Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Minna Lindgren esitelmöi valitsemistaan musiikkiaiheista - huumoria unohtamatta.

Jaksot

  • Kolmas seikka kielen ja arkkitehtuurin lisäksi tässä musiikkia muovanneessa kokonaisuudessa on sää. Aivan liian vähän puhutaan siitä, miten sää vaikuttaa ihmisiin ja heidän kulttuuriinsa. Millaista on kansanmusiikki eri maissa? Sään mukaista, uskokaa pois. Ja kaikki musiikki perustuu kansanmusiikkiin, senhän te jo opitte edellisellä kurssilla. Siellä te opitte myös viestiketjun, jonka varaan asia nimeltä länsimaisen taidemusiikin historia on tapana rakentaa: Palestrina - Monteverdi - Bach - Mozart - Beethoven - romantiikan nerot - Debussy - Stravinsky - Schönberg. Näin musiikin historia halutaan hahmottaa muutaman yksittäisen sankarin operaatioksi. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Georg Friedrich Händel: Concerto grosso nro 5 F-duuri
    - Ragna Schirmer, fortepiano, ja Händelfestspielorchester Halle

    Georg Friedrich Händel: "Hallelujah" oratoriosta Messias
    - Englantilainen kamariorkesteri, joht. Raymond Leppard

    Jean-Philippe Rameau: Alkusoitto orkesterisarjasta Les Indes galantes
    - Le Concert des Nations, joht. Jordi Savall

    William Lawes: 6-ääninen fantasia C-duuri
    - Phantasm

    Johann Sebastian Bach: Chaconne partitasta sooloviululle nro 2 d-molli
    - Hilary Hahn, viulu

    Antonio Vivaldi: Konsertto viululle, jousille ja continuolle E-duuri "Kevät"
    - Jaap van Zweden, viulu, ja Combattimento Consort Amsterdam, joht. Jan Willem de Vriend

    Alessandro Stradella: All'arme si accesi guerrieri
    - Cecilia Bartoli, mezzosopraano, ja Les Musiciens du Louvre, joht. Marc Minkowski

    Johann Pachelbel: Kaanon
    - The English Concert, joht. ja cembalo Trevor Pinnock

    Johann Nepomuk Hummel: Konsertto trumpetille ja orkesterille E-duuri
    - Håkan Hardenberger, trumpetti, ja St. Martin-in-the-Fields -kamariorkesteri, joht. Neville Marriner

    Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia nro 40 g-molli
    - Chicagon sinfoniaorkesteri, joht. James Levine

    Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 5 c-molli
    - Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä

    Hector Berlioz: Fantastinen sinfonia
    - Lontoon Philharmonia-orkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen

    Claude Debussy, Faunin iltapäivä
    - Emmanuel Pahud, huilu, ja Berliinin filharmonikot, joht. Simon Rattle

    Richard Strauss: Also sprach Zarathustra
    - Chicagon sinfoniaorkesteri, joht. Pierre Boulez

    Pierre Boulez: Structures, 1. kirja
    - Alfons ja Aloys Kontarsky, piano

    Johannes Brahms: Unkarilainen tanssi nro 5 fis-molli
    - Nicholas Angelich, piano

  • Asia nimeltä länsimaisen taidemusiikin historia on taaksepäin katsomista sillä silmällä, että asia etenee jatkuvasti kehittyen, kuin se olisi osa evoluutiota. Niinhän kaikki tapahtuu täällä luomakunnassa, ainakin kaikki on vaikuttanut siltä siitä lähtien kun Charles Darwin kirjoitti mitä kirjoitti. Mutta se, miten heikot väistyvät vahvempien tieltä muokaten lajien perimää, ei ole sovellettavissa kaikkeen ihmisen puuhasteluun. Kiitos Darwinin ja ennen kaikkea evoluutioteorian väärien tulkintojen, meille on syntynyt kammottava harha siitä, että ihmisen historia on jatkuvaa kehitystä ja että kaikki kehitys vie ihmisen tekoja kohti jotain parempaa. No, tämä on viime aikoina muuttunut aika lailla. Kun nykyään ”kehitetään” jotakin, vähennetään määrärahoja, leikataan budjettia ja karsitaan työntekijöitä. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Da pacem, Domine
    - RIAS-kamarikuoron miesäänet, joht. Florian Helgath

    W. A. Mozart: Papaganon aaria "Der Volgelfänger bin ich ja" oopp. Taikahuilu
    - Bryn Terfel, bassobaritoni, ja Skotlantilainen kamariorkesteri, joht. Charles Mackerras

    W. A. Mozart: Konsertto pianolle ja orkesterille nro 21 C-duuri
    - Iiro Rantala, piano, ja Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, joht. Florian Donderer

    Frédéric Chopin: Etydi nro 1 C-duuri op. 10
    - Maurizio Pollini, piano

    Kalervo Hämäläinen: Lapin äidin kehtolaulu
    - Essi Wuorela, laulu, ja Timo Seppänen, kitara

    Hildegard von Bingen: Ordo virtutum
    - Ars Choralis Coeln, joht. Maria Jonas

    Léonin / Pérotin: Christus resugens - Dicant nunc
    - Orlando Consort

    Guillaume de Machaut: Messe de Nostre Dame
    - Oxford Camerata, joht. Jeremy Summerly

    Saltarello
    - Strada

    Branle gay
    - Dominig Bouchaud, harppu

    Josquin Desprez: El grillo
    - Armacord

    Giovanni Pieluigi da Palestrina: Missa Papae Marcelli
    - The Sixteen, joht. Harry Christophers

    Orlando Gibbons: Pavan
    - The Rose Consort of Viols

    Claudio Monteverdi (sov. Christina Pluhar): Chiome d’oro
    - Núria Rial, sopraano, ja L’Arpeggiata, joht. ja harppu Christina Pluhar

  • Tiedämme Heinrich Heinen ennen kaikkea lied-musiikin ansiosta. Franz Schubert, Robert Schumann, Felix Mendelssohn, Johannes Brahms ja Franz Liszt ovat tunnetuimmat Heinen runoihin säveliä sepittäneet lied-säveltäjät, ja kenties juuri heistä johtuu, että maailma yhä ymmärtää Heinen niin väärin. Ne hänen runonsa, nehän ovat rakkausrunoja, eikö niin? Aivan, siellä minä näen pikkurouvan Saimaan rannalla jo kylmenevän järviveden sumentamana nyökkäilevän laiturinnokassa innokkaasti: ovat rakkausrunoja, oikein ihana sellaisia niin kuin että ”Jos tietäis kukkanen pieni, miten vihlovan haavan sain, se kyynelin kastais tieni, mua murheessa lohduttain”. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit:

    Robert Schumann:
    Dichterliebe (Runoilijan rakkaus), sarja lauluäänelle ja pianolle Heinrich Heinen runoihin
    3. Die Rose, die Lilie
    8. Und wüssten's die Blumen
    2. Aus meinen Tränen spriessen
    14. Allnächtlich im Traume
    5. Ich will meine Seele tauchen
    11. Ein Jüngling liebt ein Mädchen
    9. Das ist ein Flöten und Geigen
    7. Ich grolle nicht
    - Julian Prégardien, tenori, ja Eric Le Sage, fortepiano

    Du bist wie eine Blume kok. Myrthen op. 25
    - Nathalie Stutzmann, altto, ja Michel Dalberto, piano

    Felix Mendelssohn:
    Auf Flügeln des Gesanges
    - Barbara Bonney, sopraano, ja Geoffrey Parsons, piano

  • "Polyfonia on miehuuskoe ja taidonnäyte. Saatuaan valmiiksi yhdeksännen sinfoniansa ja Missa solemniksen Beethoven siirtyi bagatelleihin ja fuugiin, joista suurimman nimi on melko loogisesti Suuri Fuuga eli Grosse Fuge. Itse asiassa, jos ihan tarkkoja ollaan, sen nimi on Grosse Tuge, sillä alkuperäisessä käsikirjoituksessa säveltäjä on unohtanut f-kirjaimen poikkiviivan - ja niinhän se on, että autenttisuutta me arvostamme, eikä mikään ole niin alkuperäistä ja autenttista kuin se, mikä on säveltäjän kynästä paperille piirtynyt." - Minna Lindgren esitelmöi. (Uusinta)

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Henry Purcell: Hear My Prayer, O Lord (Chanticleer, joht. Joseph Jennings)

    Kansansäv.: Hava Nashira (Brentfield Singers, joht. Ben Torres)

    Johann Sebastian Bach: Ricercar à 6 teoksesta Musikalisches Opfer (Masaaki Suzuki, cembalo)

    Ludwig van Beethoven:
    Kühl, nicht lau (Berliner Solisten ja Kammerchor der Berliner Singerakademi, joht. Dietrich Knothe)

    Jousikvartetto nro 13 B.duuri op. 130 (Takács-kvartetti)

    Da ist das Werk (Berliner Solisten ja Kammerchor der Berliner Singerakademi, joht. Dietrich Knothe)

    Sinfonia nro 9 d-molli op. 125 (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä)

    Grosse Fuge B-duuri op. 133 (Takács-kvartetti)

  • Lännen tyttö on monessa mielessä poikkeuksellinen italialainen ooppera. Ensinnäkin siinä on onnellinen loppu. Kyllä, juonipaljastus tulee tässä: meidän kapakkaneitimme Minnie selviää oopperasta hengissä! Toisin kuin Tosca, tämä toinen rohkea itsenäinen nainen, Minnie, onnistuu pelastamaan kuolemaan tuomitun miehen eikä hänen tarvitse hypätä vankilan muurin yli tuntemattomaan. Väitetään Puccinin laskeneen, että amerikkalaiselle yleisölle olisi parasta tarjota lieto finale, eli tämä happy end, koska amerikkalaiset ovat sellaisia. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Giacomo Puccini: Lännen tyttö

    Covent Garden -oopperan kuoro ja orkesteri
    Zubin Mehta, kapellimestari
    Carol Neblett, sopraano - Minnie
    Plácido Domingo, tenori - Dick Johnson
    Sherrill Milnes, baritoni - Jack Rance
    Francis Egerton, tenori - Nick
    Robert Lloyd, basso - Ashby
    Jonathan Summers, tenori - Sonora
    John Dobson, tenori - Trin
    Malcolm Rivers, baritoni - Sid
    Tom McDonnell, basso - Bello
    Paul Crook, tenori, - Harry
    Robin Leggate, tenori - Joe
    Robert Elvin, baritoni - Happy
    Malcolm King, baritoni- Larkens
    Paul Hudson, basso - Billy Jackrabbit
    Anne Wilkens, mezzosopraano - Wowkle
    Gwynne Howell, baritoni - Jake Wallace
    Eric Garrett, baritoni - José Castro
    Handel Owen, tenori - Postiljooni

    Ennio Morricone: Hyvät, pahat ja rumat
    - kuoro ja yhtye, joht. Ennio Morricone

  • Pierre Beaumarchais syntyi samana vuonna kuin kenraali George Washington. Herrat eivät koskaan tavanneet, mutta Washingtonin olisi pitänyt olla syvästi kiitollinen pariisilaiselle näytelmäkirjailijalle, joka teki hänestä sotasankarin. Jos Washington olisi kertonut kaikille, mikä mahdollisti hänen joukkojensa ihmeellisen voiton brittiarmeijasta Saratogassa, kuuluisa valkoiseksi maalattu rakennus, jonka tunnemme nimellä Valkoinen talo, ei ehkä olisi Washingtonissa, vaan kaupungissa nimeltä Beaumarchais. Mutta Yhdysvalloissa ei ole ainuttakaan katua, patsasta, siltaa, aukiota tai kaupunkia, ei edes pientä laattaa, joka olisi nimetty Beaumarchais’n mukaan. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Gioachino Rossini: Sevillan parturi, 2-näytöksinen ooppera
    - Lontoon sinfoniaorkesteri ja Ambrosian-oopperakuoro, joht. Claudio Abbado, sol. Luigi Alva, tenori, Enzo Dara, basso, Teresa Berganza, mezzosopraano, Hermann Prey, baritoni, Paolo Montarsolo, basso, Renato Cesari, baritoni, Stefania Malagu, mezzosopraano, ja Luigi Roni, baritoni

    W. A. Mozart: Figaron häät, 4-näytöksinen ooppera
    - MusicAeterna, joht. Teodor Currentzis, sol. Andrei Bondarenko, baritoni, Simone Kermes, sopraano, Fanie Antonelou, sopraano, Christian Van Horn, bassobaritoni, Mary-Ellen Nesi, mezzosopraano, Maria Forsström, mezzosopraano, Nikolai Loskutkin, basso, Krystian Adam, tenori, James Elliot, tenori, Garry Agadzhanian, basso, ja Natalya Kirillova, sopraano

    Hiski Salomaa: Dahlmannin paartit
    - Hiski Salomaa, laulu, ja Mojakka

  • Amerikansuomalaisten elämästä muukalaisina uudessa maassa on hyvin vähän tietoa. 90-luvulta lähtien siirtolaisia on tutkittu, ja tässä työssä ovat 20-luvulla taltioidut kupletöörien levytykset olleet tärkeässä osassa. Kylanderit, Salomaat ja muut laulajat lauloivat omasta ja ystävien arjesta: millaista oli metsätöissä, kaivoksissa, naisilla piikomassa tai tehtaassa. Kuinka ollakaan, suuri osa lauluista keskittyy juhlimiseen. On Hämmästyskekkerit, Naimahommat, Tanssit siellä ja täällä, Kuuliaiset Kottilassa, Dahlmannin yllätyspaartit sun muut. - Minna Lindgren esitelmöi. (Uusinta)

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    J. Alfred Tanner: Kesälaitumelta
    - Leo Kauppi, laulu, ja Antti Kosolan orkesteri

    Bert ja Frank Leighton: Honolulu
    - Leo Kauppi, laulu, ja Antti Kosolan trio

    Arthur Kylander: Siirtolaisen ensi vastuksia
    - Arthur Kylander, laulu, ja yhtye

    Herbert Stothart ja George Gershwin: Leimun laulu
    - Jukka Ahti, laulu, ja Alfredo Cibellin orkesteri

    Antti Palen: Mä tahtoisin
    - Katri Lammi, laulu, ja Alfredo Cibellin orkesteri

    Arthur Kylander: Rakastuneiden valssi
    - Julia ja Arthur Kylander, laulu, ja Alfredo Cibellin orkesteri

    Hiski Salomaa: Tiskarin polkka
    - Hiski Salomaa, laulu, ja Antti Kosola, harmonikka

    Antti Syrjäniemi: Daytonin apinajuttu
    - Antti Syrjäniemi, laulu, ja harmonikka & kitara

    Eddi Jahrl: Työttömän valssi
    - Kosti Tamminen, laulu, ja Willy Larsen, harmonikka

    Arthur Kylander: Turun tytön laulu
    - Arthur Kylander, laulu ja puhe, ja orkesteri

    Rafael Ramstedt: Oi Aino
    - Leo Kauppi, laulu, ja Antti Kosolan trio

    Charles Tobias: After my laughter came tears
    - Sylvester Ahola, laulu ja trumpetti, ja The Rhythmic Eight

  • Antonin Dvorákin tarina eteni kuten historialliset menestyskertomukset aina. Ilman sen kummempia harjoituksia, taisteluita ja perkeleellisiä kaksoisäänietydejä tuleva säveltäjä oppi soittamaan itsekseen teurastamon takahuoneessa viulua ja alkaa nopeasti ansaita vingutuksellaan niin hyvin rahaa, että isä antaa hänen heittää kirveen nurkkaan. Hän ei siis kertaakaan teinivuosien myrskyissä rukoillut äidiltään lupaa saada lopettaa soittotunnit ja mennä pelaamaan kyykkäpölkkyä, jolloin vain äidin periksi antamaton päättäväisyys olisi pitänyt hänet ensyklopedian sivuilla. Ei, nuo ovat ongelmia uudesta maailmasta, eikä teinipoika Antonin Dvorák tiennyt mitään parempaa kuin viulunsoitto. - Minna Lindgren esitelmöi. (Uusinta kesältä 2016)

    Ohjelman musiikit (katkelmia):

    Dvorák: Jousikvartetto nro 14 (Tokyo-kvartetti)

    Dvorák: Bagatelli op. 47 kahdelle viululle, sellolle ja urkuharmonille (Panocha-kvartetti)

    Dvorák: Jousisekstetto A-duuri (Wiener Streichsextett)

    Dvorák: Rusalkan laulu kuulle (Karita Mattila, sopraano, RSO/Jukka-Pekka Saraste)

    Dvorák: Sypressejä (Uusi Helsinki –kvartetti)

    Dvorák: Sellokonsertto h-molli (Jean Guillou Queyras, sello, Prahan filharm. ork./Jiří Bělohlávek)

    Brahms: Sinfonia nro 1 c-molli (New Yorkin filharmonikot/Zubin Mehta)

    Brahms: Unkarilainen tanssi nro 5 (Nicholas Angelich ja Frank Bailey, piano)

    Dvorák: Slaavilainen tanssi nro 15 A-duuri (Christian Köhn ja Silke-Thora Matthies, piano)

    Dvorák: Sinfonia nro 9 (Bambergin sinfonikot/Robin Ticciati)

    Burleigh: Deep River (Paul Robeson, laulu, sekä kuoro ja orkesteri/Ernest Irving)

    Burleigh: The Man in White (Regina McConnell, sopraano, ja Michael Cordovana, piano)

    Burleigh: Plantation melodies, nro 2 "An Ante-Bellum Sermon" (Apollo Chamber Players)

    Burleigh: Plantation Melodies (urkupositiiviversio)

    Trad: Swing Low, Sweet Chariot (King’s Singers)

    Fisher - Dvorák: Goin' Home (Lawrence Tibbett, ja yhtye)

  • Tänään unohdamme Schubertin sinfoniat sun muut ja keskitymme liediin. Ensin on tietysti selvitettävä tämä lied. Se on saksaa, mutta kuuluu siihen joukkoon saksankielen sanoja, joita ei pysty suomentamaan. Niin, te raukka luulette, että das Lied on suomeksi laulu, mutta voivoi, ehei, eihän se nyt niin ole. Lied on 1700-luvun lopulla saksankielisessä Euroopassa kehittynyt aivan erityinen laulamisen taitonen, oma pikku alalajisensa siitä, mitä kaikki ihmiset kaikkina aikoina ovat tehneet, nimittäin laulaneet. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultava musiikki (katkelmia):

    Franz Schubert:

    Der Einsame
    Die Junge Nonne
    Im Frühling
    Suleika 1
    - Elly Ameling, sopraano, ja Rudolf Jansen, piano

    Fischerweise
    Der Musensohn
    - Ian Bostridge, tenori, ja Julius Drake, piano

    Seligkeit
    Gretchen am Spinnrade
    - Elly Ameling, sopraano, ja Dalton Baldwin, piano

    An den Mond
    - Ian Bostridge, tenori, ja Julius Drake, piano

    An die Musik
    - Elly Ameling, sopraano, ja Dalton Baldwin, piano

    Die Forelle
    - Dietrich Fischer-Dieskau, baritoni, ja Gerald Moore, piano

    Der Atlas
    - Thomas Quasthoff, baritoni, ja Justus Zeyen, piano

    Sei mir gegrüsst
    - Elly Ameling, sopraano, ja Dalton Baldwin, piano

    Heidenröslein
    - Ian Bostridge, tenori, ja Julius Drake, piano

    Die Taubenpost
    - Ian Bostridge, tenori, ja Antonio Pappano, piano

  • Tilannekomiikka on tietysti koomisen oopperan peruskeino, koska farssista tämä laji ponnistaa. Hauskuus syntyy väärinkäsityksistä, joita jatketaan monta kierrosta, niin että alun melko pienestä erehdyksestä syntyy toinen paljon suurempi, ja lopulta kukaan ei tiedä, missä kengät ovat ja kuka on minun vaimoni. Väärä nainen kaapissa, väärennetty kirje, vaihtunut salkku - tiedätte keinot. Liiallinen tärkeily ja totisuus toimivat myös, samoin humalainen toilailu ja kohtuuttomat raivokohtaukset. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultava musiikki (katkelmia):

    Richard Strauss: Kuutamomusiikkia oopp. Capriccio
    - Wienin filharmonikot, joht. Daniel Barenboim

    Riccardo Broschi: Aaria "Son qual nave ch'agitata" oopp. Artaserse
    - Derek Lee Ragin, kontratenori, ja Les Talens Lyriques, joht. Christophe Rousset

    Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte, 2-näytöksinen ooppera
    - Concerto Köln ja Kölnin kamarikuoro, joht. René Jacobs, sol. Veronique Gens, sopraano, Bernarda Fink, sopraano, Werner Güra, tenori, Marcel Boone, baritoni, Pietro Spagnoli, baritoni, ja Garciela Oddone, sopraano

    Gaetano Donizetti: Rykmentin tytär, 2-näytöksinen ooppera
    - Covent Garden -oopperan kuoro ja orkesteri, joht. Richard Bonynge, sol. Joan Sutherland, sopraano, Luciano Pavarotti, tenori, Monica Sinclair, altto, Spiro Malas, basso, Jules Bruyère, tenori, Eric Garrett, basso, Edith Coates, sopraano, ja Alan Jones, tenori

    Gioachino Rossini: Sevillan parturi, 2-näytöksinen ooppera
    - Lontoon sinfoniaorkesteri ja Ambrosian-oopperakuoro, joht. Claudio Abbado, sol. Luigi Alva, tenori, Enzo Dara, basso, Teresa Berganza, mezzosopraano, Hermann Prey, baritoni, Paolo Montarsolo, basso, Renato Cesari, baritoni, Stefania Malagu, mezzosopraano, ja Luigi Roni, baritoni

    W. A. Mozart: Figaron häät, 4-näytöksinen ooppera
    - MuscAeterna, joht. Teodor Currentzis, sol. Andrei Bondarenko, baritoni, Simone Kermes, sopraano, Fanie Antonelou, sopraano, Christian Van Horn, bassobaritoni, Mary-Ellen Nesi, mezzosopraano, Maria Forsström, mezzosopraano, Nikolai Loskutkin, basso, Krystian Adam, tenori, James Elliot, tenori, Garry Agadzhanian, basso, ja Natalya Kirillova, sopraano

    W. A. Mozart: Kreivittären aaria "Porgi, amor, qualche ristoro" oopp. Figaron häät
    - Kiri Te Kanawa, sopraano, ja Metropolitan-oopperan orkesteri, joht. James Levine

    W. A. Mozart: Papagenan ja Papagenon duetto "Pa-pa-pa" oopp. Taikahuilu
    - Cecilia Bartoli, mezzosopraano, ja Bryn Terfel, baritoni, sekä Rooman Santa Cecilia -akatemian orkesteri, joht. Myung-Whun Chung

  • Anna-Lisa ja Jussi Björling ja heidän kolme lastaan viettivät kaikki kesät Tukholman saaristossa Siarössä huvilallaan. Siellä Jussi kalasti, nikkaroi ja joi. Hän kalasti niin intohimoisesti, että jos kesäkalustoon ei olisi kuulunut Björlingin pianisti ja korrepetiittori Tullio Voghera pastaresepteineen, lapset olisivat menneet syömälakkoon ainaisen uunihauen takia. Siarössä Jussi lauloi iltaisin laiturilla. Anna-Lisa on kuvannut muistelmissaan, miten erikoinen tunnelma syntyi Tukholman saaristossa niinä kesäiltoina, kun Jussi lauloi sydämensä kyllyydestä yksin, huomaamatta, että kaikki ohi kulkevat veneet olivat sammuttaneet moottorinsa voidakseen kuunnella Jussin laulua. - Minna Lindgren esitelmöi. (Uusinta kesältä 2018)

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Giacomo Puccini: Cavaradossin aaria "E lucevan le stelle" oopp. Tosca (Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Giuseppe Verdi: Manricon aaria "Di quella pira" oopp. Trubaduuri (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Paul Dresser: Barndomshemmet (Juvenile Trio ja yhtye)

    Ruggero Leoncavallo: Mattinata (Jussi Björling, tenori, ja piano)

    Georges Bizet: Nadirin ja Zurgan duetto "Au fond du temple saint" oopp. Helmenkalastajat (Jussi Björling, tenori, Robert Merrill, baritoni, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Adrian Dahl: Bachanal (Erik Odde (=Jussi Björling, tenori) ja orkesteri, joht. Hjalmar Meissner)

    Paolo Tosti: Addio (Gösta Björling, tenori, ja Tukholman Varieteorkestern, joht. Åke Jelving)

    Pietro Mascagni: Turiddun aaria "Mamma, quel vino e generoso" oopp. Cavalleria rusticana (Jussi Björling, tenori, ja orkesteri, joht. Nils Grevillius)

    Ruggero Leoncavallo: Canion aaria "Vesti la giubba" oopp. Pajatso (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Jean Sibelius: Svarta rosor (Jussi Björling, tenori, ja Harry Ebert, piano)

    Giuseppe Verdi: Mantovan herttuan aaria "La donna e mobile" oopp. Rigoletto (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Kurt Bendix)

    Giacomo Puccini: Tudandotin ja Calafin duetto "In questa reggia" oopp. Turandot (Birgit Nilsson, sopraano, Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Adolphe Adam: Julsång (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Nils Grevillius)

  • Ballet Russen yleisö Pariisissa ja Lontoossa jakautui aina kahtia, olipa esitettävä teos mikä tahansa: puolet rakasti ja puolet inhosi. Mielenkiintoista tässä on se, että tuo inhoava osapuoli aina saapui näytöksiin yhtä uskollisesti kuin ihailevat joukot. Se halusi jotain paheksuttavaa, sillä oli valmiina tomaatit ja haukkumasanat ja se käyttäytyi kuin 1970-luvulla englantilaiset jalkapallofanit, vain odottaen, että esitys tai ottelu päättyi, jotta päästään tappelemaan. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultava musiikki (katkelmia):

    Igor Stravinsky: Kevätuhri
    - Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev

    Manuel de Falla: Kolmikolkkahattu
    - Jan DeGaetani, mezzosopraano, ja New Yorkin filharmonikot, joht. Pierre Boulez

    Igor Stavinsky: Tulilintu
    - Pietarin filharmoninen orkesteri, joht. Valdimir Ashkenazy

    Gioachino Rossini: Sevillan parturi
    - Peter Mattei, baritoni, ja Tukholman kuninkaallinen filharmoninen orkesteri, joht. Lawrence Renes

    Igor Stravinsky: Pulcinella
    - Chicagon sinfoniaorkesteri, joht. Pierre Boulez

    Erik Satie: Paraati
    - Pariisin konservatorion orkesteri, joht. Louis Auriacombe

    Igor Stravinsky: Mavra
    - Susan Belinck, sopraano, ja Kanadan radio-orkesteri, joht. Igor Stravinsky

    Claude Debussy: Jeux
    - Clevelandin orkesteri, joht. Pierre Boulez

    Igor Stravinsky: Häät
    - MusicAeterna, joht. Teodor Currentzis

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä