Parempi päivä

Portaat vai hissi?

  • 2 min
  • toistaiseksi

Autossa, työpöydän ääressä, sohvalla, kahvipöydässä - istuminen on päivän sana. Asiantuntijat suosittelevat edes lyhyitä liikkumisen hetkiä päivän mittaan paikoillaan olemisen lomaan ja siinäpä oiva syy valita portaat hissin sijaan! Parempi päivä -ohjelmassa puhutaan tänään inaktiivisuudesta, toimittajana Anne Heikkinen jonka juttukaverina on lääkäri Kai Savonen Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksesta.

Lähetykset

  • to 14.2.2013 10.21 • Yle Areena

Jaksot

  • Liikkumista harrastetaan kunnon ylläpitämiseksi ja terveyden edistämiseksi. Onko sitten sama millaista liikuntaa harrastamme - tai miten? Tarvitseeko liikunnan olla kuormittavaa? Tästä otamme selvää Paremmassa päivässä tällä kertaa. Kysymykseen vastaa tutkijatohtori Maija Hassinen. Toimittajana Kimmo Salvén.

  • Proteiini on kuntoilijalle tärkeää polttoainetta. Mutta miten kuntoilija voi huolehtia energiansaannin riittävyydestä ja mikä proteiinin sen merkitys on lihasten vahvistamisessa? Tästä kertoo seuraavassa TTM, laillistettu ravitsemusterapeutti Harri Heikkilä Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitokselta. Toimittajana Kimmo Salvén.

  • Kaikki tarvitsemme ruokavalioomme proteiineja, jotka ovat elimistömme rakennusaineita - mutta miten paljon liikkuja hyötyy proteiinista ja erilaisista proteiinivalmisteista? Tähän vastaa terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti Harri Heikkilä. Toimittajana Kimmo Salvén.

  • Mieltä painaa ja ahdistaa, keskittymiskyky on hukassa, päätä särkee ja illalla uni ei tunnu tulevan silmään – siinä varmasti meille kaikille tuttuja stressin oireita. Mutta voisiko liikunnalla helpottaa stressin oireita? Kyllä voi, vastaa tutkijatohtori Pirjo Komulainen Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksesta. Hän on tänään Anne Heikkisen vieraana ohjelmasarjassamme Parempi päivä.

  • Ohjelmasarjassamme Parempi päivä puhutaan tänään massahiihtoon tai maratoniin valmistautumisesta. Kuulemme siitä, miksi ja miten kehon energiavarastot tulisi tankata ennen pitkää urheilusuoritusta. Ohjelman asiantuntijana on liikuntalääketieteen tutkija Heikki Pentikäinen. Toimittajana Anne Heikkinen.

  • Moni meistä haaveilee osallistuvansa tulevana talvena johonkin massahiihtotapahtumaan, kuten Finlandiahiihtoon tai treenaa tulisesti ensi kesän maratonia varten. Mutta miten kannattaa valmistautua, jos tähtäimessä on massahiihto tai maraton? Siitä kuulemme nyt ohjelmassa Parempi päivä. Asiantuntijana on liikuntalääketieteen tutkija Heikki Pentikäinen, toimittajana Anne Heikkinen.

  • Flunssakaudella usein pohditaan syitä sairastumiseen ja keinoja sairastumisen välttämiseen. Miten liikkuminen vaikuttaa riskiin sairastua esimerkiksi flunssaan? Tähän vastaa Parempi päivä -sarjassa liikuntalääketieteen erikoislääkäri Kai Savonen. Toimittajana Kimmo Salvén.

  • Suomalainen metsä on juuri nyt täynnä todellista superruokaa eli kevyitä, ravitsevia ja ennen muuta herkullisia sieniä. Mutta mitä kannattaa koppaan poimia jos haluaa noukkia ravintoarvoltaan kaikkein rikkaimpia sienilajeja? Vinkit antaa keruutuotetarkastaja Kirsti Eskelinen. Toimittajana Anne Heikkinen.

  • Mitä on hyvä tietää jos harrastaa aktiivista liikuntaa ja käytössä on säännöllinen lääkitys jotakin sairautta varten? Tästä kuulemme tänään ohjelmasarjassa Parempi päivä. Erikoislääkäri Kai Savonen kertoo kolesterolilääkkeiden eli statiinien, verenpaineen, sepelvaltimotaudin ja rytmihäiriöiden hoitoon käytettävien beetasalpaajien sekä insuliinin vaikutuksista liikunnan suhteen. Toimittajana Anne Heikkinen.

  • Tuntuuko joskus siltä, että treenikaveri kehittyy samalla treenillä huomattavasti enemmän kuin sinä? Tai että reippaallakaan liikunnan määrällä ei saavuteta toivottuja tuloksia vaikkapa painonhallinnan suhteen? Olet oikeassa. Liikunnasta saatavat terveyshyödyt eivät ole kaikille samat. Asiantuntijana on liikuntalääketieteen erikoislääkäri Kai Savonen Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksesta, toimittajana Anne Heikkinen.

  • Liikunnan harrastaminen suojaa kaiken muun hyvän lisäksi dementiaan sairastumiselta. Erityisesti liikuntaa voi suositella keski-ikäisille ylipainoisille henkilöille, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan heillä liikunnan hyödyt ovat selvästi suurempia kuin muilla. Liikunta on hyväksi aivoille, vaikka paino ei putoaisikaan, kertoo dosentti Anna-Maija Tolppanen Itä-Suomen yliopistosta. Toimittajana Anne Heikkinen.

  • Mistä tietää, että kuntosalilla tule tehtyä liikkeitä tehokkaasti, mutta turvallisesti? Entä mitkä ovat yleisimmät väärinkäsitykset kuntosaliharjoitteluun liittyen? Voivatko lihakset kasvaa huomaamatta liikaa? Kuntosalilla piipahdetaan tänään ohjelmasarjassamme Parempi päivä. Heikki Pentikäinen jatkaa, toimittajana Anne Heikkinen.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä