Tiina Lundbergin huoltamo

Ryhtiliikkeellä kohti arjen kaaosta

  • 55 min
  • toistaiseksi

Nyt lähdetään puhtaalta pöydältä. Uusi kalenteri, järjestys ja ryhti elämään - siinä monen suomalaisen tavoite tänäkin syksynä.

Huoltamolla omat vinkkinsä järjestykseen antavat Arkijärki.net sivuston Jennis Sarras, oman elämänsä konmarittanut Mira Ahjoniemi ja bujoilusta innostunut Veera Tirinen.

Lähetykset

  • to 17.8.2017 15.04 • Yle Puhe

Jaksot

  • Vakava sairaus voi kohdata ketä tahansa. Elämänarvot menevät uusiksi ja suhde omaan itseen ja ympäristöön muuttuu.

    Huoltamolla kysytään, miten sairauden kanssa voi oppia elämään ja miten se vaikuttaa ympäristöön, unelmiin ja läheisiin.

    Haastateltavina ovat ME/CSF:ää eli kroonista väsymysoireyhtymä sairastava Jonna Strandén, kroonista borrelioosia sairastava Annalina Ahlblad, Leijonaemojen toiminnanjohtaja Janet Grundström sekä neuvontapalveluiden päällikkö Taina Häkkinen Suomen Syöpäyhdistyksestä.

  • Liikuntaharrastus lapsena suojaa mielenterveysoireilta aikuisena. Liikunta vahvistaa lasten oppimiskykyä. Lapsena ja nuorena harrastettu liikunta lisää todennäköisyyttä liikunnan harrastamiselle myös aikuisiässä. Liikunnallisella lapsuudella on yhteys jopa ansiotasoon. Mutta vaikka liikunnan hyödyt ovat tiedossa niin silti suomalaislapset liikkuvat liian vähän.

    Huoltamolla puhutaan lasten liikuntaharrastuksesta, pohditaan keinoja, joilla lapset pysyisivät harrastuksen parissa motivoituneina. Sisäksi mukana on asiaa urheiluvammojen ehkäisemisestä ja liikuntakentän uusista tuulista.

    Ohjelmassa haastateltavaina ovat erityisasiantuntija Jukka Karvinen Olympiakomiteasta, Tampereen urheilulääkäriaseman tutkimus- ja kehittämispäällikkö Mari Leppänen sekä Superparkin kehitysjohtaja Taneli Sutinen.

  • Urheilu ja tavoitteellinen kuntoharjoittelukin on pitää sisällään onnistumisia ja epäonnistumisia. Elämä kokonaisuudessaan on täynnä epäonnistumisia ja onnistumisia. Onnistua voi niin työelämässä, parisuhteessa kuin maratonilla tai puutarhurina. Myös aallonpohjia tulee.

    Miten voi kuoria itsestäsi onnistujan? Ja mitä epäonnistumisesta voi oppia? Lisäksi ohjelmassa saadaan näkökulma taidon oppimisesta. Taito voi olla käsinseisonta ja entistä parempi rystylyönti tai vaikkapa aikuisena aloitettu soittoharrastus. Mitkä tekijät edesauttavat taidon oppimista? Vieraana on psykologian tohtori, urheilupykologi Satu Kaski sekä sirkustaiteilija, opettaja ja Parkour Akatemian kehityspäällikkö Mikko Rinnevuori.

  • Huoltamolla kurkistetaan naiseuden ytimeen. Mitä omasta kuukautiskierrosta voi oppia? Miten syklisyys vaikuttaa naisen elämään? Miten lantionpohjanlihaksia kannattaa harjoitella? Ja lopuksi - iso O - miksi joidenkin naisten on helppo saada orgasmi ja toisille se on niin vaikeaa?

    Vieraana ovat joogaopettaja Meri Mort, naisia synnytyksestä palautumiseen auttava Anna Doepel sekä erityistason seksuaaliterapeutti Marja Kihlström.

  • Keväisen valon ja kuivan asfaltinpinnan lisääntyessä monen mielen valtaa juoksu-unelmat. Josko tänä kesänä satunnaislenkkeilijästä tulisi aktiiviharrastaja? Milloin on aika lähteä starttiviivalle ja kokeilla vaikkapa puolimaratonia?

    Huoltamolla inspiraatiota juoksu-unelmiin antaa maratoonari Tarja Virolainen, joka on itse juossut kymmenen maratonia ja hyllyssä roikkuu jopa World Maraton Majors - mitali tunnustuksena kaikkien suurimpien maratonien juoksemisesta.

    Miten hän hurahti juoksemiseen? Millaisia voimavaroja juoksu on tuonut elämään?

    Huoltamolla kuullaan myös, mitä aivotutkimus kertoo juoksemisen hyvistä vaikutuksista. Tutkijatohtori Sanna Lensu Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.

  • Töissä on kiire, kotona on kiire, autossa on kiire, punttisalilla on vähän kiire ja pulkkamäestäkin on kiire kotiin syömään. Kiireestä on tullut mantra, jota hokevat jo perheen pienimmätkin leikeissään. Tänään huoltamolla kysytään, mistä tässä kaikessa kiireessä on kysymys.

    Mistä kiire tulee ja mitä se tekee aivoille? Omat näkökulmasta kertovat entinen jalkapalloilija ja nykyinen bisnescoach ja henkinen valmentaja Christina Forsell, yrittäjä ja työyhteisövalmentaja Henri Karjula, aivotutkija Minna Huotilainen ja bloggaava monitoiminainen Katja Lahti.

  • Kiireinen arki ja treeni-into on yhdistettävissä esimerkiksi siten, että treenaa aina kun voi pienissä pätkissä - kotona tai kesämökin laiturilla - työmatkalla hotellihuoneessa tai lasten ollessa päiväunilla.

    Huoltamo tarjoaa vinkkejä kotitreeniin - myös kehonhuollon näkökulmasta. Vieraina ovat personal trainer Anna Saivosalmi ja hyvinvointivalmentaja E. Helena Reen.

  • Huoltamolla puhutaan rauhoittumisen merkityksestä, oman itsen kuuntelemisesta, kiireestä ja riittämättömyydestä.

    Miten pikkuaskelin voi oppia irti suorittamisesta ja huomaamaan sen, kuinka hetkeen voi pysähtyä? Anna Taipale on hyvinvointivalmentaja, sisällöntuottaja ja toimittaja, ja hän on kirjoittanut Sydänjuttu -nimisen kirjan. Hänen mukaansa hyvinvointi lähtee oman itsen arvostamisesta:

    - Kannattaa pysähtyä ja kysyä itseltä, miltä musta tuntuu? Mitä hyvää voin itselleni antaa? Ottaa vaikka vartin aikaa ja olla ihan rauhassa vaikka maailma kaatuisi ympärillä. Se auttaa jaksamaan ja myös huomaamaan omat rajat.

    Miksi mielelle tekee hyvää hiljentyä? Suurkaupungeissa jopa ns. hiljaisuushuoneet alkavat lisääntyä - mitä hiljaisuus tuo? Hiljaisuutta tutkinut Outi Ampuja muistuttaa luonnon ja hiljaisuuden tuomista terveysvaikutuksista - verenpaine ja syke laskevat, mutta hiljaisuus tukee myös luovuutta:

    - Vuodenkiertoon tarvitaan hiljaisempia ajanjaksoja, jolloin ei tarvitse olla tuottava ja silloin on tilaa kääntyä sisäänpäin ja pohtia syviä kysymyksiä - kun ei tarvitse tehdä mitään niin aivot menevät hedelmällisen joutokäynnin tilaan, jolloin esim. unelmien kautta voi saada uusia ideoita, Outi Ampuja pohtii.

  • Kiire pistää omat voimat koetukselle ja siinä sivussa myös parisuhteen. Väsyneenä riidat yltyvät ja ajatukset mustenevat - väsyneenä pikkuasiat ärsyttävät ja silloin on vaikea ajatella omasta puolisosta kauniisti.

    Huoltamolla saadaan kaksi eri näkökulmaa parisuhteeseen. Paripsykoterapeutti Hanna Pinomaa puhuu mm. parisuhteen vuorovaikutuksesta - negatiivisista kehistä, joihin herkästi ajaudutaan kun emme kuuntele herkästi omia tarpeitamme ja kumppanin tarpeita.

    Toinen näkokulman parisuhteeseen ja perhejouluun saadaan uusperheneuvojalta ja uusperheelliseltä Petra Willamolta. Uusperheessä joulu voi olla täyttä tohinaa sun mun ja yhteisten lasten kanssa, mutta myös yksinäistä surua lasten poissaollessa.

    - Pitäkää huolta toisistanne, mutta myös kaikista lapsista niin oikeudenmukaisisti ja tasapuolisesti kuin pystytte - sillä pääsee pitkälle, hän neuvoo muista uusperheellisiä.

  • Ihmisten aivot tuntuvat olevan kuormittuneempia kuin koskaan - kiire vaivaa, jatkuvat keskeytykset esimerkiksi työssä stressaavat ja asioita alkaa unohtua. Aivot ottavat vastaan jatkuvasti suuren määrää informaatiota, sähköpostitulva vaatii jatkuvaa huomiota ja kännykkä soi. Myös vapaa-aika on täynnä sinänsä mukavia harrastuksia aikatauluineen, joista pitäisi saada energiaa, mutta silti olo voi olla ärtynyt ja ahdistunut.

    - Mieltä kuormittavat negatiiviset asiat mutta aivot kuormittuvat myös positiivisista asioista, toteavat neuropsykologit Heli Isomäki ja Nina Uusitalo.

    Miten kuormittuneista aivoista voi pitää huolta?

    Vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa on liikunnan ja ravinnon lisäksi aivojen hyvinvoinnin perustaa. Aivojen kannalta olisi hyvä välillä pysähtyä kuulostelemaan ja pohtimaan, mitä minulla on nyt mielessä ja mitä ajatuksia nousee tässä tilanteessa.

    Heli Isomäki ja Nina Uusitalo puhuvat kolmesta toisiinsa nivoutuneesta aivotaidosta - mielipeilistä, säätelystä sekä tunteen ja järjen liitosta - nämä ovat aivojen käytön perustaitoja. Taitoja, joilla pystyy parempaan vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa ja ymmärtämään omaa käyttäytymistään paremmin.

    Aivoista voi pitää huolta myös hellimällä suolistoa - aivoilla ja suolistolla on vahva yhteys.

    - Voi olla että tulevaisuudessa masennusta hoidetaan, hoitamalla suolistoa ja sen mikrobistoa, toteaa ravitsemustieteilijä Satu Jyväkorpi.

  • Motivaatio, tavoitteet ja unelmat kietoutuvat toisiinsa. Ruuhkavuosien aikaan moni pohtii oman työn merkityksellisyyttä - olenko siellä missä haluan ja mitä tällä voisi tehdä? Mistä motivaatiota kun unelmat on ehkä jopa kokonaan jo saavutettu? Millä motivoida itsensä liikkeelle niin työssä kuin vapaa-ajalla?

    - Motivaatiotekijät vaikuttavat menestykseen enemmän kuin ymmärretään. Motivaatio on jaksamisen voima, kertoo psykologian professori Katariina Salmela-Aro Helsingin yliopistosta. Hän toteaa myös, että jos haluaa päästä nopeasti jonnekin kannattaa mennä yksin, mutta jos haluaa saavuttaa jotakin merkityksellistä pitää mennä yhdessä. Yhteiset tavoitteet ja yhteinen hyvä motivoivat.

    - Ihmiselle on myös tärkeää se, että voi itse vaikuttaa elämäänsä. Ylhäältäpäin tulevat käskyt eivät johda valitettavasti mihinkään!

    Huoltamolla tavataan myös Hintsa Performance -valmennusyrityksen palvelujohtaja ja hallituksen jäsen Annastiina Hintsa.

    - Parempi elämä johtaa parempaan työkykyyn. Menestys elämässä on hyvinvoinnin sivutuote, hän toteaa ja kehoittaa kysymään vuoden vaihtuessa: kuka olet ja mitä arvostat? Mitä haluat? Kuka kontrolloi elämääsi? Ja matka kohti hyvinvointia voi alkaa.

  • Aika ajoin treeni-into iskee. Muun muassa vuodenvaiheessa moni antaa lupauksen terveemmästä elämästä ja päättää tsempata sekä liikunnan että ruokavalion kanssa.

    Miten lähteä kohta elämäntapamuutosta?

    Hyvinvoinnin kannalta ei ole tärkeää se mitä tekee kolmessa liikuntaharjoituksessa per viikko vaan se mitä tekee niiden välillä, toteaa personaltrainingin uranuurtaja Riku Aalto. Ja lähde pienestä jos aloitat tauon jälkeen liikuntaharrastusta: Lisää ensin liikuntakertoja ja sitten vasta niiden kestoa.

    Lisäksi huoltamolla urheilulääkäri Pippa Laukka antaa vinkit liikuntavammojen ehkäisyyn ja Hidasta elämää -sivuston Sanna Wickström tsemppaa.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä