Tiina Lundbergin huoltamo

Tiina Lundbergin huoltamo: Vapaalasku on kokonaisuus vauhtia, ponnistuksia ja uskaltamista - mutta myös omien ja luonnon rajojen huomioonottamista

  • 54 min
  • toistaiseksi

Mikä kutsuu pöllyttämään puuteria? Mistä löytyy vapaalaskijan mielenmaisemat?

- Se fiilis, kun on omin voimin noussut mäen päälle ja sieltä lähtee liukumaan alas on aika toinen kuin se, että nousee tuolihissistä ja lähtee kissan jälkeä alaspäin, kuvaa vapaalaskun lumoa Antti Laiho, joka pyörittää Vapaalasku.com -sivustoa ja Pipo silmillä -blogin Milja Fromholtz säestää:

- Sellainen ihana aurinkoinen harva metsä, jossa ei kukaan ole laskenut ja sinne kun pääsee piirtämään ensimmäisen jäljen... Ja kyllä minä myös vauhdista tykkään, hän nauraa.

Ohjelmassa kuullaan myös vuoristo-opas Petter Reuterin tunnelmia Ruotsista ja ennakoidaan Ylläs-rando tapahtumaa.

Lähetykset

  • to 16.3.2017 15.04 • Yle Puhe

Jaksot

  • Kun pohdit ihmissuhteittesi tilaa, katso peiliin - miten minä toimin, mitkä tunteet ohjaavat käytöstäni? Tätä samaa viestiä kertovat Tiina Lundbergin huoltamolla sekä henkinen valmentaja Aaro Löf että vuorovaikutustaitojen kouluttaja Nina Mansikka.

    Ihmisen hyvinvointi perustuu fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvään oloon. Hyvät ihmissuhteet ja sosiaalinen kanssakäyminen lisäävät mielen ja aivojen hyvinvointia. Huoltamolla pyritään nyt toimivaan kanssakäymiseen lähimmäisten kanssa - oli kyse sitten parisuhteesta, ystävyyssuhteesta tai työtoveruudesta.

  • Hyvinvointitrendin etulinjassa kulkee joukko vaikuttajia - bloggaajia, vloggaajia ja sosiaalisessa mediassa treenivinkkejään ja kuviaan tarjoavia ihmisiä. Heidän tileiltään saadaan seurata elämää niin treenisaleilla, lenkkipoluilla kuin niiden ulkopuolellakin. Monellä tilillä fyysisen hyvinvoinnin lisäksi nousussa on henkinen hyvinvointi - miten jaksan paremmin, miten rakennan motivaatiota ja miten kannustan itseäni.

    Huoltamolla vieraana on kaksi pitkään blogia kirjoittanutta naista. Vastaisku ankeudelle -blogin Jenny Belizt-Henriksson sekä Endorfiinikoukussa-blogin Elina Hovinen. Heidän kanssaan perataan niin tämän hetken trendejä kuin heidän omia polkujaan - mistä palikoista rakentuu keski-ikäisen hyvinvointibloggaajan hyvinvointi?

  • Mitä lihaksessa tapahtuu kun sitä treenataan? Millaista voimaharjoittelua lapset voivat tehdä? Mikä ero on personal trainerilla ja valmentajalla? Muun muassa näistä aiheista puhutaan painonnostaja ja ammattivalmentaja Annia Vuohijoen kanssa. Oman uran ja valmentamisen ohella Anni opiskelee lääketiedettä ja huoltamolla päästäänkin syvälle lihaksen rakenteisiin. Lisäksi haastateltavana on fysioterapeutti Tiina Lehmuskoski - miten voimaharjoittelijan pitäisi huoltaa kroppaansa?

  • Hyvinvoinnin pohjalta löytyy kolme osatekijää: uni, ravinto ja liikunta. Nämä nousevat esiin tänäänkin Tiina Lundbergin huoltamolla, jossa puhutaan painonhallinnasta, kysytään olenko riittävä ja opetellaan sanomaan ei. Vieraina ovat hyvinvointivalmentaja, liikuntieteen maisteri ja fysioterapiaopiskelija Kaisa Wallinheimo sekä hyvinvointivalmentaja, lifecoach ja yrittäjä Heidi Alamikkelä.

  • Polkujuoksu kehittää hyvin kuntoa, mutta siinä kehittyy myös ketteryys, tasapaino ja koordinaatio kun juostessa väistellään juuria, kiviä, hypätään pienten esteiden yli ja niin edelleen. Karttoja löytyy hyvin netistä ja sosiaalisesta mediasta kannattaa etsiä yhteisjuoksuryhmiä, joissa aloittelijakin pääsee helposti matkaan mukaan, näin vinkkaa Suomen Ladun polkujuoksuasiantuntija Wilhelm Stenbacka.

    Suunnistus on myös lisännyt suosiotaan kuntoilumuotona ja Jukolan viestistä on muodostunut monelle harrastajaporukalle jopa vuosittainen traditio. Huoltamolla tavataan huippusuunnistaja Sofia Haajanen, joka kertoo muun muassa mitä tehdä jos eksyy tai joutuu ulos kartalta. Lisäksi Sofian kanssa pohditaan sitä mikä metsässä liikkumisessa viehättää.

  • “Mulla on niin vilkas mielikuvitus, että loihdin vaikka mitä petoja hyökkäämään kimppuun, jos käyn yksin uimassa avovesissä” nauraa kokenut triahlonisti ja valmentaja Antti Hagqvist. Uintiosuus onkin usealle harrastajalle triathlonin vaikein paikka - kylmä avovesi voi pelottaa ja matka tuntuu pitkältä. Antti Hagqvist vinkkaa kuitenkin uskaltamaan: “Suomalainen triathlonisti on keskimäärin 40-vuotias ja onhan se hienoa, että aikuisena oppii uusia asioita ja taitoja”. Lisäksi miehen oma sairastuminen leukemiaan, ja siitä parantuminen, on antanut perspektiiviä elämään - unelmiin kannattaa tarttua nyt eikä sitten joskus, sillä sitä päivää ei ehkä tule.

    Miten triathlon - uinti, pyöräily ja juoksu yhdistyvät yhdeksi lajiksi? Miten käytännössä kisa etenee? Antti Hagqvistin kanssa käydään kisasuoritus läpi pala palalta ja pohditaan myös miksi triahthon vetää puoleensa harrastajia.

  • “Torniosta etelään koko matka oli yhtä Vantaata”, tokaisee pyöräilijä Jaakko “Kampiapina” Alajoki kuvatessaan viime kesän pyöräreissuaan Nordkappista Espooseen.

    “Kun kerran Istanbulissa keskusteltiin siitä, että otatteko kypärät päästä kun nukutte ja kukaan ei nauranut, niin tiesin että olen oikeassa seurassa”, nauraa puolestaan randonneur Mikko Mäkipää.

    “Kun hankin vaatteita, mietin aina soveltuvatko ne pyöräilyyn ja tanssiin”, kertoo Helsingin polkupyöräilijoiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi.

    Näitä ja muita tarinoita elämäntapapyöräilijöiden reissuilta kuullaan tässä Huoltamon jaksossa.

  • Mitä onnellisuus on? Sitä pohtivat jo antiikin filosofit. Aristoteles korosti eudaimonista onnea hedonististen pyrkimysten sijaan. Eudaimonia voidaan suomentaa onnellisuudeksi, kukoistukseksi tai hyvin eletyksi elämäksi kun taas hedonismi etsii hetkellisiä nautintoja.

    Miten onnellista elämää kohti voi mennä? Näkökulmia aiheeseen antavat hyvinvoinnin psykologian dosentti ja filosofian tohtori Frank Martela, parisuhdepsykologi ja psykoterapetti Lotta Heiskanen sekä psykologi ja tietokirjalija Outi Rinne.

  • Huoltamolla puhutaan liikkumisen uusista tuulista ja saadaan ajatuksia luovaan liikkeeseen.

    Taidon oppiminen on aihe, joka nousee esiin Personal trainer akatemian Jukka Rajalan ajatuksissa: Uuden taidon oppiminen on enemmän se taito - se voi tuoda kyvykkyyttä muille elämänalueille ja lisätä itseluottamusta.

    Parkour akatemian rehtori, sirkustaiteilija Mikko Rinnevuori puolestaan toivoo liikunnan tuovan hyvää fiilistä, hyviä kavereita ja rakentavan myönteistä kehonkuvaa, että yksilö kokee pystyvänsä harjoittelemaan.

    Millainen on hyvä kokonaisvaltainen treeni ja miten keho pidetään toimintakykyisenä?

  • Saada aikaan asioita ja mennä eteenpäin elämässä, mutta pitää lempeällä otteella huolta itsestä. Kuulostaako vaikealta yhtälöltä? Sen ei tarvitse olla hankalaa, kertoo mindfulness kouluttaja Hanne Laasala.

    Mindfulnessin ja itsemyötätunnon yhdistelmä on nimittäin tällä hetkellä parasta, mitä tutkimus tarjoaa hyvinvoinnin tukemiseksi, oman henkisen vahvuuden kehittämiseksi.

    Itsemyötätunto on oman itsen hyväksymistä ja lohduttamista - sitä, että suhtautuu omaan itseensä kuin hyvään ystävään. Monilla arki on hektistä ja suorittamisen kulttuuri näkyy kovana itsekriittisyytenä - sisäinen ääni on usein todella vaativa. Kannattaakin miettiä, mikä on paras tapa elää oma ainutlaatuinen elämä - hyväksyen vai piiskaten, toteaa Hanne Laasala.

    Entinen huippu-urheilija Mika Poutala kertoo, että kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen on tuonut näköpiiriin kokoajan lisää hyviä asioita. Kun positiivisia asioita bongasi tietoisesti, löytyi niitä kokoajan lisää!

    FM Hanne Laasala on Euroopan ainoita UCLA:n kouluttamia mindfulness kouluttajia. Hän tekee parhaillaan väitöskirjaa Helsingin yliopistoon tutkien mindfulnessin ja itsemyötätuntotaitojen vaikutuksia hyvinvointiin ja tunneälyyn.

    Mika Poutala on entinen huippu-urheilija, joka urheilu-uransa jälkeen on työskennellyt puhujana ja sparraajaana, joka haluaa auttaa, opettaa ja innostaa ihmisiä sekä yrityksiä saavuttamaan tavoitteet konkreettisten työkalujen avulla.

  • Aikuiset ovat keinottomia tämän ajan kasvatuskulttuurin keskellä, toteaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen kouluttaja Elina Kauppila. Jos ei pysty käsittelemään omia tunnetilojaan, on vaikea johdattaa lasta eri tunneskaalojen läpi.

    Vanha autoritäärinen kasvatus on väistynyt uuden keskustelevan kulttuurin tieltä - hyvä niin, mutta monilla vanhemmilla ei ole oman menneisyytensä takia työkaluja käydä tilanteitä läpi. Monilla ei myöskään ole aikaa pysähtyä kuuntelemaan mitä perheelle oikeasti kuuluu.

    Läsnäolo on kaunein sana, toteaa puolestaan valmentaja Anne Karilahti ja neuvoo perheitä ottamaan aikaa yhdessäololle ja pitämään tiimipalavereita.

    Nyt huoltamolla saadaan vinkkejä toimivampaan arkeen!

  • Aktiivisen kuntoliikkujan kroppa tarvitsee huoltoa. Tukilihaksistosta täytyisi pitää huolta ja liikkuvuutta kannattaisi kehittää, jotta pahimmilta vaivoilta vältytään.

    Pääkysymys Huoltamolla kuuluu, miten kuntoilla niin ettei urheile itseään rikki?

    Sitä pohditaan urheilufysioterapeutin vastaanotolla, pilatessalilla ja lopuksi vielä yritetään ennaltaehkäisiä tulevien sukupolvien krempat. Lasten liikuntavammat ovat lisääntyneet. Miten niitä voidaan ennaltaehkäistä?

    Vieraina ovat sertifioitu urheilufysioterapeutti Juha Koistinen, Suomen Pilatesyhdistyksen puheenjohtaja Kati Kauravaara sekä tutkimus- ja kehittämispäällikkö Mari Leppänen UKK-instituutin ja Tampereen urheilulääkäriaseman Terve urheilija -ohjelmasta.

Klipit

  • Valmentaja Anne Karilahti toteaa läsnäolon olevan kaunein sana. Se pätee myös taisteluissa, joita perheissä käydään digilaitteiden käytöstä. Jos haluat lapsen istuvan vähemmän puhelin kädessä sohvannurkassa, kehitä hänelle vaihtoehtoista tekemistä. Tehkää asioita yhdessä!

    Seuraavassa Anne Karilahti kertoo käytännön vinkkejä puhelinajan vähentämiseen ja puhuu myös omasta suhtautumisestaan ruutuaikaan.

  • Nukkuminen ja sen mittaaminen on kova juttu tällä hetkellä hyvinvointipiireissä. Ja nyt jo muutaman vuoden ajan on järjestetty unen SM-kisat, jossa mitataan palauttavaa unta.

    - Kisa on hauska tapa muistuttaa unen merkityksestä, sanoo järjestävän yrityksen Liftedin toimistusjohtaja Taneli Rantala, joka kertoo mistä näissä unen sm-kisoissa on kyse.

  • Migreeniä sairastaa joka kymmenes - naisilla se on kolme kertaa yleisempää kuin miehillä. Migreenin oireet ovat moninaisia, ne voivat vaihdella potilaasta toiseen mutta paljon on yhteistäkin - näköhäiriöitä, pahoinvointia, aistiyliherkkyyttä jne. Migreeni vaikeuttaa elämän suunnittelemista ja se aiheuttaa tehottomuutta niin arjessa kuin työssäkin

    Migreeniyhdistyksen neuvontahoitaja Marja Hassinen kertoo oirekirjon vaikeuttavan myös diagnosointia: Migreeni on niin monimuotoinen sairaus ja kenelläkään ei ole täysin samanlaista migreeniä joten lääkäreiden on vaikea joskus tehdä diagnoosia.

    Lääkkeistä monet saavat apua ja ja aika usea migreenipotilas allekirjoittaakin seuraavan: ennen ovesta ulosmenoa käydään taskut ja pussukat läpi - onhan migreenilääkkeet pakattu mukaan? Tämän allekirjoittaa myös migreeniä sairastava Rigina Ajanki:

  • Millaista on hyvä suomalainen urheiluvalmennus? Sitä pohditaan huoltamolla tammikuussa.

    Ohjelmassa ääneen pääsee pitkän linjan intohimoinen voimisteluvalmentaja, Suomen valmentajien varapuheenjohtaja ja ammattivalmentajia Kisakalliossa opettava Pulmu Puonti.

    Hänen työtään valmentajana ohjaavat arvot - se, että tytöt olisivat onnellisia ja oppisivat tekemään työtä unelmansa eteen. Myös turvallisuus on tärkeää. Fyysisesti se tarkoittaa oikeanlaista harjoittelua ja psyykkisesti sitä, että jokaisesta voimistelijasta pidetään huolta ja huomioidaan myös ryhmän sisäisiä tunnetiloja.

    Tiina tapasi Pulmu Puonnin OVO Training Centerissä Espoossa.

  • Valmennusta on tänä päivänä paljon tarjolla perinteisen urheiluseuratoiminnan ulkopuolella. Personal trainerit tarjoavat palvelujaan ja jos tämä ei riitä voi lähteä vaikkapa motivaatiovalmentajan tai elämäntaitovalmentajan juttusille.

    Motivaation lisäksi päivän sana on tavoite ja tavoitteellisuus. Omaan kalenteriin tai bullet journaliin tulisi merkitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

    Seuraavaksi tapaamme elämäntaidon ja itsensä johtamisen valmentajan Ilkka Koppelomäen - hän on sanonut että meillä on nykypäivänä vaihtoehtoja elämässä niin paljon, että ihmisen on vaikea valita, ja tähän halutaan valmennusapua - tukea omannäköisen elämän luomiseen.

    Tiina Lundberg tapasi Ilkan ja kysyi miksi tavoitteita oikein kannattaa asettaa?

  • Käpylän pallossa valmentavan Jesse Martinin mukaan vuorovaikutustaidot ja lapsen kehityksen ymmärtäminen ovat avainasemassa, kun puhutaan juniorivalmentajan työkalupakista. Nämä ovat kuitenkin asioita jotka valmentajakoulutuksessa jäävät paitsioon.

    Lisää Jesse Martinin ajatuksia valmentamisesta ja jalkapallosta kuullaan Tiina Lundberin huoltamolla tammikuussa.

  • Suomalainen urheiluvalmennus on ollut tänä syksynä esilla paljon - mitä huipulle tähtäävältä urheilijalta voidaan vaatia? Millainen on hyvä valmentaja? Huudetaanko, haukutaanko vai pyritäänkö vahvistamaan urheilijan sisäistä motivaatiota? Tästä puhutaan tammikuussa huoltamolla.

    Huippu-urheilu on kovaa, näin toteaa Suomen sulkapalloliiton päävalmentaja Anu Nieminen, jolla on itsellään huippu-urheilijan ura takana. Tiukkuus ja vaativuus voi olla myös positiivista. Tiina Lundberg tapasi Anu Niemisen ja kysyi miksi tämä alunperin halusi alkaa valmentaa.

  • Heli Harjanne on poliisi, jolla on on myös personal trainerin koulutus sekä uintivalmentajan pätevyys. Tämän lisäksi hän on - ainoana suomalaisen naisena - suorittanut kolmostason valmentajakoulutuksen amerikkalaisessa jalkapallossa.

    Mikä muu kuin valmentajan oma rakkaus lajiin yhdistää näin erilaisia lajeja? Miten joukkueen valmentaminen eroaa yksilövalmennuksesta? Tiina Lundberg tapasi Heli Harjanteen ja kysyi, miksi poliisi haluaa vielä valmentaa päivätyönsä ulkopuolella?

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä