen Leo Saarimiehen kameran filmille, mutta yhden miehen nimen vuodet ovat pyyhkineet pois muistista. Leo Saarimies kertoo, että etelästä tulleet juhlijat kuljetettiin höyryveturin kyydissä Kemistä Aavasaksalle ja juhannuspäivänä tultiin takaisin. Aavasaksalla juna käännettiin miesvoimin ja veturin nokka saatiin kohti Kemiä. Höyryvetureista pidettiin ennen hyvää huolta. Konepajalla nimikkoveturit puunattiin kiiltäviksi ja numerokilpienkin piti kiiltää. Jari Vesa haastattelee. yle.fi/juhannusjuna

Lähetykset

  • ke 9.5.2012 12.20 • Yle Areena

Jaksot

  • Villi länsi, kaikkien pojanviikareiden suosikkimielentila! Inkkarit ja länkkärit, hevoset ja cowboyt, vankkurit ja erämaat, paistetut pavut ja kaktukset. 1800 - luvun loppupuolella kaikki kuitenkin muuttui kun Amerikan länteen vedettiin rautatie. Tuli sivistys sekä raha, ja lainsuojattomien aika oli päättynyt. Markus Turunen laittoi Juhannusjunan hengessä lehmipoikahatun päähän, kannukset kiinni ja karatutti etsimään kadonnutta länttä ja sen tappanutta rautatietä. Helsingin Yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen professori Markku Henriksson kuitenkin pysäytti tämän wannabe - cowboyn laitoksensa käytävällä ja päätti kertoa miten asia oikeasti meni.

  • Kun Venäjän keisari aikanaan matkusti Suomen rautateille piti vehkeet ja pelit olla viimeisen päälle. Vaikka aikaa on kulut reilusti yli sata vuotta on Suomen rautatiemuseossa näytillä oleva Keisarin juna edelleen ihmettelemisen arvoinen. Ulkoisesti vaunuyhdistelmä on heiveröisen näköinen, mutta sisällä kaikki on viimeisen päälle. Hyvinkäällä, Suomen rautatiemuseossa näytillä on se mitä Keisarin junasta enää on jäljellä, eli Keisarinnan vaunu, salonkivaunu sekä itse Keisarin vaunu. Maailmanlaajuisesti uniikki ja ainutlaatuinen museoesine herättää kiinnostusta toki venäläisten matkailijoiden keskuudessa, mutta myös muualta päin maailmaa tullaan Hyvinkäälle nimenomaan katsomaan Keisarin junan kolmea säilynyttä vaunua. Kesäkuun alussa eläköitynyt museonjohtaja Matti Bergström ja toimittaja Markus Turunen ihmettelevät junaa ulkoapäin, koska sisälle ei pääse. Kuvassa: Suomen Rautatiemuseon keisarillisen junan junavaunu

  • Ylen Juhannusjunan koematka eli kenraaliharjoitus junailtiin Helsingistä Rovaniemelle torstain ja perjantain välisenä yönä (7.-8.6.). Matkan aikana oli myös "älyvapaiden ääneenpuhujen" kokoontuminen suurikokoisen soittimen äärellä. Iiro Rantala ja Jari Vesa kantavat vastuun seuraavasta..

  • Carl Barks esitteli höpsismin Aku Ankka tarinassa "Kruuna vai Klaava" vuonna 1953. Kurikkalainen aviopari soveltaa teoriaa tai elämänfilosofiaa matkustellessaan. Pentti Yli-Karjanmaan rautatieharrastus tai kuten puoliso Pirkko Paaermaa asian ilmaisee "junahulluus" vie avioparin Juhannusjunan kyydissä Rovaniemelle. Miten he tulivat hakeneeksi mukaan ja millaisia junareissuja heillä on takataskussa? Toimittajana Pauliina Jaakkola.

  • Pohjanmaan "Dynamic Duo" Sanna Hartikka ja Anna-Riikka Valli nousee Juhannusjunan kyytiin Seinäjoelta. Sannan silmiin Juhannusjunan matkustajahakemus osui facebookissa ja yllätys oli suuri kun kerrankin tärppäsi. Sanna ei ole kovin kokenut junamatkailija Suomessa, mutta junailukokemusta löytyy esim. Vietnamista.

  • Tulevana juhannuksena Radio Suomi siirtää lähetysstudionsa raiteille ja tekee suoraa radiolähetystä Juhannusjunasta Helsingistä Rovaniemelle. Kolmentoista tunnin lähetystä on valmisteltu jo pitkään. Silti yötön yö on radioväelle yllätyksiä täynnä. Pystytäänkö esimerkiksi katvealueet hoitamaan ilman, että lähetys katkeaa? Juhannusjunan toimittajat Päivi Nieminen, Maria Laine ja Jari Vesa käyvät läpi tuntemuksiaan kuukausi ennen h-hetkeä.

  • Tunnetko kuka on vasemmanpuoleinen mies kuvassa? Muut herrat vasemmalta oikealle ovat Leo Saarimies, Niilo Pulkkinen ja Eero Tiiro. Tämä komea kuva tallentui juhannuksena vuonna 1956 höyryveturissa lämmittäjänä työskennelleen Leo Saarimiehen kameran filmille, mutta yhden miehen nimen vuodet ovat pyyhkineet pois muistista. Leo Saarimies kertoo, että etelästä tulleet juhlijat kuljetettiin höyryveturin kyydissä Kemistä Aavasaksalle ja juhannuspäivänä tultiin takaisin. Aavasaksalla juna käännettiin miesvoimin ja veturin nokka saatiin kohti Kemiä. Höyryvetureista pidettiin ennen hyvää huolta. Konepajalla nimikkoveturit puunattiin kiiltäviksi ja numerokilpienkin piti kiiltää. Jari Vesa haastattelee. yle.fi/juhannusjuna

  • Ylen Juhannusjunan matkustajiksi on valittu lahtelais-hongkongilainen pariskunta, joka tutustui toisiinsa Italiassa. Parikymppiselle Tilda-Laura Vanhatalolle Suomen juhannus on tuttu, mutta poikaystävä Benjamin Leungille ihan uusi kokemus. Juhannusjuna sinänsä on kaikille uutta, koska 13 tuntista televisio- ja radiolähetystä ei ole toteutettu koskaan ennen. Matkalle mukaan lähtee erilaisia ihmisiä erilaisine ajatuksiineen, mutta Tilda-Laura todistaa, että kaikki me mahdumme samaan junaan. Toimittajana Tanja Perkkiö. yle.fi/juhannusjuna

Ei tulossa olevia jaksoja

Klipit

  • Juhannusjuna tulee! Kenellä on suurin kokko? Joko sinä tiedät totuuden? Katso tämä todellisuutta väkevästi, mutta satunnaisesti heijasteleva tuleva klassikko, joka paljastaa mitä Hinthaarassa tapahtui unohdettuna juhannuksena. Suurteos myös vahvistaa, että Juhannusjuna-ilmiö on totta. Faktaa löytyy osoitteesta yle.fi/juhannusjuna

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä