Välilevyjä

Haamujengi

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Taidemusiikissa tekijyydestä on tullut pyhää. Jos tunnetun säveltäjän teoksen tekijäksi paljastuu joku toinen, musiikki-ihmiset hämmentyvät kuin alkuasukkaat, kun ihmeitä tekevä epäjumalankuva osoitetaan silmänkääntötempuksi. Taidemusiikki halveksuu haamusäveltäjien käyttöä, vaikka se on historiallisesti harmitonta ja nykyäänkin vallitseva käytäntö monella alalla. Välilevyissä paljastetaan muutamia tekijyyden hämärtymisiä, mutta samalla paljastuu kollektiivinen valheemme, jossa persoona musiikin takana on tärkeämpi kuin musiikki itse.

Toimittajana Kare Eskola.

1. J.S. Bach: Sarabande soolosellosarjasta nro 1 G-duuri (Steven Isserlis)
2. J.S. Bach: Gigue soolosellosarjasta nro 6 D-duuri (Steven Isserlis)
3. J.S. Bach: Ricercar a 6 teoksesta Musikalisces Opfer (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
4. Paul McCartney: Musica kantaatista Ecce cor Meum (Academy of St Martin in the Fields/Gavin Greenaway)
5. Charlie Chaplin: Assembly line elok. Modern Times (Pohjois-Saksan radio-orkesteri/Timothy Brock)
6. Lasse Enersen: Silver Brown Mirror (Patrik Kleemola, Otto-Ville Nyyssönen ja Tuomas Kourula)
7. Paula Vesala: Sinuun minä jään
8. Mario Castelnuovo-Tedesco: Preludi ja fuuga E-duuri kok. Les Guitares bien temperees (Kitaraduo Hilden-Lehtinen)
9. Leonard Bernstein: Tonight (Marni Nixon ja Jimmy Bryant)
10. Fritz Kreisler: Preludi ja allegro e-molli Pugnanin tyyliin (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)

Lähetykset

  • ma 12.12.2016 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Tiedättekö sen mukavan ailahduksen sydänalassa, joka tulee kun ulkomaalainen puhuu suomea? Sen mukavan ailahduksen vallassa olisi ihana piehtaroida koko Suomi 100 -juhlavuosi, mutta valitettavasti mukavia ailahduksia riittää vain yksiin Välilevyihin. Mutta nautitaan senkin edestä siitä, kuinka The King's Singers vääntää diftongeja, kuinka Umberto Marcato eläytyy käännösiskelmään ja kuinka venäläinen mieskuoro laulaa Suomalaiseen rukoukseen ihan uutta sävyä... Suomen kieli ei taivu helposti ulkomaiseen suuhun, mutta murtuuko kielen lisäksi merkitys?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean Sibelius: Rakastava (The King's Singers)
    2. Jean Sibelius: Koskenlaskijan morsiamet (Gerald Finley ja Bergenin FO/Edward Gardner)
    3. Toivo Kuula: Karjapihassa & Purjein kuutamolla (Susan Gritton ja BBC:n konserttiorkesteri/Martyn Brabbins)
    4. Jukka Linkola: Mieliteko (SWR Vokalensemble/Marcus Creed)
    5. Taneli Kuusisto: Suomalainen rukous (Novospasskin luostarin mieskuoro/igumeni Mitrofan)
    6. Delta Rhythm Boys: Tula tullalla
    7. A. Casadei: En löytää voi - Mi Alma (Umberto Marcato)
    8. Diane Jarvi: Eipä luultu luopuvani
    9. Arve Henriksen ja Anna Maria Friman: Ei ole minulla yhtään ystävää

  • Musiikin teorian termi kromaattinen tulee kreikan sanasta chromatikos, värillinen. Ja niinhän se on, että asteikon ulkopuoliset sävelet tai soinnut antavat harmonialle väriä, ainakin niin kauan kuin värit erottaa toisistaan. Välilevyjen tutkimusretkellä sävelten väleihin selviää, mistä kromaattisuus alkoi, ja miksi kukaan ei tiedä miten renessanssipolyfonian etumerkit pitäisi asetella.

    Mutta onko sävelten jakaminen "normaaleihin" ja "värillisiin" rasistista, patriarkaalista vai tarpeellista?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Alessandro Piccinini: Toccata nro 3 "Cromatica" (Rolf Lislevand ja yhtye)
    2. Alexander Agricola: Credo messusta Le Serviteur (Huelgas Ensemble/Paul van Nevel)
    3. Christopher Tye: In Nomine "Free from all" (Phantasm)
    4. Cesare Tudino: Amor i'ho molti e molt'anni pianto (Huelgas Ensemble/Paul van Nevel)
    5. J.S. Bach: Kromaattinen fantasia d-molli (Glenn Gould)
    6. J.S. Bach: Kromaattinen fuuga d-molli (Onyx Brass)
    7. Henry Purcell: Didon valitus (Ruby Hughes, Mime Yamahiro Brinkmann ja Jonas Nordberg)
    8. W.A. Mozart: Adagio jousikvartetosta nro 19 C-duuri "Riitasointukvartetto" (Ebene-kvartetti)
    9. Georges Bizet: L'amour est un oiseau rebelle oopp. Carmen (Angela Gheorghiu ja Lontoon kuninkaallinen FO/Marco Armiliato))
    10. Claude Debussy: Etydi nro 7 "Kromaattisen asteikon etydi" (Jean-Efflam Bavouzet)
    11. Richard Wagner: Kolmannen näytöksen alkusoitto oopp. Parsifal (Mariinski-teatterin orkesteri/Valeri Gergijev)

  • Juuri näinä päivinä Yleisradion musiikkiosasto muuttaa. Toisaalta se on tavallinen toimistomuutto, toisaalta tapahtuma, joka pöyhii Suomen musiikkielämän pohjasedimenttejä. Kun mapissa lukee "Erkki Toivanen, ohjelmien käsiksiä" tai "Erik Tawastsjerna, Sibelius, tuotantoselosteet", mappi varmaan kannattaa säilyttää, mutta mihin vetää raja, kun tavaravuorta lapioidaan?

    Välilevyjen muuttoerikoisessa yritetään ottaa opiksi paperinkeräys- ja poistokirjalaatikoiden sisällöstä, ja mietitään tavaran, identiteetin ja historian suhteita. Lisäksi häiriköidään haastattelemalla kollegoita, joiden työhuoneiden kerrostumat ulottuvat aina 60-luvulle asti.

    Ohjelman musiikki on poimittu poistolevylaarista.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. John Dowland: Deare, if you change (Emma Kirkby ja Anthony Rooley)
    2. Michael McLean: Preludi sarjasta alttoviululle ja orkesterille (Roger Myers ja Lontoon SO/Michel Francis)
    3. Pietro Domenico Paradisi: Sonata I (Elaine Funaro)
    4. Maria Newman: Chorales vaskille ja lyömäsoittimille (Malibu Coast Chamber Orchestra/Scott Hosfeld)
    5. Alfonso X el Sabio: Santa Maria, strela do dia (Camerata Mediterranea)
    6. Kevin O'Connell: Slåttar teoksesta Four Orchestral Pieces (RTE:n kansallinen SO/Gavin Maloney)
    7. Arianna Savall: Aquest cami tan fi
    8. Erik Bosgraaf & Jorrit Tamminga: Dialogue 1

  • Eikö kitara olisi parempi jos siinä olisi kymmenen kieltä? Enemmän on enemmän, ja autoissakin lisävarusteet ovat halvempia valmiiksi asennettuina, joten miksei kaikissa kitaroissa ole kymmentä kieltä, niitä saattaa joskus tarvita! Niin kuin viidettä kieltä viuluun ja selloon tai cimbalomin sointia flyygeliin tai mikrosävelaskelia harmonikkaan.

    Soitinten varustelu on rajankäyntiä orgaanisen kehityksen ja sirkustemppuilun välillä, eikä rajankäynti ole helpottunut tekniikan kehittyessä.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Graham Lynch: London blues (Mari Mäntylä, decacorde)
    2. Mario Castelnuovo-Tedesco: Eleginen fuuga (Narciso Yepes ja Monden Godelieve, kymmenkieliset kitarat)
    3. Oliver Schroer: Light passes through (Oliver Schroer, viisikielinen viulu)
    4. J.S. Bach: Preludi soolosellosarjasta nro 6 D-duuri (Steven Isserlis, tavallinen sello)
    5. J.S. Bach: Preludi soolosellosarjasta nro 1 G-duuri (D-duurissa) & Adagio sonaatista viola da gamballe ja continuolle nro 2 D-duuri (Pieter Wispelwey, violoncello piccolo, ja Richard Egarr, fortepiano)
    6. Maurice Ravel: Tzigane (Daniel Hope, viulu, ja Sebastian Knauer, lutheal)
    7. Veli Kujala: Passacaglia teoksesta Hyperchromatic counterpoint (Veli Kujala, mikroaskelharmonikka)
    8. Leonard Bernstein: West Side Story fantasy (Kalevi Kiviniemi, Wurlitzer-teatteriurut)
    9. Maija Kauhanen: Tarinaisi (Maija Kauhanen, laulu, kanteleet ja lyömäsoittimet)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä