Alkuperäiskansat ja toivo

Onko alkuperäiskansoilla aihetta toivoa parempaa tulevaisuutta? Jäävätkö lupaukset alkuperäiskansojen yhteiskunnallisen ja oikeudellisen aseman parantamisesta vain lupauksiksi?

Kaksiosaisessa sarjassa katsotaan mm. millaisia jälkiä valtaväestön ehdoilla ylläpidetyt asuntolakoulut ovat jättäneet alkuperäiskansoihin. Näyttääkö tulevaisuus vääryyksien tunnustamisen ja anteeksipyyntöjen jälkeen toiveikkaammalta.

Vai ovatko lupaukset paremmasta ja toivo vallankäytön välineitä?

Toimittajana Harri Alanne.

Kuva: EPA / Dave Hunt

Jaksot

  • Osa 2/2. Alkuperäiskansoilta on pyydetty anteeksi menneitä vääryyksiä, ja alkuperäiskansojen oikeuksista on puhuttu paljon. Onko tämä jäänyt vain puheeksi? Kuinka paljon alkuperäiskansojen asema on käytännössä parantunut?

    Suomen Akatemian tutkimushankkeessa Alkuperäiskansat politiikan odotushuoneissa tarkastellaan miten lupauksista paremmasta ja toivosta on tullut vallankäytön välineitä suhteessa alkuperäiskansoihin.

    Hankkeessa Lapin yliopiston tutkijatohtorit Marjo Lindroth ja Heidi Sinevaara-Niskanen katsovat Grönlannin inuiittien, Australian aboriginaalien ja Suomen saamelaisten tilannetta.

    Toimittajana Harri Alanne.

    Kuva: EPA / Terry Trewin

  • Osa 1/2. Asuntolakoulujärjestelmä on yksi traumaattisimmista alkuperäiskansoihin kohdistuneista vääryyksistä. Esimerkiksi Kanadassa asuntokoulujärjestelmän aikana 150 000 alkuperäisväestöön kuuluvaa lasta sijoitettiin asuntolakouluihin. Usein yhteys kieleen, kulttuuriin, sukuun ja perheeseen katkesi.

    Kanadan anishinaabe-alkuperäisväestöryhmään kuuluvat Lisa Jackson ja Jason Ryle kertovat millaiset jäljet asuntolakoulu jätti heidän äiteihinsä ja miten se on heijastunut seuraaviin sukupolviin.

    Myös suomensaamelaisia on joutunut asuntolakouluhin. Suomessa asuntolakoulukokemuksista ja niiden seurauksista saadaan enemmän tietoa tekeillä olevan väitöstutkimuksen myötä.

    Antavatko ymmärryksen lisääntyminen, vääryksien tunnustaminen ja anteeksipyynnöt aihetta suhtautua tulevaisuuteen toiveikkaammin?

    Haastateltavina tutkija Minna Rasmus, elokuvaohjaaja Lisa Jackson ja ImagineNATIVE-festivaalin taiteellinen johtaja Jason Ryle.

    Toimittajana Harri Alanne.

    Asuntolakoulu Hay Riverissä Kanadan Luoteisterritoriossa v. 1925. Kuva: J. Russell, Canada, Department of Mines and Technical Surveys/Library and Archives Canada, CC BY 2.0.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä