Näistä levyistä en luovu

Musiikkimies New Yorkista

  • 53 min
  • 6 kk 28 pv

Espoossa kasvanut Juha Uitto opiskeli Helsingin yliopistossa maantiedettä, väitteli tohtoriksi Lundissa, ja sitten tie vei Japaniin maanjäristyksiä tutkimaan. Silloinen YK:n yliopiston pesti toi japanilaistuneen Uiton New Yorkiin, josta jo koulupoikana jazziin hurahtanut mies löysi musiikkimekkansa. Myös ranskalaisen impressionismin helmet sopivat huilua ja japanilaista shakuhachia soittavan Uiton elämäntyyliin. Toimittajana Anu Jaantila.

Ohjelmassa kuultavat musiikit:

John Coltrane: Tunji (levyltä Coltrane, 1962) (John Coltrane, saksofoni, McCoy Tyner, piano, Jimmy Garrison, basso, ja Elvin Jones, rummut)

Kenny Barron: Nubian Lady (levyltä Gentle Giant, 1972) (Yusef Lateef, huilu, Al "Tootie" Heath, Sam Jones)

Charles Lloyd: Sombrero Sam (levyltä Dream Weaver, 1966) /Charles Lloyd, huilu, Keith Jarrett, piano, Cecil McBee, kontrabasso, ja Jack DeJohnette, rummut)

Randy Weston: Night in Medina (levyltä Blue Moses, 1972) (Freddie Hubbard, trumpetti, Hubert Laws, huilu, Grover Washington Jr., tenorisaksofoni, Ron Carter, kontrabasso, Airto Moreira, percussiot, ja Madame Meddah, laulu)

Ben Allison: No Other Side (levyltä Union Square, 2012) (Michael Blake, tenorisaksofoni, Ben Allison, kontrabasso, ja Rudy Royston, rummut)

Jeremy Steig ja Eddie Gomez: Nein-Four (levyltä Music for Flute & Double Bass, 1979) (Jeremy Steig, huilu, ja Eddie Gomez, kontrabasso)

Claude Debussy: Pagodit sarjasta Estampes (Carolyn Jones, piano)

Gabriel Fauré: Sicilienne g-molli op. 78 (Emmanuel Pahud, huilu, ja Mariko Anraku, harppu)

Japanil. temppelisävelmä: Sokaku-reibo (Tsuru no sugomori - Kurkien pesä) (Goro Yamaguchi, shakuhachi)

Lähetykset

  • ma 16.6.2014 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Muutamalla pääkaupunkiseudun kuoronjohtajalla oli tehtävänä valita suomalaisesta kuorokirjallisuudesta itselle läheinen teos näin itsenäisyyspäivän ja suomalaisen musiikin päivän (8.12.) kunniaksi. Joulun alus on kiireistä aikaa eivätkä kaikki ehtineet mukaan, ja valintoja olisi voinut yhtä hyvin pyytää eri puolilta Suomea - Turusta, Tampereelta, Kouvolasta, Lopelta, Jyväskylästä, Oulaisista, Seinäjoelta, Kuopiosta...
    Kuoronjohtaja Esko Kallion (Suomen Laulun, Candominon ja Jubilaten johtaja) valinta ei mahtunut ohjelmaan, mutta voimme lukea hänen kuvauksensa tästä kotimaisen kuororepertuaarin helmestä, josta löytyy vain yksi levytys:
    "Valitsenpa silti Erkki Salmenhaaran Två dikter av J. L. Runeberg, jossa säveltäjä käsittelee kansallisrunoilijamme tekstiä vähäeleisesti, mutta upean tarkkanäköisesti ja vakavan ekspressionistisesti. Kappaleista jälkimmäinen, Vid en källa (Lähteellä), käsittää läpisävellettynä runon kaikki kahdeksan säkeistöä ja muodostaa hiljalleen etenevän, sisäänpäin kääntyneen ja syvämietteisen yksinpuhelun. Harvoinpa löytyy samaan tekstiin kahta tunnelmaltaan yhtä kaukana toisistaan olevaa sävellystä kuin tämä ja kaikkien tuntema Ehrströmin iloinen laulelma 1800-luvulta, ja voin kuvitella, miten tämä kontrasti on inspiroinut (ja ehkä huvittanutkin) Salmenhaaraa hänen säveltäessään kappaletta. Kuten kaikki ulkoisesti yksinkertainen kuorosatsi, tämäkin on haastavaa esitettävää." Oiva toive esimerkiksi Sävel on vapaa -puhelintoivekonserttiin!

    Kuoronjohtajien musiikkivalinnat:

    Pasi Hyökki:
    Toivo Kuula, sanat V.A. Koskenniemi: Nuijamiesten marssi op. 28/4/b mieskuorolle a cappella
    Ylioppilaskunnan Laulajat, joht. Pasi Hyökki

    Tatu Erkkilä:
    Ahti Sonninen, sanat Une Haarnoja: Jouluhymni
    Somnium Ensemble, joht. Tatu Erkkilä

    Saara Aittakumpu:
    Einojuhani Rautavaara, sanat Aleksis Kivi: Halavan himmeän alla, sarja sekakuorolle a cappella. 1. osa Ikävyys
    Radion kamarikuoro, joht. Timo Nuoranne

    Matti Hyökki:
    Erik Bergman: Min ros och lilja, sarja kansanlaulun tapaan op. 77/a mieskuorolle ja sooloäänelle a cappella, 4. osa Dunkom
    BergManiana Ensemble ja Petri Bäckström, tenori, joht. Matti Hyökki

    Paavo Hyökki:
    Paula Vesala ja Mira Luoti, sov. Saima Hyökki: Joku raja
    Lain Huuto, joht. Paavo Hyökki

    Seppo Murto:
    Toivo Kuula, sanat V.A. Koskenniemi: Siell' on kauan jo kukkineet omenapuut, op.11/1 sekakuorolle a cappella
    Polyteknikkojen Kamarikuoro Dominante, joht. Seppo Murto

    Visa Yrjölä:
    Mikko Sidoroff, sanat Yrjö Jylhä: Pyhä yö
    Mieskuoro Euga ja Sampo Haapaniemi, baritoni, joht. Visa Yrjölä

    Kaija Viitasalo:
    Martti Hela: Hiljainen joululaulu
    Naiskuoro KYN, joht. Kaija Viitasalo

    Nils Schweckendiek:
    Alex Freeman, runo Edith Södergran: Fientliga stjärnor teoksesta Under the Arching Heavens - A Requiem
    Helsingin Kamarikuoro, joht. Nils Schweckendiek

    Elisa Huovinen:
    Armas Maasalo, runo Kanteletar: Tuutulaulu sekakuorolle ja solistille a cappella
    Klemetti-Opiston Kamarikuoro ja Tuomas Katajala, tenori, joht. Heikki Liimola

    Marjukka Riihimäki:
    Toivo Kuula, V.A. Koskenniemi: Auringon noustessa
    Erik Westbergin Vokalensemble, joht. Erik Westberg

  • Koko kouluajan musiikkia harrastavat ja musiikkileirejä kiertävät tytöt kirjoittelivat toisilleen kirjeitä, joiden merkkikieleen kuului kirjaimien lisäksi pätkä nuottiviivastoa. "Kirjeissä oli aina mukana lähettäjän valitsema 'Maailman kaunein sivuteema', ja vastaanottajan piti arvata tai tunnistaa mistä teoksesta oli kysymys", kertoo sellistin uraa vakavasti harkinnut ortopedi Kirsi Jukkala-Partio. Käsin kirjoitettuja sivuteemoja ehti kertyä satoja, elettiinhän aikaa ennen nettiä ja sähköpostia.
    Jostakin syystä erityisesti lääkärien ammattikuntaan on kerääntynyt musikaalista väkeä, ja Jukkala-Partionkin sello-opinnot Sibelius-Akatemian solistisella osastolla olivat jo hyvässä vauhdissa, kunnes hän kuunteli vielä kerran sydämensä ääntä ja paineli Heidelbergiin lääketieteen opintoihin. Hän on toiminut sellistinä kotipaikkansa Sipoon kamariorkesterissa, ja rakastamaansa kamarimusiikkia hän soittaa edelleen kollegoidensa kanssa aina kun aikaa liikenee.
    Keväällä koittavina eläkepäivinä Jukkala-Partio aikoo keskittyä taulujen maalaamiseen ja italian kielen opintoihin. Tekoniveloperaatiot saavat tulevaisuudessa jäädä robottien huoleksi, hän virnistää ja saa toimittajan kuluneet polvet tutisemaan.

    Kirsi Jukkala-Partion musiikkivalinnat:

    Giacomo Puccini: Aaria "E lucevan le stelle" oopperasta Tosca
    Jonas Kaufmann, tenori, ja Prahan filharmoninen orkesteri, joht. Marco Armiliato

    W.A. Mozart: Konsertto pianolle ja orkesterille nro 23 A-duuri KV 488, katkelma 2. osasta Adagio
    Murray Perahia, piano ja orkesterin johto, ja Englantilainen kamariorkesteri

    Robert Schumann: Konsertto sellolle ja orkesterille a-molli op. 129, katkelma 2. osasta Langsam
    Steven Isserlis, sello, ja Deutsche Kammerphilharmonie (Bremen), joht. Christoph Eschenbach

    Dmitri Shostakovitsh: Konsertto pianolle, trumpetille ja orkesterille nro 1, 1. osa Allegro moderato - Allegro vivace - Moderato
    Martha Argerich, piano, Sergei Nakarjakov, trumpetti, ja Italiankielisen Sveitsin orkesterin jouset, joht. Aleksandr Vedernikov

    Felix Mendelssohn: Pianotrio nro 1 d-molli op. 49, katkelma 1. osasta Molto allegro agitato
    Emanuel Ax, piano, Itzhak Perlman, viulu, ja Yo-Yo Ma, sello

    Gustav Mahler: Sinfonia nro 5 cis-molli, katkelma 4. osasta Adagietto
    Kölnin radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    J. S. Bach: Konsertto viululle, oboelle, jousille ja continuolle c-molli BWV1060/R, 3. osa Allegro
    Ramon Ortega, oboe, Janine Jansen, viulu, ja jousiorkesteri

    Luis Enriquez Bacalov/David Foster, sanat Marco Marinangeli: Mi mancherai
    Josh Groban, laulu, Joshua Bell, viulu, ja orkesterin johto Jeremy Lubbock .

  • Varhaisnuori Jukka Nykänen sai oppia kantapään kautta, ettei tarvitse pitää jostakin vain sen takia että muutkin pitävät. Havainto kulminoitui yläasteella, jolloin luokan pojat juoksivat ostamaan Kissin levyjä, Jukka joukon perässä. "Kuuntelin aikani ja tajusin, etten pitänyt musiikista yhtään." Sittemmin musiikin häikäisevä (toimittajan mielipide) monitoimimies on löytänyt oman lempimusiikkinsa, ja ajanvietto autiolla saarella on turvattu. Eikä hän myöhemmin ole vierastanut massailmiöitäkään, vaan fanitti esimerkiksi Ultra Brata ja innostuu vaikkapa suomalaisten urheilusaavutuksista.
    Nykäsen musiikilliset mieliteot ovat kuin sattuman kaupalla vieneet hänet myös esittämään monia kyseisiä teoksia, kuten kosketinsoittajaksi Helsingin Kaupunginteatterin musikaaleihin. "Ikinä en ole nauranut töissä yhtä paljon", hän muistelee produktiota "The Producers", jonka tekijää Mel Brooksia hän ihaili jo lapsena. Yhtä suvereenisti hän säestää klassisia legendoja Hynninen & Ryhänen tai viihteellisempiä Tulisia tenoreja ja suloisia sopraanoja. Tai improvisoi kymmenminuuttisen potpurin musikaalisävelmistä. "En soiton alussa vielä ehtinyt päättää mitkä musikaalit otan mukaan." Pianisti osaa elää hetkessä!

    Jukka Nykäsen musiikkivalinnat:

    Pjotr Tshaikovski: Konsertto pianolle ja orkesterille nro 1 b-molli op. 23, katkelma 1. osasta Allegro non troppo e molto maestoso
    Emil Gilels, piano, ja New Yorkin filharmonikot, joht. Zubin Mehta

    Richard Wagner: Hollantilaisen ja Sentan duetto oopperan Lentävä hollantilainen 2. näytöksen lopusta
    Lisbeth Balslev, sopraano, Simon Estes, bassobaritoni, ja Bayreuthin musiikkijuhlien orkesteri, joht. Woldemar Nelsson

    Maurice Ravel: Daphnis ja Chloë, balettisarja nro 2, katkelma 1. osasta Päivänkoitto
    Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan

    Claude-Michel Schönberg, teksti Herbert Kretzmer: One Day More musikaalista Les Miserables (Kurjat)
    Musikaalin näyttelijäensemble ja orkesteri, joht. Martin Koch

    Kerkko Koskinen, teksti Anne Sinnemäki: Kahdeksanvuotiaana
    Ultra Bra

    Freddie Mercury: Seaside Rendezvouz
    Queen

    J. Fred Koots/Haven Gillespie: Santa Claus Is Coming To Town
    Manhattan Transfer

    Mel Brooks: Springtime for Hitler - Kevät koittaa Hitlerille - musikaalista The Producers
    Musikaalin esiintyjäensemble ja orkesteri, joht. Patrick S. Brady

  • Uudenvuodenjuhlat Helsingin Senaatintorilla, Seinäjoen Tangomarkkinat, Tanssii tähtien kanssa -lähetykset, Puoli seitsemän -ajankohtaisohjelma, itsenäisyyspäivän Linnan juhlat - kaikkia on juontanut tai selostanut useiden kielien taidolla varustettu toimittaja Ella Kanninen. Rakkaus kieltenopiskeluun ja etenkin romaanisiin kieliin vei Kannisen aikanaan Ranskaan, ja ranskan kieltä hän kutsuu ensirakkaudekseen. "Olen myös suuri ruotsin kielen kannattaja ja käytän sitä mielelläni kommunikoidessani ruotsalaisten ja norjalaisten ystävieni kanssa."
    Ihmismäisempi rakkaus vei Ella Kannisen myöhemmin Helsingistä uuteen kotimaahan Italiaan, ja suomalaiset ovat hänen tv-sarjojensa ansiosta päässeet sukeltamaan Italian historiaan ja italialaiseen kulttuuriin. Tuleva aviomies hurmasi hänet muinoin äänittämällä CD:t täyteen italialaista musiikkia, ja listalla onkin kauniita rakkausballadeja eri kielillä. Lapsena koetut oopperajuhlavierailut Savonlinnaan ja Mozartia rakastava anoppi ovat johdattaneet Ellan yhä syvemmälle klassisen musiikin maailmaan, ja italialaisissa säveltäjissä, oopperoissa, taiteilijoissa ja myös arvosoittimissa riittää tutkimista.

    Ella Kannisen musiikkivalinnat:

    G.D. Weiss, Hugo Peretti, Luigi Creatore: Can't Help Falling In Love
    Elvis Presley, laulu ja yhtye.

    Jacques Brel: Ne me quitte pas
    Jacques Brel, laulu, Gerard Jouannest, piano, orkesterin johto Francois Rauber

    Carla Bruni/Leos Carax: Quelqu'un m'a dit
    Carla Bruni, laulu ja yhtye

    Desmond Dacres/Leslie Kong: Israelites
    Desmond Dekker ja The Aces

    Otis Redding/Steve Cropper: Sittin' on the Dock of the Bay
    Otis Redding, laulu ja yhtye

    Lucio Dalla: Caruso
    Lucio Dalla, laulu ja yhtye

    Veikko Samuli, sanat Kari Tapio: Myrskyn jälkeen
    Kari Tapio, laulu ja yhtye

    Iiro Rantala: Freedom (katkelma)
    Iiro Rantala String Trio: Iiro Rantala, piano, Adam Baldych, viulu, ja Asja Valcic, sello

    Antonio Vivaldi: Konsertto kahdelle sellolle, jousille ja continuolle g-molli RV531 op. 58/3, 3. osa Allegro
    Erkki Rautio, sello, Marko Ylönen, sello, Laura Vihreäpuu, cembalo, ja Helsingin Juniorijouset, joht. Csaba Szilvay

    Gioachino Rossini: Katkelma teoksesta Une larme (Kyynel); teema ja muunnelmia nro 10 a-molli kokoelmasta Peches de Vieillesse (Vanhuuden syntejä)
    Constantin Macherel, sello, ja Lontoon Mozart-soittajat, joht. Sebastian Comberti

  • Isäksi tuleminen muuttaa miehen elämän perustuksia myöten, ja sähly- tai shakki-illat vaihtuvat ensin ehkä vilkkaaseen yöelämään ja myöhemmin laululeikkeihin ja viisikielisen kanteleen näppäilyyn. Monenlaista harrastavan kymmenvuotiaan Rilla Hongiston isä Risto Joki näki yhtäkkiä kuvansa balettisalin peilissä ja löysi itsensä pikkuviulistien kevätkonsertissa etupenkistä. Kysymykseen "Käytkö kaikissa Rillan esityksissä?" hän naurahtaa: "Tottakai esityksissä, mutta usein myös harjoituksissa sekä yksityis- ja ryhmätunneilla!" Omat harrastukset jäivät kymmenen vuotta sitten väkisinkin jäähylle, mutta Rillan soittamisen myötä iskä on jälleen ottanut viulunsa ja alttoviulunsa esiin ja he musisoivat välillä yhdessäkin. Koko perhe laulaa jo kolmiäänisesti, ja ennen pitkää Risto-isä vihkii tyttärensä myös teekkarilaulujen saloihin: Hyvät ystävät - juhla voi alkaa!

    Riston ja Rillan musiikkivalinnat:

    Eve Alho, Hilkka Hautsalo ja Soili Perkiö: Stop!
    Elli Tikkala, laulu, Anni Kettunen, laulu, Hilkka Hautsalo, laulu, Markku Huttunen, kitara, Aki Puurunen, banjo, ja Jarmo Hiekkala, basso

    Soili Perkiö, sanat Hannele Huovi: Villi polkupyörä
    Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu!

    Georges Bizet: Alkusoitto oopperasta Carmen
    Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan

    Frederic Chopin: Nokturni nro 1 b-molli op. 9/1 pianolle
    Janne Mertanen, piano

    Blue Sky Project: Pirate (Merirosvo)
    Amber Music

    Friedrich Seitz: Oppilaskonsertto nro 2 G-duuri, 3. osa Allegretto moderato
    Itzhak Perlman, viulu, ja Juilliardin musiikkikoulun orkesteri, joht. Lawrence Foster

    Antonin Dvorak: Humoreski nro 7 Ges-duuri op. 101/7
    Itzhak Perlman, viulu, ja Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Seiji Ozawa

    Magnus Lindberg: Kraft kuudelle solistille ja orkesterille
    Toimii-yhtye ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen

    Cesare Andrea Bixio: Vivere (Oggi che magnifica giornata)
    Luciano Pavarotti, tenori, ja Henry Mancinin orkesteri

    Romanialainen kansanlaulu, sov. Piirpauke: Kuunnousu
    Piirpauke: Sakari Kukko, sopraanosaksofoni, Hasse Walli, kitara, Antti Hytti, kontrabasso ja Jukka Wasama, rummut

    Richard Rodgers, san. Oscar Hammerstein II: My Favorite Things elokuvasta The Sound of Music
    Julie Andrews, laulu, ja orkesteri, joht. Irwin Kostal

    Soili Perkiö, sanat Hannele Huovi: Loppuleija
    Aili Ikonen, laulu, Riina Hellsten, laulu, Viivi Helisalo, laulu, Arto Anttila, laulu ja kontrabasso, Kuisma Eskola, sello, Petri Puolitaival, huilu, ja Vesa Norilo, piano

  • Requiemien eli sielunmessujen keräily ei ole ollenkaan synkkä harrastus. "Requiemejä on maailmassa yli 5000", sanoo psykologi Pirkko Lahti ja kertoo itse omistavansa yli 40 sielunmessulevytystä. Kymmenisen vuotta sitten tämä kansalaisaktivisti löysi vielä yhden tavan edistää mielenterveyttä ja hyvinvointia ja alkoi puuhata Requiem-yhdistyksessä, joka on tiettävästi ainoa laatuaan maailmassa. Uusiin teoksiin tutustumisen lisäksi jäsenet kutsuvat tapaamisiin esitelmänpitäjiä ja järjestävät konsertteja. "Requiem on sarja rukouksia, joissa valmistaudutaan siirtymään pois tästä elämästä, pyydetään anteeksi ja kuljetaan kohti valoa, iloon ja rauhaan."
    Kriisitehtävissä, vankeinhoidon ja vanhustyön parantamisessa ja elämän koko muunkin nurjan puolen asioissa eri puolilla maailmaa kouliintunut Pirkko Lahti tarvitsee musiikkia tunteiden purkamiseen. Yhdessä tehdyn musiikin hän nostaa kuorolaulun muodossa huippuasiaksi, ja musiikkineuvos Marjukka Riihimäen kanssa hän onkin järjestänyt monenlaisia yhteislaulutapahtumia ja suunnitellut mm. vanhusten musiikkiaktiviteetteja. Hän haaveilee joskus näkevänsä televisiossa pieniä jumppahetkiä ikäihmisille. Siinäpä Yleisradiolle hyvä ilmainen idea!

    Pirkko Lahden musiikkivalinnat:

    Franz Schubert, sanat Walter Scott, käännös Adam Storck: Ave Maria, yksinlaulu D.839 op. 52/6
    Jessye Norman, sopraano, ja Christopher Bowers-Broadbent, urut

    Gabriel Fauré: Messe de Requiem, messu op. 48 sopraanolle, baritonille, orkesterille ja uruille, 7. osa In paradisum
    Schleswig-Holsteinin festivaalikuoro ja Ensemble Orchestral de Paris, joht. Rolf Beck

    W.A. Mozart: Requiem d-molli KV626 solisteille, kuorolle ja orkesterille, osa Lacrimosa
    Bach Collegium Japan, joht. Masaaki Suzuki

    Franz von Suppe: Requiem solisteille, kuorolle ja orkesterille, katkelma osasta Agnus Dei
    Lissabonin Gulbenkian-kuoro ja -orkesteri, joht. Michel Corboz

    Giacomo Puccini: Requiem sopraanolle, tenorille, bassolle ja uruille (Giuseppe Verdin muistolle)
    Harjun Kamarikuoro, Kalevi Kiviniemi, urut, ja Tiina Konttinen, alttoviulu, joht. Heikki Liimola

    Giovanni Battista Pergolesi: Stabat mater, antifoni sopraanolle, altolle, jousille ja continuolle, 1. osa Stabat mater dolorosa (duetto)
    Elizabeth Norberg-Schulz, sopraano, Nathalie Stutzmann, altto, ja The Hanover Band, joht. Roy Goodman

    Jean Sibelius: Valse triste; op. 44/1 orkesterille, musiikkia Arvid Järnefeltin näytelmään Kuolema
    Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan

    Charles Dumont, sanat Michel Vaucaire, käännös Hal David: No Regrets - englanninkielinen versio laulusta Je ne regrette rien (En kadu mitään)
    Edith Piaf, laulu, ja Robert Chauvignyn orkesteri

    Oskar Merikanto, runo Larin-Kyösti: Ma elän, yksinlaulu op. 71/1
    Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano.

  • "Jousikvartetissa käydään jatkuvaa dialogia, ja jokaisen soittajan pitää ymmärtää on oma asemansa sen tekstuurin sisällä", selvittää sellotaiteilija ja kamarimuusikko Seppo Kimanen. "Jousikvartetissa soittaminen on myös hyvin paljon ihmissuhdeongelmien ratkaisua, eli kuinka sanoa vierustoverille tyylikkäästi että soita vähän korkeampi cis tai älä tule ihan niin myöhässä sisään."
    Keväällä 1970 lähti Detmoldtista Saksasta pitkä ja nöyrä kirje Kuhmon Kamarimusiikkiyhdistykselle, jossa nuori sellonsoitonopiskelija pyysi apua saadakseen järjestää musiikkitapahtuman keskelle Kuhmon metsää. Puuhassa oli mukana myös hänen nykyinen puolisonsa viulutaiteilija Yoshiko Arai. Nyt 50 vuotta myöhemmin Kuhmossa ovat viihtyneet kesä toisensa jälkeen useat maailman taitavimmista solisteista ja kamarimuusikoista. Kimanen muistelee näitä ystäviään soittamalla koskettavia tulkintoja heidän levytyksistään. "Valitettavan moni on jo siirtynyt taivaalliseen orkesteriin", sanoo Kimanen, mutta kertoo muistelevansa opettajiaan ja muusikkoystäviään lähes päivittäin. "Äänitysten kautta he ovat edelleen elämässäni."

    Seppo Kimasen musiikkivalinnat:

    Robert Schumann: Konsertto sellolle ja orkesterille a-molli op. 129, katkelma 1. osasta Nicht zu schnell
    André Navarra, sello, ja Tsekkiläinen filharmoninen orkesteri, joht. Karel Ancerl

    W.A. Mozart: Jousikvintetto nro 4 g-molli KV 516, katkelma 1. osasta Allegro
    Eli Goren, viulu, Erkki Palola, viulu, Gerard Caussé, alttoviulu, Jouko Mansnerus, alttoviulu, ja William Pleeth, sello

    Pjotr Tshaikovski: Muisto rakkaalta seudulta; kolme kappaletta viululle ja pianolle op. 42, 3. osa Melodia
    Oleg Kagan, viulu, ja Vasili Lobanov, piano

    Maurice Ravel: Sonaatti viululle ja sellolle, 2. osa Trés vif
    Oleg Kagan, viulu, ja Natalija Gutman, sello

    Luigi Boccherini: Jousikvintetto E-duuri, katkelma 1. osasta Andante e sostenuto
    Ik-Hwan Bae, viulu, Jukka Pohjola, viulu, Vladimir Mendelssohn, alttoviulu, Mirel Iancovici, sello, ja Seppo Kimanen, sello

    Robert Juel, sanat Raymond Asso: Tout fout l'camp
    Edith Piaf, laulu ja orkesteri, joht. Jacques Metehen

    Joseph Haydn: Jousikvartetto nro 63 G-duuri op. 64/5, "Leivo", 3. osa Menuetto
    Lindsay-jousikvartetti: Peter Cropper, viulu, Ronald Birks, viulu, Roger Bigley, alttoviulu, ja Bernard Gregor-Smith, sello

    Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto nro 13 op. 130, 3. osa Andante con moto non troppo - Poco scherzoso
    Fitzwilliam-jousikvartetti: Christopher Rowland, viulu, Jonathan Sparey, viulu, Alan George, alttoviulu, ja Ioan Davies, sello

    Franz Schubert: Sonaatti viululle ja pianolle A-duuri D.574 op. posth. 162, 2 osa Scherzo (Presto)
    Yoshiko Arai, viulu, ja Vjatsheslav Novikov, piano

  • Toisen maailmansodan aikainen natsi-Saksa ei todellakaan antanut huippumuusikoidensa tehdä taidetta neutraaleissa puolueettomissa olosuhteissa, vaan taiteilijoiden työt, asema, asuinpaikka ja joillakin lopullinen kohtalo määräytyivät suhteesta vallanpitäjiin. Fimlab Laboratoriot Oy:n patologian osastonylilääkäri dosentti Jyrki Parkkista kiehtovat nämä muusikot ja heidän elämänsä poliittisten kuohuntojen aalloissa. Hänen levykokoelmastaan löytyy harvinaisuuksia 1900-luvun ensimmäiseltä puoliskolta, lähes unohdettujen kapellimestareiden tulkintoja, ja listalle on pelastettu myös aikansa tähtiviulisti Erica Morini, jonka elämää vaikeuttivat sekä naiseus että juutalaisuus. Morini debytoi Berliinin Filharmonikkojen solistina Leipzigissa jo 12-vuotiaana ja joutui muuttamaan New Yorkiin 1930-luvulla. Häntä on sanottu 1900-luvun häikäisevimmäksi naisviulistiksi, ja haastattelun lopussa jäämme Parkkisen kanssa miettimään taiteilijan Stradivarius-viulun kohtaloa - se varastettiin Morinin kotoa, kuten myös hänen taulunsa, arkistonsa, nuottinsa ja kirjeensä, heti taiteilijan jouduttua 91-vuotiaana sairaalaan. Viulu on edelleen kadoksissa...

    Jyrki Parkkisen musiikkivalinnat:

    J.S. Bach: Sarja soolosellolle nro 6 D-duuri BWV 1012, 1. osa Preludi
    Sergey Malov, violoncello (viola) da spalla

    W.A. Mozart: Ein musikalischer Spass KV 522 (Musiikillinen pila), 4. osa Presto
    Amadeus-jousikvartetti: Norbert Brainin, viulu, Siegmund Nissel, viulu, Peter Schidlof, alttoviulu, ja Martin Lovett, sello, sekä Gerd Seifert ja Manfred Klier, käyrätorvi

    Richard Wagner: Alkusoitto oopperasta Tannhäuser, katkelma
    Wienin Filharmonikot, joht. Hans Knappertsbusch

    Anton Bruckner: Sinfonia nro 9, 2. osa Scherzo - Trio
    Münchenin Filharmonikot, joht. Oswald Kabasta

    Pjotr Tshaikovski: Konsertto viululle ja orkesterille D-duuri op. 35, 3. osa Allegro vivacissimo
    Erica Morini, viulu, ja Kuninkaallinen filharmoninen orkesteri, joht. Artur Rodzinski

    Dmitri Shostakovitsh: Sinfonia nro 15 A-duuri op. 141, 3. osa Allegretto
    Clevelandin orkesteri, joht. Kurt Sanderling

    Igor Stravinsky: Ragtime 11 soittimelle
    Orpheus-kamariorkesteri.

  • "Mikkeli oli siitäkin ihana kaupunki, että siellä oli jokaiselle jotakin. Helsingissä ei voi noin vain mennä oopperan kuoroon, pitää olla ammattilaulaja", sanoo Nanna Juva, joka neljäntoista Mikkelin-vuoden aikana kuului Mikkelin oopperayhdistyksen kuoroon ja sai elää todellista oopperanäyttämön elämää monissa produktioissa.
    Sairaanhoitajaksi ja kätilöksi valmistuneen Nanna Juvan haaveissa siinsi musiikkiterapeutin työ, mutta kutsumukseksi osoittautunut uranvaihto sai odottaa parikymmentä vuotta.Uuteen askeleeseen kuului myös oman yrityksen perustaminen.
    Antiikin aikoina parantajat etsivät sopivaa musiikkia ja sävellajeja eri tunnetiloihin. Musiikkiterapia ei kuitenkaan ole erilaisten soittolistojen tekoa. Juva on etsinyt ja löytänyt työtään varten valtavat määrät musiikkia, ja musiikki jatkaa siitä, mihin sanat ovat ehkä päättyneet. "Jokaiseen ihmiseen voi löytää yhteyden musiikin kautta."

    Nanna Juvan musiikkivalinnat:

    Giulio Caccini (oik. Vladimir Vavilov): Ave Maria sopraanolle, jousille ja continuolle
    Inessa Galante, sopraano, ja London Musici -kamariorkesteri, joht. Mark Stephenson

    Matti Jurva, sanat Tatu Pekkarinen: Kaunis Veera eli Balladi Saimaalta
    Kipparikvartetti ja Odeon-orkesteri, joht. Harry Bergström

    Richard Wagner: Wolframin laulu iltatähdelle oopperan Tannhäuser 3. näytöksestä
    Dmitri Hvorostovski, baritoni, ja Venäjän Filharmonia, joht. Constantine Orbelian

    Jukka Linkola, sanat Jukka Virtanen: Kauniin kuoleman maa lastennäytelmästä Peter Pan
    Susanna Haavisto, laulu, ja Jukka Linkolan yhtye

    Johanna Iivanainen, sanat Sirkka Svärd: Minut on kutsuttu
    Johanna Iivanainen, laulu ja piano, ja Mustarastas-yhtye

    Pietro Mascagni, libretto Giovanni Targioni-Tozzetti ja Guido Menasci: Kuorokohtaus Regina coeli oopperasta Cavalleria rusticana
    The Royal Opera House Chorus - Covent Garden -oopperan kuoro, joht. Lamberto Gardelli

    Oskar Merikanto, sanat J.H. Erkko: Laula tyttö - yksinlaulu op. 30/2 kokoelmasta Suomalaisia laulusävellyksiä 4
    Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano

    Andrew Lloyd Webber, sanat Don Black ja Christopher Hampton: "With One Look" musikaalista Sunset Boulevard
    Elaine Paige, laulu ja orkesteri

    Edward Elgar: Sotilasmarssi Pomp and Circumstance nro 1 D-duuri op. 39, hymniosa "Land of Hope and Glory"
    New Yorkin Filharmonikot, joht. Leonard Bernstein

    Gioachino Rossini: Petite messe solennelle, kuoro-osa Kyrie II
    Urkuyö ja Aaria -festivaalin kuoro, Erkki Korhonen, piano, Joel Papinoja, piano, ja Jussi Littunen, harmoni

    Cyrillus Kreek, teksti Raamattu: Psalmi 104 "Kiida, mun hing, Issandat" - "Kiitä Herraa, minun sieluni"
    Viron Filharmonian kamarikuoro, joht. Daniel Reuss:

  • Hetken havainnoista, pienistä asioista, yhdestä ankkurinapista voi kummuta suuria tunteita, sisäistyneestä mies ja kitara -kombinaatiosta megaluokan konsertteja. Kohderyhmäajattelulla ei enää ole väliä, J. Karjalaisen tekstit pystyvät koskettamaan jokaista.
    J. Karjalaisen omat muistot lapsuudesta liittyvät erityisen vahvasti musiikkiin - mikä laulu soi radiosta juuri silloin, kun pikku-Jukka yritti toipua pihalla saamastaan tällistä tai seurasi akvaarionsa kalojen liikkeitä. Lauluja syntyi siskon kanssa solkenaan, ja luovan session jälkeen aina valittiin kappaleista voittaja. "Ei sitä mielletty miksikään lauluntekemiseksi, se oli leikkiä." .
    Mainostoimisto SEK:issä Karjalainen työskenteli tekstinikkarina, ja vahvan oman musiikillisen tyylin kehittyminen - joka vetosi suomalaisen nuorison sielunmaisemaan - vei kokopäiväiseksi lauluntekijäksi, studioihin ja lavoille.
    Toista kuukautta kestävä Suomen-kiertue on alkamassa lokakuun puolivälissä. Mikä kiertueilla on kaikkein parasta? "Soittaminen!" J. Karjalainen virnistää. Hän iloitsee vanhoista soittokavereistaan koostuvasta bändistään, joka on kovassa kunnossa. Alla olevalta listalta löytyvät omat musiikilliset idolit ovat antaneet sen materiaalin ja innoituksen, josta hän on luonut omat juurensa.

    J. Karjalaisen musiikkivalinnat:

    Charles E. Calhoun (Jesse Stone): Shake, Rattle and Roll
    Big Joe Turner, laulu ja yhtye

    Harry Thomas (Harry Belafonte/Millard Thomas): Matilda
    Harry Belafonte, laulu ja yhtye

    Gene MacLellan, sov. Don Tweedy: Snowbird
    Elvis Presley, laulu ja yhtye

    John C. Fogerty: Lookin' Out My Back Door
    CCR - Creedence Clearwater Revival

    Bob Dylan: Changing of the Guards
    Bob Dylan, laulu, kitara ja yhtye

    A.P. Carter: I'm Thinking Tonight Of My Blue Eyes
    Maybelle Carter, laulu ja kitara, ja The Nitty Gritty Dirt Band

    Frankie Lymon/George Goldner: Why Do Fools Fall In Love
    Frankie Lymon and The Teenagers

    Robert Johnson: Terraplane Blues
    Robert Johnson, laulu ja kitara

    J.J. Cale: Rock and Roll Records
    J.J. Cale, laulu ja kitara

    James Brown: Funky President
    James Brown, laulu ja yhtye

    Susan Hutcheson/Alicia Bridges: I Love The Nightlife
    Alicia Bridges, laulu ja yhtye

    David Bowie: Young Americans
    David Bowie, laulu, kitara ja yhtye

  • "Ei, en koskaan laulanut Candominossa", vastaa Mirka Rautakoski kysymykseen omasta kasvuympäristöstään. Kymmenlapsisen musikaalisen perheen kahdeksan lasta sen sijaan lauloi perheen isän Tauno Satomaan johtamassa kuorossa. "Olin perheen musta lammas", nauraa Mirka Rautakoski, jota ammattipianistina tarvittiin kuorossa säestystöihin tai sooloesityksiin antamaan kuorolle konserteissa lepotauko. "Poikia isä puhui enemmän ympäri, kun aina tarvittiin tenoreita."
    Musiikki ja urheilu olivat Rautakosken ammatti ja harrastus, mutta suuren elämänkäänteen jälkeen järjestys muuttui - musiikki siirtyi harrastukseksi ja urheilupuuhat nousivat kansainväliselle huipputasolle. Lisäksi päivätyössä aukesi uusi ura.
    Rautakosken listasta huokuvat kaikenlaiset tunteet, joita hän on aina purkanut soittoonsa. Tämä elämäniloa uhkuva tarmonpesä tunnustaa aina tirauttavansa kyyneleet kuunnellessaan teemaa Schindlerin listasta. "Mutta sitä elokuvaa en pysty katsomaan, se on minulle aivan liian surullinen!"

    Mirka Rautakosken musiikkivalinnat:

    Leevi Madetoja: Kehtolaulu op. 50/1
    Candomino, joht. Tauno Satomaa

    Jean Sibelius: Romance, pianolle Des-duuri op. 24/9
    Folke Gräsbeck, piano

    Maurice Ravel: Konsertto pianolle ja orkesterille G-duuri op. , katkelma 1. osasta Allegramente
    Hélène Grimaud, piano, ja Baltimoren sinfoniaorkesteri, joht. David Zinman

    J.S. Bach: Konsertto cembalolle, jousille ja continuolle nro 5, 2. osa Largo
    Andreas Staier, cembalo, ja Freiburgin barokkiorkesteri

    Charles-Marie Widor: Sinfonia uruille nro 5, 5. osa Toccata
    Fernando Germani, urut

    Gabriel Fauré: Requiem, 7. osa In paradisum
    Collegium Vocale Gent ja Champs-Elysées'n orkesteri, joht. Philippe Herrewege

    John Williams: Teema elokuvasta Schindlerin lista
    Itzhak Perlman, viulu, ja Pittsburghin sinfoniaorkesteri, joht. John Williams

    Franz Liszt: Legenda pianolle nro 2 - Franciscus Paololainen kävelee vetten päällä
    Leonardo Pierdomenico, piano

    Karjalainen kansanlaulu, sov. Lauri Nurkkala: Oi puhalla tuuli
    Candomino ja Mirka Satomaa-Rautakoski, piano, joht. Tauno Satomaa

  • "Tätä työnkuvaa on niin vaikea selittää", huokaa äänitystuottaja Laura Heikinheimo. Lapsuuden musiikillinen ympäristö ja myöhemmin monipuoliset musiikkiopinnot kouluttivat Heikinheimon kuin huomaamatta unelmatyöhön, johon tänä päivänä kuuluu mm. Radion sinfoniaorkesterin konserttien ja levytysten äänikuvasta vastaaminen.
    LP-levyjä oli musiikkikriitikko ja -kirjailija Seppo Heikinheimon ja oopperalaulaja Päivi Heikinheimon tyttären lapsuudenkodissa hyllykaupalla, mutta ensisijaisesti kotona kuunneltiin elävää musiikkia; myös konserteissa ja oopperassa käytiin säännöllisesti. Laura Heikinheimo muistaa leikkineensä flyygelin alla äidin harjoitellessa ja imeneensä samalla mm. saksalaisen liedkirjallisuuden muistiinsa. Kesät kierrettiin musiikkifestivaaleja, ja Savonlinnan oopperajuhlien aikana perhe vuokrasi vuosien ajan kaupungista asunnon kuullakseen juhlien tarjontaa.
    Laura Heikinheimo tutustui jo lapsena huipputaiteilijoihin ja sai joiltakuilta opetustakin omassa soittimessaan pianossa. Korkeatasoisten esitysten tulvassa oli mahdollisuus kehittää omia laatukäsityksiään ja siten myöhemmin auttaa taiteilijoita antamaan parhaansa levytystilanteissa. Toimittajana Anu Jaantila.

    Laura Heikinheimon valinnat:

    Agustin Lara: Granada
    Fritz Wunderlich, tenori, ja Kurt Graunke -sinfoniaorkesteri, joht. Hans Carste

    P. Tshaikovski: Alkusoitto Romeo ja Julia -balettifantasiasta, katkelma
    Berliinin Filharmonikot, joht. Herbert von Karajan

    Johannes Brahms, san. Josef Wenzig: Von ewiger Liebe
    Päivi Heikinheimo, mezzosopraano, ja Collin Hansen, piano

    Suom. kansanlaulu, sov. Sakari Heikinheimo: Hei lumpunlumpun
    Tauno Kaivola, baritoni, ja Matti Rauhala, piano

    Giuseppe Verdi: Filipin aaria 'Ella giammai m'amo' oopperasta Don Carlo
    Martti Talvela, basso, ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jussi Jalas

    George Gershwin: Summertime
    Oscar Peterson, piano, Ray Brown, kontrabasso, ja Ed Thigpen, rummut

    W.A. Mozart: Pianokonsertto nro 27 B-duuri KV 595, katkelma 3. osasta Allegro
    Aleksei Lybimov, piano, ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    Franz Liszt: Liebestraum nro 3, nokturni As-duuri S. 54 1/3
    Arto Satukangas, piano

Klipit

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä