Koe uusi yle.fi
Konsertteja

Sakari Oramo johtaa BBC:n sinfoniaorkesteria

  • 1 h 50 min
  • ei kuunneltavissa

BBC:n sinfoniaorkesterin ohjelmassa on kaksi venäläistä klassikkoa, Pjotr Tshaikovskin alkusoittofantasia Romeo ja Julia sekä Sergei Prokofjevin Viides sinfonia; niiden välissä on luvassa uutuus, Kaija Saariahon orkesterilaulu True Fire, joka saa tässä konsertissa ensimmäisen esityksensä vanhalla mantereella Los Angelesin ensiesitysten jälkeen, solistina upea kanadalainen bassobaritoni Gerald Finley.

Ennakkotiedoista poiketen Santtu-Matias Rouvalin sijaan konsertin johtaa BBC:n sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Sakari Oramo.

Barbican Hallissa 15.12. äänitetyn konsertin toimittaa Ville Komppa.

Lähetykset

  • pe 30.12.2016 19.03 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Ensimmäistä kertaa järjestettävä Lied-sävellyskilpailu huipentuu loppukilpailuun G Livelab –klubilla Helsingissä. Kahdeksan suomalaisen nykysäveltäjän uusia lauluja esittävät sopraano Kaisa Ranta, mezzosopraanot Essi Luttinen ja Merja Mäkelä, bassobaritoni Nicholas Söderlund sekä pianistit Kiril Kozlovsky ja Ilkka Paananen. Palkinnot jakaa tuomariston puheenjohtaja Eero Hämeenniemi, ja hänen lisäkseen tuomaristossa istuvat kirjailija Virpi Hämeen-Anttila, laulaja Michael Kraus ja pianisti Martti Raide. Varsinaisen kilpailuosuuden päätyttyä ohjelma on vapaa, ja silloin kuullaan haastatteluja sekä lisää musiikkia. Kilpailun juontavat Jaakko Kortekangas ja Lotta Emanuelsson.

  • András Schiff, piano. - J.S. Bach: Das Wohltemperierte Klavier I. - Lontoon Proms-festivaalilla 7.9. äänitetyn konsertin toimittaa Topias Tiheäsalo.

  • Mahler-kamariorkesterin perusti 20 vuotta sitten kapellimestari Claudio Abbado eräänlaiseksi senioriosastoksi Gustav Mahler -nuoriso-orkesterilleen. Noin 45-henkinen, kansainvälinen soittajisto on silti keski-iältään varsin nuori. Orkesteri esiintyy usein ilman kapellimestaria, ja näissä konserteissa vetovastuu on konserttimestarilla. Mahler-kamariorkesterin konserttimestarin pestin sai pari vuotta sitten monipuolinen brittiviulisti Matthew Truscott.

    Helsingin Musiikkitalossa orkesteri esiintyy osana Euroopna-kiertuettaan. Solistina soittaa kiinalais-amerikkalainen virtuoosipianisti Yuja Wang. Konsertin ohjelmassa kuullaan W.A. Mozartin alkusoitto oopperasta Don Giovanni, Ludwig van Beethovenin konsertto pianolle ja orkesterille nro 2 B-duuri sekä Igor Stravinskyn sarja baletista Pulcinella. Väliajalla haastateltavina ovat Mahler-kamariorkesterin konserttimestari Matthew Truscott, orkesterissa Helsingin-konsertissa soittava suomalainen kontrabasisti Maria Krykov sekä pianisti Yuja Wang.

    Toimittajana Lotta Emanuelsson.

    Äänitetty Helsingin Musiikkitalossa 30.10.

    http://mahlerchamber.com/
    http://www.deutschegrammophon.com/en/artist/wang/

  • Radion sinfoniaorkesterin konsertti

    Kapellimestari Bernard Labadie
    Solisteina Laura Vikman, viulu, ja Jakob Dingstad, alttoviulu

    Ludwig van Beethoven:
    Coriolanus, alkusoitto

    W. A. Mozart:
    Sinfonia concertante Es-duuri

    W. A. Mozart:
    Sinfonia nro 39 Es-duuri

    Väliajalla haastateltavina ovat kapellimestari Bernard Labadie ja RSO:n alttoviulun äänenjohtaja Jakob Dingstad sekä suorassa lähetyksessä kapellimestari Tuomas Hannikainen.
    - Illan Musiikkitalosta toimittaa Lotta Emanuelsson.

    Kanadalainen Bernard Labadie perusti vuonna 1984 Les Violons du Roy -kamariorkesterin ja toimi sen musiikillisena johtajana vuoteen 2014 asti. Kuten yhtyeen Bourbon-kuninkaan soittajistoon viittaava nimi antaa ymmärtää, kamariorkesterin ohjelmiston pääpaino on 1600- ja 1700-lukujen musiikissa. Bernard Labadie työskentelee edelleen "Kuninkaan viulujen" sekä kotikaupunkiinsa Québeciin 1985 perustamansa Chapelle de Québec -kuoron kanssa.

    Labadie on vähitellen siirtynyt johtamaan myös perinteisiä sinfoniaorkestereita. Näiden joukossa mm. Bostonin ja Chicagon sinfoniaorkesterit, New Yorkin filharmonikot sekä Amsterdamin Concertgebouw -orkesteri. 2000-luvulla Bernard Labadie työskenteli sekä Quebecin ja Montrealin oopperan taiteellisena johtajana.

  • Kapellimestarina Olari Elts
    Solistina Risto-Matti Marin, piano

    J. S. Bach – orkestroinut Ottorino Respighi:
    Preludi ja fuuga D-duuri BWV532

    Matthew Whittall:
    Nameless Seas, pianokonsertto (ensi kertaa Suomessa)
    (PianoEspoo-festivaalin ja National Arts Centre Corporationin tilaus)

    Sergei Rahmaninov - orkestroinut Ottorino Respighi:
    La mer et les mouettes, preludi op. 39 nro 2

    Sergei Rahmaninov:
    Sinfonisia tansseja op. 45

    Teokset esittelevät Jukka Nykänen ja Janne Koskinen

    Konsertti-illan toimittaa Janne Koskinen, joka haastattelee väliajalla säveltäjä Matthew Whittallia ja PianoEspoo-festivaalin taiteellista johtajaa Paavali Jumppasta.
    Lisäksi tavataan RSO:n uusi sooloharpunsoittaja Sivan Magen, jota puhuttaa Lotta Emanuelsson.

  • Lasten ja nuorten sävellyskilpailussa kisaavat tulevaisuudet klamit. Kilpailun ensimmäisen puoliskon säveltäjät ovat Teemu Heinonen, Lauri Mäki-Kojola, Maxim Larionov, Paulus Rannankari ja Niilo Korsulainen, toisella puoliskolla Ossi Hiltunen, Ville Karhunen, Veikko Valanne, Touko Niemi ja Joonas Pesonen. Teoksia esittävät Kymi Sinfoniettan muusikot johtajanaan Atso Almila. Väliajalla ja ennen palkintojen jakoa kilpailua kommentoi säveltäjä Riikka Talvitie, lisäksi haastateltavina on kilpailun vanhoja voittajia sekä tuomaristoa.

    Suoran lähetyksen Kouvolan Kuusankoskitalolta toimittaa Ville Komppa.

  • Maineikas kamariorkesteri Australian Chamber Orchestra saa Suomen debyytissään kumppanikseen ranskalaisen mestaripianistin Pierre-Laurent Aimardin. - Johann Sebastian Bach: Contrapunctus I-IV teoksesta Die Kunst der Fuge. Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto nro 15 B-duuri. Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto nro 13 B-duuri; Grosse Fuge. Konsertti on äänitetty Musiikkitalossa 5.11. Toimittajana on Timo Asikainen. Haastateltavina ovat orkesterin suomalaisjäsenet Satu Vänskä ja Timo-Veikko Valve.

  • Jaakko Kuusiston ja Lauri Kilpiön tuoreet pianokonsertot saavat seurakseen 1950-luvun optimismia henkivän Aarre Merikannon kolmannen konserton. Esiintymässä Jaakko Kuusiston johtama Tapiola Sinfonietta ja taiturilliset solistit Joonas Ahonen, Sonja Fräki ja Aura Go. Suoran lähetyksen Tapiolasalista toimittaa Timo Asikainen. Väliajalla haastateltavina ovat pianisti Joonas Ahonen, PianoEspoo-festivaalin taiteellinen johtaja Paavali Jumppanen ja säveltäjä Lauri Kilpiö.

  • Jyväskylän Musica-kuoro laulaa 40-vuotisjuhlakonsertissaan kolme kantaesitystä sekä vanhoja hittejä vuosien varrelta. Joht. Pekka Kostiainen. - Veljo Tormis: Lauljaid otsitakse. Janne Salmenkangas: Mitähän tuollaasekki laattialle menöö. Kocsár Miklós: Megis mondom damion. Pekka Kostiainen: Omnia tempus habent. Veljo Tormis: Meren kosijat. Olli Moilanen: Ruskan värjäämät lehdet. Pekka Kostiainen: Satiirinen sarja. Aapo Tähkäpää: Aurinkolaulu. Veljo Tormis: Neljä osaa sarjasta Inkerin illat. Pekka Kostiainen: Rikasmies ja aarreaitta; Viatonten valssi; Mull' on heila ihana. Jyväskylän Aalto-salissa 28.10.2017 äänitetyn konsertin toimittaa Inari Tilli.

  • Kapellimestari Erich Höbarth, viulu

    Soile Isokoski, sopraano,
    Aapo Häkkinen, urut.

    Georg Friedrich Händel: Concerto grosso d-molli op. 3 nro 5

    Georg Friedrich Händel: Urkukonsertto g-molli op. 4 nro 1

    Georg Friedrich Händel: Urkukonsertto B-duuri op. 4 nro 6

    Georg Friedrich Händel: Concerto grosso C-duuri "Alexanders Feast"

    J. S. Bach: Brandenburgilainen konsertto nro 1 F-duuri

    J. S. Bach: Kantaatti nro 82 "Ich habe genug"

    Väliajalla suoraa puhetta Musiikkitalosta.
    Haastateltavina illan taiteilijat, Soile Isokoski, Aapo Häkkinen ja Erich Höbarth.
    Toimittajana Lotta Emanuelsson.

    Teokset esittelevät Jukka Nykänen ja Janne Koskinen

    Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Lotta Emanuelsson.

    Johann Sebastian Bachin kuoleman jälkeen ilmestyneessä muistokirjoituksessa todetaan, että hänen teosluettelossaan on yli 300 kirkkokantaattia, yhteensä viisi vuosikertaa – tosin niistä on säilynyt vain noin 200. Kun Bach vuonna 1723 nimitettiin Leipzigin Tuomaskoulun kanttoriksi ja kaupungin musiikinjohtajaksi, kantaatteja syntyi kaikkien muiden sävellystöiden ja velvollisuuksien rinnalla keskimäärin yhden teoksen viikkovauhdilla.

    Tähän kiihkeimmän kantaattisäveltämisen kauteen sisältyy myös yksi Bachin koskettavimmista kantaateista, kantaatti nro 82 "Ich habe genug". Se valmistui Neitsyen puhdistautumisjuhlaan helmikuuksi 1727. Alun perin Bach sävelsi kantaatin bassolle, oboelle, jousille ja basso continuolle, mutta laati teoksesta myöhemmin muitakin versioita. Sopraanoversiossa oboen korvaa huilu.

    Kantaatin teksti on kauttaaltaan vapaasti runoiltu. Sen pohjana on taivaaseen ikävöivän vanhan Simeonin kertomus; hänen tyyni valmistautumisensa kuolemaan ja kaipuunsa päästä rauhaan, tuonpuoleiseen elämään.

  • Radion sinfoniaorkesterin konsertti

    Kapellimestarina Pietari Inkinen
    Solistina Sergei Hatšatrjan, viulu

    Olli Virtaperko:
    Usvapatsas (kantaesitys, Ylen tilaus)

    Dmitri Šostakovitš:
    Viulukonsertto nro 1 a-molli

    Antonin Dvorák:
    Sinfonia nro 8 G-duuri

    Teokset esittelee Jukka Nykänen.

    Väliajalla suoraa puhetta Musiikkitalosta.
    Haastateltavina Pietari Inkinen, Sergei Hatšatrjan ja Olli Virtaperko.

    Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Janne Koskinen.

    Dmitri Šostakovitšin ensimmäinen viulukonsertto on yksi säveltäjänsä henkilökohtaisimpia teoksia. Hän sävelsi konserton "pöytälaatikkoonsa" vuosien 1947-48 kuluessa. Syynä piilotteluun oli kommunistisen puolueen otteen kiristyminen, joka huipentui vuoden -48 kuuluun formalismi-julkilausumaan: Šostakovitšin ja monen hänen kollegansa tuotannossa nähtiin "kansalle vieraita pyrkimyksiä". Tämän jälkeen Šostakovitš vetäytyi henkisesti kuoreensa ja hänen musiikkinsa katosi lähes tyystin konserttiohjelmista.

    Isä Aurinkoinen kuoli vuonna 1953 ja koitti nk. suojasään aika, jolloin useat Šostakovitšin teokset saivat viivästyneen kantaesityksensä. Viulukonserton ensiesitys oli Leningradissa lokakuussa -55.

    Teos on tietyssä mielessä lähempänä sinfoniaa kuin konserttoa – säveltäjä itsekin nimitti sitä "sinfoniaksi sooloviululle ja orkesterille". Konsertto ei ole loisteliaan virtuoosinen, vaan pikemminkin syvämietteinen viulun monologi. Konsertto alkaa Nokturnilla, yösoitolla. Toisessa osassa, Scherzossa, esiintyy ensi kertaa säveltäjän monogrammi d-es-c-h . Konserton henkinen ydin on sen kolmas osa, 17-tahtiselle bassoteemalle rakentuva Passacaglia. Passacaglian laaja viulukadenssi vie viimeiseen osaan, solistin ja orkesterin hurjaan tanssiin Burleskiin, joka on sukua scherzolle.

    David Oistrahille kirjoitetun konserton soittaa vuoden 2000 Kansainvälisen Sibelius-viulukilpailun voittaja, armenialainen Sergei Hatšatrjan.

  • Kapellimestari John Storgårds.

    Gustav Mahler:
    Sinfonia nro 10

    Teoksen esitysversion kamariorkesterille laatinut Michelle Castelletti

    - Rovaniemen Korundissa 25.10. äänitetyn konsertin toimittaa Outi Paananen.

    Mahlerin kuollessa toukokuussa 1911 säveltäjän viimeisestä sinfoniasta oli käytännössä valmiina vain avausosa. Myös muutaman minuutin mittainen kolmas osa, "Purgatorio" (Kiirastuli) oli jokseenkin valmis. Sen sijaan loput osat säveltäjä oli hahmotellut pääpiirteissään.

    Mahler muutti sinfoniansa suunnitelmaa monta kertaa, ja erityisesti osien järjestys aiheutti hänelle päänvaivaa. Lopulta hän päätyi viisiosaiseen, varsin pitkälle symmetriseen hahmoon, jossa valtavaa Adagio-avausta vastaa samanmittainen, niin ikään pääasiassa hidas finaali, jonka lopussa palataan alun maisemaan. Toinen ja neljäs osa ovat itsenäisiä mutta toisiaan vastaavia scherzoja.
    Väliin jää pieni, muutaman minuutin palanen, jolle suunnittelemastaan otsikosta Purgatorio tai Inferno ("Kiirastuli tai Helvetti") Mahler jätti vain ensimmäisen sanan jäljelle. Ei tiedetä, miten osan musiikki liittyy katoliseen teologiaan, vai liittyykö ollenkaan. Osa on eräänlainen scherzo sekin, sangen levoton ja ahdistunut luonteeltaan; se palauttaa pieneksi tuokioksi mieleen Mahlerin varhaisvuosien Wunderhorn-laulun "Maallinen elämä".

    Mahlerin 10. sinfonian täydennys- ja esitysversioita on lukuisia, joista kuitenkin Deryck Cooken laatima on soitetuin. Lapin kamariorkesteri soittaa maltalaisen kapellimestari-säveltäjän, Michelle Castellettin vuonna 2012 valmistuneen ja vuonna 2015 täydennetyn kamariorkesteriversion.

Klipit

  • Hollolan Pyhäniemen kartanon taidekesä avautui kutsuvieraille pe 29.6.2012 salonkimusiikin, samppanjan ja mansikoiden kera. Klassisen puolen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja - Suomen kansalliusoopperan tuleva johtaja - Lilli Paasikivi kertoi herrasmiestoimittaja Janne Koskiselle mm. kansainvälisistä esikuvista Pyhäniemi-konserttien taustalla. Video Tiina-Maija Lehtonen.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä