Tiina Lundbergin huoltamo

Henkisen vahvuuden kehittäminen kiinnostaa. Miten sitä kohti pääsee?

  • 57 min
  • toistaiseksi

Saada aikaan asioita ja mennä eteenpäin elämässä, mutta pitää lempeällä otteella huolta itsestä. Kuulostaako vaikealta yhtälöltä? Sen ei tarvitse olla hankalaa, kertoo mindfulness kouluttaja Hanne Laasala.

Mindfulnessin ja itsemyötätunnon yhdistelmä on nimittäin tällä hetkellä parasta, mitä tutkimus tarjoaa hyvinvoinnin tukemiseksi, oman henkisen vahvuuden kehittämiseksi.

Itsemyötätunto on oman itsen hyväksymistä ja lohduttamista - sitä, että suhtautuu omaan itseensä kuin hyvään ystävään. Monilla arki on hektistä ja suorittamisen kulttuuri näkyy kovana itsekriittisyytenä - sisäinen ääni on usein todella vaativa. Kannattaakin miettiä, mikä on paras tapa elää oma ainutlaatuinen elämä - hyväksyen vai piiskaten, toteaa Hanne Laasala.

Entinen huippu-urheilija Mika Poutala kertoo, että kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen on tuonut näköpiiriin kokoajan lisää hyviä asioita. Kun positiivisia asioita bongasi tietoisesti, löytyi niitä kokoajan lisää!

FM Hanne Laasala on Euroopan ainoita UCLA:n kouluttamia mindfulness kouluttajia. Hän tekee parhaillaan väitöskirjaa Helsingin yliopistoon tutkien mindfulnessin ja itsemyötätuntotaitojen vaikutuksia hyvinvointiin ja tunneälyyn.

Mika Poutala on entinen huippu-urheilija, joka urheilu-uransa jälkeen on työskennellyt puhujana ja sparraajaana, joka haluaa auttaa, opettaa ja innostaa ihmisiä sekä yrityksiä saavuttamaan tavoitteet konkreettisten työkalujen avulla.

Lähetykset

  • ke 17.4.2019 10.02 • Yle Puhe

Jaksot

  • Stressi voi tehdä hyvää, mikäli se ei pitkity, toteaa Petteri Kilpinen, joka on toiminut pitkään vastuullisissa esimies- ja johtotehtävissä ja valmentanut lukuisia yritysjohtajia sekä huippu-urheilijoita eri puolella maailmaa. Stressitilan jälkeen pitää kuitenkin tehdä jotain, mikä lataa akkuja ja josta saa uutta energiaa!

    Petteri Kilpinen on yhdessä huippujohtajia ja -urheilijoita valmentavan Antti Hagqvistin kanssa kehittänyt varianssin käsitettä. Tämä matematiikasta lainattu termi kuvaa elämän rytmisyyttä ja sitä kautta saatavaa energiaa ja jaksamista. Varianssi perustuu kykyyn vuorotella kuormituksen ja palautumisen välillä.

    Huoltamolla saadaan vinkkejä elämäntapamuutokseen sekä ajatuksia kännykän käytöstä, rutiineista ja stressistä. Vieraina ovat Antti Hagqvist ja Petteri Kilpinen.

  • Monet suomalaiset liikkuvat liian vähän, nukkuvat liian vähän ja istuvat liikaa paikoillaan.
    Nyt tähän on yritetty tarttua uudistamalla aikuisten liikkumisen suosituksia. Uusi suositus huomioi vahvasti liikunnan ohella nimenomaan paikallaanolon tauottamista, liikuskelua ja riittävän unen merkitystä.

    Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä, kertoo UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari. Myös aktiivikuntoilijat hyötyvät “liikuskelusta” ja erityisesti paikallaanolon tauottamisesta.

    Lasten vähentyneestä liikunnasta ollaan myös huolissaan. Vaikka 90% lapsista käy jossain vaiheessa urheiluseuraharjoituksissa niin moni liikkuu silti liian vähän - jopa terveyden näkökulmasta. Mistä löytyisi ratkaisuja lasten liikkumiseen? Tästä puhutaan huoltamolla SportAnalytik-testimenetelmää Suomeen tuovan Karoliina Ylösjoen ja tutkijatohtori Arto Laukkanen kanssa. Arto Laukkanen on tutkinut väitöskirjassaan sitä miten perheitä kannattaa kannustaa lisäämään lasten liikuntaa.

  • Vuorovaikutustaidoista puhutaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Miten kohtaat toiset ihmiset? Miten annat palautetta ja miten vastaanotat sitä? Huoltamolla omat näkemyksensä toimivaan vuorovaikutukseen kertovat toimittaja ja muutosvalmentaja Anna Perho ja kansainvälisesti sertifioitu NVC-kouluttaja Hanna Savanna.

    “Hyvä tapa antaa korjaavaa palautetta on tehdä se suoraan toivomusten kautta”, toteaa Anna Perho ja samaa kautta mennään myös NVC-prosessissa:

    “Vastuullinen vuorovaikutus rakentuu sille, että ihminen tietää miten voi, tietää mitä toivoo toisilta ja ilmaisee sen eikä vihjaile rivien välistä, painottaa puolestaan Hanna Savanna.

  • Olisiko oma lemmikki ihana? Vaikkapa vinhasti häntäänsä heiluttava koirapallero, joka vastaanottaa isäntäväkensä ovella aina yhtä innokkaasti hypähdellen? Koira tuo omistajalleen paljon hyvää - jonkun, jota paijata ja jonkun, joka pakottaa lenkille.

    Koira myös vaatii hoivaa ja yhteistä aikaa. Agility on hauska harrastus koiralle ja myös isännälle tai emännälle. Siinä kehittyy vuorovaikutus ja molemmat saavat kipeästi tarvitsemaansa liikuntaa, toteaa Agilityliiton puheenjohtaja Ville Liukka.

    Tänään huoltamolla piipahdetaan Ojangon koiraurheilukeskuksessa ja kysytään, mitä kaikkea agilitystä saa? Mitä se opettaa? Miten tänä päivänä koiria koulutetaan?

    Lisäksi pohditaan ihmisen ja koiran suhdetta syvemmin koiran elämää tutkineen eläinlääketieteellisen farmakologian professorin Outi Vainion kanssa.

  • Syövän ja sen vakavuuden, jopa kuoleman pelon, kanssa voi elää ja pystyy elämään hyvää elämää - jossain määrin jopa entistä parempaa. Diagnoosiin loppuu kyllä vanha elämä, mutta siitä alkaa kuitenkin uusi, kertoo rintasyövän sairastanut Johanna Kukkanen-Hartikainen.

    Johannalla todettiin rintasyöpä joulukuussa 2017, jolloin hän oli raskaana viikolla 36. Vauva syntyi ja äidin syöpä hoidettiin, mutta noihin aikoihin liittyy edelleen kipeitä muistoja.

    Tänään huoltamolla Johanna kertoo sairastumisestaan ja koko perheen tuntemuksista tämän yllättävän sairastumisen edessä. Lisäksi vierailemme HUSin syöpätautien poliklinikalla ja kysymme syöpätautien erikoislääkäri Leena Vehmaselta rintasyövän hoidosta.

  • Tänään huoltamolla etsitään uusia tapoja treenata, liikkua ja saada positiivisia terveysvaikuksia.

    Fighting monkey on Linda Kapetanean ja Jozef Frucekin kehittämä harjoittelumetodi, jossa haastetaan ihmisiä pohtimaan miten liikkumalla kehitetään paitsi fyysisiä ominaisuuksia mutta myös aivoja ja ajattelua. Jos olet menossa olympialaisiin, mutta et tiedä mikä on lajisi - niin treenaa näin! Haastattelussa Josef Frucek sekä kurssille osallistuneet koreografi Valtteri Raekallio sekä fysioterapeutti Marko Grönholm.

    Lisäksi kysymme millaisten innovaatioiden avulla kaupungit voivat innostaa ihmisiä liikkumaan. Helsinki liikkuu -projektista kertoo projektipäällikkö Minna Paajanen.

    Lopuksi pohdimme voiko liikkumisen viihteellistäminen olla yksi tie siihen, että ihmiset liikkuisivat ja säilyttäisivät terveytensä? Miltä kuulostaa exergaming? Liikkuminen ja digipelaaminen? Tutkijatohtori Tuomas Kari IAMSR-tutkimusinstituutista kertoo miten yhdistyy digipelaaminen ja liikkuminen.

  • Motivaation katsotaan rakentuvan koetun kyvykkyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden varaan. Kuinka päteväksi tunnet itsesi, kuinka paljon pystyt vaikuttamaan tekemiseesi ja kuinka hyvä me-henki teillä on? Miten nämä psykologiset perustarpeet toteutuvat työelämässä?

    Vieraana on organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa.

    Olympiakomitean ja lajiliittojen Seurasydän-kampanja nostaa esiin yhteisöllisyyttä urheiluseuratoiminnassa. Miten merkityksellistä on seuratyö yhteiskunnan - entä yksilön näkökulmasta? Olympiakomitean Lisää liikettä -yksikön johtaja Pekka Nikulainen kertoo, miten sydämet saadaan sykkimään vapaaehtoistyössä.

  • Huoltamolla kurkistetaan punttisalille. Miten aloittelijan pitäisi lähteä liikkeelle? Miksi punttitreeni kannattaa? Millainen voimaharjoittelu on riittävää?

    Oona Tolppanen on liikunnanohjaaja ja yrittäjä, joka kannustaa monipuoliseen liikkeeseen. Hän pelaa itse rygbya, treenaa salilla ja juoksee, ja kannustaa myös muita monenlaiseen tekemiseen - myös salitreenissä: Punttitreeni ei ole vain rautojen kalistelua vaan hyvä harjoittelu pitää sisällään myös tasapainoa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa kehittäviä liikkeitä!

    Voimaharjoittelua on pidetty nuorten miesten harrastuksena kun oikeasti sen tulisi olla keski-ikäisten ja ikääntyvien naisten laji, toteaa yliopistontutkija, dosentti Simon Walker Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisestä tiedekunnasta. Huoltamolla kuullaan miksi voimaharjoittelua tulisi harrastaa nimenomaan keski-iässä!

  • Ruuhkavuodet koettelevat monia perheitä. Olisi niin paljon tehtävää, mutta vuorokaudessa vain 24 tuntia. Miten arjen saa rullaamaan? Kuinka perhe-elämä ja työ yhdistyy joustavasti? Jos arki on erityisen stressaavaa, voisiko haasteita tuoda erityisherkkyys?

    Omat näkökulmansa tuovat positiivisen psykologian kouluttaja Taina Laane, erityisherkkiä hoitava psykologi Heli Heiskanen sekä yrityskulttuuriasiantuntija Joni Sarpo Great Place to Work -yrityksestä.

  • Tunteen tunnistaminen, sen sanoittaminen, ilmaiseminen ja sääteleminen ovat tunnetaitoja. Tutkimusten mukaan hyvät tunnetaidot ovat yhteydessä lapsen oppimiseen, sosiaaliseen pärjäämiseen sekä fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen.

    Tiina Lundbergin huoltamolla keskitytään nyt tunnetaitoihin ja niiden vahvistamiseen ensin psykologien Julia Pöyhösen ja Heidi Livingstonin kanssa, ja sitten urheilupsykologi Tatja Holmin vastaanotolla.

    Tunteen takana on aina tarve. Lapsen tunnetila - riehuminen, kiukkuaminen tai huutaminen on ennen nähty ns. huonona käytöksenä, mutta nyt aletaan ymmärtää, että taustalla on tarve tulla nähdyksi, kuulluksi tai sillä haetaan turvaa. Tunnetaidot eivät ole ihan valmiita aikuisillakaan ja niitä on ihan ok harjoitella läpi elämän, toteavat psykologit Julia Pöyhönen ja Heidi Livingston, jotka ovat kirjoittaneet Fanni -kirjasarjan tunnetaitojen harjoittelemisesta.

    Tatja Holm puolestaan muistuttaa, että urheilu hyvä alue harjoitella erilaisia tunteita ja viisas valmentaja antaa vuorovaikutukselle aikaa: “Jokainen valmennustilanne on vuorovaikutusta ja psyykkistä valmennusta. Valmentajan avulla voidaan treenata esimerkiksi tunteiden säätelyä harjoituksissa vaihtelemalla vireystilaa välillä rauhoittumalla ja taas toisaalla tekemällä asioita energisemmin ja pirteästi.”

  • Juokseminen on halpa ja helppo tapa liikkua ja kehittää kuntoa. Miten siihen onnistuisi jäämään koukkuun? Millä ajatuksella lähteä lenkille hyvin levätyn kesän jälkeen? Entä jos takana on raskausaika, synnytys - ja niiden aiheuttama juoksutauko?

    Haastateltavana ovat juoksuvalmentajat Tero Knuutila ja Carita Riutta.

  • Biologi Adela Pajunen ja maantieteilijä Marko Leppänen vievät meidät metsäretkelle Sipoonkorven kansallispuistoon. Tiesitkö että liikuntasuoritus on kevyempi metsässä? Tai että 40 sekunnin mikroelpyminen luonnossa tai jopa luonto-aihetta katsellen voi parantaa hyvinvointiasi? Entä tiesitkö että luonnossa voi saada vaurauden kokemuksia? Ihmeelliseen luontoon sukelletaan Sipoonkorven kansallispuistossa - ja tämän tietopaketin jälkeen halajat kuusten kuiskeeseen ja jylhien mäntyjen huomaan. Adela Pajunen ja Marko Leppänen ovat uutuuskirja Suomalainen metsäkylpy kirjoittajat.

Klipit

  • Valmentaja Anne Karilahti toteaa läsnäolon olevan kaunein sana. Se pätee myös taisteluissa, joita perheissä käydään digilaitteiden käytöstä. Jos haluat lapsen istuvan vähemmän puhelin kädessä sohvannurkassa, kehitä hänelle vaihtoehtoista tekemistä. Tehkää asioita yhdessä!

    Seuraavassa Anne Karilahti kertoo käytännön vinkkejä puhelinajan vähentämiseen ja puhuu myös omasta suhtautumisestaan ruutuaikaan.

  • Nukkuminen ja sen mittaaminen on kova juttu tällä hetkellä hyvinvointipiireissä. Ja nyt jo muutaman vuoden ajan on järjestetty unen SM-kisat, jossa mitataan palauttavaa unta.

    - Kisa on hauska tapa muistuttaa unen merkityksestä, sanoo järjestävän yrityksen Liftedin toimistusjohtaja Taneli Rantala, joka kertoo mistä näissä unen sm-kisoissa on kyse.

  • Migreeniä sairastaa joka kymmenes - naisilla se on kolme kertaa yleisempää kuin miehillä. Migreenin oireet ovat moninaisia, ne voivat vaihdella potilaasta toiseen mutta paljon on yhteistäkin - näköhäiriöitä, pahoinvointia, aistiyliherkkyyttä jne. Migreeni vaikeuttaa elämän suunnittelemista ja se aiheuttaa tehottomuutta niin arjessa kuin työssäkin

    Migreeniyhdistyksen neuvontahoitaja Marja Hassinen kertoo oirekirjon vaikeuttavan myös diagnosointia: Migreeni on niin monimuotoinen sairaus ja kenelläkään ei ole täysin samanlaista migreeniä joten lääkäreiden on vaikea joskus tehdä diagnoosia.

    Lääkkeistä monet saavat apua ja ja aika usea migreenipotilas allekirjoittaakin seuraavan: ennen ovesta ulosmenoa käydään taskut ja pussukat läpi - onhan migreenilääkkeet pakattu mukaan? Tämän allekirjoittaa myös migreeniä sairastava Rigina Ajanki:

  • Millaista on hyvä suomalainen urheiluvalmennus? Sitä pohditaan huoltamolla tammikuussa.

    Ohjelmassa ääneen pääsee pitkän linjan intohimoinen voimisteluvalmentaja, Suomen valmentajien varapuheenjohtaja ja ammattivalmentajia Kisakalliossa opettava Pulmu Puonti.

    Hänen työtään valmentajana ohjaavat arvot - se, että tytöt olisivat onnellisia ja oppisivat tekemään työtä unelmansa eteen. Myös turvallisuus on tärkeää. Fyysisesti se tarkoittaa oikeanlaista harjoittelua ja psyykkisesti sitä, että jokaisesta voimistelijasta pidetään huolta ja huomioidaan myös ryhmän sisäisiä tunnetiloja.

    Tiina tapasi Pulmu Puonnin OVO Training Centerissä Espoossa.

  • Valmennusta on tänä päivänä paljon tarjolla perinteisen urheiluseuratoiminnan ulkopuolella. Personal trainerit tarjoavat palvelujaan ja jos tämä ei riitä voi lähteä vaikkapa motivaatiovalmentajan tai elämäntaitovalmentajan juttusille.

    Motivaation lisäksi päivän sana on tavoite ja tavoitteellisuus. Omaan kalenteriin tai bullet journaliin tulisi merkitä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.

    Seuraavaksi tapaamme elämäntaidon ja itsensä johtamisen valmentajan Ilkka Koppelomäen - hän on sanonut että meillä on nykypäivänä vaihtoehtoja elämässä niin paljon, että ihmisen on vaikea valita, ja tähän halutaan valmennusapua - tukea omannäköisen elämän luomiseen.

    Tiina Lundberg tapasi Ilkan ja kysyi miksi tavoitteita oikein kannattaa asettaa?

  • Käpylän pallossa valmentavan Jesse Martinin mukaan vuorovaikutustaidot ja lapsen kehityksen ymmärtäminen ovat avainasemassa, kun puhutaan juniorivalmentajan työkalupakista. Nämä ovat kuitenkin asioita jotka valmentajakoulutuksessa jäävät paitsioon.

    Lisää Jesse Martinin ajatuksia valmentamisesta ja jalkapallosta kuullaan Tiina Lundberin huoltamolla tammikuussa.

  • Suomalainen urheiluvalmennus on ollut tänä syksynä esilla paljon - mitä huipulle tähtäävältä urheilijalta voidaan vaatia? Millainen on hyvä valmentaja? Huudetaanko, haukutaanko vai pyritäänkö vahvistamaan urheilijan sisäistä motivaatiota? Tästä puhutaan tammikuussa huoltamolla.

    Huippu-urheilu on kovaa, näin toteaa Suomen sulkapalloliiton päävalmentaja Anu Nieminen, jolla on itsellään huippu-urheilijan ura takana. Tiukkuus ja vaativuus voi olla myös positiivista. Tiina Lundberg tapasi Anu Niemisen ja kysyi miksi tämä alunperin halusi alkaa valmentaa.

  • Heli Harjanne on poliisi, jolla on on myös personal trainerin koulutus sekä uintivalmentajan pätevyys. Tämän lisäksi hän on - ainoana suomalaisen naisena - suorittanut kolmostason valmentajakoulutuksen amerikkalaisessa jalkapallossa.

    Mikä muu kuin valmentajan oma rakkaus lajiin yhdistää näin erilaisia lajeja? Miten joukkueen valmentaminen eroaa yksilövalmennuksesta? Tiina Lundberg tapasi Heli Harjanteen ja kysyi, miksi poliisi haluaa vielä valmentaa päivätyönsä ulkopuolella?

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä