Ääniversumi

Withering Sounds - An Archeology for Four Pianos

  • 46 min
  • ei kuunneltavissa

Withering Sounds - An Archeology for three Pianos
on Merzougan, Kölnissä asuvan Janko Hanushevskyn ja Eva Pöpplein, äänellinen tutkielma huoneista pianoineen ja Pianon muistista.

Piano ei vaeltele. Usein se saa seistä vuosikymmeniä samassa huoneessa todistamassa suvun elämää sukupolvesta toiseen, hiljaisena (tai ei). Vuorovaikutuksessa huone-ilmasto ja sen omistajien soittotavat muuttavat sitä hitaasti vuosikymmenten saatossa. Se on kuin aikamatkaaja, jota aika ja ympäristö muokkaavat. Äänitaiteilija Eva Poepplein ja Janko Hanushevsky äänittivät kolmea vanhaa pianoa, joita aika ja tila olivat virittäneet kauniisti, huoneissa joita ne olivat hallinneet kauan. Hei eivät ole pianisteja ja päättivät käyttää pianoja ääni-generaattoreina. He taustoittivat ääniteostaan haastattelemalla pianojen nykyisiä omistajia pianojen historiasta ja äänittivät niiden ympäristölle tärkeitä ja leimallisia ääniä.
Pianojen ympärillä kehivät tarinat innoittivat heitä luomaan kolmijaksoiseen sävellykseen, jotka kukin on omistettu yhdelle kolmesta pianosta.
1.jakso “Svendborg”. 1950 – luvun piano jonka pariskunta löysi Brechtin talosta Tanskasta. Talosta jossa Bertold Brecht oleskeli natseilta piilossa. Sävellys heijastelee sodan ajan epävakautta herkkää tasapainoa rauhallisten hetkien ja nurkan takana vaanivan vaaran välillä.
2. jakso “Holte”. Vanhan maalaistalon Romupiano, köyhällä maaseudulla, Saksassa. Suurimman osan vuotta talo on kylmä ja tyhjillään. Elämä oli ennen ollut ankaraa, tiukasti luonnon ja rankan työn muokkaamaa.
3. jakso “Wien, Düsseldorf”. Vanha taffelipiano joka kerran kuului, Eduard Hanslickille, kuuluisalle itävaltalaiselle musiikkikriitikolle ja Wagnerin viholliselle. Perheessä kiertää huhu että itse Brahms on soittanut tätä pianoa. Nyt piano on Düsseldorfilais asunnossa Hanslickin siskon lapsenlapsella, joka itse on barokkisellisti ja kokeellisen musiikin tekijä ja jonka vaimo on taidemaalari. Urbaani piano jota ympäröi musiikki.
4.jakso rakentuu kaikkien kolmen pianon äänimaailmoista. Äänimatka loppuu ÄÄNEEN, jossa kaikki ajat ja paikat sulautuvat toisiinsa.

Merzouga kiittää pianojen omistajia tilaisuudesta päästä soittamaan pianoja ja kuulemaan niistä tarinoita: Kirsten Skou Nicolaisen and Brecht Hus Society Svendborg, Frauke & Rüdiger Hundsdörfer & Family, Leonhard Bartussek & Sabrina Haunsperg.

Tuotanto, Radioteatteri, Soila Valkama

Lähetykset

  • ke 10.1.2018 22.05 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Puutarhaihminen - Homo hortulanus kertoo intohimosta kasveihin ja puutarhanhoitoon. Homo hortulanus on ihmislaji, jonka tunnuspiirteitä ovat multaiset kynnen aluset ja tyhjä kukkaro. Tämän lajin löydät usein kykkimästä takapihalta tai viljelypalstalta, mutta se viihtyy myös kerrostalon parvekkeella tai sisällä erikoiskasviharrastuksen parissa. Todennäköisesti tuntee kasveja niiden tieteellisellä nimellä. Saattaa kuulua outoon yhdistykseen. Elää varhaisesta keväästä syksyyn flow -tilassa, jolloin yksilön perhe voi tuntea olevansa laiminlyöty. Mutta lajin yksilö ei voi tälle tilalle mitään, on syyntakeeton.

    Ohjelma seuraa puutarhaihmisen vuoden kiertoa ensimmäisen siemenluettelon kolahtaessa postiluukusta kasvukauden jälkeiseen raukeuteen ja uusiin suunnitelmiin.

    Ääniteoksen on käsikirjoittanut ja koostanut Hanna-Helena Kinnunen. Hän on äänisuunnittelija, joka unelmoi täydellisestä puutarhasta.
    Ohjelmassa näyttelevät Minna Kivelä ja Markku Maalismaa.
    Ohjelman on tuottanut, Soila Valkama, Radioteatteri.

  • Taina Riikosen ääniteos tarkastelee yksin asuvien ihmisten kotien äänimaisemia. Teos syntyi halusta herkistyä kuuntelemaan erilaisia hiljaisuuden rekistereitä. Minua kiinnostaa hiljaisuudessa sen pyhyys, erilaisten paikkojen erilaiset pyhyydet ja niiden hiljaiset äänten tekstuurit. Kodin hiljaisuudessa on jotain erityisen intiimiä. Kodin akustisten ominaisuuksien ja ulkoatulevien äänien lisäksi siellä värähtelevät eletyt ja elämättömät elämät, toiveet, pettymykset, ilot ja surut. Ei ole kahta samanlaisena väreilevää kodin hiljaisuutta.

    Otin yhteyttä Yksinasuvien yhdistykseen, jonka verkkosivulla julkaistiin toiveeni päästä äänittämään yksinasuvien koteihin. Yhteydenottoja tuli useita, ja vierailin erilaisten ihmisten kodeissa äänittämässä. Vierailut olivat hyvin voimakkaita kokemuksia. Melkein kaikki tapaamani ihmiset halusivat kertoa omasta elämästään suoraan, välttelemättä kipeitä tai hankalia aiheita. Puhe oli heti täynnä sakeaa asiaa. Ihmisten elämät eivät kuulostaneet tavallisilta, saati kiiltokuvamaisilta. Oli tapahtunut monenlaista, myös surullisia ja traagisia asioita.

    Hiljaiset kodit -ääniteos kysyy: Miten ihmisen elämän moninaisuus ja ristiriitaisuus voi kuulua kodin hiljaisuudessa?

    Äänitykset tehtiin siten, että kodin asukas oli läsnä, mutta ei puhuvana, ainakaan toiselle keskustelevana henkilönä. Kotien hiljaisuus ei näissä äänityksissä ole äänettömyyttä, päinvastoin. Kuuluu monenlaisia puuhailun ääniä, arkista kolahtelua ja kahinaa. Joskus kuuluu ainoastaan hengitystä tai kellontikitystä. Teosta työstäessäni huomioni kiinnittyi erityisesti erilaisten kodinkoneiden ääniin, ja halusin antaa niille vahvan roolin kokonaisäänessä. Ilmastointikoneen humina muuntuu sameaksi kumuksi, ja alkaa pysähtyneisyydessään kuulostaa hiljaisuudelta. Koneiden tasainen hurina on kuin tiheä eriste kodin ja ulkomaailman välillä.

    Tässä teoksessa kuuluu muutamissa kohdissa myös minun, koteja äänittävän ihmisen ruumiinääniä, kuten mikrofonin koskemista. Tavallisesti sellaiset äänet leikattaisiin pois, mutta tässä kohdin se olisi tuntunut väärältä. Ajattelen, että vierailuni näiden ihmisten kodeissa oli kuitenkin ehkä myös jonkinlainen väliintulo, häiriö, ja se voi kuulua ohikiitävinä välähdyksinä teoksessa.

    Hiljaiset kodit -teoksessa haluan tarkastella yksinasumista ja hiljaisuutta voimaannuttavina ja myönteisinä asioina. Tekemisen meininkiä ja hektisyyttä ihannoivassa ajassamme yksinolemiseen ja hiljaisuuteen asettuminen voi olla pelottavaa, sillä se saattaa altistaa omalle haavoittuvuudelle. Tapaamani yksinasujat kertoivat saavansa kodin hiljaisuudesta voimaa ja rauhaa. He myös korostivat sitä, että heille on tärkeää voida kulkea omia polkuja. Vaikka tietynlaiset, ydinperhettä suosivat sosiaaliset odotukset tunnistetaan, niistä ei tarvitse välittää. Eletty todellisuus osoittaa, että vaikka asiasta keskustellaan paljon, erilaisten asumisen tapojen ja perhemuotojen yhdenvertaisuus ei kenties toteudu aivan siten kuin puheissa.

    Yksinasuvia ihmisiä on Suomessa Tilastokeskuksen mukaan n. 11314200 (vuonna 2016). Kaikista asuntokunnista 42% on yhden hengen koteja. Yksin asuminen on yhä harvemmin mikään välivaihe elämässä, vaan päinvastoin; monille se on tietoinen valinta. Yksinasuvia on paljon, ja heidän kotiensa hiljaisuudet värähtelevät kaikki ainutlaatuisilla tavoillaan.

    Tuotanto, Soila Valkama, Radioteatteri

  • Grönlanti sulaa on äänimatka Grönlannin länsirannikolle, Ilulissatiin. Kaikki teoksessa käytetyt äänet ovat autenttisia. Toteutuksesta vastaavat Katri Henriksson ja Pentti Männikkö.
    Teksti Areenaa varten:
    Grönlanti sulaa on äänimatka Grönlannin länsirannikolle, Ilulissatiin. 4600:n asukkaan Ilulissat on Grönlannin suosituin turistikohde. Ilulissat tarkoittaa grönlannin kielellä jäävuorta. Aivan kaupungin kyljessä on vuono, johon jäätikkö poikii vuosittain 20 miljardia tonnia jäätä. Ääniteos kuvaa ilmastonmuutosta. Juhannuksena Ilulissatissa vietettiin kansallispäivää, ja aurinko paistoi herkeämättä myös yöllä. Konfirmoitavat nuoret seisoivat kansallispuvuissaan kirkon edustalla. Lapset pyöräilivät, miehet pelasivat jalkapalloa, tylsistyneet vetokoirat ulvoivat ruokaa, nuoret äidit työnsivät vauvoja vaunuissaan. Ja samaan aikaan aurinko sulatti jäätä.

    Toteutus Katri Henriksson ja Pentti Männikkö.
    Tuotanto, Soila Valkama, Radioteatteri
    Uusinta vuodelta 2013

  • "En saa rauhaa sielulleni ennen kuin onnistun..."

    Eric keksii, ei voi olla keksimättä.Elektroniputki, äänielokuvatekniikka, kryptografoni...
    Ericin ratkaisut ovat uraauurtavia elektroniikan ja tietotekniikankehitykselle.
    Hän ei anna periksi.Mutta elämä on täynnä vastoinkäymisiä, ymmärtämättömyyttä, sotaa.
    Elämä loppuu liian aikaisin, Eric unohtuu.
    Kuka hän oikeastaan oli?

    Ohjelmassa on käytetty materiaalina:Eric Tigerstedtin äänitteitä

    Eric: Mitja Sirén

    Haastattelut:
    Peter M.A. Tigerstedt, Ericin veljenpoika
    Anand Kumar Sethi, insinööri, elektroniikan historioitsija

    Kirjat:Anand Kumar Sethi: The European Edisons: Volta, Tesla and Tigerstedt
    Pertti Kuusela: E.M.C. Tigerstedt, "Suomen Edison"

    Käsikirjoitus ja ohjaus: Eva Tigerstedt
    Äänisuunnittelu: Anders Wiksten
    Tuottaja: Soila Valkama, Radioteatteri.

  • Pappa on Iida Hämeen-Anttilan ääniteos isoisästä,menneisyyden Säkkijärvestä ja muistin rakenteesta.
    Äänitykset,käsikirjoitus ja ohjaus: Iida Hämeen-Anttila
    Äänisuunnittelu: JukkaHannukainen
    Tuottaja: Soila Valkama, Yle Draama

    "Äidinisäni Erkki Outinen syntyi 17.5.1926 Säkkijärvellä. Erkki oliKarjalan evakko, musiikkia, kirjallisuutta ja maalaamista rakastavapainaja ja vannoutunut helsinkiläinen vuodesta 1947. Minulle hän olipappa. Papan lapsuuden tarinoissa sotaa ei juuri ollut, vaikka hänenperheensä jätti Säkkijärven kotinsa kahdesti. Päällimmäisenämuistoissa oli aina musiikki ja ihmiset. Mieleeni piirtyi valoisiakuvia koulumatkoista, ystävistä, tansseista, Viipurin kesistä jamerestä. Vaikka käsitys nykyhetkestä alkoi muistisairauden myötätoisinaan hämärtyä, Erkki pystyi palaamaan ajassa takaisinlapsuuteensa yhä uudestaan. Papan ja mamman keittiön pöydän ääressäoli tunne loputtomasta ajasta jossa mennyt ja nykyisyys virtasivatsulassa sovussa, eikä kahvi koskaan loppunut kesken. Vuoden 2013aikana haastattelin Erkkiä hänen muistoistaan. Hän menehtyi uudenvuoden aattona 2013."

  • Ääniversumissa kuullaan Finlandia-voittaja Juha Hurmeen ja Etnogaalassa vuoden artistiksi valitun Anne-Mari Kivimäen kauhuromanttinen dystopia-komedia.

    Onerva on Pasilassa pienessä varastorakennuksessa entisen Ylen vieressä. Onnibussi oy. on ostanut sekä Ylen että VR:n ja fuusioinut niiden toiminnat yhteen. Nämä haarat toimivat nykyisin nimillä Yle Onni ja Junaonni. Onerva saa tehtävän, juhlitaan 110 -vuotiasta Suomea, on vuosi 2027.

    Käsikirjoitus: Juha Hurme ja Anne-Mari Kivimäki
    Ohjaus: Juha Hurme
    Musiikki: Anne-Mari Kivimäki
    Muusikot: Anne-Mari Kivimäki, Suistamon Sähkö, Puhti
    Näyttelijät: Onerva Kärkkäinen, Tomi Alatalo, Taru Huokkola, Joni Seppälä, Matti Rönkä, Anne-Mari Kivimäki ja Juha Hurme
    Äänittäjä: Jari-Jukka Nippala
    Musiikin äänittäjät: Risto Ylihärsilä, Eero Grundström, Samuli Volanto, Matti Laitinen
    Äänitysstudio: Folk Extreme studio, Kihtinäjärvi Records, Pispala, Tampere

  • Miltä kuulostaa paikassa, johon jäätikkö poikii vuosittain 20 miljardia tonnia jäätä? Mitä lapset leikkivät Grönlannissa? Grönlanti sulaa on Katri Henrikssonin ja Pentti Männikön toteuttama sanaton ääniteos. Se kertoo ilmastonmuutoksen muovaamasta luonnosta ja ihmisistä, jotka elävät elämäänsä tuossa kummallisessa paikassa. Autenttisista äänistä syntyy rytminen ja musiikillinen kudelma. Kuva: Björn Krause

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä