Välilevyjä

Kaksi sankaria

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Mahtuuko yhdelle näyttämölle kaksi sankaria? Kysymys tulee mieleen, kun yksilön sankaruutta ilmentävän konserton solistiksi änkeääkin kaksi solistia. Onneksi kaksoiskonserton näyttämöllä on yleensä hyvin tilaa. Ryhmästä nousseet kaksi yksilöä ottavat mittaa toisistaan maailman edessä, mutta myös lohduttavat toisiaan maailman myrskyissä. He ovat vihamiehiä, kumppanuksia, salaliittolaisia, mitä vain, mutta he reagoivat toisiinsa, löytävät itsestään uusia puolia ja vapautuvat rooleistaan. Ulkopuolelta katsottuna kahden solistin välinen kilpailu on väistämätöntä, mutta lopulta paljastuu, että jos kummallekin annetaan kunnia voitosta, se voitto on tullut vain toisen kautta.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Antonio Vivaldi: Allegro, 1. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV507 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
2. Antonio Vivaldi: Allegro non molto e cantabile, 3. osa konsertosta kahdelle viululle C-duuri, RV505 (Giuliano Carmignola ja Amandine Beyer/Gli Incogniti)
3. J.S. Bach: Allegro, 1. osa konsertosta viululle ja oboelle c-molli, BWV1060 (Diana Doherty ja Richard Tognetti sekä Australian kamariorkesteri)
4. C.P.E. Bach: Larghetto, 2. osa konsertosta cembalolle ja fortepianolle Es-duuri (Miklos Spanyi ja Tamas Szekendy sekä Concerto Armonico)
5. W.A. Mozart: Presto, 3. osa Sinfonia concertantesta (Rachel Podger, Pavlo Beznosiuk ja Valistuksen ajan ork.)
6. Johannes Brahms: Vivace non troppo, 3. osa kaksoiskonsertosta a-molli (Renaud ja Gautier Capucon sekä Gustav Mahler -nuoriso-ork./Myung-Whun Chung)
7. Elias Parish-Alvars: Andante, 2. osa konsertosta kahdelle harpulle d-molli (Emmanuel Ceysson ja Xavier de Maistre sekä Reininmaan ja Pfalzin valtiollinen FO/Hannu Lintu)
8. Michael Tippett: Allegro con brio, 1. osa konsertosta kahdelle jousiorkesterille (Academy of St Martin in the Fields/Neville Marriner)
9. Erkki-Sven Tüür: 2. osa konsertosta Noesis (Christoffer Sundqvist ja Pekka Kuusisto sekä RSO/Hannu Lintu)

Lähetykset

  • ma 6.3.2017 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Vuotuisen Teosto-palkinnon saaja julkistetaan tällä viikolla, minkä kunniaksi Välilevyjen toimitus jatkaa palkinnon ihmettelyä. Miten on mahdollista, että ehdokkaita valittaessa kaikkien genrejen kaikki musiikki kilpailee toisiaan vastaan? Onko olemassa genrerajattomia, yleismusiikillisia arvosteluperusteita? Saattaa olla, ja niiden löytämiseksi Välilevyissä perataan keinoja, joilla yksi sattumanvaraisesti valittu genre, kansanmusiikki, on silloin tällöin noussut poterostaan, ja vakuuttanut muiden genrejen asiantuntijat.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Meriheini Luoto: Metsänpeitto
    2. Hyväluoma Group: Scandinavian Overture
    3. Pekko Käppi & KHHL: Kokkovirsi
    4. Antti Paalanen: Ruff
    5. Tuomas Logren: Tuu tuu
    6. Lepistö & Lehti: Helsinki
    7. Juuri & Juuri: Kisavirsi
    8. Milla Viljamaa: Mustan joen hauki

  • Hyviä sovituksia, versiointeja ja tulkintoja kuuntelemalla saattaa vähitellen huomata, että kaikki hyvä musiikki on sovitusta, versiointia ja tulkintaa. Sitä mukaa kun kuvitelma alkuperäisestä ja oikeasta sortuu, musiikki avartuu.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean-Philppe Rameau: Les Soupirs kok. Pieces de clavecin sur la mechanique des doigts (Tzimon Barto)
    2. J.S. Bach: Goldberg-muunnelmia (Mika Väyrynen)
    3. J.S. Bach: Gigue soolosellosarjasta nro 2 d-molli (Hopkinson Smith, teorbi)
    4. Antonio Vivaldi (transkr. J.S. Bach): 1. osa konsertosta kahdelle viululle d-molli (Lorenzo Ghielmi)
    5. Claudio Monteverdi: Lamento della ninfa (Roberta Mameli ja La Venexiana/Claudio Cavina)
    6. Johannes Brahms (sov. Detlev Glanert): Preludi ja "Denn es gehet dem Menschen" teoksesta Neljä vakavaa laulua (Michael Nagy ja HKO/Olari Elts)
    7. Tone Krohn (sov.): Springdans (Det Norske Jentekor/Anne Karin Sundal-Ask)
    8. Ariel Ramirez (sov. Jorge Cardoso): Alfonsina y el mar (Otto Tolonen)
    9. Louis Couperin: Tombeau de Mr de Blancrocher (Pavel Kolesnikov)

  • Nuottikäsikirjoitukset ovat tärkeitä lähteitä muusikoille ja tutkijoille. Ne kertovat pätevän version siitä, miten musiikki oikeasti menee; ne ovat suora yhteys säveltäjän mieleen hänen kätensä kautta; ne ovat täynnä muutakin informaatiota kuin nuotinpäitä. Siksi on harmi että suurin osa maailman nuottikäsikirjoituksista on hukkunut, tuhoutunut tai vaikeasti saavutettavissa. Toisaalta jäljellä olevat ovat sitäkin tärkeämpiä, ja digitalisoitumisen myötä myös yhä helpommin saatavilla. Mutta vanhan paperin ja musteen lumo ei katoa...

    Toimittajana Kare Eskola.

  • Hiljaiseen viikkoon on sävelletty loputtomasti passioita, kantaatteja ja lamentaatioita, mutta viikko huipentuu pääsiäiseen, musiikki ei huipennu. Miksi ylösnousemuksesta on vaikeampi tehdä musiikkia kuin kärsimyksestä?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Claudio Monteverdi: Et resurrexit kok. Selva morale e spirituale (Cantus Cölln ja Concerto Palatino/Konrad Junghänel)
    2. J.S. Bach: Et resurrexit messusta h-molli (Collegium Vocale/Philippe Herreweghe)
    3. G.F. Händel: Disserratevi, o porte d'Averno oratoriosta Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    4. Franz Liszt: Resurrexit oratoriosta Kristus (Solisteja sekä Slovakian filharmoninen kuoro ja Rotterdamin FO/James Conlon)
    5. Marcel Dupré: Resurrection, 4. osa teoksesta Symphonie-Passion (Marcel Dupré)
    6. Heinrich Ignaz Franz von Biber: Mysteerisonaatti nro 11 "Jeesuksen ylösnousemus" (Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja Battalia)
    7. John Tavener: Resurrection in Hades teoksesta Lamentations and Praises (Chanticleer/Joseph Jennings)
    8. Einojuhani Rautavaara: Kiitetty olet sinä, Herra teoksesta Vigilia (Radion kamarikuoro/Timo Nuoranne)
    9. Sergei Rahmaninov: Blagosloven jesi Gospodi (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä