Koe uusi yle.fi
#Ylevastaa

Markkinointipäällikkö Päivi Nummi-aho: Miten saada ohjelmat yleisön tietoon

  • 13 min
  • toistaiseksi

Ylen markkinointi kertoo yleisölle, mitä he verorahoillaan saavat. Ohjelmia tehdään niin paljon, että yleisön on vaikea löytää varsinkaan uusia ohjelmia ilman markkinointia. Miten temppu tehdään, siitä kertoo Ylen Markkinointi ja brändit yksikön päällikkö Päivi Nummi-Aho. Toimittajana Aki Laine.

Lähetykset

  • ke 11.10.2017 12.00 • Yle Areena

Jaksot

  • Yle vastaa osuudessa asiaa radion uudistamistyöstä, Kati Lahtisen haastateltavana radiopäällikkö Marja Keskitalo.

  • AamuTV:n tuottaja Heikki Ali-Hokka on tullut töihin aamukolmelta. Hän vastaa kuuntelijoiden kysymyksiin. Miksi kaikki eivät näytä pirteiltä aamuohjelmassa? Miksi vieraina on niin usein helsinkiläisiä? Aki Laine haastattelee.

  • Ylen vuorovaikutuspäällikkönä marraskuun alussa aloittaneen Sami Koiviston työn alku on ollut vauhdikas. Yhteydenottoja on tullut sekä yleisöltä että yhteiskunnallisilta toimijoilta.

    Vuorovaikutuspäällikön tehtävän ytimessä on Ylen toiminnan läpinäkyvyyden lisääminen ja Ylen ja yleisön välisen keskustelun vahvistaminen. Iso osa tätä ovat yleisöpalautteet. Ylen saama palautemäärä on suuri, kaikkeen ei voi reagoida samalla painoarvolla. Sami Koiviston mukaan julkiseen keskusteluun valikoidaan palautteet, joista on eniten hyötyä mahdollisimman suurelle osalle kuulijoita tai katsojia.

    Kaikki alkoi kohusta. Kun Sami Koivisto nimitettiin tehtävään, titteli oli yleisöasiamies. Tämä osui keskelle keskustelua kielen ja ammattinimikkeiden sukupuolesta.

    Toimittajana Kati Lahtinen.
    Yle-tyypin blogi: https://yle.fi/aihe/kategoria/yleisradio/yle-tyyppi

  • Ylen strategiajohtaja Gunilla Ohls kertoo, että hänen työnsä on pohtia resurssien jakamista: mihin satsataan, missä säästetään. Puoluekannatuskyselyiden merkitys hänestä on siinä, että ne antavat tietoa poliittisesta ilmapiiristä vaalien välillä ja virittävät yhteiskunnallista keskustelua. Urheilulla tärkeä rooli, koska se yhdistää suomalaisia. Aki Laine haastattelee.

  • Ylen markkinointi kertoo yleisölle, mitä he verorahoillaan saavat. Ohjelmia tehdään niin paljon, että yleisön on vaikea löytää varsinkaan uusia ohjelmia ilman markkinointia. Miten temppu tehdään, siitä kertoo Ylen Markkinointi ja brändit yksikön päällikkö Päivi Nummi-Aho. Toimittajana Aki Laine.

  • Noin 93 prosenttia suomalaisista seuraa Ylen sisältöjä tv:ssä, radiossa tai verkossa joka viikko. Miksi, miten ja mitä he toivovat, on asia, jota selvitetään yleisötutkimuksella. Tutkimusta yleisöistä tehdään kaikissa välineissä ja kaikissa tutkimuksen ydin on sama: ketkä Yleä käyttävät ja miten heitä voitaisiin palvella paremmin.

    Puhekielessä termi on yleisötutkimus, virallisesti puhutaan asiakkuustutkimuksesta.
    Vieraana yleisötutkija Outi Roivainen.

    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/10/mita-tiedamme-yleisoistamme

  • Missä menee mainonnan ja journalistisen käsittelyn ero, kun puhutaan vaikka kirjasta? Ylen etiikkapäällikkö Timo Huovinen arvioi myös tulevaa esimiestään, joulukuussa työnsä aloittavaa päätoimittaja Jouko Jokista. Jari Mäkäräinen haastattelee.

  • Ylellä on mittavat arkistomateriaalivarannot. Radioarkistossa on noin 1,5 miljoonaa äänitiedostoa. Tv-arkistossa klippejä ja ohjelmaobjekteja on lähes miljoona. Ylen Elävän arkiston ja Areenan ohjelmapäällikkö Reijo Perälä kertoo, että yhtiöltä toivotaan eritoten radiodraamaa, vanhoja tv-sarjoja, elokuvia, viihdettä ja lastenohjelmien klassikoita. Toimittajana on Mira Stenström.

  • Ylen vietintäpäällikkö Mika Ojamies kertoo, miksi ja miten Yle viestii tekemisistään. Kysymysten ja selvitettävien asioiden kirjo on laaja uutistoimittajan mekosta erilaisten ohjelmien valintoihin. Ojamies selvittää myös Ylen viestinnän ja markkinoinnin eroa. Toimittajana on Aki Laine.

  • Ylen radiokanavat uudistuvat. Uudistustyö koskee kaikkia kanavia. Ensimmäisiä yleisölle asti kuuluvia asioita on, että Radio Suomen kesistä tuttu Suomen radio jatkaa kesäkauden jälkeenkin ja keskipäivän lähetykset ovat valtakunnallisia. Alueelliset uutiset kuuluvat edelleen puolelta. Samalla alueiden aamulähetykset aikaistuivat - nyt lähetys alkaa jo kello kuudelta.
    Radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo, miksi nämä muutokset on tehty.

    Toimittaja on Kati Lahtinen.

  • Katsoja kysyy, miksi A-studiossa on enimmäkseen naistoimittajia. Eivätkö miehet kelpaa? Kysymykseen vastaa Riitta Pihlajamäki, toimittajana Anne-Mari Rajala.

  • Haastattelussa Yle urheilun päällikkö Sasha Ikonen. Toimittajana Jari Mäkäräinen.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä