Välilevyjä

Itkevä profeetta

  • 54 min
  • ei kuunneltavissa

Profeetta Jeremiaan valitusvirret ovat Vanhan testamentin sävelletyintä musiikkia, koska niitä käytetään suuren viikon iltapalveluksissa. Yllättävän usein niiden sävelkieli ei kuitenkaan ole valittavaa vaan valonhohtoista tai ainakin valohämyisen kaunista. Syynä on että Jeremias teki valittamisesta taidetta, joka valaisee ihmisyyden pimeää kuilua ja näyttää mitä siellä on. Säveltäjät kautta aikain ovat ymmärtäneet tämän, ja auttavat valaisussa musiikillaan.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Diogo Dias Melgas: Lamentacao de quinta feira Santa (The Sixteen/Harry Christophers)
2. Costanzo Festa: Lamentatio IV kok. Lamentations Hieremieae Prophetae (Josquin Cappella)
3. Francois Couperin: Lecon de tenebres nro 3 (Johannette Zomer ja Anne Grimm sekä La Sfera Armoniosa)
4. Jan Dismas Zelenka: Jod: Sedebit solitarius kok. Lamentationes Jeremiae prophetae (John Mark Ainsley ja The Chandos Baroque Players)
5. Niccolo Jommelli: Peccatum peccavit Jerusalem kok. Le Lamentazioni del profeta Geremia per il Mercoledi Santo (Veronique Gens ja Gerard Lesne sekä Il Seminario Musicale/Christophe Rousset)
6. Ernst Krenek: Peccatum peccavit Jerusalem kok. Lamentatio Jeremiae Prophetae (RIAS-kamarikuoro/Marcus Creed)
7. Vladimir Martynov: Prologi ja neljäs luku kok. Profeetta Jeremiaan valitusvirret (Sirin-kuoro/Andrei Kotov)
8. Tomas Luis de Victoria: Ego vir videns paupertatem meam kok. Officium Hebdomadae Sanctae (Nordic Voices)

Lähetykset

  • ma 10.4.2017 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Taidemusiikissa tekijyydestä on tullut pyhää. Jos tunnetun säveltäjän teoksen tekijäksi paljastuu joku toinen, musiikki-ihmiset hämmentyvät kuin alkuasukkaat, kun ihmeitä tekevä epäjumalankuva osoitetaan silmänkääntötempuksi. Taidemusiikki halveksuu haamusäveltäjien käyttöä, vaikka se on historiallisesti harmitonta ja nykyäänkin vallitseva käytäntö monella alalla. Välilevyissä paljastetaan muutamia tekijyyden hämärtymisiä, mutta samalla paljastuu kollektiivinen valheemme, jossa persoona musiikin takana on tärkeämpi kuin musiikki itse.

    Toimittajana Kare Eskola.

    Ohjelma on uusinta joulukuulta 2016.

    1. J.S. Bach: Sarabande soolosellosarjasta nro 1 G-duuri (Steven Isserlis)
    2. J.S. Bach: Gigue soolosellosarjasta nro 6 D-duuri (Steven Isserlis)
    3. J.S. Bach: Ricercar a 6 teoksesta Musikalisces Opfer (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
    4. Paul McCartney: Musica kantaatista Ecce cor Meum (Academy of St Martin in the Fields/Gavin Greenaway)
    5. Charlie Chaplin: Assembly line elok. Modern Times (Pohjois-Saksan radio-orkesteri/Timothy Brock)
    6. Lasse Enersen: Silver Brown Mirror (Patrik Kleemola, Otto-Ville Nyyssönen ja Tuomas Kourula)
    7. Paula Vesala: Sinuun minä jään
    8. Mario Castelnuovo-Tedesco: Preludi ja fuuga E-duuri kok. Les Guitares bien temperees (Kitaraduo Hilden-Lehtinen)
    9. Leonard Bernstein: Tonight (Marni Nixon ja Jimmy Bryant)
    10. Fritz Kreisler: Preludi ja allegro e-molli Pugnanin tyyliin (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)

  • Vuonna 1982 säveltäjä Morton Feldman kysyi luennollaan: "Onko esimerkiksi musiikissa mitään joka todella hävittää kaiken? Joka puhdistaa kaiken ihan kokonaan?"

    Se on hyvä kysymys, moniulotteinen kysymys. Sen voi käsittää musiikin sisäiseksi tai sen voi laajentaa musiikin ulkopuolelle. Siihen on loputtomasti oikeita vastauksia, jotka kaikki vaativat loputtomasti pohdintaa. Morton Feldman vastasi tähän kysymykseen koko uransa ajan. Ja niin ovat vastanneet kaikki muutkin säveltäjät ja muusikot, tavallaan. Tai jättäneet vastaamatta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Morton Feldman: For Bunita Marcus (Marc-André Hamelin)
    2. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    3. Janusz Prusinowski Trio: Rawski
    4. Ruth Crawford Seeger: Andante (Schönberg Ensemble (Oliver Knussen)
    5. J.S. Bach: Preludi ja fuuga nro 4 cis-molli kok. Das Wohltemperierte Klavier I (Svjatoslav Richter)
    6. Erik Satie: Gnossienne nro 1 (Otto Tolonen)
    7. Morton Feldman: The Rothko Chapel (SWR Vokalensemble/ Marcus Creed sekä solisteja)
    8.Sylvius Leopold Weiss: Gigue sonaatista nro 15 B-duuri (Robert Barto)

  • Välilevyjen toimitus ei kesän aikana aktiivisesti etsiytynyt musiikin ja kulttuurin ääreen, mutta joskus pelkkä joutuminen riittää. Tietysti passiivinen kulttuuriharhailu muuttaa kulttuurin kokemisen tapaa - on kuin kelluisi kevyesti valtameren pinnalla, välittämättä mitä alla on. Mutta onneksi tulee syksy ja ajatus alkaa kulkea, ja vähitellen ymmärtää, missä kaikkialla tulikaan käytyä. Kulttuuriharharetket olivatkin yllättävän antoisia, ja ulottuivat menneisyyden raukeasta virkistyskotimiljööstä nykyhetken elävään saamelaiskulttuuriin.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Johann Sebastian Bach: Allemande partitasta d-molli (Christine Busch)
    2. Sulo Hurstinen: Suomalainen sarja (Tuomas Haapanen ja Irma Ruuskanen)
    3. Aarre Merikanto: Kuutamolla (Matti Lehtinen ja Pentti Koskimies)
    4. Aarre Merikanto: Hiljaisuus (Polyteknikkojen kuoro/Tapani Länsiö)
    5. Timo Alakotila: Kolmas osa konsertosta melodiabassoharmonikalle ja kamariorkesterille (Johanna Juhola ja Vox Artis/Ollitapio Lehtinen)
    6. Aulis Sallinen: Jousikvartetto nro 3 "Aspekteja Peltoniemen Hintrikin surumarssista" (Jean Sibelius -kvartetti)
    7. John Pickard: Eden (Eikanger-Björsvik Musikklag/Andreas Hanson)
    8. Tommie Haglund: Serenata per Diotima (Malmön SO/Joachim Gustafsson)
    9. Johann Sebastian Bach: Gavotte en rondeau partitasta E-duuri (Christine Busch)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä