Homo religiosus - Olavi Seppänen

Yllättävän monesta asiasta löytyy uskonnoista tuttuja piirteitä. Teologian opiskelija Olavi Seppänen tutkailee viikoittaisessa radioesseesarjassaan yhdessä vieraidensa kanssa uskonnon, myyttien ja jumalien merkitystä sekä uskonnontutkimuksen näkökulmasta erilaisia arjen ilmiöitä aina talouselämästä elokuviin.

Jaksot

  • Niin kuin uskot, siten kulutat. Konsumerismi avautuu elämän merkityksen etsintänä ja julistamisena kauden viimeisessä Homo religiosus -jaksossa. Mainostaja noudattaa ilosanoman kertojien ikiaikaisia kaavoja. Tuotteet ja palvelut ovat kuluttajuuden sakramentteja ja rituaaleja: merkkejä ihanteista, joita kohti ihmiset pyrkivät elämässään. Sekä instituutiot että yksilöt näyttäytyvät yhä enemmän tuotteina tai palveluntarjoajina, kun konsumeristinen ajattelutapa valtaa alaa ympäri maailman. Onko tämä uhka perinteiselle uskonnolliselle elämälle? Entä miten konsumerismin ymmärtäminen uskonto-näkökulmasta voi hyödyttää kestävää kehitystä? Vieraana uskontotieteen väitöskirjatutkija Mikko Kurenlahti Helsingin yliopistosta.

  • Miten merkittävästi nykyajan turismi poikkeaa uskonnollisen festivaalin viettämisestä tai pyhiinvaelluksesta? Matkat rytmittävät vuodenkiertoa ja tarjoavat arjen ylittävää kokemusta, "jotakin aivan muuta". Vieraalle maalle lähtiessämme siirrymme herkästi ajasta ajattomuuteen, paikasta paikattomuuteen ja jopa takaisin lapsuuden kokemusmaailmaan. Eipä ihme, että matka on ollut merkittävä symboli ja toisaalta oppimisen keino myös uskontoperinteissä. Haastatteluissa antropologi, luontokeskus Haltian johtaja Tom Selänniemi sekä Madventures -tv-ohjelmasta tuttu toimittaja, tuottaja Riku Rantala.

  • Terveellisyys on nykyään hyvä peruste melkein mille vain: hengellisyydelle, parisuhteelle tai esimerkiksi ruokavaliolle. Mutta mitä tavoittelemme, kun tavoittelemme terveyttä? Luotammepa enemmän hyvään oloon tai mittaustuloksiin, olemme matkalla kohti ihanteellista tilaa ja asioiden "oikeaa" järjestystä – eli jatkamme ihmisen ikiaikaisia pyrintöjä uudessa kontekstissa. Kenties haluamme vanhurskautta tai pyhyyttä, joka nykyään tosin ilmaistaan biokemiallisella sanastolla? Terveyden tavoittelu voi myös olla maallistuneelle ihmiselle lääkettä turvattomuuden kokemukseen, siinä missä joku toinen löytää varmuutta jumalauskosta. Joskus terveellisyys kääntyy selkeästi omaksi irvikuvakseen, kun siihen liittyvät tabut ja rituaalit täyttävät koko elämän. Vieraina terveysviestintää tutkinut biologi ja valtiotieteen tohtori Vienna Setälä-Pynnönen, sekä anoreksiaa gradussaan käsitellyt teologian maisteri Matilda Mela.

  • Onko lajimme Homo religiosus, "uskonnollinen ihminen", vai Homo ludens, "pelaava ihminen"? Ero näiden välillä ei ole ehkä niin valtava kuin luulisi. Uskonnot ja katsomukset ovat patistaneet ihmisiä liikkeelle visioimalla erilaisia elämän pelisääntöjä ja hillotolppia. Hyvin laadittu peli on kuin uskonto: se vie mukanaan, ja tuntuu itsessään tarkoitukselliselta, mutta samalla se voi palvella eri tarkoituksia oman taikapiirinsä ulkopuolella. Juuri tällaisia mahdollisuuksia etsii moderni pelillistämisen tutkimus. Virtuaalimaailmat ovat nykyään yhä kokonaisvaltaisempia ja monipuolisempia: mutta se ei merkitse pelaajalle vain todellisuuspakoa, vaan myös toisenlaiseen todellisuuteen samaistumista. Vieraina päivän jaksossa uskontotieteen väitöskirjatutkija Heidi Rautalahti ja pelillistämisen professori Juho Hamari.

  • Kuolleet ovat ihmiskulttuureissa erityisen huomion, tabujen ja rituaalien aihe. Miten tämä näkyy Suomessa, ja millaista muuntelua vainajasuhteissa esiintyy maailmalla? Ainakin näyttäisi siltä, että kuoleman äärellä eri uskomusperinteet ja ajattelutavat kohtaavat ja suovat toisilleen tilaa. Haastatteluissa uskontotieteilijät Vanessa Kairulahti ja Karolina Kouvola, sekä folkloristiikan ja kansanuskon dosentti Kaarina Koski.

  • Raha ratkaisee. Historia syntyy tuotantosuhteiden muutoksista. "It's the economy, stupid." Olemme tainneet oppia näkemään talouden kaiken takana, kun ennen puhuimme jumalten tahdosta ja ihmisten synneistä. Miksi ja millä tavoilla moderni talouselämä on perinyt uskonnon piirteitä: pelastuksen toivoa, rangaistuksen pelkoa perusteettomien uskomusten takana, fanaattista toimintatarmoa, tai kokemuksia jostakin suuresta ja epämääräisestä, joka hallitsee kohtaloitamme? Vieraina marxilaisuutta tutkinut uskontotieteilijä Titus Hjelm sekä kirjailija, Talouselämä-lehden entinen päätoimittaja Pekka Seppänen.

  • Oletko koskaan ajatellut, mikä yhdistää rahaa ja pyhiä kirjoja? Entä mitä yhteistä on James Bondilla ja Jeesuksella? Yhtä ja toista, ihan niin kuin teknologialla ja taikakonsteilla.

    Homo Religiosus on radio-ohjelma, jossa tarkastellaan suomalaiselle yleisölle tuttuja arjen ilmiöitä uskonnontutkimuksen näkökulmista. Yllättävän monesta asiasta löytyy uskonnoista tuttuja piirteitä. Luvassa on puhetta niin elokuvista, musiikista, talouselämästä kuin tietokoneistakin.

    Ohjelmassa keskeisiä kysymyksiä ovat muun muassa, mitä kaikkea kätkevät taakseen sellaiset suuret käsitteet kuin uskonto, myytti tai jumala. Jaksosta toiseen pohditaan myös, mitkä asiat elämässämme ovat luonteeltaan jollain tavalla uskonnollisia. Usein kirkkoihin, temppeleihin ja jumalauskomuksiin liitetty ilmiö paljastuu uskontotieteen valossa yllättävän monitahoiseksi, jopa määritelmiä pakenevaksi.

    Toimittajana on teologian opiskelija Olavi Seppänen.

  • Homo religiosuksen kolmas jakso kysyy, onko Väinö Linnan Tuntematon sotilas suomalaisen kansalaisuskonnon pyhä kirja. Pohdimme tekstin historiaa, myyttisiä merkityksiä sekä sen soveltamista kulttuurituotteissa. Haastattelussa käsikirjoittaja Jari Olavi Rantala sekä uskontotieteen tohtorikoulutettava Jere Kyyrö Turun yliopistosta. Resitaatiot laulaa pastori Otto Alanen Töölön seurakunnasta.

    Homo Religiosus on radio-ohjelma, jossa tarkastellaan suomalaiselle yleisölle tuttuja arjen ilmiöitä uskonnontutkimuksen näkökulmista. Yllättävän monesta asiasta löytyy uskonnoista tuttuja piirteitä. Luvassa on puhetta niin elokuvista, musiikista, talouselämästä kuin tietokoneistakin.

    Toimittajana on teologian opiskelija Olavi Seppänen.

  • Homo religiosuksen toinen jakso esittelee teknologiaa toisaalta magian ja uskonnon tehtävien jatkajana, toisaalta uutena uskonnollisten toiveiden ja pelkojen kohteena. Kun ihminen ja kone kohtaavat, kumpi tekee kummasta jumalan - vai tekeekö kumpikaan? Vieraana uskonnonfilosofian dosentti Aku Visala Helsingin yliopistosta.

    Homo Religiosus on radio-ohjelma, jossa tarkastellaan suomalaiselle yleisölle tuttuja arjen ilmiöitä uskonnontutkimuksen näkökulmista. Yllättävän monesta asiasta löytyy uskonnoista tuttuja piirteitä. Luvassa on puhetta niin elokuvista, musiikista, talouselämästä kuin tietokoneistakin.

    Toimittajana on teologian opiskelija Olavi Seppänen.

  • Homo religiosuksen ensimmäinen jakso ottaa tarkasteluun James Bondin myyttisenä hahmona, joka luo uskoa moderniin länsimaiseen ihmisihanteeseen. Myös uskonnollisten ilmiöiden kuvaaminen Bond-elokuvissa valaisee kiinnostavasti länsimaalaista omakuvaa. Vieraana uskontotieteen professori Teemu Taira Helsingin yliopistosta.

    Oletko koskaan ajatellut, mikä yhdistää rahaa ja pyhiä kirjoja? Entä mitä yhteistä on James Bondilla ja Jeesuksella? Yhtä ja toista, ihan niin kuin teknologialla ja taikakonsteilla.

    Homo religiosus on radio-ohjelma, jossa tarkastellaan suomalaiselle yleisölle tuttuja arjen ilmiöitä uskonnontutkimuksen näkökulmista. Yllättävän monesta asiasta löytyy uskonnoista tuttuja piirteitä. Luvassa on puhetta niin elokuvista, musiikista, talouselämästä kuin tietokoneistakin.

    Ohjelmassa keskeisiä kysymyksiä ovat muun muassa, mitä kaikkea kätkevät taakseen sellaiset suuret käsitteet kuin uskonto, myytti tai jumala. Jaksosta toiseen pohditaan myös, mitkä asiat elämässämme ovat luonteeltaan jollain tavalla uskonnollisia. Usein kirkkoihin, temppeleihin ja jumalauskomuksiin liitetty ilmiö paljastuu uskontotieteen valossa yllättävän monitahoiseksi, jopa määritelmiä pakenevaksi.

    Toimittajana on teologian opiskelija Olavi Seppänen.

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä