Välilevyjä

Asiayhteydestään irrotettuna

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Jos adagion irrottaa kahden allegron välistä adagio-kokoelmaan, se ei ole enää sama adagio. Kuutamosonaattia on ihana vain jos ei kuuntele sitä kokonaan. Bachin Airin jouset soivat vahvempaa hiljaisuutta, kun korvia ennen ja jälkeen täytetään luonnontorvien ujelluksella.

Musiikin merkitys kasvaa täyteläiseksi vain pitkien kokonaisuuksien rakentamassa suhdeverkossa. Sen demonstroimiseksi Välilevyjä ei kuitenkaan voi soittaa pitkiä kokonaisuuksia, vaan tyytyy täydentämään paloja toisilla paloilla.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Max Bruch: Viulukonsertto nro 1 g-molli (Frank Peter Zimmermann ja Lontoon kuninkaallinen FO/Paavo Berglund)
2. Ludwig van Beethoven: Presto pianosonaatista nro 14 cis-molli "Kuutamosonaatti" (Paavali Jumppanen)
3. Johann Pachelbel: Kaanon D-duuri (Jean-Francois Paillardin kamariorkesteri)
4. Johann Pachelbel: Gigue D-duuri (Musica Antiqua Köln)
5. J.S. Bach: Orkesterisarjaa D-duuri (The Academy of Ancient Music/Richard Egarr)
6. Luigi Boccherini Kvintettoa jousille E-duuri, G.275 (La Magnifica Comunita)
7. Samuel Barber: Adagio (Turun filharmoninen orkesteri/Petri Sakari)
8. Samuel Barber: Molto allegro e appassionato, 1. osa jousikvartetosta h-molli (Ehnes-kvartetti)
9. Erik Satie: Gymnopedia nro 1 (Anne Queffelec)
10. Erik Satie: Gymnopediet nro 2 ja 3 (Danceries)

Lähetykset

  • ma 9.1.2017 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Kun musiikkia soitetaan Ainolan flyygelillä, Paganinin viululla tai Du Pren Stradivarius-sellolla, äänen lisäksi mielessämme resonoivat historia, tarinat ja myytit. Tunnetut soittimet ovat artefakteja - esineitä joilla on perustarkoitustaan suurempi merkitys.

    Ihmiset antavat musiikille merkityksiä soitinten kautta, eikä se ole pahasta. Tervehenkisin soitinsuhde lienee kuitenkin ollut B.B. Kingillä, jonka kaikki kitarat olivat nimeltään Lucille. Kyse ei ollut yhdestä artefaktista vaan yleensä kitarasta sielunkumppanina.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean Sibelius: Kellokukka (Folke Gräsbeck)
    2. Jean Sibelius: Masurkka (Pekka Kuusisto ja Heini Kärkkäinen)
    3. Niccolo Paganini: Adagio viulukonsertosta nro 3 E-duuri (Massimo Quarta ja Genovan Carlo Felice -teatterin ork.)
    4. Regina Carter: Alexandra
    5. Antonio Vivaldi: Cosi sugl' occhi miei (Yo-Yo Ma ja Amsterdamin barokkiork./Ton Koopman)
    6. Ludwig van Beethoven: Bagatelli C-duuri op.33 (Melvyn Tan)
    7. J.S. Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross (David Goode)
    8. Olivier Messiaen: Prière après la communion (Naji Hakim)
    9. B.B. King: Lucille.

  • Välilevyjen toimituksessa ei yleensä uskalleta analysoida meneillään olevia trendejä tai muutoksia, koska ne hahmottuvat vasta jälkikäteen. Tällä kertaa yritetään kuitenkin mahdotonta, koska joku syy on pakko löytää sille, että nuori muusikkosukupolvi ei viitsi enää harjoitella.

    Kenties musiikin painopiste on muuttunut instrumenttiosaamisesta konseptiosaamiseen? Kenties kehitys kulkee kohti elämyksellisempää, kokonaisvaltaisempaa musiikin luomisen tapaa, jossa persoonallisella otteella on enemmän merkitystä kuin instrumenttiosaamisella?

    Tällaisessa muutoksessa on etunsa ja vaaransa. Samoin sen julistamisessa, koska konseptiosaajia on ollut aina...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Sid Hille: In blau jousikvartetista nro 2 "In Farben" (Sid Hille Camerata)
    2. Perko/la: Kultainen nuoruus
    3. John Cage: Sävelmä nro 4 kok. Kuusi sävelmää (Patricia Kopatchinskaja ja Anthony Romaniuk)
    4. Ludwig van Beethoven: Adagio molto, 2. osa pianosonaatista nro 5 c-molli (Glenn Gould)
    5. J.S. Bach: Andante e piano, 2. osa konsertosta kahdelle cembalolle c-molli (Aapo Häkkinen ja 6. Pierre Hantai sekä Helsingin barokkiorkesteri)
    6. Tuomas Rounakari: Hiisi
    7. Antti Paalanen: Reflections
    8. Hilliard Ensemble ja Jan Garbarek: Pulcherrima rosa
    9. Grazyna Bazewicz: Allegretto kvartetosta neljälle viululle (David Juritz, Victoria Sayles, Richard Milone ja Charlotte Scott)

  • Välilevyjen toimitus heittäytyy Johanna Korhoseksi ja soittaa valomusiikkia keskelle alkavaa kaamosta. Mutta kaikki valo ei ole yhtä lämmintä kuin se hennosti lepattava kynttilä, jonka Bach säveltää kahdella nokkahuilulla. Ohjelmassa nimittäin kokeillaan, pystyykö oman aikamme musiikki ilmaisemaan valoa tavalla, joka valaisee syyspimeää - tai edes sielua.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Sonatina kantaatista nro 106 "Actus tragicus" (Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki)
    2. J.S. Bach: Koraalipartita "Herr Jesu Christ, meines Lebens Licht" (Christopher Herrick, urut)
    3. Karin Rehnqvist: The Light klarinettikonsertosta "On a Distant Shore" (Martin Fröst ja Ruotsalainen kamariork./Petter Sundqvist)
    4. David Lang: light moving (Hilary Hahn ja Cory Smith)
    5. Morton Feldman: Coptic Light (New World SO/Michael Tilson Thomas)
    6. John Luther Adams: The light that fills the world
    7. Eric Whitacre: Lux Aurumque (The Eric Whitacre Singers)
    8. Kaija Saariaho: Heart of Light, 5. osa sellokonsertosta Notes on Light (Anssi Karttunen ja Orchestre de Paris/Christoph Eschenbach)
    9. Einojuhani Rautavaara: Pesante - Cantabile, 4. osa sinfoniasta nro 7 "Angel of Light" (HKO/Leif Segerstam)
    10. Alessandro Striggio: Ecce beatam lucem (Huelgas Ensemble/Paul Van Nevel)

  • Informaatiotulvan ja tavarapaljouden keskellä janotaan pelkistynyttä järjestystä niin paljon, että poisheittäjille on markkinat. Eikö parannus löytyisi musiikista, joka sentään on kohinasta esiin kaivettua puhdasta järjestystä ja katoaa soituaan jälkiä jättämättä?

    Tietysti löytyisi, mutta informaation määrä musiikissa ja musiikin tarjoama järjestys ovat hankalia kysymyksiä. Musiikki on fraktaalista - siitä paljastuu sitä enemmän yksityiskohtia mitä tarkemmin kuuntelee. Siksi musiikki auttaa jäsentämään liian täyttä maailmaa vain silloin, kun se ei pakota kuulijaa informaation vastaanottajaksi tai järjestyksen hahmottajaksi, vaan raivaa kuulijalle musiikin avaruuteen tilaa toimia itse subjektina.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Nico Muhly: Four studies (Angela ja Jennifer Chun)
    2. Markku Lepistö: Valssi viidelle
    3. Arja Kastinen: Otteita levyltä Vaskikantele
    4. J.S. Bach: Fantasia a-molli, BWV922 (Aapo Häkkinen)
    5. William Byrd: Fantasia "Two parts in one in the 4th above" (Phantasm)
    6. Erik Satie: Gnossienneja (Noriko Ogawa)
    7. Perttu Haapanen: Song 1 teoksesta Amygdala (Mikko Raasakka)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä