Ääniversumi

Withering Sounds - An Archeology for Four Pianos

  • 46 min
  • ei kuunneltavissa

Withering Sounds - An Archeology for three Pianos
on Merzougan, Kölnissä asuvan Janko Hanushevskyn ja Eva Pöpplein, äänellinen tutkielma huoneista pianoineen ja Pianon muistista.

Piano ei vaeltele. Usein se saa seistä vuosikymmeniä samassa huoneessa todistamassa suvun elämää sukupolvesta toiseen, hiljaisena (tai ei). Vuorovaikutuksessa huone-ilmasto ja sen omistajien soittotavat muuttavat sitä hitaasti vuosikymmenten saatossa. Se on kuin aikamatkaaja, jota aika ja ympäristö muokkaavat. Äänitaiteilija Eva Poepplein ja Janko Hanushevsky äänittivät kolmea vanhaa pianoa, joita aika ja tila olivat virittäneet kauniisti, huoneissa joita ne olivat hallinneet kauan. Hei eivät ole pianisteja ja päättivät käyttää pianoja ääni-generaattoreina. He taustoittivat ääniteostaan haastattelemalla pianojen nykyisiä omistajia pianojen historiasta ja äänittivät niiden ympäristölle tärkeitä ja leimallisia ääniä.
Pianojen ympärillä kehivät tarinat innoittivat heitä luomaan kolmijaksoiseen sävellykseen, jotka kukin on omistettu yhdelle kolmesta pianosta.
1.jakso “Svendborg”. 1950 – luvun piano jonka pariskunta löysi Brechtin talosta Tanskasta. Talosta jossa Bertold Brecht oleskeli natseilta piilossa. Sävellys heijastelee sodan ajan epävakautta herkkää tasapainoa rauhallisten hetkien ja nurkan takana vaanivan vaaran välillä.
2. jakso “Holte”. Vanhan maalaistalon Romupiano, köyhällä maaseudulla, Saksassa. Suurimman osan vuotta talo on kylmä ja tyhjillään. Elämä oli ennen ollut ankaraa, tiukasti luonnon ja rankan työn muokkaamaa.
3. jakso “Wien, Düsseldorf”. Vanha taffelipiano joka kerran kuului, Eduard Hanslickille, kuuluisalle itävaltalaiselle musiikkikriitikolle ja Wagnerin viholliselle. Perheessä kiertää huhu että itse Brahms on soittanut tätä pianoa. Nyt piano on Düsseldorfilais asunnossa Hanslickin siskon lapsenlapsella, joka itse on barokkisellisti ja kokeellisen musiikin tekijä ja jonka vaimo on taidemaalari. Urbaani piano jota ympäröi musiikki.
4.jakso rakentuu kaikkien kolmen pianon äänimaailmoista. Äänimatka loppuu ÄÄNEEN, jossa kaikki ajat ja paikat sulautuvat toisiinsa.

Merzouga kiittää pianojen omistajia tilaisuudesta päästä soittamaan pianoja ja kuulemaan niistä tarinoita: Kirsten Skou Nicolaisen and Brecht Hus Society Svendborg, Frauke & Rüdiger Hundsdörfer & Family, Leonhard Bartussek & Sabrina Haunsperg.

Tuotanto, Radioteatteri, Soila Valkama

Lähetykset

  • ke 10.1.2018 22.05 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Pinja Mustajoen ja Milla Pelkosen ääniteos tarkastelee ihmisen jaeläimen suhdetta tuotantoeläinten lopetus- ja teurastusmenetelmienläpi. Teoksen lähtökohtana toimii elintarviketurvallisuusvirasto Eviran laatimat, yksityiskohtaiset eläinten teurastusta ja lopetustakoskevat ohjeet. Toisessa ääripäässä kaikuu eläintuotteidenmainospuhe, jossa tappamisen tapojen ja välineiden kuvailu puolestaanloistaa poissaolollaan. Säädösten, pykälien, sanojen, tapojen jatottumusten arkiseen välitilaan unohtuu itse eläinyksilö.Tuotantoeläin on sana elävälle kuolleelle, jolla on mitättömätoikeudet omaan elämäänsä. Hyvä lopetus rikkoo hiljaisuuden. Se onelämän ja kuoleman vuoropuhelu, jossa äänetön muuttuu kuuluvaksi jakuollut eläväksi.

    Teoksen sisältö saattaa järkyttää.

    Työryhmä: Pinja Mustajoki, Milla Pelkonenääniassistentti Tyko Sairanenteurasauton äänitykset Tuukka Nikkilä

    Rooleissa: Noel Mäki, Isabella Valkama, Veikko Honkanen

    Uusinta

  • Olga Palomäen ääniteos "Notes on HumanImpact", teoksessa teollisuuslaitoksista kerätty äänimateriaali,usein huomaamatta jäävä melusaaste muuttuu rytmiseksiäänikompositioksi.

    Teos on vuodelta 2015 ja osallistu tällöin kansainväliseen Art's Birthday juhlalähetykseen.

    Olga Palomäki (s.1980) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuva- jaäänitaiteilija. Hän yhdistää työskentelyssään eri tekniikoita. Hänenteoksensa käsittelevät usein yhteiskunnallisia asioita ja tabuja;kuoleman ja ulkopuolisuuden, toiseuden ja yksinäisyyden teemoja, jaihmisen suhdetta muuhun luontoon. Unohdettu, hylätty jaennennäkemätön kiehtoo häntä. Hänen teoksiaan on ollut esilläyksityis- ja ryhmä/yhteisnäyttelyissä, video-ja elokuvafestivaaleillaja screeningeissä eri puolilla Suomea ja muualla Euroopassa. Hänenääniteoksiaan on soitettu useissa äänitaidetta esittelevissä, myöskansainvälisissä radio-ohjelmissa. Hän on valmistunutkuvataitelijaksi vuonna 2007 Tamk/Taiteen osastolta.

    Tuotanto, Soila Valkama, Radioteatteri

  • Kaikki taistelemme tässä sodassa. Joka päiväisessä sodassa vastassamme on asioita, ajatuksia, ilmasto ja tietenkin aika, aika ja sitä edustava -pöly.

    Voitto on tietysti ajan puolella. Me olemme häviäjiä. Aika hajoittaa kaiken. Jauhaa sanamme hitusiksi, sekoittaa kieliä muuttaen suuren osan kaikesta tomuksi. Ja ympäröi tilan täyttämällä sen tällä hienolla painottomalla puuterilla.

    Mitä jää jäljelle? Korostus. Sade. Toisin sanoen ääni. Kipu selässä ja merkityksetön muuttoliike.

    Käytät pölynimuria. Sähköhammasharjaa. Laitat romppeesi pesukoneeseen, käynnistät tiskikoneen. Sähköllä näyttää olevan yliote ajasta. Voiko pöly jäljittää universumin valonnopeudella?

    Si vis pacem, para bellum: Jos haluat rauhaa, varaudu sotaa. No...

    ---

    Daily War, osa yksi: A day

    Käsikirjoitus, ohjaus ja tuotanto, sekä miesääni: Dmitri Plax
    Musiikki, äänitykset: Dmitri Plax, Philippe Tschmyr

    Erityiskiitokset: Michael Johanssonille and Lena Samuelssonille

  • Puutarhaihminen - Homo hortulanus kertoo intohimosta kasveihin ja puutarhanhoitoon. Homo hortulanus on ihmislaji, jonka tunnuspiirteitä ovat multaiset kynnen aluset ja tyhjä kukkaro. Tämän lajin löydät usein kykkimästä takapihalta tai viljelypalstalta, mutta se viihtyy myös kerrostalon parvekkeella tai sisällä erikoiskasviharrastuksen parissa. Todennäköisesti tuntee kasveja niiden tieteellisellä nimellä. Saattaa kuulua outoon yhdistykseen. Elää varhaisesta keväästä syksyyn flow -tilassa, jolloin yksilön perhe voi tuntea olevansa laiminlyöty. Mutta lajin yksilö ei voi tälle tilalle mitään, on syyntakeeton.

    Ohjelma seuraa puutarhaihmisen vuoden kiertoa ensimmäisen siemenluettelon kolahtaessa postiluukusta kasvukauden jälkeiseen raukeuteen ja uusiin suunnitelmiin.

    Ääniteoksen on käsikirjoittanut ja koostanut Hanna-Helena Kinnunen. Hän on äänisuunnittelija, joka unelmoi täydellisestä puutarhasta.
    Ohjelmassa näyttelevät Minna Kivelä ja Markku Maalismaa.
    Ohjelman on tuottanut, Soila Valkama, Radioteatteri.

  • Pappa on Iida Hämeen-Anttilan ääniteos isoisästä,menneisyyden Säkkijärvestä ja muistin rakenteesta.
    Äänitykset,käsikirjoitus ja ohjaus: Iida Hämeen-Anttila
    Äänisuunnittelu: JukkaHannukainen
    Tuottaja: Soila Valkama, Yle Draama

    "Äidinisäni Erkki Outinen syntyi 17.5.1926 Säkkijärvellä. Erkki oliKarjalan evakko, musiikkia, kirjallisuutta ja maalaamista rakastavapainaja ja vannoutunut helsinkiläinen vuodesta 1947. Minulle hän olipappa. Papan lapsuuden tarinoissa sotaa ei juuri ollut, vaikka hänenperheensä jätti Säkkijärven kotinsa kahdesti. Päällimmäisenämuistoissa oli aina musiikki ja ihmiset. Mieleeni piirtyi valoisiakuvia koulumatkoista, ystävistä, tansseista, Viipurin kesistä jamerestä. Vaikka käsitys nykyhetkestä alkoi muistisairauden myötätoisinaan hämärtyä, Erkki pystyi palaamaan ajassa takaisinlapsuuteensa yhä uudestaan. Papan ja mamman keittiön pöydän ääressäoli tunne loputtomasta ajasta jossa mennyt ja nykyisyys virtasivatsulassa sovussa, eikä kahvi koskaan loppunut kesken. Vuoden 2013aikana haastattelin Erkkiä hänen muistoistaan. Hän menehtyi uudenvuoden aattona 2013."

  • Miltä kuulostaa paikassa, johon jäätikkö poikii vuosittain 20 miljardia tonnia jäätä? Mitä lapset leikkivät Grönlannissa? Grönlanti sulaa on Katri Henrikssonin ja Pentti Männikön toteuttama sanaton ääniteos. Se kertoo ilmastonmuutoksen muovaamasta luonnosta ja ihmisistä, jotka elävät elämäänsä tuossa kummallisessa paikassa. Autenttisista äänistä syntyy rytminen ja musiikillinen kudelma. Kuva: Björn Krause

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä