Radio 1 vastaa

Kaj Färm: Usko on kiinnostavaa

  • 4 min
  • toistaiseksi

"Tiedeykkönen on ehdottomasti parasta radio-ohjelmaa, mitä nykyään voi kuulla". Tätä
mieltä on Jarmo ja viittaa perjantaiseen Tiedeykköseen, minkä aihe ja otsikko oli: "Jeesus
ei perustanut kristinuskoa vaan apostoli Paavali loi voittajafilosofian, joka hyödytti myös
keisaria."

Kuten viime viikolla huomasin, on aihe erittäin herkkä. En kommentoi sitä sen enempää,
mutta muistutan, että kyse ei ole mistään väheksymisestä saati rienaamisesta vaan
vilpittömästä filosofisesta ja historiallisesta pohdinnasta. Haastateltavina tuossa
erinomaisessa Ville Talolan toimittamassa ohjelmassa olivat Uuden testamentin
eksegetiikan dosentti Niko Huttunen sekä antiikin tutkija Maijastina Kahlos Helsingin
yliopistosta. Areenasta ohjelma tietenkin löytyy kiinnostuneille.

Hieman samanlaisen aihepiirin pohtimista on harrastanut Sanna:

"Pyhiä juutalaisia kirjoituksia on aivan erinomainen hanke. Joka jaksossa oppii ja ennen
kaikkea oppii ymmärtämään omastakin historiastaan niin paljon. Ajankohtainenkin se
kaikessa ikiaikaisuudessaan on: juuri luin eurooppalaisesta tutkimuksesta, jossa
huomattiin antisemitismin lisääntyvän joka puolella Eurooppaa. Tuo antisemitismi ei selity
ainakaan pelkästään islamilaisen väestön kasvamisesta vaan myös niin sanottu
"kantaväestökin" on jälleen kerran ruvennut laatimaan erilaisia salaliittoteorioita juutalaisen
kansanosan konnuuksista. Meillä Suomessakin tällaista on. Itsekin suhtaudun hyvin
kriittisesti Israelin nykyhallinnon toimiin palestiinalaisvähemmistöä kohtaan, mutta sen
rinnastaminen natsi-Saksan politiikkaan on mielestäni suurta historian vääristelyä ja
silkkaa antisemitismiä. Hitlerin Saksan toimien tarkoitus ei ollut estää terrorismia tai edes
puolustaa omaa politiikkaansa vaan tuhota kokonaan viimeistä lasta myöten kokonainen
kansa. Eikä pelkästään Saksasta vaan koko maailmasta. Kuitenkin useat poliitikot - muun
muassa ainakin joidenkin arvostama entinen sosialidemokraattinen ulkoministerimme - on
tällaisia näkemyksiä levittänyt. Suuri kiitos Yleisradiolle siitä, että se uskaltaa näinä aikoina
tehdä tällaisen suuren kulttuurityön. Se on hieno jatkumo yhtä arvokkaalle Koraanin luvulle
joitakin vuosia sitten."

Näin kirjoitti Sanna. Olen aivan samaa mieltä oikeastaan kaikesta. "Pyhiä juutalaisia
kirjoituksia" kuullaan täällä Radio Ylen ykkösellä sunnuntaisin kello 16.30. Tämän
tyyppiselle hieman paneutumista vaativalle ohjelmasarjalle on Areena-saatavuus erityisen
tärkeä. Olenkin sanonut, että näin alustavasti Pyhille juutalaisille kirjoituksille on sovittu
Areenaoikeudet ainakin seuraaviksi kahdeksituhanneksi vuodeksi.

Sitten ajankohtaisiin asioihin Paulan myötä:

"Suuret kiitokset koko Yle Radio 1:n väelle kuluneesta vuodesta ja
erityisesti lämminhenkisestä sunnuntaista 16.12. eli Euroradion
joulukonserteista! Oli mukavaa, että tuona päivänä oli pihistetty myös jazzradiolle yksi
tunti ja että Avaruusromu sai olla "omalla paikallaan".
Kiitos jo etukäteen yhteisestä joulunvietosta kaikille teille, jotka
tuolloin olette työvuorossa.
Parhain terveisin Paula"

Kiitoksia Paula ja kiitokset myös monelle muulle jouluntoivottajalle. Totta on, että läpi
joulun esimerkiksi kuuluttajamme ovat täällä töissä ja toivottavasti seurananne. Tiedän
hyvin, että varsinkin yksin jouluaan viettäville heidän seuransa on erityisen arvokasta.

Minä jään tästä nyt pienehkölle joululomalle, mutta lähettäkää silti mietteitänne ja
toiveitanne. Luen niitä sitten loppiaisen jälkeen.

Palautetta voi lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen
yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen
kaj.farm@yle.fi. Perinteisen postin osoite on: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

Rauhallista joulunaikaa aivan kaikille.
Kaj Färm

Lähetykset

  • la 22.12.2018 12.05 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Nyt on jo kahdestoista päivä tammikuuta, mutta saanen silti vielä toivottaa oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille kuuntelijoillemme. Tämä vuosi on lähtenyt varsin vauhdikkaasti käyntiin.

    Ehkä merkittävin uusi avaus on maanantaisin kello 14 kuultava ”Jazzlegendat Suomessa”-ohjelmasarja. Se on todella nimensä veroinen, sillä päinvastoin kuin monien mielikuvat ajasta kertovat, oli Helsinki 1960-luvulla erinomaisen aktiivinen jazz-kaupunki. Täällä vierailivat tiiviisti sellaiset suuruudet kuten Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Count Basie, Oscar Peterson, Thelonius Monk, John Coltraine ja Miles Davis vain joitakin nimiä mainitakseni.

    Parasta kaikessa on, että Yleisradio jo silloin ymmärsi tehtävänsä ja jakoi tämän helsinkiläisten herkun koko kansalle radioiden nämä konsertit kuultavaksi kautta maan. Ja ne nauhat ovat tallella. Tuottaja Markus Partanen on koonnut näistä konserteista upean kaksikymmentäviisiosaisen eli koko kevätkauden kestävän ohjelmasarjan, jossa kuullaan paitsi konsertteja niin myös paikalla olleitten jazz-diggareiden muisteloja keikoilta. Ja kaiken kruunaa se, että nämä konsertit pysyvät Areenassa kutakuinkin ikuisesti. Tekijänoikeussyistä niissä on kuitenkin maarajaus eli valitettavasti Suomen ulkopuolelta niitä ei voi Areenasta kuunnella. Tämän totean valittaen Espanjassa asustavalle Jannelle.

    Myös Pia on, miten sen nyt sanoisi, löytänyt jazzin.

    ”Aivan uskomattoman hieno oli tämä Duke Ellington Kulttuuritalolla-konsertti. En ikinä ole ymmärtänyt jazzia ja olenkin ajatellut, että se on jotain aivan liian hankalaa ja fiksua minulle, mutta mitä vielä! Nyt yli viisikymppisenä löysinkin jazz-tytön itsestäni. Oli varmasti hienoa olla siellä paikalla, kun Duke Ellington juttelee yleisölle arvokkaasti, mutta samalla lämpimästi ja suorastaan henkilökohtaisesti. Aivan mahtavaa, että tällaisia arkistojen aarteita on Yleisradion varastoista löytynyt.”

    Olemme kaikki tästä kulttuurityöstä samaa mieltä kuin Pia.

    Sitten Hilkan terveisiin:

    ”Kiitos tästäkin iki-ihanasta Muistojen -bulevardista ; sitä kunnellessani en vastaa puhelimeen ellei soittaja ole joku lapsista tai lapsenlapsista. Ja nyt vuoroon ihana Roman! Hyvää maanantaita toivottaa Hilkka ja Kissapoika.”

    Sitten perjantain kommentointiin:

    ”Kyllä on ollut mielenkiintoinen ykkösaamu tänään perjantaina! Kiitos toimittajille. Esimerkiksi meppien keskustelu oli tosi vilkasta ja asiantuntevaa plus ulkomaantoimittajan kolumni. Hienoa!”

    Nämä terveiset tulivat Juhalta Valkeakoskelta.

    Ja vielä yksi kiitos alkuvuottamme piristämään:

    ”Kiitoksia Outi Paanaselle aivan ihanasta Narrin aamulaulusta perjantaina. Kyseessä oli koskettava tarina Lina Prokofjevin elämästä. Kertakaikkiaan hieno ohjelma!”

    No niin oli minunkin mielestäni. Muistutan, että tuo ohjelma kuullaan vielä huomenna sunnuntaina aamulla kello viittä yli kahdeksan. Ja tietenkin se on myös Areenassa.

    Kiitoksia taas lukuisista yhteydenotoistanne ja kaikenlaisesta palautteesta. Sitähän voi ja tuleekin antaa meille joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Pikkuhiljaa päivät pitenevät. Nautitaan siitä.

    Kaj Färm

    Radio 1 vastaa 12.1.2019

  • "Tiedeykkönen on ehdottomasti parasta radio-ohjelmaa, mitä nykyään voi kuulla". Tätä
    mieltä on Jarmo ja viittaa perjantaiseen Tiedeykköseen, minkä aihe ja otsikko oli: "Jeesus
    ei perustanut kristinuskoa vaan apostoli Paavali loi voittajafilosofian, joka hyödytti myös
    keisaria."

    Kuten viime viikolla huomasin, on aihe erittäin herkkä. En kommentoi sitä sen enempää,
    mutta muistutan, että kyse ei ole mistään väheksymisestä saati rienaamisesta vaan
    vilpittömästä filosofisesta ja historiallisesta pohdinnasta. Haastateltavina tuossa
    erinomaisessa Ville Talolan toimittamassa ohjelmassa olivat Uuden testamentin
    eksegetiikan dosentti Niko Huttunen sekä antiikin tutkija Maijastina Kahlos Helsingin
    yliopistosta. Areenasta ohjelma tietenkin löytyy kiinnostuneille.

    Hieman samanlaisen aihepiirin pohtimista on harrastanut Sanna:

    "Pyhiä juutalaisia kirjoituksia on aivan erinomainen hanke. Joka jaksossa oppii ja ennen
    kaikkea oppii ymmärtämään omastakin historiastaan niin paljon. Ajankohtainenkin se
    kaikessa ikiaikaisuudessaan on: juuri luin eurooppalaisesta tutkimuksesta, jossa
    huomattiin antisemitismin lisääntyvän joka puolella Eurooppaa. Tuo antisemitismi ei selity
    ainakaan pelkästään islamilaisen väestön kasvamisesta vaan myös niin sanottu
    "kantaväestökin" on jälleen kerran ruvennut laatimaan erilaisia salaliittoteorioita juutalaisen
    kansanosan konnuuksista. Meillä Suomessakin tällaista on. Itsekin suhtaudun hyvin
    kriittisesti Israelin nykyhallinnon toimiin palestiinalaisvähemmistöä kohtaan, mutta sen
    rinnastaminen natsi-Saksan politiikkaan on mielestäni suurta historian vääristelyä ja
    silkkaa antisemitismiä. Hitlerin Saksan toimien tarkoitus ei ollut estää terrorismia tai edes
    puolustaa omaa politiikkaansa vaan tuhota kokonaan viimeistä lasta myöten kokonainen
    kansa. Eikä pelkästään Saksasta vaan koko maailmasta. Kuitenkin useat poliitikot - muun
    muassa ainakin joidenkin arvostama entinen sosialidemokraattinen ulkoministerimme - on
    tällaisia näkemyksiä levittänyt. Suuri kiitos Yleisradiolle siitä, että se uskaltaa näinä aikoina
    tehdä tällaisen suuren kulttuurityön. Se on hieno jatkumo yhtä arvokkaalle Koraanin luvulle
    joitakin vuosia sitten."

    Näin kirjoitti Sanna. Olen aivan samaa mieltä oikeastaan kaikesta. "Pyhiä juutalaisia
    kirjoituksia" kuullaan täällä Radio Ylen ykkösellä sunnuntaisin kello 16.30. Tämän
    tyyppiselle hieman paneutumista vaativalle ohjelmasarjalle on Areena-saatavuus erityisen
    tärkeä. Olenkin sanonut, että näin alustavasti Pyhille juutalaisille kirjoituksille on sovittu
    Areenaoikeudet ainakin seuraaviksi kahdeksituhanneksi vuodeksi.

    Sitten ajankohtaisiin asioihin Paulan myötä:

    "Suuret kiitokset koko Yle Radio 1:n väelle kuluneesta vuodesta ja
    erityisesti lämminhenkisestä sunnuntaista 16.12. eli Euroradion
    joulukonserteista! Oli mukavaa, että tuona päivänä oli pihistetty myös jazzradiolle yksi
    tunti ja että Avaruusromu sai olla "omalla paikallaan".
    Kiitos jo etukäteen yhteisestä joulunvietosta kaikille teille, jotka
    tuolloin olette työvuorossa.
    Parhain terveisin Paula"

    Kiitoksia Paula ja kiitokset myös monelle muulle jouluntoivottajalle. Totta on, että läpi
    joulun esimerkiksi kuuluttajamme ovat täällä töissä ja toivottavasti seurananne. Tiedän
    hyvin, että varsinkin yksin jouluaan viettäville heidän seuransa on erityisen arvokasta.

    Minä jään tästä nyt pienehkölle joululomalle, mutta lähettäkää silti mietteitänne ja
    toiveitanne. Luen niitä sitten loppiaisen jälkeen.

    Palautetta voi lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen
    yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen
    kaj.farm@yle.fi. Perinteisen postin osoite on: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Rauhallista joulunaikaa aivan kaikille.
    Kaj Färm

  • "Miehet studiossa voivottelevat että suomessa autot romutetaan liian vanhoina. Kumpihan mahtaa saastuttaa enemmän, se että autolla ajetaan 5 vuotta pidempään vai se että uusia autoja valmistetaan nopeampaan tahtiin? On kyllä järki karannut jo aika kauas tästä päästökeskustelusta."

    Tämä viesti koskee torstaista "Mitä maksaa"-ohjelmaa, minkä aihe oli "Autoalan tulevaisuus". Kuten palaute-esimerkki osoittaa, aihe on hyvin herkkä ja suuria tunteita herättävä. Palautetta on tullut paljon, mikä taas osoittaa, että keskustelua on hyvä käydä. Tämäkin Juho-Pekka Rantalan ohjelma on yhä kuunneltavissa Areenasta.

    Sitten kiittävää palautetta Lyyliltä:

    "Haluan kiittää Radio Yle 1:tä erinomaisesta ohjelmavalikoimasta! Erityisesti olen onnellinen siitä, että asun maassa, jossa on päivittäisiä hartausohjelmia radiossa ja että viimeinen hartaus lähetetään klo 23 jonka jälkeen kuuluttaja toivottaa hyvää yötä! Asun yksin ja tämä toivotus tuntuu hyvältä. Kiitos myös kaikille kanavan kuuluttajille, asiallisia ja miellyttäviä kuunnella!
    Kiitos teille ja hyvää siunausrikasta joulun aikaa!
    terveisin Lyyli Helsingistä."

    Kiitoksia kovasti. Lyylillä oli myös televisioon liittyviä ajatuksia, jotka olen välittänyt asioista vastaavalle henkilölle tiedoksi.

    Sitten hieman kärjekkäämpää palautetta, mikä koskee Yle Radio 1:tä ja koko yhtiötä, vaikkei mitään yksittäistä ohjelmaa olekaan mainittu:

    "Miksi te jatkuvasti peittelette ja selittelette maahanmuuton tuomia ongelmia? Ettekö ymmärrä, että käynnissä on valtava invaasio Eurooppaan, oikea kansainvaellus? Se uhkaa kaikkea meille arvokasta: eurooppalaista kulttuuriperintöä, kristinuskoa ja sivistystä. Senkö te haluatte tuhota?"

    Tätä kysyy Antti. Ei, mitään sellaista emme halua. Toinen asia on sitten, mikä on tuo eurooppalainen kulttuuriperintö. Minulle se on avarakatseisuutta, ihmisarvon tunnustamista, tasa-arvoa ja länsimaista demokratiaa. Mitä tulee kristinuskoon, niin siinäpä onkin mietittävää: uskontohan syntyi Pohjois-Afrikassa ja mullisti koko vallitsevan eurooppalaisen arvoyhteisön noin tuhat vuotta sitten. Sanon tarkoituksella tuhat, sillä esimerkiksi tänne pohjoismaihin se vakiintui vasta noin 800 vuotta sitten ja Baltiaan paljon sitäkin myöhemmin. Nykyisen Euroopan arvoihin kristinusko on tietenkin vaikuttanut paljon. Itselleni tärkeimpiä kristillisiä arvoja ovat armo ja lähimmäisenrakkaus. On hyvä miettiä, mitä ollaan puolustamassa tai vastustamassa. Vaikka Euroopankin historiaan kuuluu paljon väkivaltaa, kansanmurhia ja totalitarismia aivan lähihistoriassakin, en kuitenkaan lukisi niitä asioita niin sanotuiksi eurooppalaisiksi arvoiksi.

    No niin.

    Luetaan tähän loppuun vielä ihan perinteinen jouluinen postikortti. Kortti on kaunis Luontoliiton toimintaa tukeva luminen maisema, mikä voisi olla vaikka oman lomamökkini rannalta otettu:

    "Ilonpilkahduksia jouluun ja valoistuvaa vuotta 2019! Kiitos kaikille tekijöille monista mainioista ohjelmista. Jatkoterveisin Marjatta ja Matti Helsingistä."

    Kiitoksia tästä ja kaikesta muustakin palautteesta. Lähettäkää sitä vastakin esimerkiksi nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta, vaikka postikortein, osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Rauhallista viikonloppua kaikille.

    Kaj Färm

    Radio 1 vastaa 15.12.2018

  • "Sunnuntaiaamujen Tarinatarha on lumoava ohjelma. Siinä lukijat kuten Maaria Holma ja
    Jari Aula esittävät ajatuksia herättäviä tekstejä suurella taidolla ja ymmärryksellä. Musiikki,
    sekin on juuri oikeaa. Tarinatarha kuuluu mielestäni Yle Radio ykkösen laadukkaan
    ohjelmatarjonnan ehdottomiin helmiin. Kiitokset kaikille."

    Näin pääsi Aulikki avaamaan tämänviikkoisen palautelaarin. Ja Helena jatkaa:

    "Radio Ylen 1:llä on kaksi musiikkitoimittajaa vailla vertaa, Kare Eskola ja
    Eva Tigerstedt. Tai hetkinen, luen joukkoon myös Outi Paanasen. Nimikko-ohjelmansa
    ovat kekseliäitä, sisällöltään oivaltavia ja kuuntelijalle uutta tietoa
    ja ajateltavaa antavaa - kiinnostavaan, monipuoliseen musiikkiin
    käärittynä. - Tähän palautteeseen innoituksen antoi Utelias
    äänimatkailija 4.12."

    Eva Tigerstedtin Utelias äänimatkailija todellakin palasi seuraamme kuluneella viikolla.
    Se kuullaan tiistaisin kello 11 ja toisena lähetyksenä näin lauantaisin myös kello 11.
    Hyvin paljon on pidetty myös maanantaina lähetetystä Jouluisesta yhteislauluillasta, joka
    radioitiin Helsingin Musiikkitalosta. Tässä Ninan viesti:

    "Aivan ihana jouluinen tunnelma tuli tästä yhteislauluillasta. Täällä Turun-puolessakin laulu
    raikasi radion äärellä! Erityiset kiitokset annan laulua johtaneelle Oulaisten nuorisokuorolle
    ja hurmaavalle juontajalle Inari Tillille. Tuli niin hyvä mieli, että melkein itkettää."

    No jopas. Mutta kuten sanoin, Nina ei ollut tuntemuksineen yksin. Eräs kuuntelija toivoi
    myös, että kyseinen konsertti näytettäisiin televisiossa. Valitettavasti minä en voi
    televisiointeihin vaikuttaa, joten eiköhän tyydytä ääneen ja sen luomiin ainutlaatuisiin
    kuviin mielissämme.

    Keskiviikkoinen Brysselin kone herätti myös monenlaista keskustelua. Ohjelmassa
    kysyttiin, minkälaista on EU:n ja sen jäsenmaiden nationalismi. Maija Elonheimon
    haastateltavana oli professori Jussi Pakkasvirta Helsingin yliopistosta.
    Ohjelma sai Maken Oulusta muistelemaan omaa eurooppalaista nuoruuttaan näin:

    "Muistan kun vuonna 1972 Interrail-matkalla lautalla Kreikasta Italiaan
    ideoimme muiden eurooppalaisten reilaajien kanssa yhteisestä Euroopasta.
    Minä siinä heitin kysymyksen siitä, että kuka sitä yhteistä Eurooppaa
    johtaisi? Siihen hollantilainen tyttö vastasi: "Saksa tietenkin."
    Muistan, että meillä kaikilla eurooppalaisilla silloin nuorilla reilaajilla
    oli jo silloin yhteisöllisyyden tunne. Vajaa kymmenen vuotta sitten oma
    jälkeläiseni oli Belgian Namurin yliopistossa Erasmus-ohjeman kautta
    opiskelemassa. Nyt hän on lähdössä töihin johonkin EU-maahan."

    Itselläni on hyvin samankaltaisia muistoja 1970-luvun lopulta ja 80-luvulta kuin Makella.
    Toki kaikki eivät silloin olleet aivan yhtä innostuneita tällaisesta paneurooppalaisuudesta,
    kuten eivät ole nykyäänkään. Mutta nuorissa oli silloin ja on yhä se toiveikas tulevaisuus.
    Kiitoksia jälleen keskustelusta ja jatkakaamme sitä.

    Palautetta voi antaa joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi. Myös perinteinen posti kulkee ja osoite on: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Antoisaa suomalaisen musiikin päivää.
    Kaj Färm

  • Nyt on kuulkaas minulla, kuten varmaan parilla miljoonalla muullakin suomalaisella,
    sellainen flunssa päällä, että pyydän anteeksi tänään tavallistakin epäpuhtaampaa ja
    krähisevää bassobaritoniani. Siitä huolimatta menkäämme itse asiaan:

    "Paljon kiitoksia Kalle Haatasen uusinnasta, keskustelusta Senecan ajatuksista
    onnellisesta elämästä. Haastateltavan esitystapa, syventyneisyys aiheeseen
    ja elämään yleisemminkin on ihailtavaa, syvällistä ja inspiroivaa. Aion
    ostaa kirjan ja syventyä tarkemmin Senecaan. Tällaista syvällistä ja
    samalla kuitenkin kepeää paneutumista aiheeseen toivoisi useamminkin
    ohjelmiin."

    Minulle kävi aivan samoin kuin Marja-Leenalle, kuultuani tuon Kalle Haatasen Seneca-
    ohjelman ensimmäistä kertaa: oli aivan pakko hankkia se kirja. Paksuhan se ei ole, mutta
    antoisa.

    Tuossa ohjelmassahan Kalle Haatanen haastatteli teologian tohtori Juhana Torkkia, joka
    on suomentanut tuon Senecan teoksen "Elämän lyhyydestä". Viisautta noin kahden
    vuosituhannen takaa. Kannattaa kuunnella tuo ohjelma Areenasta, jos se on muuten
    mennyt ohi.

    Myös Outi Paanasen toimittama Narrin aamulaulu saa kiitosta:
    ”Bravo! Hieno ohjelma kansan rakastamasta Merikannosta. Toivottavasti hän vihdoinkin
    saa sen kunnian, joka hänelle kuuluu."

    Musiikkiohjelmana Narrin aamulaulu on toki kuultavissa myös Areenasta, mutta vain kuukauden ajan. Älkää unohtako. Sitten Leenan mainioon viestiin:

    "Enpä olisi uskonut, että tällainen lähes kuusikymppinen nainen vielä hurahtaisi
    avaruusasioihin kuin pahainen pikkupoika tai miksei tyttökin. Tiedeykkösen perjantainen
    Mars-ohjelma oli kuitenkin niin kiehtova ohjelma, että oli pantava toimiston ovi kiinni ja
    kännykkä äänettömälle, jottei kukaan häiritsisi. Toimittaja Jari Mäkisellä on niin
    mukaansatempaava tyyli ja mainio tapa havainnollistaa sanomaansa, että jopa tällainen
    tavallinen maallikkokin rupesi kuvittelemaan jotain ymmärtävänsä. Kouluissakin kannattaisi
    kuunnella tämä ohjelma: taisi olla kutakuinkin oppitunnin mittainen. Kerta kaikkiaan hieno
    ohjelma, mistä suuri kiitos."

    Olen aivan samaa mieltä Leenan kanssa kaikesta, mutta erityisesti Jari Mäkisen
    toimittajankyvyistä. Olipa hauska kuulla hänen avaruusohjelmiaan pitkästä aikaa. Hienoa,
    että Leenakin löysi taas jotain uutta itselleen. Sitten vaan kaukoputkea hankkimaan.
    Uuden äärellä on omalla tavallaan seuraavakin kuuntelijamme:

    "Yleensä tulee annettua lähinnä kriittistä palautetta, esimerkiksi joidenkin
    ohjelmien huonosta kielestä, puhekielisyydestä ja niin edelleen, mutta voisinpa
    jatkossa laittaa enemmän myös kiitoksia. Esimerkiksi juuri nyt kuuluva Johanna Korhosen
    Valkoista valoa on aina ilahduttava ja oivaltava ohjelma, hyvää ja tärkeää asiaa.
    Kiitos tästä! "

    Eipä kestä. toivotaan, että kiittämistä löytyy vielä toistekin.
    Kiitoksia aivan kaikesta palautteestanne. Sitähän voi lähettää esimerkiksi nettisivujemme
    kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi
    lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin
    kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Kaunista ensimmäistä adventtia kaikille.
    Kaj Färm

  • Aloitetaanpa oikein reippailla haukuilla:

    "Miksi ihmeessä hieno laatukanavani haastattelee kulttuuriohjelmassaan kokonaisen
    tunnin Viki Rostia tekosyynä se, että hän - kuten niin monet muutkin ihmiset - täytti 60-
    vuotta? Viki Rosti! Takavuosien iskelmäraakkuja! En lainkaan ymmärrä. Paljonhan Yle
    vouhkaa nykyään siitä, kuinka nuoria pitää palvoa, mutta ei se kylläkään Viki Rostia
    haastattelemalla onnistu. Täysin käsittämätön rimanalitus. Kuka kertoisi minulle miksi?"

    No, en tämän asian taustoja sen kummemmin tunne, mutta arvelisin, että Kulttuuriykkönen
    haki tässä kulttuurista diversiteettiä eli moninaisuutta. Välitän tämän viestin toimitukseen.
    Harmi vain, ettei siitä näe lähettäjän sähköpostiosoitetta, joten tämä on ainoa väylä hänelle
    vastata.

    Sitten kiitoksiin:

    "Monet kiitokset nimenomaan kuuluttaja Maaria Holmalle, jonka mainio lukijan ääni ja
    sopivan sävykäs tulkinta tekevät sunnuntaiaamuista radion äärellä nyt aivan tuoreita ja
    kiinnostavia. Viime sunnuntain (4.11.2018) Järnefeltin tekstin luenta osui mielestäni aivan
    "nappiin" ja avasi ainakin minulle tuntemattomammaksi jääneen kirjailijan teoksen
    suorastaan kiinnostavaan valoon!

    Kiitos Maarialle mainiosta toimittaja-kuuluttaja-imagon onnistuneesta lavennuksesta ja
    menestystä uusiin tekstilöytöihin! 

    Ps. Mahtaakohan palautteeni löytää perille!"

    Kyllä löysi perille. Kuuntelija kommentoi tässä sunnuntaiaamujen "Tarinatarha"-ohjelmaa.
    Tuo mainittu ohjelmakin "Njanja" on yhä kuultavissa Areenasta. Kannattaa tosiaan
    kuunnella.

    Sitten kannustavaa palautetta Kaisalta:

    "Haluan antaa kiittävää palautetta sekä rohkaista pitämään tämän linjan
    vastaisuudessakin! Erityiskiitoksen aihe on juontajien työ hienossa Muistojen bulevardi -ohjelmassa. 
    En tiedä ovatko juonnot heille kirjoitettuja vai heidän itsensä laatimia, joka tapauksessa ne
    ovat juuri sellaisia, joita paatunut ja vanhan liiton radion kuuntelija rakastaa. Asiallisia,
    informatiivisia, hillittyjä ja sivistyneen humoristisia. Mutta ennen kaikkia haluan ylistää sitä
    työtä, jota he tekevät erikielisten nimien parissa.

    Muita kanavia kuunnellessa on jo joutunut turtumaan siihen, että kaikki ihmisten ja
    kappaleidenkin nimet vain luetaan fiilispohjalta tai suodatetaan englannin ääntämyksen
    kautta. Vaiva, jonka kuuluttajanne lausumisen eteen näkevät, ilahduttaa suuresti.
    Kaunis kiitos asiapitoisista ja tietoa antavista ohjelmistanne. Ystävällisin terveisin,
    Kaisa"

    Kiitos Kaisalle. Nuo juontotiedot tulevat pääosin ohjelman koonneelta toimittajalta, mutta
    usein myös kuuluttaja täydentää niitä itse. Yhteispeliä siis.

    Sitten teknisempiin asioihin:

    "Kiitos erinomaisesta kanavasta ! Viimeisen kuukauden aikana on jostain
    syystä kanavanne ääni särissyt huolimatta siitä että olen viritellyt
    sitä suuntaan jos toiseen. Stereolaitteistoni on liitetty radioantennikaapelilla ja esim Classic Radio ja muut kanavat kuuluvat erinomaisesti. Mikä neuvoksi ? Ystävällisin terveisin Harri."

    Kirjeestä ei käy ilmi missäpäin Suomea Harri meitä kuuntelee, mutta kannattaa ottaa
    yhteyttä jakelusta vastaavaan Digita oy:hyn ja sen kuluttajapalveluun, jospa vika selviäisi.

    Kiitoksia taas kaikesta palautteesta. Lähettäkää sitä toki lisää, niin minä koetan parhaan
    kykyni mukaan vastata, joko suoraan kysyjälle tai sitten tämän ohjelmatuokion kautta.
    Kysymyksiä ja kommentteja voi lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten
    sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia
    sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi. Myös perinteinen posti käy. Osoite on: Kaj
    Färm PL 8, 00024 Yleisradio

    Kaunista viikonloppua.

    Kaj Färm

  • "Tervehdys Kaj Färm ja rakas Yle Radio 1."

    No siinäpä mukava tapa aloittaa kirje, joka kuuluu näin:

    "Melkoinen Talous Torstai elämästä 8.11.2018: hyvin kattava kuvaus ja selitys, mitä on elää ja olla tässä yhteiskunnassa, juuri nyt ja Suomessa:
    1. aamuhartaus, vankilapastori Marko Meijer
    2. ykkösaamun kolumni, Janne Saarikivi
    3. mikä maksaa toimittaja ja 2 vierasta aiheena pörssinäkymät
    4. valkoista valoa, Johanna Korhonen: (taloudesta) karkoitetut eli 'Mihin ihmistä enää tarvitaan?'
    Näistä neljästä puheenvuorosta tulee 'täydellinen kooste' elämän 'kamaluudesta ja (ehkä) toivosta' 10 vuotta sitten MS-taudin vuoksi nelikymppisenä eläkkeelle joutuneen diplomi-insinöörin/muusikon tulottomaan elämään. Kiitän niin tuhannesti viisaista ja näkemyksellisistä Yle Radio 1:n toimittajista! Ehkä piste i:n päälle oli Johanna Korhosen referoiman kirjan kirjoittajan nimitys ja selitys 'karkoitetut'. Meitä on paljon!
    Kiittäen, Sanna"

    Kiitoksia sinulle Sanna!

    Torstaina tuli todella käsiteltyä talouden ja ihmisen suhdetta melkoisen monipuolisesti. On hyvä muistaa, että tärkeydestään huolimatta on niin sanottu "Talous" siltikin vain väline, ei itseisarvo.

    Tuo Janne Saarikiven Ykkösaamun kolumni, jonka melkoisen pitkä otsikko oli "Haluamme menestyä ja olla onnellisia ja se juuri on ongelmamme" on saanut muutenkin paljon kiitosta. Näin Tarja:

    "Janne Saarikiven kolumni tänään torstaina oli parasta, mitä olen aikoihin kuullut. Jos mahdollista, lähettäkää hänelle kiitokseni. Kolumnin sanoma pelasti päiväni ja sai liikutuksen kyyneliin. Vielä löytyy inhimillisyyttä tästä kovasta ajasta. terveisin Tarja Mäntsälästä."

    Mutta siirtykäämme kiitoksista kritiikkiin:

    Aina silloin tällöin - kuten tälläkin viikolla - tulee kritiikkiä siitä, että esimerkiksi uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa toimittaja haastattelee toista toimittajaa.

    Suoraan sanoen en oikein ymmärrä tätä kritiikkiä. Metodi on laajalti käytössä maailmalla ja siihen on hyvät perusteet. Esimerkiksi viime viikolla kuuntelin BBC:n uutistuntia, jossa oli kaksikin tällaista osuutta. Ensimmäisessä aiheena oli Etiopian tilanne. Siinä Lontoon toimittaja haastatteli paikan päällä Addis Abebassa olevaa kirjeenvaihtajaa. Toisessa taas Washingtonin kirjeenvaihtaja analysoi Yhdysvaltojen välivaalien tulosta. Molemmissa tapauksissa käytäntö oli mielestäni hyvin perusteltu. On selvää, että paikan päällä ammatikseen asioita seuraavalla toimittajalla on kattavampi näkemys kokonaisuudesta, kuin jollain satunnaisella "kadunmiehellä" tai "-naisella". Samoin poliittisella toimittajalla Washingtonissa oli hyvä kyky analysoida vaalitulosta. Toki tuossa jälkimmäisessä jutussa kuultiin myös niitä "kadunmiehiä".

    Kaikki uutisointi ei tietenkään voi olla tällaista, mutta hyvin usein paras asiantuntemus on niitä ammatikseen seuraavalla toimittajalla. Asiantuntemusta ei tulisi väheksyä oli sitä sitten kenellä tahansa. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, enkä aio haastatella aiheesta nyt ketään.

    Mitäs tuumaatte? Antakaa palautetta, ideoita, kiitoksia ja moitteita vaikka nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Huomenna on sitten isänpäivä. Siitäkin huolimatta rauhallista viikonloppua kaikille.

    Kaj Färm

    Radio 1 vastaa 10.11.2018

  • "Soitetaanko kello 12:n kirkonkelloja maailman tappiin asti?"  Tätä kyselee ehkä hieman
    yllättävästi Hannu Kotkasta. Näin hän perustelee kysymyksensä:

    "Sen ymmärtäisi, jos Suomi olisi äärikristillinen uskontovaltio, mutta kun ei ole.
    Suomi on maallinen valtio ja maallistuu koko ajan lisää. Myös harvat uskovaiset tajuavat
    ilman kirkonkelloja, mitä kello on."

    Puuttumatta tuohon hieman provokatiiviseen ilmaisuun "harvat uskovaiset", mietitään tuota
    puolenpäivän kellojen uskonnollisuutta. Tapahan alkoi toisen maailmansodan
    loppuvaiheessa 1944 ja silloin sen tarkoitus oli yhdistää olemassaolostaan taisteleva
    Suomen kansa.

    Sittemmin se on minun mielessäni ollut päivän jakaja - eli oikea aikamerkki, mikä erottaa
    aamu- ja iltapäivän. Toki ne ovat kirkonkelloja, mutta itse en ole milloinkaan ajatellut sitä
    hengellisenä ohjelmaosuutena. Mielenkiintoista, mitenköhän muut asian kokevat?. Mutta
    vastauksena kysymykseesi: En tiedä tuosta maailman tapista, mutta minulla ei ole
    ainakaan mitään suunnitelmia tuon tradition lopettamiseksi.

    Seuraava palaute tulee Lahdesta ja koskee musiikkia:

    "Outi Paanasen perjantainen, 26.10. Narrin aamulaulu ansaitsee superkiitokset! Mikä
    rikas annos tietoa ja sivistystä. Sanalla sanoen se oli "sielunhoidollinen" kokemus.
    Kiitos myös Katariina Lillqvistin Kuudesta kuvasta.
    Terveisin Kaija Lahdesta"

    Sitten postia Sieppijärveltä, Kolarista:

    "Vilho Ilmarin ohjaaman vahvan Seitsemän veljeksen luennan jälkeen ehdin jo kaivata
    radion sunnuntai-iltapäiviin merkityksellistä puhetta. Sitäpä tuleekin nyt ylivertaisten
    asiantuntijoiden, loistavien keskustelijoiden saattelemana, kun aloititte juutalaisuuden
    olemusta luotaavan sarjan. Kuuntelen sitä muistivihko edessäni. Luulenpa, että meitä
    kaikkia tuo yleistieto sekä koskee että palvelee. Samoin olen nauttinut Tarinatarhan lastuista, novelleista, kummitusjutuistakin - sopivat hienosti varhaiseen, rentoon
    sunnuntaiaamuun. Olen radioihminen. Lämmin kiitos näistä kaikista!
    Musiikkiakin tulee paljon ja sitä myös paljon kuuntelen. Niin hienoa tuokin, että lähetitte
    Paulon Sellokilpailun finaalit kokonaan - kuten lähetätte monet muutkin loistokkaat
    musiikkiohjelmat. Ilo on avata radio ja korvat laatukriteerit täyttäville anneille."

    Kiitos Marketta. Ilo on myös saada noin paneutunutta palautetta.

    Myös Erno kiittelee uutta sarjaamme:

    "Kiitoksia alkaneesta Pyhiä juutalaisia kirjoituksia -sarjasta. Jo ensimmäisten osien
    jälkeen on huomattavissa, että kyse on todellisesta laatusarjasta. Samalla, kun se on
    erittäin korkeatasoinen sisällöllisesti, on se kuitenkin elävää ja helposti seurattavissa
    olevaa keskustelua. Tuntuu, että viisastuisin lause lauseelta! Kiitoksia todelliselle
    sivistyskanavalleni."

    Samasta ohjelmasta kirjoittaa Tarja Helsingistä:

    "Pyhät juutalaiset kirjoitukset on itse asiassa ajankohtaisohjelma. Riikka Tuori tiivisti
    hienosti kysymällä "miksi meillä syntyy viha erilaisuutta kohtaan?" Jos ei tämä ole
    ajankohtainen kysymys, niin mikä?

    Että tällaista tällä viikolla. Ensi viikolla taas uudet kujeet ja siihen tarvitsen ajatuksia,
    ideoita, kysymyksiä ja muuta palautetta teiltä.

    Kanavaa voi lähestyä joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen
    yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen
    kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024
    Yleisradio.

    Rauhaisaa pyhäinpäivää kaikille.
    Kaj Färm

  • Viime sunnuntaina alkanut "Pyhiä juutalaisia kirjoituksia" -luenta ja keskustelusarja on herättänyt jonkin verran mielipiteitä, kuten odottaa saattoikin. Palaute ei kuitenkaan ole ollut yhtä ylitsepursuavaa kuin kolmen vuoden takainen vastaavanlainen sarja Koraanista. Yksi samanlainen piirre keskustelussa on kysymys siitä, miksei kristittyä Raamattua lueta radiossa. Vastaus on aikalailla sama: Yle Radio 1:ssä lähetetään päivittäin aamu- ja iltahartauksia ja lisäksi sunnuntain jumalanpalvelukset - kaksi kappaletta joka sunnuntai! - joten kristityn Raamatun näkemykset tulevat kyllä melkoisen hyvin esille.

    Minulle on kyllä esitetty myös sinänsä aivan pätevä vastaväite siitä, että eihän se ole sama asia: osa kuuntelijoista haluaisi samanlaisen analyyttisen eksegetiikkaan eli tässä tapauksessa Raamatun tieteelliseen ja kriittiseen tutkimukseen perustuvan keskusteluohjelman, kuin mikä nyt on juutalaisten kirjoitusten osalta käsillä. Täytyy myöntää, että itseänikin on aika ajoin houkutellut tuollainen valtava hanke, vaikka aivan varmaa on, ettei se kaikkia kristittyjä miellyttäisikään. Joka tapauksessa näitä pyhiä kirjoituksia selvittäessä menee nyt vielä reipas vuosi. Seuraava osa kuullaan siis sunnuntaina 28.10. kello 16.30 ja se löytyy tietenkin myös Areenasta. Areenasta löytyy muuten yhä myös se Koraani-sarja, jos haluaa vaikka harjoittaa vertailevaa tutkimusta.

    Hieman samaan asiaan puuttuu seuraavakin kirjoittaja, vaikka hänen päähuolensa onkin musiikki:

    "Olen klassisen musiikin ystävä ja kuuntelen Radio 1:tä. Musiikkiohjelmat tuntuvat lisääntyvässä määrin vähenevän ja väistyvän muiden ohjelmien vuoksi. Sitten ilmoitettiin, että ensi sunnuntaina 28.10. Klassista kahteen -ohjelman tilalla on keskusteluohjelma aiheena Tšekin tasavallan 100-vuotispäivä. Miksi ihmeessä siihen aikaan?
    Eilen sunnuntaina jäi pois Faunin iltapäivä ja tilalla oli keskusteluohjelma aiheena juutalaisuus. Pitkä keskustelusarja siis vie ohjelmapaikan 65 jakson verran? Miksi ihmeessä taas musiikin tilalle?
    Mielenkiintoisia keskusteluja varmaan, mutta miksi aina klassinen musiikki antaa tilaa? Näin on jo käynyt aamun ajankohtaisohjelman vuoksi ja kesällä sunnuntain päivämusiikki väistyi muiden ohjelmien vuoksi.
    Ollaanko Radio1:stä tekemässä puhekanavaa? Yle1 ei ole entisellään kaikkien näiden uudistusten vuoksi. Harmittaa!"

    Näin kirjoitti kuuntelijamme Vuokko.

    On totta, että silloin kun tulee satunnaisia erikoisohjelmia kuten tuo Tšekin tasavallan satavuotispäivä, helpoin tapa sijoittaa ne ohjelmistoon on korvata jokin äänilevykonsertti niillä. Tällaista tapahtuu kuitenkin vain muutaman kerran vuodessa. Poikkeus oli viime kesä, jolloin Television tiiliskivet jouduttiin sijoittamaan useammaksi viikoksi äänilevykonsertin tilalle. Totta on myös, että viime sunnuntaina alkanut "Pyhiä juutalaisia kirjoituksia" lyhentää kuukausikaupalla Faunin iltapäivää puolella tunnilla sunnuntaisin.

    Kaiken tämän takana on kuitenkin se, että vastoin Vuokon mielikuvaa, on musiikin määrä absoluuttisesti kasvanut viime vuosien aikana kanavalla. Aikaisemmin erilaisilla puheohjelmilla ja esitelmillä oli selvästi suurempi osuus ohjelmistosta. Siksi nämä äänilevykonsertit toimivat ikään kuin "paisuntasäiliöinä" puheohjelmille, silloin kun niille on tarvis.

    Tämä tuskin täysin vastauksena Vuokkoa tyydyttää, sillä hänen kokema tunne on varmasti aito ja siksi tosi. Ilmeisesti monet musiikkiohjelmamme tulevat hänelle väärään aikaan. Tällaista se vain on. Kaavion tekeminen on aina täynnä kipeitä valintoja.

    Kiitoksia jälleen palautteesta. Sitä voi lähettää lisää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Rauhallista viikonloppua.

    Kaj Färm

    Radio 1 vastaa 27.10.2018

  • Nyt olemme kuulkaapa suuren äärellä. Muistatte varmaan kun noin kolme vuotta sitten Radio yhdessä luettiin Koraani kannesta kanteen niin, että jokaista osiota myös kommentoitiin. Kommentoijina olivat imaami Anas Hajjar ja professori Jaakko Hämeen-Anttila.
    Silloin kyseltiin, että aiommeko lukea myös muiden uskontokuntien pyhiä kirjoituksia. Kristittyjen raamattuahan meillä käsitellään monta kertaa viikossa niin aamu- ja iltahartauksissa kuin sunnuntain jumalanpalveluksissakin, mutta muut uskonnot jäävät huomattavasti vähemmälle. Lupasimme taannoin laajentaa tätä lukuperinnettä ja nyt on tullut sen aika:

    Huomenna sunnuntaina kello 16.15 alkaa yli vuoden mittainen ohjelmasarja "Pyhiä juutalaisia kirjoituksia".

    Sarjassa luetaan tekstejä juutalaisuuden merkittävistä kirjoista, kuten Vanhasta testamentista ja Talmudista. Mukana on myös muita pyhiä juutalaisia tekstejä. Jokaiseen jaksoon sisältyy luentaa taustoittavia keskusteluosuuksia. Keskusteluissa pyhät kirjoitukset asetetaan kulttuuriseen, uskonnolliseen ja historialliseen asiayhteyteen.

    Asiantuntijoina ja keskustelemassa ovat Helsingin juutalaisen seurakunnan ylirabbiini Simon Livson, Helsingin yliopiston seemiläisten kielten professori emeritus ja seemiläisten kielten ja kulttuurien dosentti Tapani Harviainen sekä Lähi-idän tutkimuksen yliopistonlehtori, FT Riikka Tuori Helsingin yliopistosta. Toimittajana on Juha-Pekka Hotinen ja lukijana Pekka Savolainen ja tämäkin sarja on Yle Draaman tuotantoa.

    Radiosarjaa varten on käännetty ensimmäistä kertaa suomeksi keskeisiä jaksoja Talmudista. Samaa käännösmateriaalia on käytetty myös alkuviikosta julkaistussa Tuorin ja Harviaisen toimittamassa ja suomentamassa Pyhiä juutalaisia kirjoituksia -kirjassa, mikä sopii hyvin oheislukemistoksi sarjaa kuunnellessa.

    Pyhiä juutalaisia kirjoituksia -radiosarja on yleissivistävä kulttuurisarja, joka pyrkii lisäämään tietoa ja kulttuurisen monimuotoisuuden ymmärrystä moniarvoistuvassa maailmassa. Samalla se antaa tietoa myös suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluvasta uskonnosta. Kyseessä ei siis ole hartausohjelma vaan sarja on tarkoitettu kaikille, joita kulttuuri ja uskontojen historia kiinnostaa.

    Huomenna kuultava avausjakso taustoittaa tulevaa sarjaa. Siinä kysytään kuka on oikeastaan juutalainen. Määrittyykö juutalaisuus äidin vai isän kautta ja ovatko juutalaiset oikeasti kansa. Paljon hyviä kysymyksiä ja parhaan juutalaisen tradition mukaan vastauksia ja lisäkysymyksiä on runsaasti luvassa. Suosittelen erittäin vahvasti.

    Lukemiseen liittyy seuraava palautekin:

    "Kiitoksia Lukupiiristä, jossa käsiteltiin Matti Yrjänä Joensuun tuotantoa. En ole muuten kovin kiinnostunut dekkareista tai muusta jännityskirjallisuudesta, mutta Joensuun kirjoja rakastan. Kyse onkin ehkä siitä, että ne eivät oikeastaan ole dekkareita, vaan todenmukaisia kertomuksia elämästä Suomessa. Ne kertovat enemmän yhteiskunnastamme kuin kymmenen sosiologian väitöskirjaa, jos hieman kärjistän. Oli todella viihdyttävä lauantai-ilta erinomaisessa seurassa. Kiitokset koko toimittajaporukalle ja vieraille."

    Tämä viesti tuli Sirkalta Helsingistä. Myös monet muut ovat kiitelleet tuota kaksi viikkoa sitten tullutta Lukupiiriä. Se on muuten yhä kuultavissa Areenasta.

    Kiitoksia taas palautteestanne ja lähettäkää ihmeessä lisää aiheesta kuin aiheesta. Sitä voi lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi. Myös perinteinen posti käy. Osoite on: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Syksy on oikeastaan hienoa aikaa. Nautitaan siitä.

    Kaj Färm

  • Heti alkuun riemu-uutinen, minkä kyllä valppaimmat ovat jo ehtineet huomata, mutta kerron sen vielä minäkin:

    Italiassa, Tyrrhenan meressä, Napolin lahdessa sijaitsevalla uskomattoman kauniilla Caprin saarella järjestettiin jo seitsemänkymmenen kerran Radio- Televisio- ja nykyään myös verkkosisältöjä arvioiva ja palkitseva kansainvälinen Prix Italia-festivaali ja kilpailu.

    Kilpailussa on kaiken kaikkiaan seitsemän kategoriaa ja yhdessä niissä, Radio Music -kategoriassa pääpalkinnon voitti Yle Radio 1:ssä kuultu radio-ooppera ”Kylmän maan kuningatar”!

    Tämä Riikka Talvitien säveltämä sekä Riikka Talvitien ja Tommi Kinnusen käsikirjoittama ooppera on nimenomaan radio-ooppera. Sitä ei ole koskaan esitetty millään näyttämöllä, vaan se on toteutettu eri studioissa ja konserttisaleissa. Tuotanto oli Ylen draamaosaston.

    Prix Italian jury kiitteli erityisesti käsikirjoituksen oivaltavaa ja hauskaa tapaa yhdistää kalevalalaisia myyttejä nykyajan universaaleihin ongelmiin. Myös oivaltava ja tekstiä hyvin tukeva moderni, mutta silti helposti lähestyttävä musiikki sai kiitosta. Onnea kaikille tekijöille.

    ”Kylmän maan kuningatar” oli osa Ylen Suomi 100 -juhlavuotta 2017, mutta saa tämän palkintonsa kunniaksi uuden lähetyksen kahden viikon kuluttua eli lauantaina 27.10. kello 19. Kannattaa olla kuulolla, silloinkin.

    Sitten vähemmän juhlaviin, mutta yhtä lailla tärkeisiin asioihin:

    "Hei. Parannusehdotus Ykkösaamu-ohjelmaan. Olen lähes jokapäiväinen Ykkösaamun melko tyytyväinen kuuntelija. Ohjelman aiheet, niiden ajankohtaisuus ja tärkeys sekä juontajat ovat kiinnostavia ja, raikkaita. Kuitenkin ohjelmassa käydään lyhyesti läpi päivän uutisotsikoita. Ja kas, puolen tunnin päästä ne tulevat uutisissa. Luulisin, että monet YA:n
    ystävät kuuntelevat tai ovat kuunnelleet aamu-uutiset. Eli nykykäytäntö tuo aivan turhaa toistoa.
    Kehitys- ja syysterveisin Jussi Oulusta."

    Kiitoksia Jussi, ideoita ja ajatuksia kaivataan aina.

    En aluksi ollut aivan varma, mitä tarkoitit noilla uutisotsikoilla, mutta mitä ilmeisimmin kyse on ohjelman alussa noin kello puoli kahdeksan tulevasta osiosta. Silloin käydään ensin läpi aamun Ykkösaamun aiheet ja sitten tosiaan lyhyesti myös uutistilanne ylipäätään.

    On aivan totta, että tuolloin on edellisistä uutisista kulunut puolisen tuntia ja seuraaviin uutisiin on saman verran aikaa. Kuitenkin juuri aamuisin tuo puoli tuntia saattaa monille olla pitkä aika kahvinkeiton, aamiaisenteon, lapsien kouluunlähettämisten ja oman töihinlähdön keskellä. Siksi haluamme tarjota lyhyen välähdyksen uutisaiheisiin ennen kuin käymme käsiksi Ykkösaamun omiin aiheisiin. Koetamme tehdä sen niin sujuvasti ja sutjakkaasti, että se ei liikaa häiritsisi niitäkään kuuntelijoita, jotka pystyvät kuuntelemaan lähetystä pidempään.

    Kiitos joka tapauksessa mielenkiinnosta Jussi.

    Kaarina palaa vielä parin viikon takaiseen lauantai-iltaan:

    "Voi kuinka vieläkin mieltäni sykähdyttää Muistojen bulevardin Sävel on vapaa-ilta. Kiitoksia Jake Nyman ja kiitoksia Susanna Vainiola. Tässä on vain sellainen ongelma, että kun saa jotain noin ihanaa, niin sitä haluaa lisää. Milloin, oi milloin saamme uudelleen Muistojen bulevardin lauantai-illan?"

    Tätä kyselee Kaarina. Niin, tuo ilta oli todella onnistunut, täytyy myöntää. Mistään lähetyspäivästä ei vielä ole ollut puhetta, mutta on minunkin mielestäni päivän selvää, että tällainen ilta olisi järjestettävä vähintään kerran tai kaksi vuodessa. Katsotaan nyt.
    Mutta sitä odotellessa on hyvä muistaa, että tuo kuultu Muistojen bulevardin Sävel on vapaa löytyy vielä parin viikon ajan Areenasta eli lohtua voi vielä hakea sieltä. Ja löytyyhän sieltä Areenasta kaikkea muutakin herkullista ja ravitsevaa.

    Kiitos taas palautteesta, mitä sopii yhä lähettää joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Kaunista syysviikonloppua kaikille.

    Kaj Färm

    Radio 1 vastaa 13.10.2018

  • "Ja tapahtui niinä päivinä, että professori Hiilamo aloitti vaalikamppailunsa Ylen kanavilla".

    Näin aloittaa viestinsä Seppo ja viittaa keskiviikkona Ykkösaamussa kuultuun professori Heikki Hiilamon kolumniin, jonka otsikkona oli "Eriarvoistava kotitalousvähennys". Se on herättänyt paljon keskustelua vähän siellä sun täällä. Mutta antaa Sepon vielä jatkaa:

    "Hiilamoa kauhistuttaa ajatus, että joillakin on enemmän varoja kuin toisilla - tämähän ei ole uutinen. Se, että näitä rahoja käytetään esimerkiksi kotitaloustyön kautta merkittävään työllistämiseen, ei professoria lohduta, sillä kotitalousvähennys alentaa veroja ja ainoastaan keski- ja hyvätuloiset maksavat niitä. Verovähennykset ovat siis väärin, sillä niistä eivät pääse nauttimaan muut kuin ne, jotka veroja maksavat. Tosin näin on myös veronmaksun nautinnon kanssa."

    Näin siis Seppo. Monet eläkeläisetkin ovat pahoittaneet mielensä Hiilamon kolumnista.

    "Kotitalousvähennys on minulle ainoa mahdollinen tapa saada apua kodinhoitoon, ikkunoiden pesuun ja pieniin remontteihin. Olen pitkän työurani jälkeen keskituloinen eläkeläismummo ja yhä sinkku. En todellakaan ole rikas, mutta sen verran hyvätuloinen, etten mitään kunnallista apua voisi saada. Miksi minun pitäisi syyllistyä siitä?"

    Pertti jatkaa aiheesta:

    "Oliko kansantaloudellisesti fiksumpaa teettää pikkuremontit pimeänä tai kossupullolla? Nykyään töistä maksetaan oikeasti, valtio saa veronsa ja työntekijä eläke- ja muut maksunsa. Mikä tässä on vialla?"

    Luetaan vielä yksi kirjoitus tästä paljon mielipiteitä kirvoittaneesta aiheesta. Näin kirjoittaa Ville:

    "En ole mikään kroisos, mutta tulen eläkkeelläni ihan mukavasti toimeen. Minulla käy joka toinen viikko siivooja ja teetätän silloin tällöin pieniä remppoja paikallisella yrittäjällä vanhan omakotitaloni ylläpitämiseksi. Ilman kotitalousvähennystä en pystyisi näitä millään teettämään. Oikein vihaksi pistää tuo professorin ajatuksenkulku siitä, että pienikin varallisuus on rikollista. Onko niin, että vasta kaikkien köyhdyttäminen olisi sitä oikeata tasa-arvoa? Sopii professorin lähteä vaikka Pohjois-Koreaan nauttimaan siitä ihanuudesta."

    Ymmärrän oikein hyvin kaikkia kirjoittajia, mutta ei nyt olla lähettämässä ketään minnekään. Länsimaiseen demokratiaan kun kuuluu, että kukin saa yrittää tehdä maastaan sellaisen kuin itse pitää hyvänä - toki lakia noudattaen. Tämä koskee niin Villeä kuin professori Hiilamoakin.

    No onhan tällä viikolla muustakin puhuttu:

    "Tämänviikkoinen lähetys muodista on yksi parhaimmista ohjelmista Sari Valtolta. Kiitos ohjelmassa haastatelluille loistavasta ja yksinkertaistetusta ajatusten avaamisesta ja ymmärtämisestä, mistä
    kaikesta muodissa onkaan kysymys."

    Näin kiitteli Helena Sari Valton ohjelmaa "Pikamuodista ekomuotiin". Ohjelma on saanut paljon kiitosta ja herättänyt myös ajatuksia:

    "Ohjelman ajatukset pätevät myös muihinkin aloihin kuin pelkästään vaatetusalaan. Työskentelen itse korualalla ja mielestäni kehitys näkyy myös täällä. Nuorten arvostukset ovat muuttuneet: erikoisjuomat, matkustelu, ja muut sellaiset ovat sitä mitä nuoret nykyään kuluttavat."

    Niin, nuorissa on tulevaisuus. Sari Valton ohjelma kuullaan muuten tiistaisin kello kymmenen, mutta niin tämä "Pikamuodista ekomuotiin" kuin muutkin sarjan jaksot ovat yhä kuunneltavissa Areenasta.

    Kiitoksia taas palautteesta ja mielipiteistä. Keskustelu tekee hyvää.
    Lähettäkää lisää ajatuksianne, toiveitanne tai mitä tahansa palautetta joko nettisivujemme kautta tai sitten sähköpostitse osoitteeseen yle.radio1@yle.fi. Myös suoraan minulle voi lähettää postia sähköpostitse osoitteeseen kaj.farm@yle.fi tai sitten perinteisen postin kautta osoitteeseen: Kaj Färm PL 8, 00024 Yleisradio.

    Rauhaisaa viikonloppua.

    Kaj Färm

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä