Tiina Lundbergin huoltamo

Tiina Lundbergin huoltamo: Oletko hyvä tyyppi?

  • 54 min
  • toistaiseksi

"Jos haluaa elää onnellista elämää, kannattaa pitää huoli ihmissuhteista - ne ovat mielen vitamiineja!" painottaa kasvatustieteilijä Kaisa Vuorinen.

Niin lapsen kuin aikuisenkin hyvinvointi ja onnellisuus ovat siis riippuvaisia toisten ihmisten kanssa saavutetusta yhteydestä. Huoltamolla kysytäänkin, oletko sinä hyvä tyyppi? Entä millaista on vahvuuspuhe?

Hyvä tyyppi ajattelee toisia ja haluaa nähdä toisissa hyvän ja kauniin. Hän kuuntelee toisia ihmisiä ja on tyytyväinen omaan elämäänsä, näin summaavat Kaisa Vuorinen sekä huoltamon toinen vieras diplomi-insinööri ja kouluttaja Karla Nieminen.

Lähetykset

  • to 18.5.2017 15.05 • Yle Puhe

Jaksot

  • Ruuhkavuodet on ajanjakso elämässä, jolloin lapset ovat pieniä, työelämä kiihkeimmillään ja vapaa-aika täynnä harrastustoimintaa. Tunnit päivässä eivät tahdo riittää kaiken suorittamiseen, mutta oikein mistään ei tahtoisi luopuakaan.

    Ruuhkavuosissa tärkeää on valita taistelunsa, todetaan nyt huoltamolla, jossa vieraana ovat Ruuhkavuosioppaan kirjoittajatiimistä ammatillinen opettaja, pian valmistuva työnohjaaja Johanna Kalliomäki sekä viestinnän asiantuntija Laura Rönnholm.

    Johanna Kalliomäki toteaa, että pitää osata kertoa, mikä on itselle tärkeää ja rakentaa sitä kautta omanlainen arki - oman perheen arki. Kun ei aika riitä kaikkeen on niin on hyvä oppia rajaamaan, mitä voin jättää tekemättä, komppaa Laura Rönnholm.

    Parisuhteen ruuhkavuosista puhutaan Väestöliiton pari- ja perhesuhteiden asiantuntija Minna Jaakkolan kanssa. “Riittävän hyvä riittää parisuhteessa - silloin kun on kova kiire niin pienten asioiden merkitys korostuu - se, että sanoo hyvää huomenta ja kiitos ja pussaa ja jopa sanoo että näytät hyvältä tänään”

  • Oletko töissä aikaansaava vai tuntuuko, että keskeytykset vievät parhaan terän ja työpäivän päätteeksi olo on epäonnistunut - taas on osa hommista kesken?

    Jatkuva sälä, kiireelliset sähköpostit ja keskeytykset värittävät tänä päivänä monen työpäivää. Isot kehityslinjat ja suunnittelu jäävät tekemättä kun keskittyminen on mahdotonta. Moni asiantuntijatyötä tekevä kertoo tehokkaimmaksi työpaikaksi kodin tai kahvilan, töissä se ei onnistu - paitsi aikaisin aamusta tai alkuillasta kun toimistolla on hiljaista. Itsekin kirjoitan tätä aamulla klo 6.45 kotona - koska hiljaisuus ja rauha mahdollistavat täyden keskittymisen.

    Huoltamolla vieraana ovat yritysvalmentaja Sami Paju ja psykologian tohtori Tapani Riekki. He ovat perehtyneet työn kehittämiseen ja älykkäisiin työtapoihin. Pajun ja Riekin tuore kirja: "Järki töihin! Parempien työtapojen kehittämisopas" tarjoaa apua konkreettiseen muutokseen ajanhallinnassa ja vinkkejä siihen miten työt voisi tehdä tehokkaammin ja uupumatta.

  • Melkein jokainen ihminen kokee elämässään selkäkipua ja suurimmalla osalla erityistä syytä ei löydy. Terveet elämäntavat ja hyvä uni ennaltaehkäisevät selkäkipuja. Erityisesti hyvä uni vähentää jopa kivuliaisuutta! Näin kertoo Oulun yliopiston fysiatrian professori Jaro Karppinen. Sama viesti on myös lasten tuki- ja liikuntaelinvaivoja ja kipuja hoitavalla fysiatrian erikoislääkäri Minna Ståhlilla: “Kun on seurattu niskavaivoista kärsiviä ala-asteikäisiä niin vaivan kroonistumista ja uusiutumista ennusti muut kivut, uniongelmat ja tunne-elämän-ongelmat kute masentuneisuus ja alakulo”.

    Selkäsärkyjen ja lasten tuki- ja liikuntaelinvaivojen lisäksi Huoltamolla puhutaan nivelrikosta ja kysytään mitä vastauksia saatiin tutkimuksesta jossa kartoitettiin liikunta-aktiivisuuden ja koulumenestyksen yhteyttä.

    Huoltamolla perataan osaltaan Liikuntalääketieteen päivien antia ja haastateltavana ovat yliopistotutkija Juhani Multanen Jyväskylän yliopistosta, dosentti Sari Aaltonen Helsingin yliopistosta, Oulun yliopiston fysiatrian professori Jaro Karppinen sekä lääketieteen tohtori, fysiatrian erikoislääkäri Minna Ståhl.

  • Kukaan ei halua olla kanssani, koska olen niin outo. En ikinä keksi mitään puhuttavaa, koska olen niin kömpelö ihmissuhteissani. En halua tavata ketään, koska kukaan ei ymmärrä minua ja muut ihmiset ovat niin pinnallisia. Tässä muutama esimerkki ajatuksista joita yksinäinen saattaa pyörittää mielessään. Yksinäisyys on kuitenkin ihmiselle suuri suru, sillä me kaikki kaipaamme läheisiä ihmissuhteita.

    Huoltamolla pohditaan nyt, miten ihminen voi itse vaikuttaa yksinäisyyden tunteeseen tai lievään masennukseen.

    Yksinäisyys ja masennus kietoutuvat yhteen. Toisaalta yksinäisyys voi aiheuttaa masennusta ja masennus yksinäisyyttä, mutta silti ne ovat eri asia. Toki samantapaisilla mekanismeillä ja ajatumalleilla voidaan yritää vaikuttaa molempiin. Mitä ajattelen itsestäni? Millaiset ajatusmallit pyörivät päässäni? Onko masennus tai yksinäisyys ainoa ominaisuus joka minussa on? Voinko elää hyvää elämää yksinäisyydesta ja masennuksista huolimatta?

    Omia näkemyksiä ja kokemuksaan kertovat Helsinki Mission Näkemys -ohjelman projektikoordinaattorit Jenny Julkunen ja Mari Rakkolainen sekä Mieli ry:n erityisasiantuntija Jukka Valkonen, joka on tutkinut miesten kokemuksia masennuksesta.

  • Stressi voi tehdä hyvää, mikäli se ei pitkity, toteaa Petteri Kilpinen, joka on toiminut pitkään vastuullisissa esimies- ja johtotehtävissä ja valmentanut lukuisia yritysjohtajia sekä huippu-urheilijoita eri puolella maailmaa. Stressitilan jälkeen pitää kuitenkin tehdä jotain, mikä lataa akkuja ja josta saa uutta energiaa!

    Petteri Kilpinen on yhdessä huippujohtajia ja -urheilijoita valmentavan Antti Hagqvistin kanssa kehittänyt varianssin käsitettä. Tämä matematiikasta lainattu termi kuvaa elämän rytmisyyttä ja sitä kautta saatavaa energiaa ja jaksamista. Varianssi perustuu kykyyn vuorotella kuormituksen ja palautumisen välillä.

    Huoltamolla saadaan vinkkejä elämäntapamuutokseen sekä ajatuksia kännykän käytöstä, rutiineista ja stressistä. Vieraina ovat Antti Hagqvist ja Petteri Kilpinen.

  • Monet suomalaiset liikkuvat liian vähän, nukkuvat liian vähän ja istuvat liikaa paikoillaan.
    Nyt tähän on yritetty tarttua uudistamalla aikuisten liikkumisen suosituksia. Uusi suositus huomioi vahvasti liikunnan ohella nimenomaan paikallaanolon tauottamista, liikuskelua ja riittävän unen merkitystä.

    Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä, kertoo UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari. Myös aktiivikuntoilijat hyötyvät “liikuskelusta” ja erityisesti paikallaanolon tauottamisesta.

    Lasten vähentyneestä liikunnasta ollaan myös huolissaan. Vaikka 90% lapsista käy jossain vaiheessa urheiluseuraharjoituksissa niin moni liikkuu silti liian vähän - jopa terveyden näkökulmasta. Mistä löytyisi ratkaisuja lasten liikkumiseen? Tästä puhutaan huoltamolla SportAnalytik-testimenetelmää Suomeen tuovan Karoliina Ylösjoen ja tutkijatohtori Arto Laukkanen kanssa. Arto Laukkanen on tutkinut väitöskirjassaan sitä miten perheitä kannattaa kannustaa lisäämään lasten liikuntaa.

  • Vuorovaikutustaidoista puhutaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Miten kohtaat toiset ihmiset? Miten annat palautetta ja miten vastaanotat sitä? Huoltamolla omat näkemyksensä toimivaan vuorovaikutukseen kertovat toimittaja ja muutosvalmentaja Anna Perho ja kansainvälisesti sertifioitu NVC-kouluttaja Hanna Savanna.

    “Hyvä tapa antaa korjaavaa palautetta on tehdä se suoraan toivomusten kautta”, toteaa Anna Perho ja samaa kautta mennään myös NVC-prosessissa:

    “Vastuullinen vuorovaikutus rakentuu sille, että ihminen tietää miten voi, tietää mitä toivoo toisilta ja ilmaisee sen eikä vihjaile rivien välistä, painottaa puolestaan Hanna Savanna.

  • Olisiko oma lemmikki ihana? Vaikkapa vinhasti häntäänsä heiluttava koirapallero, joka vastaanottaa isäntäväkensä ovella aina yhtä innokkaasti hypähdellen? Koira tuo omistajalleen paljon hyvää - jonkun, jota paijata ja jonkun, joka pakottaa lenkille.

    Koira myös vaatii hoivaa ja yhteistä aikaa. Agility on hauska harrastus koiralle ja myös isännälle tai emännälle. Siinä kehittyy vuorovaikutus ja molemmat saavat kipeästi tarvitsemaansa liikuntaa, toteaa Agilityliiton puheenjohtaja Ville Liukka.

    Tänään huoltamolla piipahdetaan Ojangon koiraurheilukeskuksessa ja kysytään, mitä kaikkea agilitystä saa? Mitä se opettaa? Miten tänä päivänä koiria koulutetaan?

    Lisäksi pohditaan ihmisen ja koiran suhdetta syvemmin koiran elämää tutkineen eläinlääketieteellisen farmakologian professorin Outi Vainion kanssa.

  • Syövän ja sen vakavuuden, jopa kuoleman pelon, kanssa voi elää ja pystyy elämään hyvää elämää - jossain määrin jopa entistä parempaa. Diagnoosiin loppuu kyllä vanha elämä, mutta siitä alkaa kuitenkin uusi, kertoo rintasyövän sairastanut Johanna Kukkanen-Hartikainen.

    Johannalla todettiin rintasyöpä joulukuussa 2017, jolloin hän oli raskaana viikolla 36. Vauva syntyi ja äidin syöpä hoidettiin, mutta noihin aikoihin liittyy edelleen kipeitä muistoja.

    Tänään huoltamolla Johanna kertoo sairastumisestaan ja koko perheen tuntemuksista tämän yllättävän sairastumisen edessä. Lisäksi vierailemme HUSin syöpätautien poliklinikalla ja kysymme syöpätautien erikoislääkäri Leena Vehmaselta rintasyövän hoidosta.

  • Tänään huoltamolla etsitään uusia tapoja treenata, liikkua ja saada positiivisia terveysvaikuksia.

    Fighting monkey on Linda Kapetanean ja Jozef Frucekin kehittämä harjoittelumetodi, jossa haastetaan ihmisiä pohtimaan miten liikkumalla kehitetään paitsi fyysisiä ominaisuuksia mutta myös aivoja ja ajattelua. Jos olet menossa olympialaisiin, mutta et tiedä mikä on lajisi - niin treenaa näin! Haastattelussa Josef Frucek sekä kurssille osallistuneet koreografi Valtteri Raekallio sekä fysioterapeutti Marko Grönholm.

    Lisäksi kysymme millaisten innovaatioiden avulla kaupungit voivat innostaa ihmisiä liikkumaan. Helsinki liikkuu -projektista kertoo projektipäällikkö Minna Paajanen.

    Lopuksi pohdimme voiko liikkumisen viihteellistäminen olla yksi tie siihen, että ihmiset liikkuisivat ja säilyttäisivät terveytensä? Miltä kuulostaa exergaming? Liikkuminen ja digipelaaminen? Tutkijatohtori Tuomas Kari IAMSR-tutkimusinstituutista kertoo miten yhdistyy digipelaaminen ja liikkuminen.

  • Motivaation katsotaan rakentuvan koetun kyvykkyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden varaan. Kuinka päteväksi tunnet itsesi, kuinka paljon pystyt vaikuttamaan tekemiseesi ja kuinka hyvä me-henki teillä on? Miten nämä psykologiset perustarpeet toteutuvat työelämässä?

    Vieraana on organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa.

    Olympiakomitean ja lajiliittojen Seurasydän-kampanja nostaa esiin yhteisöllisyyttä urheiluseuratoiminnassa. Miten merkityksellistä on seuratyö yhteiskunnan - entä yksilön näkökulmasta? Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja Pekka Nikulainen kertoo, miten sydämet saadaan sykkimään vapaaehtoistyössä.

  • Huoltamolla kurkistetaan punttisalille. Miten aloittelijan pitäisi lähteä liikkeelle? Miksi punttitreeni kannattaa? Millainen voimaharjoittelu on riittävää?

    Oona Tolppanen on liikunnanohjaaja ja yrittäjä, joka kannustaa monipuoliseen liikkeeseen. Hän pelaa itse rygbya, treenaa salilla ja juoksee, ja kannustaa myös muita monenlaiseen tekemiseen - myös salitreenissä: Punttitreeni ei ole vain rautojen kalistelua vaan hyvä harjoittelu pitää sisällään myös tasapainoa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa kehittäviä liikkeitä!

    Voimaharjoittelua on pidetty nuorten miesten harrastuksena kun oikeasti sen tulisi olla keski-ikäisten ja ikääntyvien naisten laji, toteaa yliopistontutkija, dosentti Simon Walker Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisestä tiedekunnasta. Huoltamolla kuullaan miksi voimaharjoittelua tulisi harrastaa nimenomaan keski-iässä!

Klipit

  • Valmentaja Anne Karilahti toteaa läsnäolon olevan kaunein sana. Se pätee myös taisteluissa, joita perheissä käydään digilaitteiden käytöstä. Jos haluat lapsen istuvan vähemmän puhelin kädessä sohvannurkassa, kehitä hänelle vaihtoehtoista tekemistä. Tehkää asioita yhdessä!

    Seuraavassa Anne Karilahti kertoo käytännön vinkkejä puhelinajan vähentämiseen ja puhuu myös omasta suhtautumisestaan ruutuaikaan.

  • Nukkuminen ja sen mittaaminen on kova juttu tällä hetkellä hyvinvointipiireissä. Ja nyt jo muutaman vuoden ajan on järjestetty unen SM-kisat, jossa mitataan palauttavaa unta.

    - Kisa on hauska tapa muistuttaa unen merkityksestä, sanoo järjestävän yrityksen Liftedin toimistusjohtaja Taneli Rantala, joka kertoo mistä näissä unen sm-kisoissa on kyse.

  • Migreeniä sairastaa joka kymmenes - naisilla se on kolme kertaa yleisempää kuin miehillä. Migreenin oireet ovat moninaisia, ne voivat vaihdella potilaasta toiseen mutta paljon on yhteistäkin - näköhäiriöitä, pahoinvointia, aistiyliherkkyyttä jne. Migreeni vaikeuttaa elämän suunnittelemista ja se aiheuttaa tehottomuutta niin arjessa kuin työssäkin

    Migreeniyhdistyksen neuvontahoitaja Marja Hassinen kertoo oirekirjon vaikeuttavan myös diagnosointia: Migreeni on niin monimuotoinen sairaus ja kenelläkään ei ole täysin samanlaista migreeniä joten lääkäreiden on vaikea joskus tehdä diagnoosia.

    Lääkkeistä monet saavat apua ja ja aika usea migreenipotilas allekirjoittaakin seuraavan: ennen ovesta ulosmenoa käydään taskut ja pussukat läpi - onhan migreenilääkkeet pakattu mukaan? Tämän allekirjoittaa myös migreeniä sairastava Rigina Ajanki:

  • Millaista on hyvä suomalainen urheiluvalmennus? Sitä pohditaan huoltamolla tammikuussa.

    Ohjelmassa ääneen pääsee pitkän linjan intohimoinen voimisteluvalmentaja, Suomen valmentajien varapuheenjohtaja ja ammattivalmentajia Kisakalliossa opettava Pulmu Puonti.

    Hänen työtään valmentajana ohjaavat arvot - se, että tytöt olisivat onnellisia ja oppisivat tekemään työtä unelmansa eteen. Myös turvallisuus on tärkeää. Fyysisesti se tarkoittaa oikeanlaista harjoittelua ja psyykkisesti sitä, että jokaisesta voimistelijasta pidetään huolta ja huomioidaan myös ryhmän sisäisiä tunnetiloja.

    Tiina tapasi Pulmu Puonnin OVO Training Centerissä Espoossa.

  • Valmennusta on tänä päivänä paljon tarjolla perinteisen urheiluseuratoiminnan ulkopuolella. Personal trainerit tarjoavat palvelujaan ja jos tämä ei riitä voi lähteä vaikkapa motivaatiovalmentajan tai elämäntaitovalmentajan juttusille.

    Motivaation lisäksi päivän sana on tavoite ja tavoitteellisuus. Omaan kalenteriin tai bullet journaliin tulisi merkitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

    Seuraavaksi tapaamme elämäntaidon ja itsensä johtamisen valmentajan Ilkka Koppelomäen - hän on sanonut että meillä on nykypäivänä vaihtoehtoja elämässä niin paljon, että ihmisen on vaikea valita, ja tähän halutaan valmennusapua - tukea omannäköisen elämän luomiseen.

    Tiina Lundberg tapasi Ilkan ja kysyi miksi tavoitteita oikein kannattaa asettaa?

  • Käpylän pallossa valmentavan Jesse Martinin mukaan vuorovaikutustaidot ja lapsen kehityksen ymmärtäminen ovat avainasemassa, kun puhutaan juniorivalmentajan työkalupakista. Nämä ovat kuitenkin asioita jotka valmentajakoulutuksessa jäävät paitsioon.

    Lisää Jesse Martinin ajatuksia valmentamisesta ja jalkapallosta kuullaan Tiina Lundberin huoltamolla tammikuussa.

  • Suomalainen urheiluvalmennus on ollut tänä syksynä esilla paljon - mitä huipulle tähtäävältä urheilijalta voidaan vaatia? Millainen on hyvä valmentaja? Huudetaanko, haukutaanko vai pyritäänkö vahvistamaan urheilijan sisäistä motivaatiota? Tästä puhutaan tammikuussa huoltamolla.

    Huippu-urheilu on kovaa, näin toteaa Suomen sulkapalloliiton päävalmentaja Anu Nieminen, jolla on itsellään huippu-urheilijan ura takana. Tiukkuus ja vaativuus voi olla myös positiivista. Tiina Lundberg tapasi Anu Niemisen ja kysyi miksi tämä alunperin halusi alkaa valmentaa.

  • Heli Harjanne on poliisi, jolla on on myös personal trainerin koulutus sekä uintivalmentajan pätevyys. Tämän lisäksi hän on - ainoana suomalaisen naisena - suorittanut kolmostason valmentajakoulutuksen amerikkalaisessa jalkapallossa.

    Mikä muu kuin valmentajan oma rakkaus lajiin yhdistää näin erilaisia lajeja? Miten joukkueen valmentaminen eroaa yksilövalmennuksesta? Tiina Lundberg tapasi Heli Harjanteen ja kysyi, miksi poliisi haluaa vielä valmentaa päivätyönsä ulkopuolella?

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä