Välilevyjä

Tyyli ja miten se muutetaan

  • 55 min
  • ei kuunneltavissa

Kun säveltäjä Claudio Monteverdi julkaisi 19-vuotiaana ensimmäisen madrigaalikirjansa, oli vielä renessanssi. Kun hän julkaisi 71-vuotiaana viimeisen madrigaalikirjansa, oli jo barokki. Lähes yhtä järisyttävän musiikillisen maisemareitin muodostavat Beethovenin jousikvartetot, jotka kurottavat klassismista romantiikan kautta modernismiin. Ovatko Schönbergin mullistukset ja Stravinskyn tyyliharhailut verrannollisia näihin saavutuksiin? Ja onko sillä mitään merkitystä, kehittyykö musiikki itsensä ulkopuolella mihinkään suuntaan?

Toimittajana Kare Eskola.

1. Claudio Monteverdi: Cantai tempo ensimmäisestä madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
2. Claudio Monteverdi: Lamento de la ninfa kahdeksannesta madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
3. Ludwig van Beethoven: Allegro, 1. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Endellion-kvartetti)
4. Ludwig van Beethoven: Presto - Molto poco adagio, 5. osa jousikvartetosta nro 14 cis-molli (Brentano-jousikvartetti)
5. Arnold Schönberg: Häälaulu kok. Kuusi laulua (Helen Vanni ja Glenn Gould)
6. Arnold Schönberg: Jousitrio, op. 45 (Kremerata Musica)
7. Igor Stravinsky: Osa sinfoniasta Es-duuri (Detroitin SO/Antal Dorati)
8. Igor Stravinsky: Osa Kevätuhrista (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen)
9. Igor Stravinsky: Variation de Calliope baletista Apollon musagete (Tapiola Sinfonietta/Masaaki Suzuki)
10. Igor Stravinsky: Osa teoksesta Movements (Charles Rosen ja Columbia-SO/Igor Stravinsky)
11. Aaron Copland: 3. osa Non troppo lento pianokvartetosta (Vanburgh-kvartetti ja Martin Roscoe)

Lähetykset

  • ma 8.5.2017 11.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Hyviä sovituksia, versiointeja ja tulkintoja kuuntelemalla saattaa vähitellen huomata, että kaikki hyvä musiikki on sovitusta, versiointia ja tulkintaa. Sitä mukaa kun kuvitelma alkuperäisestä ja oikeasta sortuu, musiikki avartuu.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean-Philppe Rameau: Les Soupirs kok. Pieces de clavecin sur la mechanique des doigts (Tzimon Barto)
    2. J.S. Bach: Goldberg-muunnelmia (Mika Väyrynen)
    3. J.S. Bach: Gigue soolosellosarjasta nro 2 d-molli (Hopkinson Smith, teorbi)
    4. Antonio Vivaldi (transkr. J.S. Bach): 1. osa konsertosta kahdelle viululle d-molli (Lorenzo Ghielmi)
    5. Claudio Monteverdi: Lamento della ninfa (Roberta Mameli ja La Venexiana/Claudio Cavina)
    6. Johannes Brahms (sov. Detlev Glanert): Preludi ja "Denn es gehet dem Menschen" teoksesta Neljä vakavaa laulua (Michael Nagy ja HKO/Olari Elts)
    7. Tone Krohn (sov.): Springdans (Det Norske Jentekor/Anne Karin Sundal-Ask)
    8. Ariel Ramirez (sov. Jorge Cardoso): Alfonsina y el mar (Otto Tolonen)
    9. Louis Couperin: Tombeau de Mr de Blancrocher (Pavel Kolesnikov)

  • Nuottikäsikirjoitukset ovat tärkeitä lähteitä muusikoille ja tutkijoille. Ne kertovat pätevän version siitä, miten musiikki oikeasti menee; ne ovat suora yhteys säveltäjän mieleen hänen kätensä kautta; ne ovat täynnä muutakin informaatiota kuin nuotinpäitä. Siksi on harmi että suurin osa maailman nuottikäsikirjoituksista on hukkunut, tuhoutunut tai vaikeasti saavutettavissa. Toisaalta jäljellä olevat ovat sitäkin tärkeämpiä, ja digitalisoitumisen myötä myös yhä helpommin saatavilla. Mutta vanhan paperin ja musteen lumo ei katoa...

    Toimittajana Kare Eskola.

  • Hiljaiseen viikkoon on sävelletty loputtomasti passioita, kantaatteja ja lamentaatioita, mutta viikko huipentuu pääsiäiseen, musiikki ei huipennu. Miksi ylösnousemuksesta on vaikeampi tehdä musiikkia kuin kärsimyksestä?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Claudio Monteverdi: Et resurrexit kok. Selva morale e spirituale (Cantus Cölln ja Concerto Palatino/Konrad Junghänel)
    2. J.S. Bach: Et resurrexit messusta h-molli (Collegium Vocale/Philippe Herreweghe)
    3. G.F. Händel: Disserratevi, o porte d'Averno oratoriosta Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    4. Franz Liszt: Resurrexit oratoriosta Kristus (Solisteja sekä Slovakian filharmoninen kuoro ja Rotterdamin FO/James Conlon)
    5. Marcel Dupré: Resurrection, 4. osa teoksesta Symphonie-Passion (Marcel Dupré)
    6. Heinrich Ignaz Franz von Biber: Mysteerisonaatti nro 11 "Jeesuksen ylösnousemus" (Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja Battalia)
    7. John Tavener: Resurrection in Hades teoksesta Lamentations and Praises (Chanticleer/Joseph Jennings)
    8. Einojuhani Rautavaara: Kiitetty olet sinä, Herra teoksesta Vigilia (Radion kamarikuoro/Timo Nuoranne)
    9. Sergei Rahmaninov: Blagosloven jesi Gospodi (Latvian radiokuoro/Sigvards Klava)

  • Säveltäjyyden vaikeimpia osa-alueita on kyky annostella musiikkiin sopivassa suhteessa toistoa ja uusiutumista ihmisen ristitiirainen perusluonne mielessä pitäen: olemme tylsistymiselle ja pitkästymiselle alttiita turvallisuushakuisia konservatiiveja. Kaipaamme samaan aikaan toistoa ja vaihtelua. Taidemusiikissa on perinteisesti suhtauduttu raflaavaan ja hypnoottiseen toistoon nyrpeästi, mutta samalla toiston varaan on kehitetty teostyyppejä, muotorakenteita ja kokonaisia tyylisuuntauksia. Toiston ja uusiutumisen paradoksi tarjoaa ajattoman ongelman, jonka mielikuvituksellisen erilaiset ratkaisuvaihtoehdot avaavat kiehtovia näköaloja musiikkiin ja ihmisyyteen.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Giorgio Mainerio: Caro Ortolano (Hortus Musicus/Anders Mustonen)
    2. John Jenkins: Fantasia #6 (The Spirit Of Gambo)
    3. Henry Purcell: Chaconne g-molli (Musica Antiqua Köln/Reinhard Göbel)
    4. W.A. Mozart pianosonaatti K. 545 C-duuri, osa 1 Allegro (Kristian Bezuidenhout, fortepiano)
    5. Robert Schumann: Fantasiestücke op. 73 II: Lebhaft, leicht (Ophelié Gaillard, sello; Olivier Peyrebrune, piano)
    6. Igor Stravinski: Kevätuhri, katkelma (Marinski-teatterin orkesteri/Valeri Gergijev)
    7. Steve Reich: Clapping Music (Pierre-Laurent Aimard)
    8. György Ligeti: Continuum (Jürgen Hocker/mekaaninen piano)
    9. Frank Zappa: Get Whitey (Ensemble Modern/Peter Rundel)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä