Tiina Lundbergin huoltamo

Ilkka Koppelomäki: Tavoitteet ohjaavat elämää eteenpäin

  • 10 min
  • toistaiseksi

Valmennusta on tänä päivänä paljon tarjolla perinteisen urheiluseuratoiminnan ulkopuolella. Personal trainerit tarjoavat palvelujaan ja jos tämä ei riitä voi lähteä vaikkapa motivaatiovalmentajan tai elämäntaitovalmentajan juttusille.

Motivaation lisäksi päivän sana on tavoite ja tavoitteellisuus. Omaan kalenteriin tai bullet journaliin tulisi merkitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

Seuraavaksi tapaamme elämäntaidon ja itsensä johtamisen valmentajan Ilkka Koppelomäen - hän on sanonut että meillä on nykypäivänä vaihtoehtoja elämässä niin paljon, että ihmisen on vaikea valita, ja tähän halutaan valmennusapua - tukea omannäköisen elämän luomiseen.

Tiina Lundberg tapasi Ilkan ja kysyi miksi tavoitteita oikein kannattaa asettaa?

Lähetykset

  • pe 21.12.2018 7.15 • Yle Areena

Jaksot

  • Miten motivoidut ja mistä ole kiitollinen? Pyritkö olemaan parempi kuin muut vai kehittymään itse entistä paremmaksi?

    Positiivinen psykologia tutkii ja tukee ihmisen hyvinvointia, onnistumista ja kukoistusta.
    Se antaa työkaluja hyvän elämän luomiseen ja toimiviin ihmissuhteisiin. Elämää rakennetaan vahvuuksien varaan ja heikkouksien etsiminen jätetään vähemmälle.
    Kuulostaa hyvältä, mutta miten onnellisuuspuhe sopii yhteen elämän väistämättömien vastoinkäymisten kanssa? Onko positiivinen psykologia varakkaiden ja hyvin menestyvien keino tehostaa omia toimiaan entisestään? Muun muassa vastauksia näihin kysymyksiin etsitään Tiina Lundbergin huoltamolla. Haastateltavina ovat soveltavan positiivisen psykologian maisterit Netta Lehtonen ja Paulina Piippo, liikunta- ja urheilupsykologian maisteri Aleksi Tossavainen sekä Helsingin yliopiston erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara.

  • Vuodenvaihde on uusien lupausten, tavoitteen asettelun ja päätösten aikaa. Nyt huoltamolla saadaan apua isojen ja pienten muutosten pohdintaan ja kysytään, miksi tavoitteita kannattaisi asettaa. Elämäntapamuutos vaatii tapojen tarkastelua ja niiden muuttamista - miten piintynyt tapa muutetaan? Lisäksi ohjelmassa saadaan vinkkejä tyoelämän muutoksen pohtimiseen. Haastateltavina ovat itsensä johtamisen valmentaja Ilkka Koppelomäki, oppilaanohjaaja ja motivaatiovalmentaja Leena Ståhlberg sekä liikunta- ja urheilupsykologian asiantuntija Aleksi Tossavainen.

  • Vakava sairaus voi kohdata ketä tahansa. Elämänarvot menevät uusiksi ja suhde omaan itseen ja ympäristöön muuttuu.

    Huoltamolla kysytään, miten sairauden kanssa voi oppia elämään ja miten se vaikuttaa ympäristöön, unelmiin ja läheisiin.

    Haastateltavina ovat ME/CSF:ää eli kroonista väsymysoireyhtymä sairastava Jonna Strandén, kroonista borrelioosia sairastava Annalina Ahlblad, Leijonaemojen toiminnanjohtaja Janet Grundström sekä neuvontapalveluiden päällikkö Taina Häkkinen Suomen Syöpäyhdistyksestä.

  • Liikuntaharrastus lapsena suojaa mielenterveysoireilta aikuisena. Liikunta vahvistaa lasten oppimiskykyä. Lapsena ja nuorena harrastettu liikunta lisää todennäköisyyttä liikunnan harrastamiselle myös aikuisiässä. Liikunnallisella lapsuudella on yhteys jopa ansiotasoon. Mutta vaikka liikunnan hyödyt ovat tiedossa niin silti suomalaislapset liikkuvat liian vähän.

    Huoltamolla puhutaan lasten liikuntaharrastuksesta, pohditaan keinoja, joilla lapset pysyisivät harrastuksen parissa motivoituneina. Sisäksi mukana on asiaa urheiluvammojen ehkäisemisestä ja liikuntakentän uusista tuulista.

    Ohjelmassa haastateltavaina ovat erityisasiantuntija Jukka Karvinen Olympiakomiteasta, Tampereen urheilulääkäriaseman tutkimus- ja kehittämispäällikkö Mari Leppänen sekä Superparkin kehitysjohtaja Taneli Sutinen.

  • Huoltamolla kurkistetaan naiseuden ytimeen. Mitä omasta kuukautiskierrosta voi oppia? Miten syklisyys vaikuttaa naisen elämään? Miten lantionpohjanlihaksia kannattaa harjoitella? Ja lopuksi - iso O - miksi joidenkin naisten on helppo saada orgasmi ja toisille se on niin vaikeaa?

    Vieraana ovat joogaopettaja Meri Mort, naisia synnytyksestä palautumiseen auttava Anna Doepel sekä erityistason seksuaaliterapeutti Marja Kihlström.

  • Urheilu ja tavoitteellinen kuntoharjoittelukin on pitää sisällään onnistumisia ja epäonnistumisia. Elämä kokonaisuudessaan on täynnä epäonnistumisia ja onnistumisia. Onnistua voi niin työelämässä, parisuhteessa kuin maratonilla tai puutarhurina. Myös aallonpohjia tulee.

    Miten voi kuoria itsestäsi onnistujan? Ja mitä epäonnistumisesta voi oppia? Lisäksi ohjelmassa saadaan näkökulma taidon oppimisesta. Taito voi olla käsinseisonta ja entistä parempi rystylyönti tai vaikkapa aikuisena aloitettu soittoharrastus. Mitkä tekijät edesauttavat taidon oppimista? Vieraana on psykologian tohtori, urheilupykologi Satu Kaski sekä sirkustaiteilija, opettaja ja Parkour Akatemian kehityspäällikkö Mikko Rinnevuori.

  • Huoltamolla kurkistetaan naiseuden ytimeen. Mitä omasta kuukautiskierrosta voi oppia? Miten syklisyys vaikuttaa naisen elämään? Miten lantionpohjanlihaksia kannattaa harjoitella? Ja lopuksi - iso O - miksi joidenkin naisten on helppo saada orgasmi ja toisille se on niin vaikeaa?

    Vieraana ovat joogaopettaja Meri Mort, naisia synnytyksestä palautumiseen auttava Anna Doepel sekä erityistason seksuaaliterapeutti Marja Kihlström.

  • Keväisen valon ja kuivan asfaltinpinnan lisääntyessä monen mielen valtaa juoksu-unelmat. Josko tänä kesänä satunnaislenkkeilijästä tulisi aktiiviharrastaja? Milloin on aika lähteä starttiviivalle ja kokeilla vaikkapa puolimaratonia?

    Huoltamolla inspiraatiota juoksu-unelmiin antaa maratoonari Tarja Virolainen, joka on itse juossut kymmenen maratonia ja hyllyssä roikkuu jopa World Maraton Majors - mitali tunnustuksena kaikkien suurimpien maratonien juoksemisesta.

    Miten hän hurahti juoksemiseen? Millaisia voimavaroja juoksu on tuonut elämään?

    Huoltamolla kuullaan myös, mitä aivotutkimus kertoo juoksemisen hyvistä vaikutuksista. Tutkijatohtori Sanna Lensu Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.

  • Töissä on kiire, kotona on kiire, autossa on kiire, punttisalilla on vähän kiire ja pulkkamäestäkin on kiire kotiin syömään. Kiireestä on tullut mantra, jota hokevat jo perheen pienimmätkin leikeissään. Tänään huoltamolla kysytään, mistä tässä kaikessa kiireessä on kysymys.

    Mistä kiire tulee ja mitä se tekee aivoille? Omat näkökulmasta kertovat entinen jalkapalloilija ja nykyinen bisnescoach ja henkinen valmentaja Christina Forsell, yrittäjä ja työyhteisövalmentaja Henri Karjula, aivotutkija Minna Huotilainen ja bloggaava monitoiminainen Katja Lahti.

  • Kiireinen arki ja treeni-into on yhdistettävissä esimerkiksi siten, että treenaa aina kun voi pienissä pätkissä - kotona tai kesämökin laiturilla - työmatkalla hotellihuoneessa tai lasten ollessa päiväunilla.

    Huoltamo tarjoaa vinkkejä kotitreeniin - myös kehonhuollon näkökulmasta. Vieraina ovat personal trainer Anna Saivosalmi ja hyvinvointivalmentaja E. Helena Reen.

  • Huoltamolla puhutaan rauhoittumisen merkityksestä, oman itsen kuuntelemisesta, kiireestä ja riittämättömyydestä.

    Miten pikkuaskelin voi oppia irti suorittamisesta ja huomaamaan sen, kuinka hetkeen voi pysähtyä? Anna Taipale on hyvinvointivalmentaja, sisällöntuottaja ja toimittaja, ja hän on kirjoittanut Sydänjuttu -nimisen kirjan. Hänen mukaansa hyvinvointi lähtee oman itsen arvostamisesta:

    - Kannattaa pysähtyä ja kysyä itseltä, miltä musta tuntuu? Mitä hyvää voin itselleni antaa? Ottaa vaikka vartin aikaa ja olla ihan rauhassa vaikka maailma kaatuisi ympärillä. Se auttaa jaksamaan ja myös huomaamaan omat rajat.

    Miksi mielelle tekee hyvää hiljentyä? Suurkaupungeissa jopa ns. hiljaisuushuoneet alkavat lisääntyä - mitä hiljaisuus tuo? Hiljaisuutta tutkinut Outi Ampuja muistuttaa luonnon ja hiljaisuuden tuomista terveysvaikutuksista - verenpaine ja syke laskevat, mutta hiljaisuus tukee myös luovuutta:

    - Vuodenkiertoon tarvitaan hiljaisempia ajanjaksoja, jolloin ei tarvitse olla tuottava ja silloin on tilaa kääntyä sisäänpäin ja pohtia syviä kysymyksiä - kun ei tarvitse tehdä mitään niin aivot menevät hedelmällisen joutokäynnin tilaan, jolloin esim. unelmien kautta voi saada uusia ideoita, Outi Ampuja pohtii.

  • Kiire pistää omat voimat koetukselle ja siinä sivussa myös parisuhteen. Väsyneenä riidat yltyvät ja ajatukset mustenevat - väsyneenä pikkuasiat ärsyttävät ja silloin on vaikea ajatella omasta puolisosta kauniisti.

    Huoltamolla saadaan kaksi eri näkökulmaa parisuhteeseen. Paripsykoterapeutti Hanna Pinomaa puhuu mm. parisuhteen vuorovaikutuksesta - negatiivisista kehistä, joihin herkästi ajaudutaan kun emme kuuntele herkästi omia tarpeitamme ja kumppanin tarpeita.

    Toinen näkokulman parisuhteeseen ja perhejouluun saadaan uusperheneuvojalta ja uusperheelliseltä Petra Willamolta. Uusperheessä joulu voi olla täyttä tohinaa sun mun ja yhteisten lasten kanssa, mutta myös yksinäistä surua lasten poissaollessa.

    - Pitäkää huolta toisistanne, mutta myös kaikista lapsista niin oikeudenmukaisisti ja tasapuolisesti kuin pystytte - sillä pääsee pitkälle, hän neuvoo muista uusperheellisiä.

Klipit

  • Millaista on hyvä suomalainen urheiluvalmennus? Sitä pohditaan huoltamolla tammikuussa.

    Ohjelmassa ääneen pääsee pitkän linjan intohimoinen voimisteluvalmentaja, Suomen valmentajien varapuheenjohtaja ja ammattivalmentajia Kisakalliossa opettava Pulmu Puonti.

    Hänen työtään valmentajana ohjaavat arvot - se, että tytöt olisivat onnellisia ja oppisivat tekemään työtä unelmansa eteen. Myös turvallisuus on tärkeää. Fyysisesti se tarkoittaa oikeanlaista harjoittelua ja psyykkisesti sitä, että jokaisesta voimistelijasta pidetään huolta ja huomioidaan myös ryhmän sisäisiä tunnetiloja.

    Tiina tapasi Pulmu Puonnin OVO Training Centerissä Espoossa.

  • Valmennusta on tänä päivänä paljon tarjolla perinteisen urheiluseuratoiminnan ulkopuolella. Personal trainerit tarjoavat palvelujaan ja jos tämä ei riitä voi lähteä vaikkapa motivaatiovalmentajan tai elämäntaitovalmentajan juttusille.

    Motivaation lisäksi päivän sana on tavoite ja tavoitteellisuus. Omaan kalenteriin tai bullet journaliin tulisi merkitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

    Seuraavaksi tapaamme elämäntaidon ja itsensä johtamisen valmentajan Ilkka Koppelomäen - hän on sanonut että meillä on nykypäivänä vaihtoehtoja elämässä niin paljon, että ihmisen on vaikea valita, ja tähän halutaan valmennusapua - tukea omannäköisen elämän luomiseen.

    Tiina Lundberg tapasi Ilkan ja kysyi miksi tavoitteita oikein kannattaa asettaa?

  • Käpylän pallossa valmentavan Jesse Martinin mukaan vuorovaikutustaidot ja lapsen kehityksen ymmärtäminen ovat avainasemassa, kun puhutaan juniorivalmentajan työkalupakista. Nämä ovat kuitenkin asioita jotka valmentajakoulutuksessa jäävät paitsioon.

    Lisää Jesse Martinin ajatuksia valmentamisesta ja jalkapallosta kuullaan Tiina Lundberin huoltamolla tammikuussa.

  • Suomalainen urheiluvalmennus on ollut tänä syksynä esilla paljon - mitä huipulle tähtäävältä urheilijalta voidaan vaatia? Millainen on hyvä valmentaja? Huudetaanko, haukutaanko vai pyritäänkö vahvistamaan urheilijan sisäistä motivaatiota? Tästä puhutaan tammikuussa huoltamolla.

    Huippu-urheilu on kovaa, näin toteaa Suomen sulkapalloliiton päävalmentaja Anu Nieminen, jolla on itsellään huippu-urheilijan ura takana. Tiukkuus ja vaativuus voi olla myös positiivista. Tiina Lundberg tapasi Anu Niemisen ja kysyi miksi tämä alunperin halusi alkaa valmentaa.

  • Heli Harjanne on poliisi, jolla on on myös personal trainerin koulutus sekä uintivalmentajan pätevyys. Tämän lisäksi hän on - ainoana suomalaisen naisena - suorittanut kolmostason valmentajakoulutuksen amerikkalaisessa jalkapallossa.

    Mikä muu kuin valmentajan oma rakkaus lajiin yhdistää näin erilaisia lajeja? Miten joukkueen valmentaminen eroaa yksilövalmennuksesta? Tiina Lundberg tapasi Heli Harjanteen ja kysyi, miksi poliisi haluaa vielä valmentaa päivätyönsä ulkopuolella?

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä