Filmiryhmä

Jokainen yö on betoniyö

  • 39 min
  • ei kuunneltavissa

Viime syksynä ensi-iltaan tullut Pirjo Honkasalon ohjaama Betoniyö palkittiin kuudella Jussi-patsaalla. Pirkko Saision vuonna 1981 ilmestyneestä romaanista dramatisoitu elokuva on Honkasalon ensimmäinen fiktio viiteentoista vuoteen. Hän sai viidennen Jussinsa.

Palkittu kuvaaja Peter Flinckenberg kertoo Filmiryhmässä, miten hän sukelsi elokuvan mustavalkoiseen maailmaan. Pirkko Saisio kertoo mitä piti tehdä, jotta yli 30 vuotta sitten ilmestyneestä kirjasta tuli 2000-luvun elokuva. Betoniyöstä toimittaja Anna Tuluston kanssa keskustelee teatteriohjaaja Akse Pettersson.

Lähetykset

  • to 9.5.2013 17.20 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Andrei Zvyagintsev on 2000-luvun venäläisen elokuvan suuri nimi. Hänen uusin elokuvansa Leviathan voitti Golden Globen ja oli Oscar-ehdokkaana. Leviathanin kuva Venäjästä on ankara: vodka virtaa ja korruptio kukoistaa - toisaalta Kuolan niemimaan jylhät maisemat vievät silmää. Filmiryhmässä keskustelemassa dokumentaristi Reijo Nikkilä, elokuvakriitikko Velipekka Makkonen ja JP Pulkkinen.

  • Näkymätön Elina, Äideistä parhain, Uusi ihminen, Postia pappi Jaakobille, Miekkailija. Klaus Härön elokuvat ovat niitä, joita Suomesta säännöllisesti tarjotaan Oscar-ehdokkaiksi. Tammikuussa luterilaisen kulttuurin säätiö palkitsi Härön ja totesi, että hänen elokuvansa levittävät armon, anteeksiannon ja luottamuksen evankeliumia. Filmiryhmässä JP Pulkkinen kysyy Klaus Häröltä, mikä on hänelle tärkeää elokuvanteossa. Mikä yhdistää Skooneen joutunutta sotalasta, tornionjokilaaksolaista isätöntä tyttöä ja Viron Haapsaluun pakenevaa miekkailijaa.
    Kuva: photo me@tuomomanninen.com

  • Roy Anderssonin ensimmäinen pitkä elokuva Eräs rakkaustarina sai ensi-iltansa Suomessa ja Helsingissä Kluuvikadun Maxim-elokuvateatterissa vuonna 1971. 44 vuotta myöhemmin tuossa samassa elokuvateatterissa tuli ensi-iltaan Anderssonin viides pitkä elokuva Kyyhkynen istui oksalla, olevaista pohtien. Filmiryhmän haastattelussa Andersson kertoo mm. millaista oli ryhtyä taiteilijaksi göteborgilaisessa työläisympäristössä, millainen on hänen suhteensa Suomeen, kapitalismiin ja suunnitelmatalouteen, ja miksi hänen suosikkielokuviaan ovat Vittorio de Sican Polkupyörävaras ja Luis Buñuelin Viridiana. Toimittajana J.P. Pulkkinen.

  • American Sniper, Birdman, Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Kaiken teoria, Selma ja Whiplash. Parhaan elokuvan Oscar-palkinnosta kilpailee 8 elokuvaa. Millaisia ne ovat? Miksi juuri ne? Keskustelemassa elokuvakriitikot Anna Möttölä ja Kalle Kinnunen ja Filmiryhmän J.P. Pulkkinen.

  • Filmihulluuden keskeisiä ilmenemismuotoja on elokuvakirjojen haalinta. Joillakin harvoilla oireet ovat yltyneet niin pahoiksi, että he ovat alkaneet järjestää elokuvafestivaaleja. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin taiteellinen johtaja Pekka Lanerva on joutunut hillitsemään kirjaostoksia, mutta R&A-festivaalia hän rakentaa ensi syyskuulle jo 28. kerran. JP Pulkkinen kohtasi Pekka Lanervan helsinkiläisessä antikvariaatissa ja mukaan tarttui useampi elämää suurempi elokuvakirja.

  • Elokuvissakäyntien määrä ei ole laskussa, mutta elokuvateattereiden määrä vähenee. Kriittisin tilanne on Helsingissä, missä elokuvia katsotaan eniten. Suomen vanhin elokuvateatteri Maxim on lopettamisuhan alla, sillä kiinteistön omistava eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen suunnittelee purkavansa Maximin ykkössalin ja rakentavansa sen tilalle hotellin. Samalla Suomeen saatavien laatuelokuvien määrä vähenisi. Maxim menneisyydestä ja tulevaisuudesta puhuvat teatterissa työskentelevä Rainer Sandell, historioitsija Outi Hupaniittu ja ohjaaja Jouko Aaltonen. Toim. JP Pulkkinen.

  • Mika Kaurismäen ja Kari Väänäsen yhteiseen historiaan kuuluu alan suomalainen road movie -helmi Rosso. Toimittajina Jukka Kuosmanen ja JP Pulkkinen.

  • Agnieszka Hollandin ohjaamasta Palava pensas -sarjasta keskustelevat Aleksanteri-instituutin tutkijat Jussi Lassila ja Jouni Järvinen. Prahan kevään jälkeisessä kylmässä talvessa palelee toimittaja Jukka Kuosmanen.

  • Missä fiktio alkaa ja dokumentti loppuu? Kysymys seurasi Peter von Baghia kaikissa hänen kirjoissaan, dokumenttielokuvissaan ja tv-tuotannoissaan. Elävä kuva muistin ja historian tallentajana oli von Baghin ajattelun ydintä. Kymmenet kirjat, tv-tuotannot ja radiosarjat tekivät Peter von Baghista hahmon, joka vaikutti olennaisesti siihen, mitä suomalaiset pitävät tärkeänä. Hän toimi kansakunnan salaisen muistin kirjaajana. Haastattelu on tehty von Baghin 70-vuotispäivänä elokuussa 2013. Toimittajana J.P. Pulkkinen.

Ei tulossa olevia jaksoja

Klipit

  • Elokuvantekijä Alli Haapasalo sai kolmantena opiskeluvuonna New Yorkin elokuvakoulussa huolellisen ja aktiivisen opettajan, joka toi opiskelijoille tuulahduksen oikeasta elokuvamaailmasta ja vaati miettimään tarkasti ohjaajan roolia. Hän oli Spike Lee.

  • New Yorkissa opiskellut elokuvantekijä Alli Haapasalo sai kolmantena opiskeluvuonnaan tunnetun ja opetukseen antaumuksella suhtautuvan opettajan. Hän oli Spike Lee.

  • Mitä yhteistä on Palefacella, Public Enemy -yhtyeen jäsenellä Chuck D:llä, Spike Leen elokuvalla Do The Right Thing ja dead lineilla?

  • Muusikko Paleface kertoo mitä yhteistä on Spike Leen elokuvalla Do The Right Thing ja Boston Celtics -koripallojoukkueen tähtipelaaja Larry Birdillä.

  • Orson Wellesin Citizen Kanen päähenkilön taustalta pilkottaa William Randolph Hearstin hahmo. Hearstin suhde elokuvaan oli viileä.

  • Jari Tervo kertoo anekdootin Orson Wellesin Pahan kosketuksen legendaarisen avauskohtauksen kuvauksista.

  • Ylen elokuvatoimittaja Kati Sinisalo muistelee vuoden 1994 Cannesin elokuvajuhlia.

  • Elokuvan tarinaa kerrottaessa tarvitaan monen ammattiryhmän osaamista. Eräs niistä on sellainen, että sen tehtävä on tehdä itsensä huomaamattomaksi. Foley-artistin työhön kuuluu tehdä elokuvaan arkipäiväisiä ääniä, joiden merkitys on olennainen, mutta joiden ei kuulu nousta esiin.

    Filmiryhmässä matkataan Kokkolaan, jonka suurteollisuusalueella on foley-tehosteiden tehdas. Siellä ääniä mestaroi Heikki Kossi. Hänet tapaa Filmiryhmän JP Pulkkinen.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä