Välilevyjä

Omasta päästä

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Taidemusiikissa improvisaatio tarkoittaa yleisimmin sävellysmuotoa, joka huolella sävelletään kuulostamaan improvisoidulta. Improvisaatio sanan varsinaisessa merkityksessä on harvinaisempaa - esitykseen liittyvästä nyt-hetkestä on karkotettu luovuus. Vähitellen omasta päästä soittaminen on tekemässä paluuta taidemuusikoiden työkalupakkeihin, jossa sillä on monta käyttöä paitsi luovassa työssä myös virheiden sietämisessä. Improvisoidessa kun yksi väärä ääni on mahdollisuus, ja kaksi väärää ääntä on jo apuraha.

Toimittajana Kare Eskola.

1. J.S. Bach: Vivace sonaatista viululle ja koskettimille nro 5 f-molli ja improvisoitu postludium (Paul Giger ja Marie-Louise Dähler)
2. Francis Poulenc: Improvisaatio nro 13 a-molli (Lucille Chung)
3. Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan: Paradetas, improvisaatio Gaspar Sanzin teemoista
4. Jan Lehtola: Hommage à Sibelius I
5. Gabriela Montero: In the style of Bach
6. Camille Saint-Saëns: Kadenssi fantasiasta Africa
7. Edward Elgar: Improvisaatio pianolle nro 4
8. Erik Bosgraaf ja Jorrit Tamminga: Dialogue I
9. Bela Szakcsi ja Lajos Kathy Horvath: Playing with piano and violins (For György Ligeti)
10. Evelyn Glennie: Crossing the Bridge
11. Ilkka Kuusisto: Fast, 3. osa konsertosta Concertino improvvisando (Pekka Kuusisto ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)

Lähetykset

  • ma 27.2.2017 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Hyviä sovituksia, versiointeja ja tulkintoja kuuntelemalla saattaa vähitellen huomata, että kaikki hyvä musiikki on sovitusta, versiointia ja tulkintaa. Sitä mukaa kun kuvitelma alkuperäisestä ja oikeasta sortuu, musiikki avartuu.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean-Philppe Rameau: Les Soupirs kok. Pieces de clavecin sur la mechanique des doigts (Tzimon Barto)
    2. J.S. Bach: Goldberg-muunnelmia (Mika Väyrynen)
    3. J.S. Bach: Gigue soolosellosarjasta nro 2 d-molli (Hopkinson Smith, teorbi)
    4. Antonio Vivaldi (transkr. J.S. Bach): 1. osa konsertosta kahdelle viululle d-molli (Lorenzo Ghielmi)
    5. Claudio Monteverdi: Lamento della ninfa (Roberta Mameli ja La Venexiana/Claudio Cavina)
    6. Johannes Brahms (sov. Detlev Glanert): Preludi ja "Denn es gehet dem Menschen" teoksesta Neljä vakavaa laulua (Michael Nagy ja HKO/Olari Elts)
    7. Tone Krohn (sov.): Springdans (Det Norske Jentekor/Anne Karin Sundal-Ask)
    8. Ariel Ramirez (sov. Jorge Cardoso): Alfonsina y el mar (Otto Tolonen)
    9. Louis Couperin: Tombeau de Mr de Blancrocher (Pavel Kolesnikov)

  • Nuottikäsikirjoitukset ovat tärkeitä lähteitä muusikoille ja tutkijoille. Ne kertovat pätevän version siitä, miten musiikki oikeasti menee; ne ovat suora yhteys säveltäjän mieleen hänen kätensä kautta; ne ovat täynnä muutakin informaatiota kuin nuotinpäitä. Siksi on harmi että suurin osa maailman nuottikäsikirjoituksista on hukkunut, tuhoutunut tai vaikeasti saavutettavissa. Toisaalta jäljellä olevat ovat sitäkin tärkeämpiä, ja digitalisoitumisen myötä myös yhä helpommin saatavilla. Mutta vanhan paperin ja musteen lumo ei katoa...

    Toimittajana Kare Eskola.

  • Hiljaiseen viikkoon on sävelletty loputtomasti passioita, kantaatteja ja lamentaatioita, mutta viikko huipentuu pääsiäiseen, musiikki ei huipennu. Miksi ylösnousemuksesta on vaikeampi tehdä musiikkia kuin kärsimyksestä?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Claudio Monteverdi: Et resurrexit kok. Selva morale e spirituale (Cantus Cölln ja Concerto Palatino/Konrad Junghänel)
    2. J.S. Bach: Et resurrexit messusta h-molli (Collegium Vocale/Philippe Herreweghe)
    3. G.F. Händel: Disserratevi, o porte d'Averno oratoriosta Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    4. Franz Liszt: Resurrexit oratoriosta Kristus (Solisteja sekä Slovakian filharmoninen kuoro ja Rotterdamin FO/James Conlon)
    5. Marcel Dupré: Resurrection, 4. osa teoksesta Symphonie-Passion (Marcel Dupré)
    6. Heinrich Ignaz Franz von Biber: Mysteerisonaatti nro 11 "Jeesuksen ylösnousemus" (Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja Battalia)
    7. John Tavener: Resurrection in Hades teoksesta Lamentations and Praises (Chanticleer/Joseph Jennings)
    8. Einojuhani Rautavaara: Kiitetty olet sinä, Herra teoksesta Vigilia (Radion kamarikuoro/Timo Nuoranne)
    9. Sergei Rahmaninov: Blagosloven jesi Gospodi (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)

  • Säveltäjyyden vaikeimpia osa-alueita on kyky annostella musiikkiin sopivassa suhteessa toistoa ja uusiutumista ihmisen ristitiirainen perusluonne mielessä pitäen: olemme tylsistymiselle ja pitkästymiselle alttiita turvallisuushakuisia konservatiiveja. Kaipaamme samaan aikaan toistoa ja vaihtelua. Taidemusiikissa on perinteisesti suhtauduttu raflaavaan ja hypnoottiseen toistoon nyrpeästi, mutta samalla toiston varaan on kehitetty teostyyppejä, muotorakenteita ja kokonaisia tyylisuuntauksia. Toiston ja uusiutumisen paradoksi tarjoaa ajattoman ongelman, jonka mielikuvituksellisen erilaiset ratkaisuvaihtoehdot avaavat kiehtovia näköaloja musiikkiin ja ihmisyyteen.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Giorgio Mainerio: Caro Ortolano (Hortus Musicus/Anders Mustonen)
    2. John Jenkins: Fantasia #6 (The Spirit Of Gambo)
    3. Henry Purcell: Chaconne g-molli (Musica Antiqua Köln/Reinhard Göbel)
    4. W.A. Mozart pianosonaatti K. 545 C-duuri, osa 1 Allegro (Kristian Bezuidenhout, fortepiano)
    5. Robert Schumann: Fantasiestücke op. 73 II: Lebhaft, leicht (Ophelié Gaillard, sello; Olivier Peyrebrune, piano)
    6. Igor Stravinski: Kevätuhri, katkelma (Marinski-teatterin orkesteri/Valeri Gergijev)
    7. Steve Reich: Clapping Music (Pierre-Laurent Aimard)
    8. György Ligeti: Continuum (Jürgen Hocker/mekaaninen piano)
    9. Frank Zappa: Get Whitey (Ensemble Modern/Peter Rundel)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä