Näistä levyistä en luovu

Kun musiikki avaa mieleen kuvia ja liikettä

  • 53 min
  • ei kuunneltavissa

Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen päätoimittaja, tekniikan tohtori Anni Vartola nauttii musiikista mieluiten kuulokkeista sängyllä maaten. Hän harrastaa itse pianonsoittoa ja kuorolaulua.  Arkkitehtuurin ja taiteen merkityksiä omassa työssään pohtiva Vartola löytää usein ideoita ja oivalluksia musiikista.

Levyvalinnat Bachista Glassiin avaavat mielikuvia ja visuaalisia näkymiä, rentouttavat ja virkistävät. Tai kuten viulisti Gidon Kremer on sanonut: ”Musiikki on kuin messu kaikelle sille, mikä on olemassa, joka on haluttavaa, saavuttamatonta ja tavoitettavissa vain mielikuvituksen keinoin.” Toimittajana Eva Tigerstedt.

Ohjelmassa kuultavat teokset:

Paavo Heininen:  Readings in music history
Polyteknikkojen kuoro, joht. Tapani Länsiö

Tapio Tuomela: Pendulum
Marko Ylönen, sello

Philip Glass: Facades
Lontoon kamariorkesteri, joht. Christopher Warren-Green

Johann Sebastian Bach:  Preludi es-molli, kokoelmasta Das Wohltemperierte Klavier
Glenn Gould, piano

John Adams: Naïve and sentimental music
Los Angelesin filharmonikot, joht. Esa-Pekka Salonen

Valentin Silvestrov: Dedication (Omistus) viululle ja orkesterille 
Gidon Kremer, viulu, ja Münchenin filharmonikot, joht. Roman Kofman

Johann Sebastian Bach:  Erbarme dich mein Gott, alttoaaria Matteus-passiosta
Magdalena Kozena, mezzosopraano, ja Musica Florea-yhtye, joht. Marek Stryncl

Lähetykset

  • ma 24.11.2014 13.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • "Onko siitä tosiaan jo 34 vuotta?" hämmästelee Suomessa elettyjä vuosiaan Kanadasta aikoinaan muuttanut Heather Ross-Sirola. "Aika lentää, kun on hauskaa", hän nauraa ja muistelee ihailleensa nykyisen kotimaansa laadukkaita työolosuhteita ja hyviä uramahdollisuuksia. Rakkaus tuli kuvaan vasta myöhemmin, ja nyt Sirolan pariskunta seuraa kahden lahjakkaan laulavan tyttärensä kasvua, joista toinen tekee musiikkia ja sukkuloi jo musiikkiteollisuuden suurilla kentillä.
    Heather Ross-Sirolan vanhempien kotikaupungin Edmontonin ja silloisen Helsingin kauppakorkeakoulun välillä oli vaihto-ohjelma, joka kuulosti houkuttelevalta ja sai innokkaan kauppatieteilijän toimimaan. Mitä Heather tiesi Suomesta tänne tullessaan? "En mitään, en yhtään mitään. Ruotsista kyllä tiesin Peppi Pitkätossun, ja Björn Borg oli tällaiselle tenniksen harrastajalle suuri idoli." Nykyään suomi on yksi hänen kielistään, ja kotona kuuluu välillä iloinen useiden kielten sekamelska tytärten puhuessa myös ranskaa ja espanjaa.
    Matkapakaasissa Kanadasta on mukana aina kulkenut kasoittain levyjä, videoita ja kirjoja. Levylistan laatimisessa Heatherillä oli siis runsaudenpula, mutta vihdoin punaiseksi langaksi muodostuivat ne erilaiset tunnetilat, joita päivän aikana kohtaa. "Meillä on Kanadassa sellainen virallinen sääntö, että televisio- ja radio-ohjelmien ja muunkin kulttuurin sisällöstä tietyn prosentin tulee olla kanadalaista tuotantoa", Heather kertoo. Luonnollisesti noudatamme tätä sääntöä myös tässä ohjelmassa!

    Heather Ross-Sirolan musiikkivalinnat:

    Edvard Grieg: Aamutunnelma Peer Gynt -orkesterisarjasta nro 1 op. 46
    London Festival Orchestra, joht. Sven Bengtson

    Gaelilainen sävelmä Skotlannista, sanat Eleanor Farjeon: Morning has broken
    Cat Stevens, laulu ja yhtye

    Freddie Mercury: Don't Stop Me Now
    Queen

    Bedrich Smetana: Ma Vlast - isänmaani - sarja sinfonisia runoja; katkelma 2. osasta Vltava (Moldau)
    Berliinin Filharmonikot, joht. Herbert von Karajan

    Leonard Cohen: Hallelujah
    k.d. lang, laulu ja yhtye

    Nikolai Rimski-Korsakov: Sheherazade - sinfoninen sarja op. 36 orkesterille Tuhannen ja yhden yön tarinoiden mukaan; katkelma 1. osasta "Meri ja Sinbadin laiva"
    Lontoon filharmoninen orkesteri, joht. Leopold Stokowski

    Albert Hammond/Marti Sharron: Alejate
    Josh Groban, laulu ja yhtye

    Dave Grusin: Secret Place
    Dave Grusin, piano ja yhtye

    Billy Joel: Scenes from an Italian Restaurant (Kohtauksia italialaisessa ravintolassa)
    Billy Joel, laulu, piano ja yhtye

    Randy Goodrum: You Needed Me
    Anne Murray, laulu ja yhtye

    Shel Silverstein: The Unicorn
    The Irish Rovers

    Gordon Lightfoot: Sundown
    Gordon Lightfoot, laulu, kitara ja yhtye

  • Mari Kätkälle äitienpäivä on usein työpäivä, eikä pelkästään aikuisiällä. "Pikkusiskon kanssa kierrettiin esiintymässä äitienpäivälounailla vuosien ajan", hän muistelee lapsuusaikojaan Kokkolassa. Mari Kätkän harmonikkoineen voikin lähettää minne tahansa esiintymään tai luennoimaan tai kouluttamaan - kouluihin, sairaaloihin, lastenjuhliin, 90-vuotissynttäreille, teatterinäyttämöille, areenoille, estradeille... Tämä pulppuavan positiivinen tarmonpesä löysi henkisen kotinsa lopulta teatterimaailmasta kapellimestarina ja opettajana, ja tulevat näyttelijät ja muutkin ryhmittymät saavat nauttia hänen musiikki- ja äänenkäyttökoulutuksistaan. Yhteistyötä mm. lauluiltojen muodossa hän on tehnyt legendaarisen Ismo Kallion sekä Jukka-Pekka Palon ja Susanna Haaviston kanssa.
    Kätkän omat nyt 16- ja 13-vuotiaat lapset kuulivat ilmeikkäästi kerrottuja satuja ja jos jonkinlaisia lauluja koko lapsuutensa - äidin harjoiteltua ohjelmistoa rapujuhlia varten lastenkin repertuaari oli aina elokuun tienoilla melko räväkkää. Ja kuten muutamana muunakin vuonna, tänäkin äitienpäivänä äiti on keikalla! Siksi se hetki kun juhlitaan onkin Marille erityisen tärkeä kortteineen ja kakkuineen.

    Mari Kätkän musiikkivalinnat:

    Bernard Zaritsky, suom. Kyllikki Solanterä: Pieni ankanpoikanen
    Metro-tytöt, Kipparikvartetti ja Harry Bergströmin yhtye, joht. Harry Bergström

    Georg Malmsten, sanat R.R. Ryynänen: Mikki-hiiri ja susihukka
    Georg Malmsten ja Greta Pitkänen, laulu, ja Dallape-orkesteri

    Matti Puurtinen, sanat Turkka Mali, sov. Hannu Lepola: La Dolce Vita
    Rajaton

    Jimmy McCarthy: No Frontiers
    Mary Black, laulu ja yhtye

    Norbert Glanzberg, suom. Susanna Haavisto: Padam, padam
    Susanna Haavisto, laulu ja yhtye

    Carlos Gardel: El dia que me quieras
    Pedro's Heavy Gentlemen, joht. Jaakko Salo

    Kerkko Koskinen, sanat Anni Sinnemäki: Pärnu
    Ultra Bra

    Giacomo Puccini: Mimin aaria "Si, mi chiamano Mimi" oopperasta La Boheme
    Soile Isokoski, sopraano, ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Mikko Franck

    Maria Kalaniemi: Olin sairas kun luokseni saavuit
    Maria Kalaniemi, harmonikka, ja Timo Alakotila, piano

    Markku Rinta-Pollari: Kun taivas aukee (katkelma)
    Salsamania-orkesteri

  • Kävijät ottivat Helsingin Kansalaistorin laitaan nousseen keskustakirjaston Oodin omakseen jo avajaispäivänä 5.12. 2018. Pienet lasiset työskentelykopit, ompelupöydät ja lukutuolit löysivät käyttäjänsä välittömästi, olihan tulevalta yleisöltä kyselty mielipiteitä ja ideoita jo koko suunnitteluprosessin ajan. Kirjaston johtaja ja vannoutunut kirjatoukka Anna-Maria Soininvaara kulkee rakennuksen kolmen valoisan kerroksen välillä herkkänä ihmisten toiveille. Oodin luonne ja atmosfääri elävät jatkuvasti, eikä tulevaisuuden tarpeista vielä tehdä kiveen kirjoitettuja päätöksiä. Kävijät kyllä kertovat.
    Musiikin suurkuluttajana Soininvaara haluaa tuoda elävää musiikkia myös kirjastoon, ja pienten konserttisarjojen ja yksittäisten keikkojen lisäksi myös asiakkaita kehotetaan omaan musiikin tekemiseen - siihen kannustavat kirjaston lukuisat soittimet ja studiot. Vaikka äänilevyt eivät kuulukaan Oodin ydintehtävään, Soininvaara muistuttaa palvelusta, josta pääkaupunkiseudun kirjastonkäyttäjät saavat ilmaiseksi nauttia. "Naxos Music Library on minun levykokoelmani", hän sanoo ja kiiruhtaa kausikorttilaisena naapuriin Musiikkitaloon sinfoniakonserttiin.

    Anna-Maria Soininvaaran musiikkivalinnat:

    Heikki Sarmanto, runo Aaro Hellaakoski: Satakieli laulaa
    Maija Hapuoja, sopraano, ja Heikki Sarmanto, piano

    Franz Schubert: Irrlicht (Virvatuli) laulusarjasta Winterreise - Talvinen matka D.911 op. 89
    Jorma Hynninen, baritoni, ja Ralf Gothoni, piano

    Arcangelo Corelli: Sonaatti viululle ja continuolle nro 8 e-molli op. 5/8, 1. osa Preludi ja 2. osa Allemanda (Allegro)
    The Locatelli Trio: Elizabeth Wallfisch, viulu, Paul Nicholson, cembalo, ja Richard Tunnicliffe, sello

    Gabriel Fauré: Après un reve op. 7/1 (alun perin yksinlaulu)
    Jussi Makkonen, sello, ja Rait Karm, piano

    Heitor Villa-Lobos: Bachianas brasileiras nro 5 sopraanolle ja kahdeksalle sellolle, 1. osa Aaria
    Karita Mattila, sopraano, ja St. Martin-in-the-Fields -kamariorkesteri, joht. Sir Neville Marriner

    Kaija Saariaho, libretto Amin Maalouf: Kaukainen rakkaus; kaksi kohtausta oopperan 5. näytöksestä
    Ekaterina Lekhina (Clemence, sopraano), Daniel Belcher (Jaufré, baritoni), Marie-Ange Todorovitch (Pyhiinvaeltaja, mezzosopraano), Berliinin radiokuoro ja Berliinin saksalainen sinfoniaorkesteri, joht. Kent Nagano

    Tom Waits: Martha
    Tom Waits, laulu ja yhtye

    Johann Sebastian Bach: Loppukuoro Matteus-passiosta BWV244
    Amsterdamin barokkikuoro ja Amsterdamin barokkiorkesteri, joht. Ton Koopman

  • Suurlähettiläs Mikko Pyhälän ulkomaiset residenssit ovat olleet "koti kaukana kotoa" monelle esittävälle taiteilijalle, niin kotimaiselle kuin ulkomailla tavatulle. Pyhälän diplomaattikollega muistelee iloisia lauluiltoja Italiassa kukkulan päällä sijainneessa talossa. Pyhälän perheen myötäelävä vieraanvaraisuus on vuosien varrella auttanut eksoottisissa maissa konsertoineita huippumuusikoita keskittymään työhönsä.
    Jo opiskeluaikanaan Jyväskylässä Mikko Pyhälä järjesti yliopistolla Aasia-konsertin, ja ulkoministeriössäkin hän toivoi asemapaikoikseen kaukaisia maita. Ja niitä hän sai: tutuiksi tulivat Tsekkoslovakian jälkeen Intia, Kenia, Pakistan, Peru, Meksiko, Kolumbia, Venezuela ja Karibian saaret. Kaikissa maanosissa hän on kulkenut etsien luontoa ja kulttuuria, ja intohimoiselle lintuharrastajalle on kertynyt valokuvia toinen toistaan harvinaisemmista siivekkäistä. "Kun Hannu Lintu johti Venezuelassa Einojuhani Rautavaaran Cantus arcticuksen lintuäänineen, en kehdannut kääntää kapellimestarin sukunimeä - olisivat luulleet että olemme pitämässä jonkinlaisia ornitologian orgioita", Pyhälä nauraa. Hän on myös aktiivinen tietokirjailija. Tutkimusretkistä sademetsiin syntyi kirja Amazonia, jolla hän yhdessä Jukka Salon kanssa voitti Tieto-Finlandia-palkinnon vuonna 1992.
    Kulttuurikontakteillaan Mikko Pyhälä on toteuttanut diplomatian syvintä filosofiaa: ihmisten välisestä ystävyydestä syntyy rauha.

    Mikko Pyhälän musiikkivalinnat:

    Einojuhani Rautavaara: Cantus arcticus - konsertto linnuille ja orkesterille, katkelma osasta Suo
    Skotlannin kansallisorkesteri, joht. Hannu Lintu

    W.A. Mozart: Divertimento Es-duuri KV563 viululle, alttoviululle ja sellolle, katkelma 3. osasta Menuetto
    Yoshiko Arai, viulu, Elina Kimanen, alttoviulu, ja Seppo Kimanen, sello

    John Corigliano: Konsertto "Punainen viulu" viululle ja orkesterille, katkelma 2. osasta Pianissimo scherzo
    Elina Vähälä, viulu, ja Sinfonia Lahti, joht. Jaakko Kuusisto

    Raga Ahir Bhairav, katkelma
    Kishori Amonkar, laulu, Sultan Khan, sarangi, ja Balkrishna Iyer, tabla

    Toivo Kuula: Lampaanpolska
    Izumi Tateno, piano

    Johannes Brahms: Kleines Klavierstück
    Idil Biret, piano

    Stepán Rak: Farewell Finland (Näkemiin Suomi), katkelma fantasiasonaatista kitaralle teemasta Taivas on sininen ja valkoinen
    Vladimir Mikulka, kitara

    Teppo Repo: Lehmien kutsunta, paimensävelmä
    Teppo Repo, truba

    Mighty Sparrow: Congo Man
    Mighty Sparrow, laulu ja yhtye

    Baka-kansan naisten laulua Kongo-joen sademetsästä Kamerunista, äänitys Mikko Pyhälä

  • Mitkä asiat erilaisissa seurakunnissa vaikuttavat kanttorin työhön, kysyn Liisa Malkamäeltä. "Itse kirkkorakennus", hän vastaa ja kertoo inspiroituneensa kolmen eri seurakuntansa hyvin erilaisten kirkkojen arkkitehtuurista. Ensimmäinen työpaikka Otaniemen kappeli oli Malkamäen silmissä arkkitehtoninen helmi. Saksalaisen kirkon työntekijänä hän myös työskenteli saksaksi. "Työpäivän jälkeen ajoin aina takaisin kotiin Suomeen", hän nauraa.
    Malkamäen nykyinen työpaikka Aarno Ruusuvuoren piirtämä Tapiolan seurakunnan kirkko, jota myös betonikuutioksi kutsutaan, poikkeaa hyvin paljon Saksalaisen kirkon uusgoottilaisesta tyylistä. Hän johtaa kirkon kamarikuoroa ja järjestää konserttisarjoja, joiden ideointiin pyydetään myös seurakunnalta toiveita. Kevään mittaan on kuultu juonnettuja urku- ja laulukonsertteja, joissa lauletaan myös yhdessä. Koko Malkamäen nelilapsinen perhe laulaa eri kuoroissa, ja kanttoriäidille torstaiset kuoroharjoitukset ovat myös viikon sosiaalielämän kohokohta.
    Intohimoinen urkuri etsii aina uutta soitettavaa, ja muistona nykyisen ammatin haaveista Malkamäen kotona on edelleen Kuortaneen lapsuudenkodista peräisin oleva urkuharmooni, se ensimmäinen oma instrumentti.

    Liisa Malkamäen musiikkivalinnat:

    Kalevi Kiviniemi: Visions, katkelma urkuimprovisaatiosta
    Kalevi Kiviniemi, urut

    Claude Debussy: "The snow is dancing" (Lumi tanssii) pianosarjasta Children's Corner
    Paavali Jumppanen, piano

    Maurice Durufle: Sarja uruille es-molli op. 5, katkelma 3. osasta Toccata
    Olivier Latry, urut

    J.S. Bach: Johannes-passio BWV245, katkelma alkukuorosta Herr, unser Herrcher
    Bach Collegium Japan, joht. Masaki Suzuki

    Jacques Berthier: Crucem tuam (Ristin Herra)
    Taizé-yhteisö

    J.S. Bach: Pääsiäisoratorio BWV249, resitatiivi "Wir sind erfreut" ja kuoro-osa "Preis und Dank"
    Tom Krause, basso, Wiener Akademie-Chor, ja Stuttgartin kamariorkesteri, joht. Karl Münchinger

    Jaakko Löytty, teksti psalmi 22: Jumalani, Jumalani
    Herännäisnuorten kuoro, joht. Samuli Korkalainen

    Koraalitoisinto Raumalta, sanat Johan August Gottlieb Hymander: Jeesus armon soi
    Tulus-kuoro, joht.Anu Mäki-Latvala ja Esa Jaakkola

    Melodia Ruotsista, suom. sanat Anna-Maija Raittila: Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
    Laetificus, Maaria Malkamäki, viulu, ja Helmi Neuvonen, sello, joht. Liisa Malkamäki

    Jukka Kankainen: Luukas-passio, koraali Murhe muuttuu iloksi
    Vox Nova -kuoro, joht. Heikki Halme, solistina Soile Isokoski
    Musiikkivieraana kanttori Liisa Malkamäki.

  • Ammattilainen monella isolla A:lla kuvaa Claes Anderssonin elämäntyötä näin sivusta katsoen. Psykiatrin, kirjailijan ja pianistin profiililla voisi jopa leikitellä: "Analysoi isäsuhteensa, kirjoittaa siitä runon, jonka esittää pianolla jazzin sävelin." Yksin tekeminen ja yhteisöllisyys luovat vireät raamit Anderssonin päivittäiseen elämään. "Tykkään tuijotella seinää", hän virnistää, mutta onneksi seinä kuuluu yhteisöllisessä kerrostalossa sijaitsevaan asuntoon. Asukkailla on yhteinen alakerta, jonne voi seuran tarpeessa kokoontua myös syömään yhdessä.
    Yhdessä tekemistä on riittänyt myös politiikassa, jossa tämä Vasemmistoliiton ja Marraskuun liikkeen perustajiin kuuluva entinen kulttuuriministerimme hankki yhden ison A:nsa. Vaikka 12 vuotta kestänyt aktiivipolitikointi onkin jo jäänyt, Andersson ottaa kantaa tämän päivän epäkohtiin taiteen keinoin, kuten huhtikuussa esitetyn Ilmastokabareen tiimissä.
    Listallaan hän luovii kamarimusiikin ja jazzin maisemissa, kuten klassista pianoa opiskelleelle ja Pohjoismaisen jazzpianokilpailun vuonna 1953 voittaneelle muusikolle luontuukin.

    Claes Anderssonin musiikkivalinnat:

    Fats Waller: Ain't Misbehavin'
    Fats Waller, piano

    Franz Schubert: Impromptu nro 3 Ges-duuri D.899/3 op. 90/3, Andante
    Grigori Sokolov, piano

    J.S. Bach: Goldberg-muunnelmat: 1. osa Aaria, 1. ja 2. muunnelma BWV988
    Glenn Gould, piano

    John Lennon/Paul McCartney: Hey Jude (katkelma)
    The Beatles

    John Lewis: Django
    The Modern Jazz Quartet

    Franz Schubert: Pianotrio nro 2 Es-duuri D.929 op. 100, katkelma 2. osasta Andante con moto
    Hephzibah Menuhin, piano, Yehudi Menuhin, viulu, ja Maurice Gendron, sello

    Erik Satie, sanat Henry Pacory: Je te veux
    Jessye Norman, sopraano, ja Dalton Baldwin, piano

    Frank Loesser: If I Were A Bell
    Keith Jarrett, piano, Gary Peacock, kontrabasso, ja Jack DeJohnette, rummut

    Maurice Ravel: Jousikvartetto F-duuri, katkelma 1. osasta Allegro moderato
    Emerson-kvartetti: Philip Setzer, viulu, Eugene Drucker, viulu, Lawrence Dutton, alttoviulu, ja David Finckel, sello

  • Mies, joka sävelsi Ingmar Bergmanin Syyssonaatti-elokuvakäsikirjoituksen oopperaksi, on kulkenut uskollisesti modernismin teitä omassa työssään alusta lähtien. Sebastian Fagerlundin musiikilliset virstanpylväät ovat syntyessään olleet innovatiivisia ja täynnä tuoreita näkökulmia. Mukana listalla ovat länsimaisen musiikin alkulähde Bach sekä omaan vapaa-aikaan tunnelmaa luova Piazzolla.
    Sebastian Fagerlund on maailmalla yksi eniten soitetuista säveltäjistämme, mutta meteliä hän ei itsestään pidä. Hänen säveltäjäidolinsa ovat yhtä lailla vaatimattomia, vaikka loivatkin uusia oksia musiikinhistoriaan.
    Ooppera Syyssonaatti toi Fagerlundin television välityksellä suuren yleisön tietoisuuteen, ja syyskuussa 2017 ensi-iltansa Suomen Kansallisoopperassa saanut teos jatkaa parhaillaan omaa elämäänsä Tukholmassa ja seuraavaksi Malmössa vuonna 2019, jolloin myös saa kantaesityksensä uusi sellokonsertto Hampurin Elbfilharmoniessa. Ohjelma on uusinta joulukuulta 2018.

    Sebastian Fagerlundin musiikkivalinnat:

    Witold Lutoslawski: Livre pour orchestre
    Puolan radion ja television suuri sinfoniaorkesteri, joht. Witold Lutoslawski

    Philip Glass: Ooppera Akhnaten, katkelma 3. näytöksen kohtauksesta "Attack and Fall"
    Helmut Holzapfel, tenori, Tero Hannula, baritoni, Cornelius Hauptmann, basso, Stuttgartin valtionoopperan kuoro ja valtionorkesteri, joht. Dennis Russel Davies

    J.S. Bach: Partita sooloviululle nro 1 h-molli BWV1002, 1. osa Allemanda
    Viktoria Mullova, viulu

    Alban Berg: Konsertto viululle ja orkesterille - Erään enkelin muistolle, katkelma 1. osasta
    Itzhak Perlman, viulu, ja Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Seiji Ozawa

    Richard Del Naja/Grantley Marshall/Andrew Vowles/Elizabeth Fraser: Teardrop
    Massive Attack ja Elizabeth Fraser, laulu

    Richard Strauss: Im Abendrot (Iltaruskossa) laulusarjasta Vier letzte Lieder
    Jessye Norman, sopraano, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Kurt Masur

    Mark-Anthony Turnage: Blood On The Floor jazzyhtyeelle ja orkesterille, 1. osa Blood on the floor
    John Scofield, kitara, Peter Erskine, rummut, Martin Robertson, saksofoni, ja Ensemble Modern, joht. Peter Rundel

    Olivier Messiaen: Aikojen lopun kvartetto, 1. osa Kristalliliturgia
    Olli Mustonen, piano, Joshua Bell, viulu, Steven Isserlis, sello, ja Michael Collins, klarinetti

    Astor Piazzolla, sov. The Astor Quartet: Rinascero (Uudelleensyntyminen) - Preludi vuodelle 3001
    Milva, laulu, ja Astor-kvartetti: Gidon Kremer, viulu, Per Arne Glorvigen, bandeon, Vadim Saharov, piano, ja Alois Posch, kontrabasso

  • "Harmonikkaan kymmenvuotiaana hurahtanut" ja sille tielle jäänyt voisi kuvata Elina Leskelän mukavuusaluetta - idyllisessä puutalossa citytaajaman keskellä kasvatetaan kanoja, hoidetaan kasvimaata, kuunnellaan gramofonilla savikiekkoja ja lurautetaan väliin hanurilla sävelmä tunnelmaan jos toiseenkin. Harmonikkataiteilija hänestä tuli Sibelius-Akatemian opintojen ja kansainvälisen kilpailuvoiton myötä, mutta sydämeltään hän on yhtä lailla pelimanni, lavatanssien säestäjä, studiomuusikko ja ennen kaikkea pedagogi. Sadat oppilaat ovat vuosien varrella saaneet nauttia Leskelän kannustavasta ja innostavasta ohjauksesta, eikä Elinan iloinen hymy unohdu - vuonna 2015 hänet äänestettiin Espoon positiivisimmaksi henkilöksi.
    Parhaillaan Leskelä valmentaa oppilaitaan 5.-7.4. pidettävään Minä soitan harmonikkaa -kilpailuun, jossa kaikki soittajat saavat hienon esiintymistilaisuuden, tuomariston palautteen sekä palkinnon. "Tässä jo 47. kertaa järjestettävässä kilpailussa kukaan ei häviä, kaikki ovat voittajia!" Leskelä iloitsee.

    Elina Leskelän musiikkivalinnat:

    Franz Schubert: Ave Maria
    Marian Anderson, laulu, ja Kosti Vehanen, piano

    J.S. Bach: H-mollimessu, katkelma kuoro-osasta Kyrie eleison
    Wien Musikverein ja Berliinin Filharmonikot, joht. Herbert von Karajan.

    Maria Kalaniemi: Svalan - Pääskynen
    Maria Kalaniemi, harmonikka

    Lasse Pihlajamaa: Tuulen tanssi
    Matti Rantanen, harmonikka

    Erkki Jokinen: Konsertto harmonikalle ja kamariorkesterille
    Matti Rantanen, harmonikka, ja Avanti!, joht. Olli Pohjola

    Domenico Scarlatti: Sonaatti d-molli kosketinsoittimelle
    Ivo Pogorelic, piano

    Domenico Scarlatti: Sonaatti G-duuri kosketinsoittimelle
    Elina Leskelä, harmonikka

    Skotlantilainen kansanlaulu, sanat Esko Rahikainen: Kaunis Elina
    Antero Launis, laulu ja kitara, Esko Rahikainen, laulu, pellit ja putket, sekä yhtye

    Jean-Philippe Rameau: Kana
    Mie Miki, harmonikka

    Heikki Valpola: Marilina
    Marcel Azzola, harmonikka, ja Lina Bossatti, piano

  • Jo alakoulussa Suvi Heikkilä, jonka ristimänimi Suvi-Tuuli koettiin 1950-luvun lopulla hyvin runolliseksi, oli innokas musisoija - jopa niin innokas, että samassa seitsemän hengen taloudessa asunut huumorintajuinen Elviira-mummu kirjoitti hänelle runon: "Ole nimesi veroinen, lempeä ja lauha, älä koko ajan soittele, anna edes ruokarauha!" Perheessä laulettiin ja soitettiin paljon, ja sama perinne on jatkunut Heikkilän omien musikaalisten tyttärien perheissä.
    Heikkilän opettajapariskunta on ollut lähes kolme vuotta yhdessä eläkkeellä, mutta perusopetuksen suunta ja koulumaailman uudistukset ilmiöoppimisineen ovat edelleen mielenkiintoisia keskustelunaiheita. Heikkilän parhaisiin muistoihin koulu-uralta kuuluvat lukuvuoden juhlat, joissa hän yleensä harjoitti kuorot ja esiintyjät ja hoiti säestykset. "Niissä lapset ja myös opettaja saivat kokea yhdessä tekemisen riemua ja onnistumisen elämyksiä."
    Nykyään Suvi Heikkilän päivät täyttyvät useinkin lastenlasten vierailuista ja hoitamisesta - kolmella tyttärellä on yhteensä seitsemän alle kouluikäistä poikaa. Toimittajana Anu Jaantila.

    Suvi Heikkilän musiikkivalinnat:

    Venäläinen romanssi, sanat Martti Wuori: Valkoakaasiat
    Suvi Heikkilä ja Markku Heikkilä, laulu

    John Lennon/Paul McCartney: Hey Jude
    The Beatles sekä orkesteri

    Albert Hammond/Mike Hazlewood, sanat Tuula Valkama: Hyvännäköinen
    Markku Aro, laulu, ja yhtye

    Paul Simon: Kodachrome
    Paul Simon, laulu ja kitara, ja yhtye

    Richard Carpenter/John Bettis: Top of the World
    The Carpenters

    Frederic Chopin: Valssi nro 10 h-molli op. 69/2
    Vladimir Feltsman, piano

    Kaj Chydenius, runo Aleksis Kivi, sov. Jussi Chydenius: Laulu oravasta
    Rajaton

    Jean Sibelius: Sinfonia nro 1 e-molli op. 39, katkelma 1. osasta Andante ma non troppo
    Nordea Jean Sibelius -orkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    Oskar Merikanto: Valse lente op. 33 (alun perin pianolle)
    Con Sordino -salonkiyhtye: Bjarne E. Hansen, viulu, Carl Sjöberg, viulu, Sören Friis, sello, Robert Farver-Sonne, kontrabasso, ja Inke Kesseler, piano

    Vesta, sov. Jori Sjöroos: Pelkään
    Vesta, laulu, ja yhtye.

Klipit

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä