Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Mihin nainen pannaan musiikissa?

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Soittimista piano, viulu ja harppu ovat jostain syystä olleet erityisen sopivia naisen itseilmaisun välineitä. Jako miesten ja naisten soittimiin on ihmeellisen sitkeä, ja vasta 2000-luvulla orkesterit ovat muuttuneet tasa-arvoisiksi niin, että nainen voi soittaa tuubaa ja kontrabassoa, mies harppua ja huilua.

Konservatiivisin alue on tietysti saksankielinen Eurooppa, jossa Kirche, Küche und Kinder on yhä monien mielestä naisen paras tie.

Berliinin filharmonikkoihin päästettiin ensimmäinen nainen vuonna 1982. Hän oli harpunsoittaja, tietenkin, mutta kiinnitys otti sen verran koville 76-vuotiaan elinikäisen ylikunniapääkapellimestari Herbert von Karajanin sielunmaisemassa, että hän erosi tehtävästään.

Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

Charles Gounod: Margaretan jalokiviaaria "Ah! je ris de me voir" oopp. Faust (Aino Ackté, sopraano, ja ork.).

Barbara Strozzi: Tradimento, tradimento (Sephira-Ensemble).

Clara Schumann: Scherzo nro 2 c-molli (Micaela Gelius, piano).

Hildegard von Bingen: Tanssi soittimille hengellisestä näytelmästä Ordo virtutum (Sequentia).

Nadia Boulanger: Modéré kok. kolme kappaletta sellolle ja pianolle (Antonio Meneses ja Celina Szrvinsk).

Fanny Mendelssohn: Allegretto jousikvartetosta Es-duuri (Ébène-kvartetti).

Christian Pezold (aiemmin oletettu J. S. Bach): Menuetti G-duuri (Igor Kipnis, klavikordi).

Alma Mahler: Ich wandle unter Blumen kok. viisi laulua (Angelika Kirchschlager, mezzosopraano, ja Helmut Deutsch, piano).

Lähetykset

  • ke 28.6.2017 10.59 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Rakkauden riemuvoitto on Rameaun balettikohtaus ilman balettia, Pygmalion. Ja kuinka tuo riemuvoitto saavutettiin? Siten, että mies hylkäsi naisen, joka häntä rakasti, ja teki taideteoksen paremmasta naisesta, jonkinlaisen ideaalikuvan, jonka sitten jumalat muuttivat oikeaksi ihmiseksi. Tästähän ymmärrämme, että täydellisen vaimon kriteerit ovat puhtaasti ulkomuodollisia. Vähänpä tiesi Pygmalion. Sillä hänen ihmiseksi muuttunut vaimonsa ei tietenkään säily taideteoksen kaltaisena kovinkaan pitkään, koska useimpien naisten kohtalo on kokea luonnon oma muodonmuutos neitsyestä synnyttäjäksi ja isoäidiksi ja ruumiiksi.

    Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Jean-Philippe Rameau: Pygmalion
    Les Talens Lyriques, joht. Christophe Rousset
    Cyrille Dubois, tenori - Pygmalion
    Marie-Claude Chappuis, altto - Cephise
    Céline Scheen, sopraano - kuvapatsas
    Eugénie Warnier, sopraano - Amor

    Jean Philippe Rameau: La poule (Robert Aldwinckle, cembalo)

    Frederick Loewe: My Fair Lady
    Joht. Cyril Ordanel
    Julie Andrews - Eliza Doolittle
    Rex Harrison - Henry Higgins
    Stanley Holloway - Alfred P. Doolittle
    Robert Coote - Colonel Pickering
    Leonard Weir - Freddy Eynsford-Hill

  • Anna-Lisa ja Jussi Björling ja heidän kolme lastaan viettivät kaikki kesät Tukholman saaristossa Siarössä huvilallaan. Siellä Jussi kalasti, nikkaroi ja joi. Hän kalasti niin intohimoisesti, että jos kesäkalustoon ei olisi kuulunut Björlingin pianisti ja korrepetiittori Tullio Voghera pastaresepteineen, lapset olisivat menneet syömälakkoon ainaisen uunihauen takia. Siarössä Jussi lauloi iltaisin laiturilla. Anna-Lisa on kuvannut muistelmissaan, miten erikoinen tunnelma syntyi Tukholman saaristossa niinä kesäiltoina, kun Jussi lauloi sydämensä kyllyydestä yksin, huomaamatta, että kaikki ohi kulkevat veneet olivat sammuttaneet moottorinsa voidakseen kuunnella Jussin laulua. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Giacomo Puccini: Cavaradossin aaria "E lucevan le stelle" oopp. Tosca (Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Giuseppe Verdi: Manricon aaria "Di quella pira" oopp. Trubaduuri (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Paul Dresser: Barndomshemmet (Juvenile Trio ja yhtye)

    Ruggero Leoncavallo: Mattinata (Jussi Björling, tenori, ja piano)

    Georges Bizet: Nadirin ja Zurgan duetto "Au fond du temple saint" oopp. Helmenkalastajat (Jussi Björling, tenori, Robert Merrill, baritoni, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Adrian Dahl: Bachanal (Erik Odde (=Jussi Björling, tenori) ja orkesteri, joht. Hjalmar Meissner)

    Paolo Tosti: Addio (Gösta Björling, tenori, ja Tukholman Varieteorkestern, joht. Åke Jelving)

    Pietro Mascagni: Turiddun aaria "Mamma, quel vino e generoso" oopp. Cavalleria rusticana (Jussi Björling, tenori, ja orkesteri, joht. Nils Grevillius)

    Ruggero Leoncavallo: Canion aaria "Vesti la giubba" oopp. Pajatso (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Jean Sibelius: Svarta rosor (Jussi Björling, tenori, ja Harry Ebert, piano)

    Giuseppe Verdi: Mantovan herttuan aaria "La donna e mobile" oopp. Rigoletto (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Kurt Bendix)

    Giacomo Puccini: Tudandotin ja Calafin duetto "In questa reggia" oopp. Turandot (Birgit Nilsson, sopraano, Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Adolphe Adam: Julsång (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Nils Grevillius)

  • Kahden preludin ja fuugan jälkeen Casals söi aamiaisen. Sitten hän kaivoi esiin sellonsa ja soitti ensin asteikkoja, useilla eri tavoilla, tiedättehän, trillejä ja erilaisia rytmejä, terssejä, sekstejä ja oktaaveja, kenties vielä joitain sormiharjoituksia, ja sitten oli jälleen Bachin vuoro. Joka päivä hän soitti aamurituaalinsa päätteeksi yhden Bachin kuudesta sellosarjasta. Maanantaina numero yksi, tiistaina numero kaksi ja niin edelleen, kunnes tuli sunnuntai, ja hän soitti lauantaina soittamansa sarjan numero kuusi uudestaan, koska piti sitä kaikkein vaikeimpana. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Katalonialainen kansansäv.: El cant dels ocells (Pablo Casals, sello, ja Pradesin festivaaliorkesteri)

    Johann Sebastian Bach:
    Preludi nro 3 Cis-duuri BWV 848 kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano)
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 6 D-duuri BWV 1012
    Preludi sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    (Pablo Casals)

    Franz Schubert: Allegro moderato pianotriosta nro 1 B-duuri (Alfred Cortot, piano, Jacques Thibaud, viulu, ja Pablo Casals, sello)

    J. S. Bach:
    Sarabande sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    Preludi sarjasta soolosellolle nro 3 C-duuri BWV 1009
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 2 d-molli BWV 1008
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    Sarabande sarjasta soolosellolle nro 4 Es-duuri BWV 1010
    Courante sarjasta soolosellolle nro 3 C-duuri BWV 1009
    (Pablo Casals)

  • Taide syntyy aina tiettynä aikana tietyssä paikassa ja on reaktio ympäristöönsä. Mutta tuo ympäristö ei ole vain yhteiskunta tai ajan henki, se on myös taiteen historia. Sibelius sai romantiikan hengessä koulutuksensa, hän teki läpimurtonsa kansallisromantiikan edustajana ja sävelsi tärkeimmät teoksensa modernismin aikakaudella. Se, mihin lokeroon näistä kolmesta hänet milloinkin sijoitamme, kertoo enemmän meistä kuin Sibeliuksen musiikista. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Jean Sibelius:
    Kullervo op. 7, Kullervon kuolema (Minnesotan orkesteri ja YL, joht. Osmo Vänskä)
    Satu op. 9 (Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)
    Norden op. 90/1 (Camilla Nylund, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano)

    Franz Schubert: Die Forelle (Dietrich Fischer-Dieskau, baritoni, ja Gerald Moore, piano)

    Frédéric Chopin: Etydi nro 1 C-duuri op. 10/1 (Maurizio Pollini, piano)

    Georges Bizet: Alkusoitto oopp. Carmen (Metropolitan-oopperan orkesteri, joht. Leonard Bernstein)

    Jean Sibelius:
    Kullervo op. 7, Kullervon nuoruus (Tommi Hakala, baritoni, ja Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä)
    Konsertto viululle ja orkesterille d-molli op. 47, alkuperäisversio (Leonidas Kavakos, viulu, ja Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)
    Konsertto viululle ja orkesterille d-molli op. 47, lopullinen versio (Leonidas Kavakos, viulu, ja Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä (Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Bernard Haitink)

    Jean Sibelius:
    Bardi op. 64 (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo)
    Sinfonia nro 1 e-molli op. 39 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)
    Sinfonia nro 3 C-duuri op. 52 (Pittsburghin sinfoniaorkesteri, joht. Lorin Maazel)
    Sinfonia nro 4 a-molli op. 63 (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä)
    Sinfonia nro 5 Es-duuri op. 82 (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo)
    Sinfonia nro 6 d-molli op. 104 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)
    Sinfonia nro 7 C-duuri op. 105 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä