Kvarttiteoria

Torstaisin klo 20.10, Yle Radio Suomi - Yle Areena 30 pv

Kvarttiteoria on ohjelma, joka etsii kestomusiikin kaavaa. Se luikertaa useita sivupolkuja kohti suurta kysymystä: mikä tekee musiikista kestävää? Kvarttiteoreetikko Paula Jokimies on saanut uuden ajatusapurin, mutta aluksi hieman musiikkia. Ja muistutettakoon, että musiikkivalinnoista vastuussa on yksin Paula:

Jaksot

  • Musiikki on vanhempaa kuin homo sapiens, muistuttaa elokuvasäveltäjä Yari tutkimuksiin tukeutuen. Hän sanoo, että musiikki on ihmisen dna:ssa ja menee syvälle alitajuntaan. Musiikki siis lävistää kenen tahansa suojakuoren.

    Kun kysyy, miten olennainen osa musiikki on elokuvaa, Yari arvioi, että se on lähes välttämätöntä. Hiljaisuutta voi lähinnä käyttää tehokeinona. Yari lainaa ohjaaja Martin Scorsesea, jonka mukaan elokuva alkaa hengittää, kun se on leikattu ja siihen on laitettu musiikki.

    Yarin mukaan musiikki helpottaa elokuvan katsojan kokemusta, koska se antaa luvan tuntea jotain. Musiikki ei seuraa suoraan sitä mitä kankaalla tapahtuu, vaan paremminkin katsojan reaktioita.

    Ohjelmassa soivat kappaleet:

    1. DICK DALE AND HIS DEL-TONES - Misirlou Quentin Tarantinon elokuvasta Pulp Fiction
    2. MICHAEL NYMAN & MÜNCHENIN FILHARMONIKER - The heart asks pleasure first and The promise Jane Campionin elokuvasta Piano
    3. YARI - Oven takana ovi elokuvasta Raimo O. Niemen elokuvasta Kissan kuolema
    4. NINO ROTA GRAND ORCHESTRA - Gelsomina elokuvasta La Strada
    5. BERNARD HERRMANN & NATIONAL PHILHARMONIC ORCH. - Prelude Alfred Hitchcockin elokuvasta Psyko
    6. MOBY - Porcelain Danny Boylen elokuvasta The beach
    7. PERCY FAITH ORCH. - (Theme from) A summer place Delmer Davesin samannimisestä elokuvasta

  • Tanssija on kuin orkesterin jäsen, sanoo tanssija, koreografi Minna Tervamäki. Hän kertoo, että kun muusikot näkevät liikkeenä sen mitä he soittavat, se tuo musiikkiin uuden kulman. Tanssija on siis eräänlainen kehollinen muusikko.

    Tervamäki pitää musiikkia osana ihmisyyttä. Hän on ikänsä ollut niin tiiviissä suhteessa musiikin kanssa, että osaa hyödyntää sitä eri tarkoituksiin ja on tarkka kuuntelemastaan musiikista. Hän muistuttaa, että myös hiljaisuus on kansalaisoikeus. Toisaalta osin työnsä kautta Minna on oppinut, että jokainen kappale ansaitsisi useamman kohtaamisen, vain siten niiden kerroksellisuus avautuu.

    1. WILD CHERRY - Play that funky music
    2. GENE KELLY - Singin´in the rain
    3. RICKY-TICK BIG BAND & JULKINEN SANA - Pidä valot päällä
    4. ESTRELLA MORENTE - En lo alto del Cerro
    5. SVÄNG - Svängtime rag
    6. ELLA FITZGERALD - Let´s face the music and dance

  • Ihminen on pysynyt perusasetuksiltaan samana pitkään, sanoo muusikko Pekko Käppi. Jouhikkotaituri Käppi on koulutukseltaan etnomusikologi ja hän viihtyy arkistoissa tutkimassa vanhaa musiikkia. Pekko korostaa, että perinne pysyy elävänä kuin sitä uudistetaan. On tärkeää, että perinne on läsnä, mutta kaikki saavat tulkita sitä haluamallaan tavalla.

    Musiikin tarkoitus on kannatella ja viedä ihmistä eteenpäin elämänpolulla, sanoo Pekko Käppi. Joku kappale voi kulkea ihmisen mukana vauvasta hautaan, se on kuin pieni sykkivä olio solutasolla, joka kantautuu ihmisen mukana.

    Ohjelmassa soivat kappaleet:

    1. RUSS CONWAY, GEOFF LOVEN ORK. - Lesson one “Kissanpolkka”
    2. VALTTERI VÄLIMÄKI - Ihahaa (näyte)
    3. THE GRUBBY MITTS - To a friend' s house the way is never long
    4. DAKHABRAKHA, PORT MONE - Dyado
    5. KIELO KÄRKKÄINEN - Millaisten vetten ääreen
    6. DR. JOHN THE NIGHT TRIPPER - Mama roux
    7. PEKKO KÄPPI JA K:H:H:L, LAURA MOISIO - Matilda
    8. ABBA - S.O.S.

  • Musiikki on niin abstrakti ja outo asia, ettei sitä voi olla kukaan ihminen keksinyt, sanoo nuori pianisti, kapellimestariopiskelija Tarmo Peltokoski. Hänen mielestään musiikin on pakko olla meissä valmiiksi, sisäänrakennettuna.

    Peltokosken mielestä on olemassa niin suuria teoksia, että niiden kuuleminen ensi kertaa on valtava kokemus, niiden avulla ymmärtää jotain mitä ei ole ennen ymmärtänyt.

    18-vuotias monilahjakkuus sanoo, ettei halua jäädä tylsäksi, vaan tehdä asioita eri tavoilla kuin on totuttu. Yksi tällainen on komiikan tuominen musiikin kylkeen. Hän haluaa karistaa sen ennakkoasenteen, että klassinen musiikki olisi tylsää, kaavoihin kangistunutta ja samaa vuosisadasta toiseen.

    Ohjelmassa soineet kappaleet:

    1. BORIS BEREZOVSKI - La Violetera
    2. SKALPEL - Not too bad
    3. TARMO PELTOKOSKI - Neoklassinen impressio (katkelma)
    4. ERROLL GARNER - Wild music
    5. VICTOR BORGE - Comedy in music (katkelma)
    6. MONNA KAMU, SILVA LILLRANK, DICK HOLMSTRÖM, SÖREN LILLKUNG - Nuoruus, hehku hurmion (a cappella)
    7. BRAD MEHLDAU - Exit music (for a film)

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä