Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Miksi Mozart sävelsi niin hitaasti oopperan Ryöstö seraljista?

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Mitä kauemmas Wienistä ottomaanit joutuivat perääntymään, sitä innokkaammin kaupungissa alettiin hyödyntää turkkilaiseksotiikkaa. Kun Joseph II tilasi nuorelta Mozartilta oopperan kesällä 1781, wieniläiset eivät muuta tehneetkään kuin joivat turkkilaisjuomaa uusissa kahviloissaan ja höpöttivät sellaisista asioista kuin haaremi, eunukki, sapeli ja seralji. (Seralji on siis palatsi, ei paikkakunta, kuten joskus tyhmässä nuoruudessani luulin). Mozart saattoi luottaa siihen, että Burg-teatterin yleisö tiesi, miltä mehter-marssi kuulostaa tai että muslimimies saa ottaa monta vaimoa mutta ei juoda viiniä. Ne voisivat siis toimia komiikan keinoina ja niiden varaan olisi uskottavaa rakentaa draaman kannalta tärkeä konflikti. - Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelman musiikit (katkelmia):

W. A. Mozart: Ryöstö seraljista, 3-näytöksinen ooppera (Christine Schäfer, sopraano/Konstanze, Patricia Petibon, sopraano/Blonde, Ian Bostridge, tenori/Belmonte, Iain Paton, tenori/Pedrillo, Alan Ewing, basso/Osmin, Jürg Löw, puhe/Selim, Sophie Lamotte d'Argy, puhe/Blonde, ja Les Arts Florissants/William Christie).

Mehter-sävelmä: Segah peshrevi (Mehter Takimi).

Franz Liszt: Allegretto vivace - allegro animato konsertosta pianolle ja orkesterille nro 1 Es-duuri (Daniel Barenboim ja Berliinin valtionorkesteri/Pierre Boulez):

W. A. Mozart: Rondo alla turca sonaatista pianolle nro 11 A-duuri (Miyuki Itoh, fortepiano).

Ludwig Fischer: Im tiefen Keller (Wilhelm Hesch, basso, ja ork.).

W. A. Mozart: Yön kuningattaren aaria "Der Hölle Rache kocht in mainem Herzen" oopp. Taikahuilu (Anu Komsi, sopraano, ja Sinfonia Lahti/Sakari Oramo).

Lähetykset

  • ke 12.7.2017 11.00 • Yle Radio 1

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä