Näistä levyistä en luovu

Minimalismia ja melodioita

  • 54 min
  • ei kuunneltavissa

Mies, joka sävelsi Ingmar Bergmanin Syyssonaatti-elokuvakäsikirjoituksen oopperaksi, on kulkenut uskollisesti modernismin teitä omassa työssään alusta lähtien. Sebastian Fagerlundin musiikilliset virstanpylväät ovat syntyessään olleet innovatiivisia ja täynnä tuoreita näkökulmia. Mukana listalla ovat länsimaisen musiikin alkulähde Bach sekä omaan vapaa-aikaan tunnelmaa luova Piazzolla.
Sebastian Fagerlund on maailmalla yksi eniten soitetuista säveltäjistämme, mutta meteliä hän ei itsestään pidä. Hänen säveltäjäidolinsa ovat yhtä lailla vaatimattomia, vaikka loivatkin uusia oksia musiikinhistoriaan.
Ooppera Syyssonaatti toi Fagerlundin television välityksellä suuren yleisön tietoisuuteen, ja syyskuussa 2017 ensi-iltansa Suomen Kansallisoopperassa saanut teos jatkaa parhaillaan omaa elämäänsä Tukholmassa ja seuraavaksi Malmössa vuonna 2019, jolloin myös saa kantaesityksensä uusi sellokonsertto Hampurin Elbfilharmoniessa.

Sebastian Fagerlundin musiikkivalinnat:

Witold Lutoslawski: Livre pour orchestre
Puolan radion ja television suuri sinfoniaorkesteri, joht. Witold Lutoslawski

Philip Glass: Ooppera Akhnaten, katkelma 3. näytöksen kohtauksesta "Attack and Fall"
Helmut Holzapfel, tenori, Tero Hannula, baritoni, Cornelius Hauptmann, basso, Stuttgartin valtionoopperan kuoro ja valtionorkesteri, joht. Dennis Russel Davies

J.S. Bach: Partita sooloviululle nro 1 h-molli BWV1002, 1. osa Allemanda
Viktoria Mullova, viulu

Alban Berg: Konsertto viululle ja orkesterille - Erään enkelin muistolle Katkelma 1. osasta
Itzhak Perlman, viulu, ja Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Seiji Ozawa

Richard Del Naja/Grantley Marshall/Andrew Vowles/Elizabeth Fraser: Teardrop
Massive Attack ja Elizabeth Fraser, laulu

Richard Strauss: Im Abendrot (Iltaruskossa) laulusarjasta Vier letzte Lieder
Jessye Norman, sopraano, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Kurt Masur

Mark-Anthony Turnage: Blood On The Floor jazzyhtyeelle ja orkesterille, 1. osa Blood on the floor
John Scofield, kitara, Peter Erskine, rummut, Martin Robertson, saksofoni, ja Ensemble Modern, joht. Peter Rundel

Olivier Messiaen: Aikojen lopun kvartetto, 1. osa Kristalliliturgia
Olli Mustonen, piano, Joshua Bell, viulu, Steven Isserlis, sello, ja Michael Collins, klarinetti

Astor Piazzolla, sov. The Astor Quartet: Rinascero (Uudelleensyntyminen) - Preludi vuodelle 3001
Milva, laulu, ja Astor-kvartetti: Gidon Kremer, viulu, Per Arne Glorvigen, bandeon, Vadim Saharov, piano, ja Alois Posch, kontrabasso

Lähetykset

  • pe 12.10.2018 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • "Olen etuoikeutetussa asemassa, kun saan käyttää muualla hankkimaani ammattitaitoa hienojen taidelaitosten kehittämiseen", sanoo työeläkevakuutusalalla toimiva talousjohtaja Pekka Pajamo. Rakkaus taiteisiin on vienyt hänet luottamustehtäviin sekä Suomen Kansallisoopperan että Suomen Kansallisteatterin hallituksissa. Alun perin hän haaveili trumpetistin urasta, mikä oli looginen päämäärä Lieksassa vaskimusiikin parissa kasvaneelle. Jos ei Lieksa lähde miehestä, niin ei myöskään Lieksan Nuorisopuhallinorkesteri, joka perustajansa Erkki Eskelisen kanssa kiersi ympäri maailmaa.
    Pajamon lapsuudenkodissa harrastettiin musiikkia, ja vanhempien myötä Pekka tutustui kuorolauluun ja Savonlinnassa myös oopperaan. Tänä päivänä Pajamo nauttii paitsi elävistä oopperaesityksistä, myös internetin suoratoistoista ja YouTubesta, jotka tuovat huippuesitykset maailmalta kaikkien tietokoneenkäyttäjien saataville.
    Työelämän kiireiden jonakin päivänä helpottaessa Pajamo toivoo löytävänsä jostakin vanhenevalle keski-ikäiselle miehelle sopivan vaskiseitsikon. "Jos pääsisi vaikka kolmostrumpettia soittamaan", hän myhäilee. Toimittajana Anu Jaantila.

    Pekka Pajamon musiikkivalinnat:

    Tuntematon 1600-luvulta, sov. Arvo Kuikka: Suomalaisen ratsuväen marssi 30-vuotisessa sodassa
    Lieksan Nuorisopuhallinorkesteri, joht. Erkki Eskelinen

    Jeremiah Clarke: Trumpet Voluntary
    Maurice Andre, trumpetti, ja Württembergin kamariorkesteri, joht. Jörg Faerber

    Kansanlaulu, sov. Armas Maasalo: Jos voisin laulaa kuin lintu voi
    Martti Talvela, basso, ja Ylioppilaskunnan Laulajat, joht. Heikki Peltola

    Jean Sibelius: Karelia-sarja, osa Alla marcia
    Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    Oskar Merikanto, sanat Larin-Kyösti: Reppurin laulu, yksinlaulu op. 14/10 näytelmään Juhannustulilla
    Esa Ruuttunen, baritoni, ja Risto Lauriala, piano

    W.A. Mozart: Sarastron aaria "In diesen heiligen Hallen" oopperasta Taikahuilu
    Martti Talvela, basso, ja Wienin filharmonikot, joht. Georg Solti

    Joseph Haydn: Konsertto trumpetille ja orkesterille Es-duuri, 3. osa Finaali (Allegro)
    Wynton Marsalis, trumpetti, ja Lontoon kansallinen filharmoninen orkesteri, joht. Raymond Leppard

    W.A. Mozart: Aaria "Ruhe sanft, mein holdes Leben" oopperasta Zaide KV 344
    Soile Isokoski, sopraano, ja Tapiola Sinfonietta, joht. Peter Schreier

    W.A. Mozart, teksti Lorenzo da Ponte: Cherubinon aaria "Voi che sapete" oopperasta Figaron häät
    Christine Schäfer, mezzosopraano, ja Wienin filharmonikot, joht. Nikolaus Harnoncourt

    J.S. Bach: Kuorokoraali "Jesus bleibet meine Freude" kantaatista nro 147
    Tölzin poikakuoro ja Wienin Concentus Musicus -kamariorkesteri, joht. Nikolaus Harnoncourt

    Giacomo Puccini: Aaria "Nessun dorma" oopperasta Turandot
    Luciano Pavarotti, tenori, ja Lontoon filharmoninen orkesteri, joht. Zubin Mehta

    P.J. Hannikainen: Karjalaisten laulu
    Suomen Laulu, joht. Timo Nuoranne

  • Mitä intensiivinen konserttien ja oopperoiden nauttiminen sekä kotimaassa että pitkin maailmaa on valaissut arkkitehtipariskunnalle Marja Heikkilä-Kauppinen ja Timo Kauppinen? "Sen, että lied on klassisen musiikin kuningaslaji. Ja sen, että ooppera on ehdottomasti ohjaajan taidetta." Vertailukohtia on kertynyt samojen oopperoiden eri produktioista, ja loistava esimerkki on Ingmar Bergmanin ohjaama Taikahuilu-elokuva vuodelta 1974. "Siinä Bergman näytti, että lähtökohtaisesti aivan mahdottomastakin tarinasta voidaan tehdä vaikuttava teos", sanoo Timo Kauppinen, joka on viimeisen seitsemän vuoden ajan toiminut Salzburgin musiikkijuhlien ystävät Suomessa -yhdistyksen puheenjohtajana.
    Pariskunta jäi Salzburgin koukkuun vuonna 2007, kun raitiovaunussa vastaan tuli tuttava yhdistyksen esittelypaperi laukussaan. Siitä lähtien Salzburgissa on käyty lähes joka vuosi ja parhaina parikin kertaa, sekä helluntain aikaan että varsinaisilla musiikkijuhlilla elokuussa. Kilpailu lipuista on kova, ja vasta aina keskitalvella selviää, mitä elokuun tilauksista on saatu. Jazzista musiikki-innostuksensa aloittaneilla arkkitehdeillä on myös kausikortit Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin konsertteihin sekä Kansallisoopperan ensi-iltoihin.
    Levylistalta löytyy sekä Salzburgin omia säveltäjiä että juhlien vakituisia esiintyjiä kuten Cecilia Bartoli, Peter Schreier ja Ian Bostridge monien muiden tähtien ohella. Ja onpa Marja Heikkilä-Kauppinen koonnut yhdistyksen kahdenkymmenen vuoden Salzburgin-retkistä juhlakirjankin, jonka nimi on osuvasti Pelkkää juhlaa! Yhdistys löytyy internetistä osoitteesta www.salzburginystavat.fi Toimittajana Anu Jaantila.

    Marja Heikkilä-Kauppisen ja Timo Kauppisen musiikkivalinnat:

    Max Roach: The Drum Also Waltzes
    Max Roach, rummut

    Franz Schubert: Erlkönig - Keijujen kuningas D.328 op. 1
    Dietrich Fischer-Dieskau, baritoni, ja Gerald Moore, piano

    Franz Schubert: Wanderers Nachtlied - Vaeltajan yölaulu op. 96/3
    Peter Schreier, tenori, ja Walter Olbertz, piano

    J.S. Bach: Bassoaaria "Mache dich, mein Herze, rein" Matteus-passiosta
    Matti Salminen, basso, ja Münchenin Bach-orkesteri, joht. Karl Richter

    W.A. Mozart: Paminan ja Papagenon duetto oopperasta Taikahuilu KV620
    Irma Urrila, sopraano, Håkan Hagegård, baritoni, ja Ruotsin radion sinfoniaorkesteri, joht. Eric Ericson

    Jean Sibelius: Var det en dröm? Op. 37/4
    Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano

    Jean-Philippe Rameau: Osa Orage (Ukkonen) oopperasta Platée (Sammakkokuningatar)
    Les Musiciens du Louvre, joht. Marc Minkowski

    Franz Schubert: "Der Leiermann" laulusarjasta Winterreise - Talvinen matka
    Ian Bostridge, tenori, ja Leif Ove Andsnes, piano

    G.F. Händel: Aaria "Lascia la spina" oratoriosta Il Trionfo del Tempo e del Disinganno HWV46
    Cecilia Bartoli, mezzosopraano, ja Les Musiciens du Louvre, joht. Marc Minkowski

  • Metsän keskellä lepäävän omakotitalon ovella vastaanoton suorittaa jättikokoinen puudeli Carlos, joka ei epäröi yhtyä lauluun, kun emäntä Johanna Rusanen-Kartano avaa ääntään. Toki Carloskin on jo käynyt esiintymiskeikalla, niin antaumuksella hän nostaa kuononsa ulvontaan aina laulua kuullessaan.
    Uransa huipulla maailmaa kiertävä oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano tekee rooleja milloin Keski-Euroopassa, milloin Kauko-idässä tai Etelä-Amerikassa, ja seuraavaksi Sibeliuksen Kullervo-sinfonia vie hänet New Yorkin Carnegie Halliin helmikuussa - tehtävä jossa häntä on usein kuultu veljensä baritoni Ville Rusasen kanssa. Sallisen Kullervo-oopperassa hän sen sijaan lauloi Villen eli Kullervon äitinä. Rusasen sisarusten vahva musiikillinen pohja tulee kotoa Kuopiosta eli kanttorilasta, jossa soitettiin mm. pianoa, selloa, huilua ja kontrabassoa. Isä musiikkineuvos Pertti Rusanen otti lapset jo varhain mukaan johtamiinsa kuoroihin.
    Rusanen-Kartanon työt keskittyvät tällä hetkellä lähes pelkästään oopperaan, joista erityisesti Puccinin ja Wagnerin teokset ovat hänen lempilaulettavaansa, mutta syksyllä kuultiin Oulussa Rusasen ja heavylaulajien Tony Kakon ja JP Leppäluodon yhteislaulua Oulu Sinfonian kanssa. "Minulle käy mikä musiikin laji tahansa, kunhan se tehdään hyvin", sanoo jazzlevynkin parikymmentä vuotta sitten tehnyt sopraano.

    Johanna Rusanen-Kartanon musiikkivalinnat:

    J.S. Bach: Aaria "Ich habe genug" kantaatista Ich habe genug BWV82 (En enää muuta pyydä)
    Matthias Goerne, baritoni, ja Freiburgin barokkiorkesteri, joht. Gottfried von der Goltz

    Krzysztof Penderecki: Chaconne teoksesta Polish Requiem paavi Johannes Paavalin muistolle
    Varsovan kansallinen filharmoninen sinfoniaorkesteri, joht. Antoni Wit

    Sergei Rahmaninov: Konsertto pianolle ja orkesterille nro 2 c-molli op. 18, katkelma 1. osasta Moderato
    Sviatoslav Richter, piano, ja Leningradin filharmoninen orkesteri, joht. Kurt Sanderling

    Richard Wagner: "Mein lieber Schwan" oopperasta Lohengrin
    Jonas Kaufmann ja Mahler-kamariorkesteri, joht. Claudio Abbado

    Aulis Sallinen: "Kun vielä olet tällä rannalla" laulusarjasta Elämän ja kuoleman lauluja op. 69
    Jorma Hynninen, baritoni, Oopperajuhlakuoro ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Okko Kamu

    Negrospirituaali, säv. Jester Hairston, sov. J. Butler: Amen
    Pertti Rusanen, baritoni, ja mieskuoro Kuopio-Kvartetti, joht. Pertti Rusanen

    Jerome Kern/Oscar II Hammerstein: Can't Help Lovin' Dat Man
    Johanna Rusanen, laulu, ja Rauno Tikkanen Quartet

    Ernest Charles: "When I have sung my songs to you" elokuvasta Florence
    Meryl Streep, laulu, ja Lontoon Metropolitan-orkesteri, joht. Terry Davies

    Kimmo Laiho/Tuure Kilpeläinen: Anna soida
    Elastinen ja yhtye

  • "Tähän listasin näkemäni oopperat, tässä olivat säveltäjät, täällä esiintyjät, ja tänne kirjoitin mitä olin oopperoista pitänyt", kertoo silmälääkäri Aurora Heickell selatessaan Auroran Oopperakirjaa vuodelta 1974. Sivut on täytetty huolellisella kymmenvuotiaan käsialalla, ja pääsylippuja, käsiohjelmia ja nimikirjoituksia on vuosien varrella kerääntynyt lopulta Katajanokan kotiin mieluisiksi muistoiksi. Aurora Heickell toimii pääkaupunkiseudulla erityisesti lasten silmäongelmiin erikoistuneena lääkärinä, ja kesäisin sydän on Savonlinnassa oopperajuhlilla, jossa hän aikoinaan tapasi myös oopperajuhlakuorossakin vuosia laulaneen tulevan puolisonsa.
    Veto Savonlinnaan on Heickellin elämässä ollut niin kova, että hän lääkäriksi valmistuttuaan hankkiutui kesätöihin Savonlinnan keskussairaalaan ja vieläpä oopperajuhlien ensiapujoukkoihin. "Hoidimme lähinnä yleisöä, ja onneksi sinä kesänä ihmiset vain pyörtyilivät nesteen puutteessa, ei sen vakavampaa", Heickell muistelee. Musiikin ja lääketieteen hän on yhdistänyt mm. työskentelemällä Musiikkitalossa toimivalla muusikkopoliklinikalla, ja viime syksynä hänet kutsuttiin Suomen Musiikkilääketieteen yhdistyksen hallituksen jäseneksi. Toimittajana Anu Jaantila.

    Aurora Heickellin musiikkivalinnat:

    W.A. Mozart: Papagenon ja Papagenan duetto oopperasta Taikahuilu
    Riitta Pietarinen, sopraano, Matti Lehtinen, baritoni, ja Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri, joht. Ulf Söderblom (liveäänitys vuodelta 1973)

    Aulis Sallinen: Annan ja Ratsumiehen duetto "Mitä sinä odotat?" oopperasta Ratsumies
    Taru Valjakka, sopraano, Matti Salminen, basso, ja Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri, joht. Ulf Söderblom

    Giuseppe Verdi: Germont'in aaria oopperasta La Traviata
    Usko Viitanen, baritoni, ja Radion sinfoniaorksteri, joht. Kari Tikka

    Niccolo Paganini: Kapriisi nro 5 a-molli sooloviululle (Agitato)
    Itzhak Perlman, viulu

    Jean Sibelius: Finlandia, sävelruno op. 26
    Ruotsin radion sinfoniaorkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen

    Katja Toivola: The Sea Horse
    Katja Toivola, vetopasuuna, Leroy Jones, trumpetti, ja The New Orleans Helsinki Connection

    Rauli Nordberg, sanat Tekla Haapanen, sov. Raimo Ollinkangas: Jukan ja Auroran parempi häävalssi
    Jukka Rissanen, bassobaritoni, ja Raimo Ollinkangas Trio

    W.A. Mozart: Kvartetto huilulle ja jousille nro 4 A-duuri KV298, 3. osa Rondo; aariateema oopperasta Chi mi mostra
    Sami Junnonen, huilu, ja jousitrio Chamber Domaine: Thomas Kemp, viulu, Robert Smissen, alttoviulu, ja Richard Harwood, sello

Klipit

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä