Seniorin ruokakoulu

Ikämuutokset - Kone, älä hyydy!

  • 7 min
  • toistaiseksi

Ravitsemuksen näkökulmasta vanheneminen alkaa noin 55 ikävuoden jälkeen. Silloin aineenvaihdunta hidastuu ja elimistön on entistä vaikeampi pilkkoa ja höydyntää saamaansa ravintoa. Elimistön ikämuutoksiin voi kuitenkin vastata muuttamalla ruokavaliotaan.

Seniorin ruokaoulussa asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg antaa vinkkejä eläikää lähestyvän ja vanhuusvuosiaan viettävien ihmisten ravitsemukseen.
Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

Lähetykset

  • to 9.2.2017 16.25 • Yle Areena

Jaksot

  • Säännöllisyys ja monipuolisuus ovat seniorin ruokavalion avainsanat. Tuoreimpien suositusten mukaan sopiva ateriaväli olisi kaksi, enintään kolme, tuntia. Käytännössä se tarkoittaa, että aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan lisäksi syödään jopa neljä välipalaa.
    Miksi seniorin on syötävä useammin kuin nuorena? Ja eikö siinä liho? Ruokakoulun opettaja, asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg vastaa.
    Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

  • Ikääntyneen ihmisen kehon viestit laimenevat ja esimerkiksi nälkä ja jano saattavat kadota lähes kokonaan. Mutta vaikka ei janottaisi, jokainen tarvitse noin 1,5 litraa nestettä päivittäin.
    Alkoholin suhteen ikääntyvän olisi kuitenkin oltava nykyistä tarkempi. Harva tietää, että jo 40 ikävuoden jälkeen kehon suhden alkoholiin alkaa muuttua dramaattisesti.

    Senioreiden ruokakoulun opettajana toimii asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg. Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

  • Liikunnan merkitys terveydelle on kiistaton, oli ihminen minkä ikäinen tahansa.
    Ikääntyvän urheilijan on kuitenkin muistettava ravita itseään oikein, sillä vanheva kroppa työskentelee urheilijaa vastaan: lihakset kuihtuvat ja aineenvaihdunta hyytyy.

    Senioreiden ruokakoulussa asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg antaa ohjeita liikunnan ja ravinnon oikeanlaiseen yhdistämiseen. Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

  • Hyvällä ravitsemustilanteella on suora yhteys vireystasoon ja muistin toimintaan. Kaikkien yksinkertaisimmillaan hajamielisyys, ärtyneisyys ja vetämättömyys eivät olekaan merkkejä lähestyvästä dementiasta, vaan oireita nälästä.

    Oikeanlaisella ruoalla voi piristää muistia ja parantaa yöunta, lupaa ruokakoulun opettaja, asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg.
    Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

  • Ravitsemuksen näkökulmasta vanheneminen alkaa noin 55 ikävuoden jälkeen. Silloin aineenvaihdunta hidastuu ja elimistön on entistä vaikeampi pilkkoa ja höydyntää saamaansa ravintoa. Elimistön ikämuutoksiin voi kuitenkin vastata muuttamalla ruokavaliotaan.

    Seniorin ruokaoulussa asiantuntijasairaanhoitaja Maarit Engelberg antaa vinkkejä eläikää lähestyvän ja vanhuusvuosiaan viettävien ihmisten ravitsemukseen.
    Ohjelman on koostanut Minna Matintupa.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä