Narrin aamulaulu

Pitkäperjantain ihme

  • 56 min
  • ei kuunneltavissa

Outi Paananen penkoo levyhyllyjä ja tutkailee taiteilijaelämää.

Ohjelmassa kuultavat musiikit:

Karol Szymanowski:
Chrystus niech mi bedzie grodem (Christe, cum sit hinc exire) Stabat materista
Elzbieta Szmytka, sopraano, Florence Quivar, mezzosopraano, ja John Connell, baritoni, sekä Birminghamin sinfoniaorkesteri ja kuoro, joht. Simon Rattle
(Levytysvuosi 1993)

Giovanni Battista Pergolesi:
Quando corpus morietur Stabat materista
Julia Lezhneva, sopraano, ja Philippe Jaroussky, kontratenori, sekä I Barocchisti, joht. Diego Fasolis
(Levytysvuosi 2012)

Gioachino Rossini:
Quando corpus morietur Stabat materista
Anna Netrebko, sopraano, Joyce DiDonato, mezzosopraano, Lawrence Brownlee, tenori, ja Ildebrando D’Arcangelo, basso. Kapellimestari Antonio Pappano.
(Levytysvuosi 2010)

Richard Wagner:
Pitkäperjantain ihme oopperasta Parsifal
Parsifal - Peter Hofmann, tenori
Gurnemanz - Kurt Moll, basso
Berliinin filharmoninen orkesteri, joht. Herbert von Karajan
(Levytys tehty 1979-80)

J.S. Bach:
Koraalifantasia "O Mensch, bewein dein Sünde gross" Matteus-passiosta
Collegium Vocale Gent ja In dulci jubilo -lapsikuoro sekä Orchestre de la Chapelle Royale,
joht. Philippe Herreweghe
(Levytysvuosi 1984)

Francis Poulenc:
Vinea mea electa (Minun valittu viinitarhani)
kokoelmasta Neljä paastonajan motettia (Quatre motets pour un temps de penitence)
Polyphony, joht. Stephen Layton
(Levytysvuosi 2007)

Giuseppe Verdi:
Stabat mater neliääniselle kuorolle ja orkesterille kokoelmasta Neljä hengellistä laulua
(Quattro pezzi sacri)
Ruotsin radiokuoro ja Tukholman kamarikuoro sekä Berliinin filharmonikot, joht. Riccardo Muti
(Levytysvuosi 1983)

Lähetykset

  • pe 30.3.2018 11.01 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Elämää salongissa ja sen ulkopuolella 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Pietarissa tarkastelevat Kyösti Toivonen, Harri Wessman ja Outi Paananen.

    Upporikas puutavarakauppias Mitrofan Petrovitsh Beljajev (1836-1904) piti sydämen asianaan venäläisen kansallisen musiikin edistämistä. Beljajevin toimien ainutlaatuisuuden oivaltanut Ferruccio Busoni kirjoitti Sibeliukselle: "Venäläisillä on kustantaja joka on ainoa mitä minä aina olen heiltä kadehtinut, koska hän panee omaisuutensa palkkioiden maksamiseen, loistolaitosten painattamiseen, teosten esityttämiseen ja suojattiensa mainostamiseen, kaikkeen tuollaiseen voittoa ajattelematta."

    Beljajevin Leipzigiin perustama kustantamo, joka toimii yhä, julkaisi vuosina 1885-1903 mm. 80 orkesteriteoksen sekä 15 näyttämöteoksen täydelliset partituurit. Näiden joukossa on Borodinin Ruhtinas Igor, "Beljajevin kruununjalokivi". Monet mesenaatin kustantamista teoksista saivat kantaesityksensä hänen perustamassaan venäläisten sinfoniakonserttien sarjassa. Perjantai-iltaisin Beljajevin kotiin keräännyttiin kvartetti-iltamiin isännän itsensä soittaessa alttoviulua. Musisoinnin jälkeen tarjoiltiin yöllä muhkea illallinen. Näistä illoista kehittyi nk. Beljajevin piiri, joka jatkoi "Mahtavan viisikon" toimintaa Pietarin johtavana musiikillisena ryhmittymänä.

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä