Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Miksi Mozart sävelsi niin hitaasti oopperan Ryöstö seraljista?

  • 56 min
  • vain suorana

Mitä kauemmas Wienistä ottomaanit joutuivat perääntymään, sitä innokkaammin kaupungissa alettiin hyödyntää turkkilaiseksotiikkaa. Kun Joseph II tilasi nuorelta Mozartilta oopperan kesällä 1781, wieniläiset eivät muuta tehneetkään kuin joivat turkkilaisjuomaa uusissa kahviloissaan ja höpöttivät sellaisista asioista kuin haaremi, eunukki, sapeli ja seralji. (Seralji on siis palatsi, ei paikkakunta, kuten joskus tyhmässä nuoruudessani luulin). Mozart saattoi luottaa siihen, että Burg-teatterin yleisö tiesi, miltä mehter-marssi kuulostaa tai että muslimimies saa ottaa monta vaimoa mutta ei juoda viiniä. Ne voisivat siis toimia komiikan keinoina ja niiden varaan olisi uskottavaa rakentaa draaman kannalta tärkeä konflikti. - Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelman musiikit (katkelmia):

W. A. Mozart: Ryöstö seraljista, 3-näytöksinen ooppera (Christine Schäfer, sopraano/Konstanze, Patricia Petibon, sopraano/Blonde, Ian Bostridge, tenori/Belmonte, Iain Paton, tenori/Pedrillo, Alan Ewing, basso/Osmin, Jürg Löw, puhe/Selim, Sophie Lamotte d'Argy, puhe/Blonde, ja Les Arts Florissants/William Christie).

Mehter-sävelmä: Segah peshrevi (Mehter Takimi).

Franz Liszt: Allegretto vivace - allegro animato konsertosta pianolle ja orkesterille nro 1 Es-duuri (Daniel Barenboim ja Berliinin valtionorkesteri/Pierre Boulez):

W. A. Mozart: Rondo alla turca sonaatista pianolle nro 11 A-duuri (Miyuki Itoh, fortepiano).

Ludwig Fischer: Im tiefen Keller (Wilhelm Hesch, basso, ja ork.).

W. A. Mozart: Yön kuningattaren aaria "Der Hölle Rache kocht in mainem Herzen" oopp. Taikahuilu (Anu Komsi, sopraano, ja Sinfonia Lahti/Sakari Oramo).

Lähetykset

  • ke 12.7.2017 11.00 • Yle Radio 1
  • ke 18.7.2018 11.00 • Yle Radio 1
  • su 22.7.2018 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Rakkauden riemuvoitto on Rameaun balettikohtaus ilman balettia, Pygmalion. Ja kuinka tuo riemuvoitto saavutettiin? Siten, että mies hylkäsi naisen, joka häntä rakasti, ja teki taideteoksen paremmasta naisesta, jonkinlaisen ideaalikuvan, jonka sitten jumalat muuttivat oikeaksi ihmiseksi. Tästähän ymmärrämme, että täydellisen vaimon kriteerit ovat puhtaasti ulkomuodollisia. Vähänpä tiesi Pygmalion. Sillä hänen ihmiseksi muuttunut vaimonsa ei tietenkään säily taideteoksen kaltaisena kovinkaan pitkään, koska useimpien naisten kohtalo on kokea luonnon oma muodonmuutos neitsyestä synnyttäjäksi ja isoäidiksi ja ruumiiksi.

    Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Jean-Philippe Rameau: Pygmalion
    Les Talens Lyriques, joht. Christophe Rousset
    Cyrille Dubois, tenori - Pygmalion
    Marie-Claude Chappuis, altto - Cephise
    Céline Scheen, sopraano - kuvapatsas
    Eugénie Warnier, sopraano - Amor

    Jean Philippe Rameau: La poule (Robert Aldwinckle, cembalo)

    Frederick Loewe: My Fair Lady
    Joht. Cyril Ordanel
    Julie Andrews - Eliza Doolittle
    Rex Harrison - Henry Higgins
    Stanley Holloway - Alfred P. Doolittle
    Robert Coote - Colonel Pickering
    Leonard Weir - Freddy Eynsford-Hill

  • Anna-Lisa ja Jussi Björling ja heidän kolme lastaan viettivät kaikki kesät Tukholman saaristossa Siarössä huvilallaan. Siellä Jussi kalasti, nikkaroi ja joi. Hän kalasti niin intohimoisesti, että jos kesäkalustoon ei olisi kuulunut Björlingin pianisti ja korrepetiittori Tullio Voghera pastaresepteineen, lapset olisivat menneet syömälakkoon ainaisen uunihauen takia. Siarössä Jussi lauloi iltaisin laiturilla. Anna-Lisa on kuvannut muistelmissaan, miten erikoinen tunnelma syntyi Tukholman saaristossa niinä kesäiltoina, kun Jussi lauloi sydämensä kyllyydestä yksin, huomaamatta, että kaikki ohi kulkevat veneet olivat sammuttaneet moottorinsa voidakseen kuunnella Jussin laulua. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Giacomo Puccini: Cavaradossin aaria "E lucevan le stelle" oopp. Tosca (Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Giuseppe Verdi: Manricon aaria "Di quella pira" oopp. Trubaduuri (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Paul Dresser: Barndomshemmet (Juvenile Trio ja yhtye)

    Ruggero Leoncavallo: Mattinata (Jussi Björling, tenori, ja piano)

    Georges Bizet: Nadirin ja Zurgan duetto "Au fond du temple saint" oopp. Helmenkalastajat (Jussi Björling, tenori, Robert Merrill, baritoni, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Adrian Dahl: Bachanal (Erik Odde (=Jussi Björling, tenori) ja orkesteri, joht. Hjalmar Meissner)

    Paolo Tosti: Addio (Gösta Björling, tenori, ja Tukholman Varieteorkestern, joht. Åke Jelving)

    Pietro Mascagni: Turiddun aaria "Mamma, quel vino e generoso" oopp. Cavalleria rusticana (Jussi Björling, tenori, ja orkesteri, joht. Nils Grevillius)

    Ruggero Leoncavallo: Canion aaria "Vesti la giubba" oopp. Pajatso (Jussi Björling, tenori, ja RCA Victor Orchestra, joht. Renato Cellini)

    Jean Sibelius: Svarta rosor (Jussi Björling, tenori, ja Harry Ebert, piano)

    Giuseppe Verdi: Mantovan herttuan aaria "La donna e mobile" oopp. Rigoletto (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Kurt Bendix)

    Giacomo Puccini: Tudandotin ja Calafin duetto "In questa reggia" oopp. Turandot (Birgit Nilsson, sopraano, Jussi Björling, tenori, ja Rooman oopperan orkesteri, joht. Erich Leinsdorf)

    Adolphe Adam: Julsång (Jussi Björling, tenori, ja Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesteri, joht. Nils Grevillius)

  • Kahden preludin ja fuugan jälkeen Casals söi aamiaisen. Sitten hän kaivoi esiin sellonsa ja soitti ensin asteikkoja, useilla eri tavoilla, tiedättehän, trillejä ja erilaisia rytmejä, terssejä, sekstejä ja oktaaveja, kenties vielä joitain sormiharjoituksia, ja sitten oli jälleen Bachin vuoro. Joka päivä hän soitti aamurituaalinsa päätteeksi yhden Bachin kuudesta sellosarjasta. Maanantaina numero yksi, tiistaina numero kaksi ja niin edelleen, kunnes tuli sunnuntai, ja hän soitti lauantaina soittamansa sarjan numero kuusi uudestaan, koska piti sitä kaikkein vaikeimpana. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Katalonialainen kansansäv.: El cant dels ocells (Pablo Casals, sello, ja Pradesin festivaaliorkesteri)

    Johann Sebastian Bach:
    Preludi nro 3 Cis-duuri BWV 848 kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano)
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 6 D-duuri BWV 1012
    Preludi sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    (Pablo Casals)

    Franz Schubert: Allegro moderato pianotriosta nro 1 B-duuri (Alfred Cortot, piano, Jacques Thibaud, viulu, ja Pablo Casals, sello)

    J. S. Bach:
    Sarabande sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    Preludi sarjasta soolosellolle nro 3 C-duuri BWV 1009
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 2 d-molli BWV 1008
    Gigue sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri BWV 1007
    Sarabande sarjasta soolosellolle nro 4 Es-duuri BWV 1010
    Courante sarjasta soolosellolle nro 3 C-duuri BWV 1009
    (Pablo Casals)

  • Taide syntyy aina tiettynä aikana tietyssä paikassa ja on reaktio ympäristöönsä. Mutta tuo ympäristö ei ole vain yhteiskunta tai ajan henki, se on myös taiteen historia. Sibelius sai romantiikan hengessä koulutuksensa, hän teki läpimurtonsa kansallisromantiikan edustajana ja sävelsi tärkeimmät teoksensa modernismin aikakaudella. Se, mihin lokeroon näistä kolmesta hänet milloinkin sijoitamme, kertoo enemmän meistä kuin Sibeliuksen musiikista. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Jean Sibelius:
    Kullervo op. 7, Kullervon kuolema (Minnesotan orkesteri ja YL, joht. Osmo Vänskä)
    Satu op. 9 (Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)
    Norden op. 90/1 (Camilla Nylund, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano)

    Franz Schubert: Die Forelle (Dietrich Fischer-Dieskau, baritoni, ja Gerald Moore, piano)

    Frédéric Chopin: Etydi nro 1 C-duuri op. 10/1 (Maurizio Pollini, piano)

    Georges Bizet: Alkusoitto oopp. Carmen (Metropolitan-oopperan orkesteri, joht. Leonard Bernstein)

    Jean Sibelius:
    Kullervo op. 7, Kullervon nuoruus (Tommi Hakala, baritoni, ja Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä)
    Konsertto viululle ja orkesterille d-molli op. 47, alkuperäisversio (Leonidas Kavakos, viulu, ja Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)
    Konsertto viululle ja orkesterille d-molli op. 47, lopullinen versio (Leonidas Kavakos, viulu, ja Sinfonia Lahti, joht. Osmo Vänskä)

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä (Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Bernard Haitink)

    Jean Sibelius:
    Bardi op. 64 (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo)
    Sinfonia nro 1 e-molli op. 39 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)
    Sinfonia nro 3 C-duuri op. 52 (Pittsburghin sinfoniaorkesteri, joht. Lorin Maazel)
    Sinfonia nro 4 a-molli op. 63 (Minnesotan orkesteri, joht. Osmo Vänskä)
    Sinfonia nro 5 Es-duuri op. 82 (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo)
    Sinfonia nro 6 d-molli op. 104 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)
    Sinfonia nro 7 C-duuri op. 105 (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Colin Davis)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä