Halme & Saarinen - Diginen iltapäivä

Maanantaisin klo 13.02, Yle Puhe

Diginen iltapäivä on ohjelma, joka kertoo kuulijalle mitä digitaalisesta mediasta tarvitsee tällä viikolla tietää ja mistä voi kaikessa rauhassa olla tietämättä.

Jani Halme ja Tomi Saarinen kertovat, mikä on olennaista, mikä hypeä, mitä ehkä tapahtuu viiden minuutin päästä ja miten tämä kaikki vaikuttaa juuri sinuun.

Jaksot

  • Puhelin mankuu huomioitasi, kun WhatsAppin, Messengerin ja muiden pikaviestinten keskusteluihin pukkaa koko ajan uutta viestiä. Kuinka suuren osan nämä sovellukset täyttävät elämästämme juuri nyt? Entä tulevaisuudessa?

    Digisessä iltapäivässä Jani Halme ja Tomi Saarinen pohtivat, mikä pikaviestimissä koukuttaa. Kaksikko ruotii läpi aiheeseen liittyvät ilmiöt robottiaspasta chatfiktion kautta nuorison kirjoitustyyliin ja ennustaa, että viestien maailman seuraavat kehitysaskeleet haetaan Kiinasta.

    Jaksossa pääsevät ääneen myös Pientä säätöä -chatfiktiota kirjoittanut Ryöväri-tuotantoyhtiön Veera Ojola sekä Kotipizzan viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Antti isokangas.

    Lopuksi Halme esittelee jälleen kaksi digimaailman jännittävää tuotetta ja kysyy Saariselta, ovatko ne kivoja vai kauheita.

    Keskustelu ohjelmasta jatkuu Twitterissä aihetunnisteella #digineniltapäivä

  • Jos se alkaa #-merkillä ja päättyy kohu tai gate, kyseessä on tämän viikon uusin sosiaalista mediaa kuohuttava aihe. Ne kuplivat pinnan alla, nousevat esille ja kuihtuvat pois nopeammin kuin tiedostammekaan. Mikä yhdistää somekohuja ja miksi me lähdemme niiden mukaan?

    Halme & Saarinen pohtivat Digisessä iltapäivässä kohun reseptiä. Mitä sellaisen syntymiseen tarvitaan ja mikä kasvattaa kohun ns. nextille levelille? Kuinka kohua voi käyttää työkaluna vai ovatko ne pelkkiä virtuaalisia sirkushuveja?

    Ajatuksia Jani Halmeen ja Tomi Saarisen lisäksi jaksossa kertovat somekohun keskelle itsekin päätynyt Tuomas Saloniemi sekä somekohujen asiantuntija, tutkijatohtori Essi Pöyry.

    Lopuksi Halme esittelee jälleen kaksi digimaailman jännittävää tuotteita ja kysyy Saariselta, ovatko ne kivoja vai kauheita. Keskustelu ohjelmasta jatkuu Twitterissä aihetunnisteella #digineniltapäivä

  • Diginen iltapäivä on ohjelma, joka kertoo kuulijalle mitä digitaalisesta mediasta tarvitsee tällä viikolla tietää – ja mistä voi kaikessa rauhassa olla tietämättä. Jani Halme ja Tomi Saarinen kertovat, mikä on olennaista, mikä hypeä, mitä ehkä tapahtuu viiden minuutin päästä ja miten tämä kaikki vaikuttaa juuri sinuun.

  • Muistatko, kun tuttavasi profiili nousi IRC-Gallerian päivän kuvaksi? Halme & Saarinen käyvät läpi Digisen iltapäivän nostalgiajaksossa digimaailman entisiä menestystarinoita.

    Tällä kertaa yritetään ymmärtää tulevaisuutta katsomalla menneisyyteen. Miksi galtsusta ei tullut Facebookin kilpailijaa? Jakaako kukaan enää musiikkifiiliksiään MySpacessa? Tekeekö Habbo Hotellin sälällä vielä jotain? Miten Facebook otti tästä kaikesta opikseen?

    Lisäajatuksia digipalveluiden nousuista ja kaatumisista kertoo IRC-Galleriassa työskennellyt Heini Björk. Hän paljastaa myös, mikä 2000-luvun alun internetissä oli niin kultaista.

    Lopuksi Halme esittelee jälleen kaksi digimaailman jännittävää tuotteita ja kysyy Saariselta, ovatko ne kivoja vai kauheita. Keskustelu ohjelmasta jatkuu Twitterissä aihetunnisteella #digineniltapäivä

  • Suomen kansan tarina on kirjallinen tarina, mutta onko se nyt vaarassa, kun digitalisaatio pistelee sanomalehdet poskeensa aamupalaksi? Diginen iltapäivä pohtii, ketä uutismediat palvelevat tulevaisuudessa.

    Jani Halmeen ja Tomi Saarisen ruodittavaksi pääsevät medioiden suhde mainostajiin ja tilaajiin, suomalaisten rakkaus mediataloihin sekä klikkijournalismin kasvun taustatekijät.

    Halme kertoo, miksi päätyi tilaamaan kaikki suomalaiset paikallislehdet ja Saarinen löytää kapitalismin sekä journalismin yhtymäkohdat. Lisäksi kuullaan toimittaja Veera Luoma-Ahon vertailua amerikkalaisen ja suomalaisen uutismedian eroista sekä journalistiikan vierailijaprofessori Jussi Pullisen analyysiä suomalaisen median tilasta.

    Ohjelma loppuu jo ilmiöksi kasvaneeseen Kivaa vai kauheaa -osioon, jossa Jani Halme esittelee kaksi digimedian syövereistä löytynyttä tuotetta ja Tomi Saarinen kertoo, mitä mieltä niistä pitäisi olla.

    Keskustelu ohjelmasta jatkuu Twitterissä aihetunnisteella #digineniltapäivä

  • Kun verkkokauppa pääsee kunnolla vauhtiin, se tekee meistä kaikista kartanonherroja, joiden pienimmätkin toiveet täyttyvät silmänräpäyksessä. Halme & Saarinen analysoivat Diginen iltapäivä -ohjelmassa kaupan nykytilanteen ja lähitulevaisuuden.

    Miksei nuoria enää kiinnosta norkoilla ostoskeskuksessa? Mitä Amazonin Suomeen-tulo tarkoittaa kotimaisille toimijoille? Millaisia innovaatioita eurooppalaiset yritykset ovat kehittäneet ja miten kadonneet kissat liittyvät tähän kaikkeen?

    Lisäperspektiiviä tuovat suomalaisten kauppojen mittakaavasta huolestunut N2 Helsingin toimitusjohtaja Alex Nieminen sekä menestyvän verkkokaupan eli Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm.

    Lopuksi Halme esittelee jälleen kaksi digimaailman jännittävää tuotteita ja kysyy Saariselta, ovatko ne kivoja vai kauheita. Keskustelu ohjelmasta jatkuu Twitterissä aihetunnisteella #digineniltapäivä

  • Jokaisen somevirrassa on tarjolla enemmän videoita, kuvia ja päivityksiä kuin mitä ehtii vuorokaudessa käydä läpi. Kuka päättää, mitkä niistä päätyvät älypuhelimesi näytölle ja miksi YouTube suosittelee jälleen kerran uutta kissavideota?

    Halme & Saarinen selvittävät Digisessä iltapäivässä, miten julkaisualgoritmit pureskelevat ajatuksia kulutettavaksi, missä niiden sokeat pisteet olet ja millaisia kaikkia käyttöjä nokkela ohjelmoija on niille keksinyt.

    Jaksossa selviää, onko Jani Halme parempi ihmistuntija kuin Instagram, saako Facebookin sisältöjä kuratoitua jos peukuttaa viikon ajan ihan kaikkea vastaantulevaa ja miksi presidentinvaaleissa moni oli aivan varma siitä, että juuri hänen ehdokkaansa voittaa.

    Vierailevana äänenä kuullaan Sanna Räsästä, joka kouluttaa ihmisiä ymmärtämään algoritmejä.
    Halme & Saarinen huipentuu tuttuun tapaan Kivaa vai kauheaa -osioon, jossa Jani Halme esittelee kaksi digimedian syövereistä löytynyttä tuotetta ja Tomi Saarinen kertoo, mitä mieltä niistä pitäisi olla.

  • Kun vanhemmat löysivät Facebookin, nuoriso pakeni Instagramiin. Kun vanhemmat tajusivat Instagramin olemassaolon, nuoriso pakeni jälleen. Miten, miksi ja minne?
    Tomi Saarinen ja Jani Halme selvittävät Digisen iltapäivän suuressa pakojaksossa, mikä nuorten suosimissa Snapchatissa ja Jodelissa vetoaa.

    Onko Snäpissä muutakin mullistavaa kuin se, etteivät vanhemmat ole siellä? Onko Jodel löytänyt kestävän ekologisen lokeron vai onko se pelkkä virtuaalinen vessanseinä?

    Tässä jaksossa Saarinen paljastaa, miten hän tuli trollatuksi ja Halme kertoo, mikä lopulta muutti hänen mielipiteensä Jodelista. Lisäksi kuullaan Snapchatin ja Jodelin ammattikäyttäjien ajatuksia.

    Lopuksi Halme yrittää vakuuttaa Saarisen kahdella digimaailman jännittävällä tuotteella. Ovatko ne kivoja vai kauheita?

    Diginen iltapäivä on ohjelma, joka kertoo kuulijalle mitä digitaalisesta mediasta tarvitsee tällä viikolla tietää – ja mistä voi kaikessa rauhassa olla tietämättä. Jani Halme ja Tomi Saarinen kertovat, mikä on olennaista, mikä hypeä, mitä ehkä tapahtuu viiden minuutin päästä ja miten tämä kaikki vaikuttaa juuri sinuun.

  • Jos uskoo puheita, tuntuu että televisio on justsiltään kuolemassa, mutta niinpä sitä vain katsotaan melkein kolme tuntia päivässä. Jani Halme ja Tomi Saarinen analysoivat ainutlaatuiseen tyyliinsä trendien suunnat, katsomisen uudet digitaaliset tavat ja miksi televisio pitää pintansa voimakkaimpana mainosmediana.

    Kuka on maailman vaikutusvaltaisin kanavapäällikkö ja miksei hänellä ole nimeä? Miksi kansainvälisten nettivideopalveluiden kasvu kohottaa suomalaisten sarjojen laatua, kun senhän luulisi jyräävän kaiken paikallisen tuotannon? Ja kuka katsoo telkkaria isolta ruudulta, kuka kännykästä?

    Lopuksi Halme piinaa Saarista arvuuttamalla, ovatko uusimmat netin kätköistä löytyneet tuotteet kivoja vai kauheita.

  • Ensin puhuttiin bloggaajien tekemästä kaupallisesta yhteistyöstä, sitten mukaan tulivat tubettajat, instagrammaajat ja kaikkien muidenkin sosiaalisten medioiden ammattilaiset. Halme & Saarinen puhuvat Digisessä iltapäivässä vaikuttajamarkkinoinnista, joka ei enää rajoitu yksittäiseen kanavaan tai välineeseen, vaan seuraa vaikuttajaa kaikkialle.

    Kaupallinen yhteistyö -leimat vilahtelevat päivityksissä, kun vaikuttajat esittelevät seuraajille parhaita leivänpaahtimia ja meikkejä. Mistä ilmiö on saanut alkunsa ja kenet kelpuutetaan vaikuttajamarkkinoijaksi? Miten raha liikkuu mainostajien, vaikuttajien ja mediatalojen välillä?
    Jani Halme kertoo, miten Youtube-tähti Mansikka sai lapsen haluamaan uusia kodintekstiilejä, Tomi Saarinen paljastaa nolon hetkensä ajoiltaan radiokanavapomona ja Espanjassa talvet asusteleva bloggaaja kertoo, mistä elanto tulee.

    Lisäksi kuulemme Halmeen valinnat viikon kivoiksi tai kauheiksi digimaailman tuotteiksi.

  • Kaksi mielikuvaa Instagramista: se on somepalvelu, jossa kaverisi julkaisevat kuvia aamupalastaan; ja toisaalta se on somepalvelu, jonka avulla valokuvaaja voi rakentaa itselleen uran.

    Kumpi on oikeassa vai ovatko molemmat? Diginen iltapäivä käy Insta-ilmiön kimppuun uteliaina ja silmät avoimina. Halme ja Saarinen selvittävät, miksi Instagramista tuli niin suosittu ja ketkä siellä pärjäävät. Entä miten raha liikkuu 800 miljoonan kuukausikäyttäjän palvelussa?

    Lisäksi tässä jaksossa Instagramia hyödyntävä toimittaja kertoo, minkälaiset kuvat saavat eniten tykkäyksiä.

    Diginen iltapäivä on ohjelma, joka kertoo kuulijalle mitä digitaalisesta mediasta tarvitsee tällä viikolla tietää – ja mistä voi kaikessa rauhassa olla tietämättä. Jani Halme ja Tomi Saarinen kertovat, mikä on olennaista, mikä hypeä, mitä ehkä tapahtuu viiden minuutin päästä ja miten tämä kaikki vaikuttaa juuri sinuun.

  • Digitaalisuuden piti mullistaa musiikinkuuntelu, sillä kun kaikki koskaan levytetty musiikki on yhden haun päässä, miksi kukaan tahtoisi kuunnella samoja artisteja kuin muut?

    Niin ei kuitenkaan käynyt, joten Halme & Saarinen käyvät läpi menneiden vuosien visioita sekä tuoreimpia tutkimustietoja ja selittävät, miksi nykytilanteeseen päädyttiin.

    Lisäksi Halme esittää näkemyksensä siitä, millainen musiikkitermi on despacito, Saarinen murtaa myyttejä suomalaisista tuppisuisena kansana ja miljoonia kuuntelukertoja Spotifyssä saanut artisti kertoo, miksi radio on vieläkin avainasemassa hittibiisin rakentumisessa.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä