Klassikkoparatiisi

Matteus-passio pähkinänkuoressa

  • 56 min
  • 6 kk 30 pv

Johann Sebastian Bachin Matteus-passio on pääsiäismusiikin järkäle, josta voi löytää loputtomasti musiikillista moninaisuutta ja symboliikkaa. Pienen polun teoksen sokkeloihin avaa Eva Tigerstedt.
Uusinta vuodelta 2017.

Musiikkia esittävät:
Christoph Prégardien, evankelista
Matthias Goerne, Jeesus
Christine Schäfer, sopraano
Bernarda Fink, kontra-altto
Dietrich Henschel, basso, myös Juudaksena, Pietarina ja Pilatuksena
Arnold Schönberg-kuoro, Wiener sängerknaben sekä Concentus musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt.

Lähetykset

  • ti 11.4.2017 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Valeuutiset eivät ole uusi ilmiö.
    Kun Euroopan kuuluisinta säveltäjää Joseph Haydnia ei saatu Lontooseen, alkoivat englantilaiset sanomalehdet julkaista erikoisa juttuja.
    Kun Haydn sitten vihdoin saapui, aiheutti hän sensaation teenjuojien saareella.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Joseph Haydn:
    Sinfonia no 85 B-duuri "Kuningatar", osa 4 Finaali, presto
    (Amsterdamin barokkiorkesteri/Ton Koopman).

    Sinfonia no 104 D-duuri "Lontoolainen"
    I Andante – Allegro
    II Andente
    III Menuet (Allegro)
    IV Finale (Spiritoso)
    (18. vuosisadan orkesteri/Frans Brüggen).

  • Miten säveltää, kun yöllä joku voi koputtaa oveen ja viedä posautettavaksi, koska on säveltänyt väärin?
    Dmitri Shostakovitshin elämä oli yhtä tasapainoilua Stalinin ja omien pyrkimystensä puristuksessa.
    Pianokvintetto on täynnä surua, mutta toi Shostakovitshille Stalin-palkinnon.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Dmitri Shostakovitsh:

    Sarja suomalaisista kansanlauluista, osat 1,2 ja 4
    (Anu Komsi, sopraano, Tom Nyman, tenori, ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas).

    Pianokvintetto g-molli, Op.57
    1. Preludi (Lento - Poco piu mosso - Lento)
    2. Fuuga (Adagio)
    3. Scherzo (Allegretto)
    4. Intermezzo (Lento - Appassionato)
    5. Finaali (Allegretto)
    (Martha Argerich, piano, Renaud Capucon ja Alissa Margulis, viulu, Lida Chen, alttoviulu ja Mischa Maisky, sello).

  • "Hyvin ystävällisesti kuningatar Victoria suostui, ja mitä hän valitsikaan? Italien-laulun! Hän lauloi sen kauniisti ja puhtaasti, hyvässä tempossa, ilmeikkäästi...Minun oli tunnustettava, että Fanny oli säveltänyt laulun (mikä oli hyvin vaikeaa, mutta ylpeyteni sai väistyä). Tämän jälkeen pyysin kuningatarta laulamaan yhden omista lauluistani."

    Musiikinhistorian suurimmalla ihmelapsella, Felix Mendelssohnilla, oli yhtä lahjakas sisko nimeltä Fanny. Fannykin sävelsi, mutta miksi emme tunne Fannyn sävellyksiä melkein ollenkaan?
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Fanny Hensel:
    Jousikvartetto Es-duur, osa II Allegretto (Ebène-kvartetti).
    Pianotrio d-molli Op.11 (Clara Wieck-trio).

  • Igor Stravinskyn Tulilintu-baletti sinkaisi säveltäjän hetkessä tähdeksi Pariisissa vuonna 1910. Siitä alkaisi Stravinskyn taival musiikin historiaan. Mutta kuka olikaan tämä hintelä mies, josta kukaan ei ollut kuullutkaan? Miten Tulilintu syntyi, ja kuka oli Igor ennen kuin hänestä tuli tähtisäveltäjä Stravinsky? Eva Tigerstedt kertoo Stravinskyn elämän alkuvaiheista ja Tulilintu-teoksesta.
    Uusinta vuodelta 2015.

    Ohjelman musiikit:

    Otteita baletista Tulilintu (WDR Sinfoniaorkesteri Köln/Jukka-Pekka Saraste)
    Ote sinfoniasta no 1 (Pietarin Filharmonikot/Vladimir Ashkenazy)
    Ote teoksesta Scherzo Fantastique (Pietarin Filharmonikot/Vladimir Ashkenazy)
    Orkesterisarja baletista Tulilintu (Lontoon Sinfoniaorkesteri/Claudio Abbado)

  • Italiassa sävellettiin 1500-luvulla roppakaupalla musiikkia lauluyhtyeelle. Rakkauslauluja, ryyppyrenkutuksia, nonsenserallatuksia. Ja sulosävelisiä madrigaaleja.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.
    Uusinta vuodelta 2017.

    Ohjelman musiikit:
    Luca Marenzio: Liquide Perle (Concerto italiano).
    Adrian Willaert: Vecchie letrose (Amarcord).
    Orlando di Lasso: Allala, pia Calia (Ensemble Clément Janequin).
    Cipriano de Rore: O sonno, o della queta humida ombrosa (Musica Secreta).
    Cipriano de Rore: Anchor che col partire (Amarcord).
    Giaches de Wert: Dolci spoglie (Musica Secreta).
    Giaches de Wert: Vezzosi augelli (Musica Secreta).
    Luzzasco Luzzaschi: Cor mio, deh non languire (Consort of Musicke).
    Luca Marenzio: Baci soavi e cari (La Compagnia del Madrigale).

  • Aleksandr Skrjabin oli mystikko, suurudenhullu, lahjakas pianisti ja säveltäjä. Hän piti itseään uuden ajan messiaana, mutta kuoli paiseen jälkiseurauksista. Ekstaasin runoelma on häikäisevä sointikylpy, joka toimii.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.
    Uusinta vuodelta 2018.

    Ohjelman musiikit:
    Aleksandr Skrjabin:

    Preludit op. 11 no 1 ja no 14
    Désir op.57 no 1
    (Aleksandr Skrjabin, piano).

    Vers la flamme op.72
    (Stephen Hough, piano).

    Le Poème de l'extase, Ekstaasin runoelma
    (Venäjän valtion sinfoniaorkesteri, Vladimir Zykov, trumpetti/Jevgeni Svetlanov).

  • Wolfgang Amadeus Mozartin elämä sai uuden käänteen, kun hän ryhtyi freelanceriksi Wienissä. Hänesta tuli tähti. Silti Mozartin halu säveltää yhä vaativampaa musiikkia ei ollut suuren yleisön makuun.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.
    Uusinta vuodelta 2017.

    Ohjelman musiikit:

    W.A.Mozart:
    Alkusoitto oopperasta Ryöstö seraljista (Zürichin oopperan Mozart-orkesteri/Nikolaus Harnoncourt).
    Ote jousikvartettosta n:o 15 d-molli KV421 (Haydn-kvartetto n:o 2) (Hagen-kvartetti).

    Pianokvaretto Es-duuri, K.493
    I Allegro
    II Larghetto
    III Allegretto
    (Malcolm Bilson, fortepiano, Elizabeth Wilcock, viulu, Jan Schlapp, alttovilu, Timothy Mason, sello).

  • Toimittajana Eva Tigerstedt. Ohjelma on uusinta vuodelta 2016.

    Ohjelman musiikit:

    Erik Satie:

    Gnossienne no 2
    Gnossienne no 3
    Premièr pensée Rose+Croix
    (Alexandre Tharaud, piano)

    Je te veux, La Diva de l'Empire
    (Juliette, laulu, ja Alexandre Tharaud, piano)

    Choses vues à droite et à gauche (sans lunettes) -
    Siellä ja täällä nähtyjä asioita (ilman silmälaseja)
    I Tekopyhä koraali
    II Hapuileva fuuga
    III Muskelifantasia
    (Isabelle Faust, viulu, ja Alexandre Tharaud, piano)

    Le piège de Méduse - Meduusan ansa
    (Alexandre Tharaud, piano)

    Parade, baletti Jean Cocteaun aiheeseen
    Koraali
    Punaisen esiripun alkusoitto
    Johtajien saapuminen
    1 Kiinalainen silmänkääntäjä
    2 Pieni amerikkalaistyttö
    Matkustajalaivan ragtime
    3 Akrobaatit
    Johtajien suuri kamppailu ja kukistuminen
    Finaali
    Jatkoa punaisen esiripun alkusoittoon
    (Lamoureux-orkesteri, joht. Jutaka Sado)

    Gymnopedie no 1
    (Alexandre Tharaud, piano)

  • Leikkisyys, huumori, elämänmyönteisyys. Klassisuus. Nämä asiat yhdistävät tämänkertaisen Klassikkoparatiisin musiikkeja. Wieniläisklassismin sylttytehtaalta kuuluu Haydnin kirkas leikkisyys, Martinu maustaa uusklassisminsa kirpeällä tsekkiläisellä kansanmusiikisävyllä, ja aistikas ranskalainen Poulenc kujeilee kuin Harlekiini. Kaikkeen musiikkiin mahtuu myös lyyristä surumieltä.
    Eva Tigerstedt toimittaa.
    Ohjelma on uusinta vuodelta 2014.

  • Johann Sebastian Bachin Matteus-passio on pääsiäismusiikin järkäle, josta voi löytää loputtomasti musiikillista moninaisuutta ja symboliikkaa. Pienen polun teoksen sokkeloihin avaa Eva Tigerstedt.
    Uusinta vuodelta 2017.

    Musiikkia esittävät:
    Christoph Prégardien, evankelista
    Matthias Goerne, Jeesus
    Christine Schäfer, sopraano
    Bernarda Fink, kontra-altto
    Dietrich Henschel, basso, myös Juudaksena, Pietarina ja Pilatuksena
    Arnold Schönberg-kuoro, Wiener sängerknaben sekä Concentus musicus Wien/Nikolaus Harnoncourt.

  • Orlando di Lasson Pyhän Pietarin kyyneleet on renessanssin suuria kuoroteoksia. Nykyihmiselle sen rauhallinen kuulaus tuo vastakohdan hektiselle arjelle ja tunneryöpytykselle. Johann Sebastian Bachin kantaatti no 106 on hautajaiskantaatti, mutta soi silti valoisasti ja lempeästi.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.
    Ohjelma on uusinta vuodelta 2017.

    Ohjelman musiikit:

    Orlando di Lasso:
    Lagrime di San Pietro - Pyhän Pietarin kyyneleet, sarja 7-äänisiä hengellisiä madrigaaleja
    osat 1 sekä 15-21
    (Ensemble Vocal Européen/Philippe Herreweghe).

    Johann Sebastian Bach:
    Kantaatti no 106 "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit", "Jumalan aika parhain on"
    (Barbara Schlick, sopraano, Kai Wessel, kontratenori, Guy de Mey, tenori, sekä Klaus Mertens, basso, Amsterdamin barokkikuoroa ja orkesteri/Ton Koopman).

  • Nuorena on hyvä säveltää veikeää musiikkia. Näin tekivät Sergei Prokofjev ja Dmitri Shostakovitsh ennen kuin elämä pahemmin koetteli. Ohjelma on uusinta viime vuodelta.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Sergei Prokofjev:
    Osa Prinssi ja Prinsessa orkesterisarjasta oopperasta Rakkaus kolmeen appelsiiniin
    (Pietarin filharmoninen orkesteri/Juri Temirkanov).

    Dmitri Shostakovitsh:
    Konsertto pianolle, trumpetille ja jousille c-molli op.35
    (Alexander Melnikov, piano, Jeroen Berwaerts, trumpetti ja Mahler-kamariorkesteri/Teodor Currentzis).

    Sergei Prokofjev:
    Tempestoso teoksesta Sarkasmeja, viisi kappaletta op.17 pianolle
    (Matti Raekallio, piano).

    Sergei Prokofjev:
    Sinfonia n:o 1 n D-duuri op.25, "Klassinen sinfonia"
    (Pietarin filharmoninen orkesteri/Juri Temirkanov).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä