#Ylevastaa

Markkinointipäällikkö Päivi Nummi-aho: Miten saada ohjelmat yleisön tietoon

  • 13 min
  • toistaiseksi

Ylen markkinointi kertoo yleisölle, mitä he verorahoillaan saavat. Ohjelmia tehdään niin paljon, että yleisön on vaikea löytää varsinkaan uusia ohjelmia ilman markkinointia. Miten temppu tehdään, siitä kertoo Ylen Markkinointi ja brändit yksikön päällikkö Päivi Nummi-Aho. Toimittajana Aki Laine.

Lähetykset

  • ke 11.10.2017 12.00 • Yle Areena

Jaksot

  • Yleisradionkin tulee uudistua ja pysyä ajassa kiinni. Nuorten sukupolvien mediakäyttö on rajussa muutoksessa ja siihen pitää pystyä vastaamaan. Sukupolvet vaihtuvat ja uusi sukupolvi haluaa uusia asioita. Turha tärkeily hälvenee jatkuvasti ja myös ohjelmien puhetavan tulee sen myötä muuttua, sanoo maaliskuun alussa Yleisradion strategiapäällikkönä aloittava Mika Rahkonen.

    Yleisradiotoiminnan arvopohja pohjaa edelleen BBC:n tunnettulle lauseelle "to inform, to educate and to entertain" eli jakaa tietoa, valistaa ja viihdyttää. Yle vahvistaa suomalaista kulttuuria ja demokratiaa ja se ylläpitää keskeisiä suomalaisia arvoja.

    Maailmalla yleisradioyhtiöiden asemaa pohditaan siinä missä Suomessakin ja Ylen tulee kuitenkin kyetä perustelemaan oma olemassaolonsa jatkuvasti. Sekä Suomessa että ulkomailla poliitikkojen ja yleisradioyhtiöiden välillä on aina silloin tällöin kahnausta ja välit ovat jännitteiset. Rahkosen mukaan välien kanssa pitää olla tarkkana.

    Toimittajana Tuukka Pasanen.

  • Pyeongchangin olympiakisat ovat Ylelle iso panostus. Ylen kanavilla tarjotaan lähes tuhat tuntia kisoja, paikanpäällä lähetyksiä tekee noin 70 henkilöä. Tämän lisäksi ovat tekijät Suomessa ja Ylen osaamista on näissäkin kisoissa käytössä myös kansainvälisessä tuotannossa.

    Jääkiekosta Ylen kanavilla näkyvät naisten pelit, miesten peleihin Ylellä ei ole televisio-oikeuksia. Kaikki Suomen pelit selostetaan Yle Puheella. Yle urheilun päällikkö Panu Pokkisen mukaan Ylen vaihtoehto oli tehdä olympialaiset ilman televisioitavaa jääkiekkoa tai ei olympialaisia ollenkaan.
    Yleisön kiinnostus urheiluun on edelleen kova. Perinteiset lajit hiihto ja ampumahiihto vetävät jopa jääkiekkoa paremmin.

    Yle Puhe on olympiaradio, televisiossa kisojen pääkanava on TV2. Tulevaisuudessa Yle Areena tulee olemaan entistä vahvemmin urheilun koti.

    Toimittajana Kati Lahtinen.

  • Ylen luonto-ohjelmien kivijalka, ’Avara luonto’, on jo 33 vuoden ajan tarjonnut suomalaisille ikkunan maailman eri kolkkiin. Avaran luonnon dokumentteja yhdistää laatu, Yle tekee paljon yhteistyötä BBC:n kanssa.

    Onnistuneen luontodokumentinkin takana on hyvä käsikirjoitus. Ohjelmahankkija Nina Tuominen pitää luonto-ohjelmien voimana sitä, että kertovat tuttua tarinaa: dokumenteissa näkyy syntymä, rakkaus, kuolema, mustasukkaisuus. Kameroiden kehittynyt tekniikka on mahdollistanut yhä pienempien yksityiskohtien kuvaamisen ja toisaalta yhä näyttävämmät ilmakuvat. Jossain määrin luonto-ohjelmat ovat muuttuneet sensaatiohakuisemmiksi.

    Toimittajana Kati Lahtinen.

  • Yle näyttää tänäkin vuonna eurooppalaista laatudraamaa useilla eri kielillä. Britti- ja saksalaissarjojen suosio tiedetään, mutta muillekin kielille löytyy yleisöjä. Esimerkiksi kieltenopiskelijat toivovat Yleltä sarjoja, joissa kuulee espanjaa, italiaa, ranskaa.
    Kaikkea haluttua Yle ei saa hankittua. Isojen toimijoiden asema markkinoilla on merkittävä myös sarjaostoissa.

    Ohjelmahankkija siis istuu, katsoo paljon tv-ohjelmia ja ehdottaa niistä valittavaksi parhaat.
    Ihan koko kuva ohjelmahankkijan työstä se ei kuitenkaan ole.

    Toimittajana Kati Lahtinen.

  • Petri Alanko aloittaa helmikuussa Ylen suomenkielisten radiokanavaien soundipäällikkönä. Hän on työskennellyt säveltäjänä, muusikkona ja tuottajana. Nyt hän sanoo tehtäväkseen asettaa kanavat samaan äänelliseen horisonttiin. -Biisitoiveita minulle on utrha lähettää, huomauttaa Alanko. Aki Laine haastattelee.

  • Julkaisujohtaja Ismo Silvo summaa Suomi 100 -vuoden viettoa ja valottaa tulevaa. Ajantasa-ohjelma loppuu, mutta parempaa on tulossa tilalle. Jari Mäkäräinen haastattelee.

  • Kun maailmassa on hälinää ja epävarmuutta, yleisö hakeutuu niiden palvelujen pariin, jotka pystyvät tarjoamaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa. Tässä Yle onnistui vuonna 2017, sanoo toimitusjohtaja Lauri Kivinen. Päivittäin Yle tavoitti 76% suomalaisista. Kansainvälisten verkkopalvelujen tarjonnan edessä Yle voi olla pystypäin.

    Kuluneena vuonna keskusteltiin Ylen toiminnan ytimestä: riippumattomuudesta ja luotettavuudesta. Journalismi on valokeilassa yhteiskunnissa laajemminkin. Nyt puhutaan mm. riippuvuuksista, lähdesuojan merkityksestä ja salaisten materiaalien käyttämisestä mediassa.

    Toimittajana Kati Lahtinen.

  • Yle vastaa osuudessa asiaa radion uudistamistyöstä, Kati Lahtisen haastateltavana radiopäällikkö Marja Keskitalo.

  • AamuTV:n tuottaja Heikki Ali-Hokka on tullut töihin aamukolmelta. Hän vastaa kuuntelijoiden kysymyksiin. Miksi kaikki eivät näytä pirteiltä aamuohjelmassa? Miksi vieraina on niin usein helsinkiläisiä? Aki Laine haastattelee.

  • Ylen vuorovaikutuspäällikkönä marraskuun alussa aloittaneen Sami Koiviston työn alku on ollut vauhdikas. Yhteydenottoja on tullut sekä yleisöltä että yhteiskunnallisilta toimijoilta.

    Vuorovaikutuspäällikön tehtävän ytimessä on Ylen toiminnan läpinäkyvyyden lisääminen ja Ylen ja yleisön välisen keskustelun vahvistaminen. Iso osa tätä ovat yleisöpalautteet. Ylen saama palautemäärä on suuri, kaikkeen ei voi reagoida samalla painoarvolla. Sami Koiviston mukaan julkiseen keskusteluun valikoidaan palautteet, joista on eniten hyötyä mahdollisimman suurelle osalle kuulijoita tai katsojia.

    Kaikki alkoi kohusta. Kun Sami Koivisto nimitettiin tehtävään, titteli oli yleisöasiamies. Tämä osui keskelle keskustelua kielen ja ammattinimikkeiden sukupuolesta.

    Toimittajana Kati Lahtinen.
    Yle-tyypin blogi: https://yle.fi/aihe/kategoria/yleisradio/yle-tyyppi

  • Ylen strategiajohtaja Gunilla Ohls kertoo, että hänen työnsä on pohtia resurssien jakamista: mihin satsataan, missä säästetään. Puoluekannatuskyselyiden merkitys hänestä on siinä, että ne antavat tietoa poliittisesta ilmapiiristä vaalien välillä ja virittävät yhteiskunnallista keskustelua. Urheilulla tärkeä rooli, koska se yhdistää suomalaisia. Aki Laine haastattelee.

  • Ylen markkinointi kertoo yleisölle, mitä he verorahoillaan saavat. Ohjelmia tehdään niin paljon, että yleisön on vaikea löytää varsinkaan uusia ohjelmia ilman markkinointia. Miten temppu tehdään, siitä kertoo Ylen Markkinointi ja brändit yksikön päällikkö Päivi Nummi-Aho. Toimittajana Aki Laine.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä