Tiina Lundbergin huoltamo

Liiku, syö hyvin, nuku hyvin ja elä omien arvojen mukaista elämää. Pidä huolta ihmissuhteista ja muista että useimpien onnellisten parisuhteiden taustalla on toimivaa seksiä. Tällä reseptillä meille luvataan pitkää, onnellista ja hyvinvoivaa elämää. Joogaa, akrobatiaa, salitreeniä, mindfullnessia, raakaruokaa tai vähähiílarista ruokavaliota sekä metsän ja musiikin positiivisia vaikutuksia.

Tiesitkö että aivot ja suolisto toimivat yhdessä? Tai sen että pitkän matkan juoksu kehittää aivoja? Ja metsässä samoilu vähentää stressitasoja - sama efekti voi olla myös käsitöillä.

Tiina Lundberg esittelee ja tutkii tarinoita, näkökulmia ja vaihtoehtoja hyvinvointiin. Namaste!

Jaksot

  • Huoltamolla puhutaan rauhoittumisen merkityksestä, oman itsen kuuntelemisesta, kiireestä ja riittämättömyydestä.

    Miten pikkuaskelin voi oppia irti suorittamisesta ja huomaamaan sen, kuinka hetkeen voi pysähtyä? Anna Taipale on hyvinvointivalmentaja, sisällöntuottaja ja toimittaja, ja hän on kirjoittanut Sydänjuttu -nimisen kirjan. Hänen mukaansa hyvinvointi lähtee oman itsen arvostamisesta:

    - Kannattaa pysähtyä ja kysyä itseltä, miltä musta tuntuu? Mitä hyvää voin itselleni antaa? Ottaa vaikka vartin aikaa ja olla ihan rauhassa vaikka maailma kaatuisi ympärillä. Se auttaa jaksamaan ja myös huomaamaan omat rajat.

    Miksi mielelle tekee hyvää hiljentyä? Suurkaupungeissa jopa ns. hiljaisuushuoneet alkavat lisääntyä - mitä hiljaisuus tuo? Hiljaisuutta tutkinut Outi Ampuja muistuttaa luonnon ja hiljaisuuden tuomista terveysvaikutuksista - verenpaine ja syke laskevat, mutta hiljaisuus tukee myös luovuutta:

    - Vuodenkiertoon tarvitaan hiljaisempia ajanjaksoja, jolloin ei tarvitse olla tuottava ja silloin on tilaa kääntyä sisäänpäin ja pohtia syviä kysymyksiä - kun ei tarvitse tehdä mitään niin aivot menevät hedelmällisen joutokäynnin tilaan, jolloin esim. unelmien kautta voi saada uusia ideoita, Outi Ampuja pohtii.

  • Kiire pistää omat voimat koetukselle ja siinä sivussa myös parisuhteen. Väsyneenä riidat yltyvät ja ajatukset mustenevat - väsyneenä pikkuasiat ärsyttävät ja silloin on vaikea ajatella omasta puolisosta kauniisti.

    Huoltamolla saadaan kaksi eri näkökulmaa parisuhteeseen. Paripsykoterapeutti Hanna Pinomaa puhuu mm. parisuhteen vuorovaikutuksesta - negatiivisista kehistä, joihin herkästi ajaudutaan kun emme kuuntele herkästi omia tarpeitamme ja kumppanin tarpeita.

    Toinen näkokulman parisuhteeseen ja perhejouluun saadaan uusperheneuvojalta ja uusperheelliseltä Petra Willamolta. Uusperheessä joulu voi olla täyttä tohinaa sun mun ja yhteisten lasten kanssa, mutta myös yksinäistä surua lasten poissaollessa.

    - Pitäkää huolta toisistanne, mutta myös kaikista lapsista niin oikeudenmukaisisti ja tasapuolisesti kuin pystytte - sillä pääsee pitkälle, hän neuvoo muista uusperheellisiä.

  • Ihmisten aivot tuntuvat olevan kuormittuneempia kuin koskaan - kiire vaivaa, jatkuvat keskeytykset esimerkiksi työssä stressaavat ja asioita alkaa unohtua. Aivot ottavat vastaan jatkuvasti suuren määrää informaatiota, sähköpostitulva vaatii jatkuvaa huomiota ja kännykkä soi. Myös vapaa-aika on täynnä sinänsä mukavia harrastuksia aikatauluineen, joista pitäisi saada energiaa, mutta silti olo voi olla ärtynyt ja ahdistunut.

    - Mieltä kuormittavat negatiiviset asiat mutta aivot kuormittuvat myös positiivisista asioista, toteavat neuropsykologit Heli Isomäki ja Nina Uusitalo.

    Miten kuormittuneista aivoista voi pitää huolta?

    Vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa on liikunnan ja ravinnon lisäksi aivojen hyvinvoinnin perustaa. Aivojen kannalta olisi hyvä välillä pysähtyä kuulostelemaan ja pohtimaan, mitä minulla on nyt mielessä ja mitä ajatuksia nousee tässä tilanteessa.

    Heli Isomäki ja Nina Uusitalo puhuvat kolmesta toisiinsa nivoutuneesta aivotaidosta - mielipeilistä, säätelystä sekä tunteen ja järjen liitosta - nämä ovat aivojen käytön perustaitoja. Taitoja, joilla pystyy parempaan vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa ja ymmärtämään omaa käyttäytymistään paremmin.

    Aivoista voi pitää huolta myös hellimällä suolistoa - aivoilla ja suolistolla on vahva yhteys.

    - Voi olla että tulevaisuudessa masennusta hoidetaan, hoitamalla suolistoa ja sen mikrobistoa, toteaa ravitsemustieteilijä Satu Jyväkorpi.

  • Motivaatio, tavoitteet ja unelmat kietoutuvat toisiinsa. Ruuhkavuosien aikaan moni pohtii oman työn merkityksellisyyttä - olenko siellä missä haluan ja mitä tällä voisi tehdä? Mistä motivaatiota kun unelmat on ehkä jopa kokonaan jo saavutettu? Millä motivoida itsensä liikkeelle niin työssä kuin vapaa-ajalla?

    - Motivaatiotekijät vaikuttavat menestykseen enemmän kuin ymmärretään. Motivaatio on jaksamisen voima, kertoo psykologian professori Katariina Salmela-Aro Helsingin yliopistosta. Hän toteaa myös, että jos haluaa päästä nopeasti jonnekin kannattaa mennä yksin, mutta jos haluaa saavuttaa jotakin merkityksellistä pitää mennä yhdessä. Yhteiset tavoitteet ja yhteinen hyvä motivoivat.

    - Ihmiselle on myös tärkeää se, että voi itse vaikuttaa elämäänsä. Ylhäältäpäin tulevat käskyt eivät johda valitettavasti mihinkään!

    Huoltamolla tavataan myös Hintsa Performance -valmennusyrityksen palvelujohtaja ja hallituksen jäsen Annastiina Hintsa.

    - Parempi elämä johtaa parempaan työkykyyn. Menestys elämässä on hyvinvoinnin sivutuote, hän toteaa ja kehoittaa kysymään vuoden vaihtuessa: kuka olet ja mitä arvostat? Mitä haluat? Kuka kontrolloi elämääsi? Ja matka kohti hyvinvointia voi alkaa.

  • Aika ajoin treeni-into iskee. Muun muassa vuodenvaiheessa moni antaa lupauksen terveemmästä elämästä ja päättää tsempata sekä liikunnan että ruokavalion kanssa.

    Miten lähteä kohta elämäntapamuutosta?

    Hyvinvoinnin kannalta ei ole tärkeää se mitä tekee kolmessa liikuntaharjoituksessa per viikko vaan se mitä tekee niiden välillä, toteaa personaltrainingin uranuurtaja Riku Aalto. Ja lähde pienestä jos aloitat tauon jälkeen liikuntaharrastusta: Lisää ensin liikuntakertoja ja sitten vasta niiden kestoa.

    Lisäksi huoltamolla urheilulääkäri Pippa Laukka antaa vinkit liikuntavammojen ehkäisyyn ja Hidasta elämää -sivuston Sanna Wickström tsemppaa.

  • Alkuhuuman jälkeen perhepetiin ajautunut parisuhde voi tuntua kulahtaneelta. Missä on huuma ja intohimo? Miten seksielämä onkin voinut muuttua näin tylsäksi? Missä vika kun ei huvita? Tai miten tarpeet kumppanin kanssa voivat olla niin erilaiset?

    Huoltamolla tukea antaa seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen. Lisäksi omaa sukupuutaan avaa seksuaaliterapeutti ja Puhu muru -bloggaaja Marja Kihlström. Mikä merkitys menneillä sukupolvilla on omaan seksuaalisuuteen?

  • Syksy on ryhtiliikkeiden aikaa - elämäntapojen muuttaminen on luontevaa aloittaa kesän päätteeksi kun virtaa vielä on jäljellä ja energiat kesän jälkeen kohdillaan. Vaikeaksi homma menee kun remontti ei valmistu viikossa - marraskuun pimetessä hyvistä lupauksista on vaikea pitää kiinni.

    - Pidä kynsin ja hampain kiinni unesta, ota käyttöön itsellesi sopiva täysjärkinen ravintofilosofia - ei siis valkoviinidieettiä tai sipulikeittopaastoa - ja pidä kiinni siitä. Ja ota elämäntapa-asiat tosissaan, mutta älä liian vakavasti, vinkkaa hyvinvointialan yrittäjä Joni Jaakkola.

    Tikis-treenimedian Toni Pesonen, Evgeni Suokas ja Marjo Pietilä muistuttavat elämäntapamuutokseen kannattaa suhtautua kuin maratoniin - maltilla matkaan:

    - Se voi olla vaikeaa, mutta jossain vaiheessa homma muuttuu helpommaksi ja elämästä pystyy nauttia. Arjen kokonaiskuva kannattaa myös ottaa huomioon kun elämäntapamuutoksia suunnittelee ettei stressiä tule liikaa.

  • Syksyn koittaessa arki alkaa taas rullata ja kesäruoka vaihtuu arkiruokaan. MIllaisessa ruokamaisemassa tänä syksynä kokkaillaan? Mitä trendiherkkuja bloggaajat tarjoavat ja mitkä ainekset heitä kiehtovat?

    Vieraana Liemessä-blogin Jenni Häyrinen, Tiskivuoren emäntä Heidi Kjellman ja molekyyligastronomiasta kirjoittava Anu Hopia.

  • Nyt lähdetään puhtaalta pöydältä. Uusi kalenteri, järjestys ja ryhti elämään - siinä monen suomalaisen tavoite tänäkin syksynä.

    Huoltamolla omat vinkkinsä järjestykseen antavat Arkijärki.net sivuston Jennis Sarras, oman elämänsä konmarittanut Mira Ahjoniemi ja bujoilusta innostunut Veera Tirinen.

  • Liiku, syö hyvin, nuku hyvin ja elä omien arvojen mukaista elämää. Pidä huolta ihmissuhteista ja muista että useimpien onnellisten parisuhteiden taustalla on toimivaa seksiä. Tällä reseptillä meille luvataan pitkää, onnellista ja hyvinvoivaa elämää.

  • Tiina Lundbergin huoltamolla puhutaan ruoasta - tämän hetken ilmiöistä, arvoista ja arjesta. Vieraina ovat ruoka- ja juomatoimittaja Anikó Lehtinen, jolta on juuri ilmestynyt Ihan ulkona - ruokakirja ja Helsingin kaupungin ruokastrategina työskennellyt Milla Visuri.

    Miten nirsoilusta pääsee eroon? Olisiko makukoulusta apua? Tiedekeskus Heurekassa järjestettävistä makukouluista kertoo pääinnoittaja Pia Mäkelä.

    Huoltamolla hypätään myös viidenkymmen vuoden päähän. Olemmeko palanneet pienviljelijöiksi vai saadaanko ravinto kapseleista ja energiapatukoista? Mitä löytyy ostoskoreista 50 vuoden päästä? Futuristi Elina Hiltunen kertoo.

  • Suku on pahin - vai onko se kuitenkin paras? Tiina Lundbergin huoltamolla kuullaan, mikä merkitys ylisukupolvisilla perhesiteillä on ihmiselle. Ovatko isovanhemmat lastenhoitoautomaatteja vai tukipilareita? Onko isovanhemmuus vain ihmisten etuoikeus?

    - Isovanhempien ja lastenlasten välinen säännöllinen yhteys hyödyttää kaikkia osapuolia, mutta liian tiivis saattaa uuvuttaa - ainakin isovanhemman! Eikä jatkuva hoitosuhde ole myöskään hyödyksi lapselle, näin kertovat yliopistotutkijat Mirkka Danielsbacka ja Antti Tanskanen Turun yliopistosta. He ovat olleet mukana Väestöliiton Sukupolvien ketju- hankkeessa, jossa on tutkittu suurten ikäluokkien ja heidän aikuisten lastensa välistä vuorovaikutusta.

    Psykologian tohtori Päivi Merjonen on puolestaan tutkinut, miten kasvatusasenteet siirtyvät sukupolvien ketjussa. Hänen mukaansa lapset koetaan tänä päivän hieman rasittavimmaksi kuin ennen.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä