Riikan tähtitarha

Erkki Lasonpalo - kapellimestarilla pitää olla kamarimusiikilliset vaistot

  • 56 min
  • 9 kk 28 pv

Erkki Lasonpalon oma soitin on viulu, viulisteja on Lasonpalon suvussa ennestään jo useita. Kovan kapuluokan koulun läpikäynyt Lasonpalo keskittyy tällä hetkellä pääasiallisesti kapellimestarin työhön. Soittaminen on kuitenkin tärkeää korvien puhdistamisen ja musiikillisten vaistojen ylläpitämisen takia. Studiossa kuullaan livenä Piazzollan säveliä. Nuorten sinfoniaorkesteri Vivon taiteellisena johtajana Lasonpalo näkee suomalaisen musiikkikoulutuksen tilan reaaliajassa. Koulutus on edelleen hyvällä mallilla, mutta sen puolesta täytyy taistella.

Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

Johann Strauss nuorempi: Samppanjapolkka (Wienin filharmoninen orkesteri, joht. Riccardo Muti).
Carl Nielsen: 2. osa Sinfoniasta nro 2 (Tukholman filharmoninen orkesteri, joht. Sakari Oramo).
Sergei Prokofjev: ’Naamiot’ balettisarjasta Romeo ja Julia (Philadelphian orkesteri, joht. Riccardo Muti).
Astor Piazzolla: ’Bordel’ sarjasta Tangon historia (Erkki Lasonpalo, viulu, ja Janne Malinen, kitara).
Uuno Klami: ’Jossa cannell’ caiken Ilman, heität Silmän’ oratoriosta Psalmus (Savonlinnan oopperajuhlakuoro ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Ulf Söderblom).
Jean Sibelius: 3. osa Sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Pariisin orkesteri, joht. Paavo Järvi).

Lähetykset

  • to 16.5.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Mackenzie "Mäkkäri" Melemed tuli suomalaiselle konserttiyleisölle tutuksi edellisen Maj Lind-pianokilpailun voittajana. Sympaattinen newyorkilainen hurmasi suomen kielen taidollaan, ja nyt Melemedin kielitaito punnitaan Riikan haastattelussa. Suomi on Melemedille kuin toinen koti, täällä on Hesburger, Vihreät kuulat, ja ennen kaikkea rakas suomalainen tuttavaperhe.

    Alun perin vuonna 2018 lähetetty ohjelma on osa Yle Radio 1:n Uuden maailman heinäkuuta 2019.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Franz Liszt: Funérailles (Herbert Schuch, piano).
    Benjamin Britten: 1. osa ’Toccata’ Pianokonsertosta (Leif Ove Andsnes, piano, ja Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Paavo Järvi).
    Robert Schumann: Osa ’Vieraista maista ja ihmisistä’ pianosarjasta Lapsikuvia (Marc-André Hamelin, piano).
    Johann Sebastian Bach: Allemande Ranskalaisesta sarjasta nro 5 G-duuri (Mackenzie Melemed, piano).
    Ludwig van Beethoven: Eroica-muunnelmat (Annie Fischer, piano).
    Camille Saint-Saëns: 2. osa Viulusonaatista nro 1 d-molli (Midori, viulu, ja Robert McDonald, piano).

    Ohjelma on osa Yle Radio 1:n uuden maailman heinäkuuta.

  • Kontrabasisti Kaisa Mäensivu on saanut jalansijaa New Yorkissa, jossa soitetaan maailman tasokkainta jazzia. Nainen jazzbasistina on edelleen ihmettelyn aihe jopa suuressa maailmassa. Harlemin sydämessä asuva Kaisa Mäensivu haluaa olla esikuvana nuoren sukupolven muusikoille. Elävän legendan Ron Carterin tunneilla käyvä Kaisa toivoo vielä senkin päivän koittavan, jolloin hän keikan jälkeen saa kuulla palautetta ensisijaisesti soitostaan eikä ulkonäöstään.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Charlie Parker: Ornithology (Charlie Parker Septet).
    Kaisa Mäensivu: How many times (Kaisa´s Machine).
    Tuomo Prättälä - Aki Haarla - Tommy Lindgren - Emma Salokoski: Raindrops (Quintessence).
    Kaisa Mäensivu: Drumhum (Kaisa´s Machine).
    Burton Lane - Alan Jay Lerner: On a clear day (Stanley Turrentine, tenorisaksofoni, Shirley Scott, sähköurut, Ron Carter, kontrabasso, ja Mack Simpkins, rummut).
    John Coltrane: A Love Supreme: Resolution (John Coltrane, tenorisaksofoni, McCoyTyner, piano, Jim Garrison, kontrabasso, ja Elvin Jones, rummut).

    Ohjelma on osa Yle Radio 1:n Uuden maailman heinäkuuta.

  • Oulaisissa syntyneen Juho Punkerin tie tenoriksi on ollut mielenkiintoinen ja monivaiheinen. Tavoitteellinen viulusoitto täytti teini- ja nuoruusvuodet, kunnes oma ääni löytyi Sibelius-Akatemiassa. Fakinvaihdos baritonista tenoriksi oli raskas prosessi, joka kuitenkin kannatti. Laulajan elämä vaatii kurinalaisuutta päivästä toiseen. Joka aamu pitää testata onko ääni vielä tallessa. Studiossa piipahtaa myös pianisti Tuula Hällström, jonka kanssa Juho esittää Armas Järnefeltin herkän yksinlaulun.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Georg Friedrich Händel: Jupiterin aaria ’Where´er you walk’ oratoriosta Semele (Ian Bostridge, tenori, ja Valistuksen ajan orkesteri, joht. Harry Bicket).
    Oskar Merikanto (sov. Peter Lerche): Itkevä huilu (Vesa-Matti Loiri ja yhtye).
    Eugene Ysaye: Sonaatti sooloviululle nro 3 d-molli (Balladi) (Leonidas Kavakos).
    Armas Järnefelt: Du är sol, du är vår (Juho Punkeri, tenori, ja Tuula Hällström, piano).
    Trad: Mua siipeis suojaan kätke (Lauluyhtye Haava).
    Morten Lauridsen: O magnum mysterium (Euroopan kamarikuoro, joht. Nicol Matt).

  • Sara Etelävuoren vaihto-oppilasvuosi Saksassa on venynyt jo seitsemäksi vuodeksi. Kölnin jälkeen asuinpaikaksi on vakiintunut Berliini, josta löytyy muusikolle monia työmahdollisuuksia. Tällä hetkellä Sara toimii avustavana konserttimestarina Deutsche Operissa ja toimii Said-Barenboim -akatemiassa viulutaiteilija Mihaela Martinin assistenttina. Romantikoksi tunnustautuva Sara ei ole lomaihminen, mutta elämän pitää tasapainossa perhe, ystävät ja kristilliset arvot.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Pjotr Tshaikovski: Valse sentimentale (Leonidas Kavakos, viulu, ja Enrico Pace, piano).
    Johannes Brahms: 2. osa Viulusonaatista nro 3 d-molli ( Itzhak Perlman, viulu, ja Daniel Barenboim, piano).
    Pablo de Sarasate: Mustalaislauluja (Jascha Heifetz, viulu, ja RCA Victor -sinfoniaorkesteri, joht. William Steinberg).
    Niccolo Paganini: Kapriisi sooloviululle nro 23 Es-duuri (Sara Etelävuori).
    Jörg Widmann: Toccatina all´inglese teoksesta 24 duoa viululle ja sellolle (Christian Tetzlaff ja Marie-Elisabeth Hacker).
    Johann Sebastian Bach: Chaconne Partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Henryk Szeryng).

  • Amsterdamissa opiskeleva Juho Myllylä laajentaa käsitystä nokkahuilusta. Vanhan musiikin lisäksi repertuaari ulottuu elektroakustisen musiikin ja improvisaation puolelle. Nokkahuilun arvostus Suomessa on edelleen melko surkealla tolalla. Harva ymmärtää, että muovisella peruskoulusoittimella ja oikealla nokkahuilulla ei ole käytännössä mitään tekemistä keskenään. Nokkahuiluperheeseen kuuluu lukemattomia erikokoisia ja erisävyisiä soittimia, Juho Myllylälle erilaisia nokkahuiluja on kertynyt jo kolmisenkymmentä. Musiikilla voi Juhon mukaan parantaa maailmaa. Toki muillakin elämäntavoilla on suuri merkitys, vegaaniksi ja rauhan puolustajaksi tunnustautuva Myllylä toteaa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Pierre Boulez: Sigle final teoksesta Dialogue de l´ombre double (Erik Bosgraaf, nokkahuilu).
    Juho Myllylä: Hereafter (Burntfield).
    Tuomas Holopainen: Meadows of heaven (Nightwish).
    Andrea Guterres: Faust´s Lullaby (Juho Myllylä, nokkahuilut ja live-elektroniikka).
    Henry Vega: Slow Slower nokkahuilulle, viola da gamballe, cembalolle ja eletroniikalle (The Roentgen Connection).
    Steve Lukather - David Paich - Simon Phillips: Better world (Toto).

  • Kotkalaissyntyinen Petros Paukkunen olisi pienenä halunnut sirkustaiteilijaksi. Urkuriksi ajoi kuitenkin kokeilu Kotkan kirkon barokkiurkujen ääressä. Inhokkeja ovat urkumusiikin kliseiset hitit, kuten Widorin Toccata. Paukkuselle kauneimman musiikillisen maiseman tarjoaa renessanssimusiikki. Omassa sävellystyössään Paukkunen yhdistää avarakatseisesti erilaisia tekniikoita ja tyylejä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Jan Pieterszoon Sweelinck: Toccata nro 20 (Léon Berben, urut).
    György Ligeti: Lux Aeterna (Cambridgen Clare Collegen kuoro, joht. Timothy Brown).
    Andrew Lloyd Webber: Think of me musikaalista Oopperan kummitus (Sarah Brightman ja orkesteri, joht. Mike Reed).
    Improvisaatio (Petros Paukkunen, piano).
    Johannes Ockeghem: Intemerata Dei mater (Pomerium, joht. Alan Black).
    Petros Paukkunen: Heavenscape (Petros Paukkunen, teoksen toteutus).

  • Oma lapsi on antanut Kreeta-Julia Heikkilälle uutta perspektiiviä elämään ja omaan muusikkouteen. Esiintyminen tuntuu entistä paremmalta, ja kun ennen Heikkilällä on ollut liian monta rautaa tulessa, niin nyt tuntuu helpommalta sanoa ei. Heikkilä kaipaa musiikkijournalismiin enemmän syvällistä puhetta itse musiikista kuin muusikon kilpailumenestyksistä ja ulkoisista avuista. Riikan kanssa puhutaan myös sosiaalisen median hyödyistä ja haitoista freelancemuusikon elämässä. Studioesityksenä kuullaan ylimaallisen kaunista Bachia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Niccolo Paganini: Kapriisi nro 16 g-molli (Rachel Barton Pine, viulu).
    Anthony Banks - Phil Collins (sov. Tolga Kashif): ’Mad man moon’ teoksesta The Genesis Suite (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Tolga Kashif).
    Bruce Broughton: Cody´s flight animaatioelokuvasta The Rescuers down under (Nimeämätön orkesteri, joht. Bruce Broughton).
    Johann Sebastian Bach: Adagio sooloviulusonaatista nro 1 g-molli (Kreeta-Julia Heikkilä).
    Max Bruch: Gruss an die heilige Nacht (Kölnin radiokuoro ja Kölnin radio-orkesteri, joht. Helmuth Froschauer).
    Gustav Mahler: Loppukuoro Sinfoniasta nro 8 Es-duuri (Tuhannen sinfonia) (Kuorot ja Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Mariss Jansons).

  • Erkki Lasonpalon oma soitin on viulu, viulisteja on Lasonpalon suvussa ennestään jo useita. Kovan kapuluokan koulun läpikäynyt Lasonpalo keskittyy tällä hetkellä pääasiallisesti kapellimestarin työhön. Soittaminen on kuitenkin tärkeää korvien puhdistamisen ja musiikillisten vaistojen ylläpitämisen takia. Studiossa kuullaan livenä Piazzollan säveliä. Nuorten sinfoniaorkesteri Vivon taiteellisena johtajana Lasonpalo näkee suomalaisen musiikkikoulutuksen tilan reaaliajassa. Koulutus on edelleen hyvällä mallilla, mutta sen puolesta täytyy taistella.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johann Strauss nuorempi: Samppanjapolkka (Wienin filharmoninen orkesteri, joht. Riccardo Muti).
    Carl Nielsen: 2. osa Sinfoniasta nro 2 (Tukholman filharmoninen orkesteri, joht. Sakari Oramo).
    Sergei Prokofjev: ’Naamiot’ balettisarjasta Romeo ja Julia (Philadelphian orkesteri, joht. Riccardo Muti).
    Astor Piazzolla: ’Bordel’ sarjasta Tangon historia (Erkki Lasonpalo, viulu, ja Janne Malinen, kitara).
    Uuno Klami: ’Jossa cannell’ caiken Ilman, heität Silmän’ oratoriosta Psalmus (Savonlinnan oopperajuhlakuoro ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Ulf Söderblom).
    Jean Sibelius: 3. osa Sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Pariisin orkesteri, joht. Paavo Järvi).

  • Riikan vieraaksi saapuu Suomen ainoa naispuolinen ammattitason beatboxaaja. Venla Ilona Blom esittelee mistä beatboxauksessa on kyse. Blomin yhtye Tuuletar voitti Vuoden kansainvälistyjä -palkinnon tammikuun Etnogaalassa. Tähtitarhassa saadaan kuulla maistiaisia yhtyeen toukokuun lopussa julkaistavalta uudelta levyltä. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on Venla Ilona Blomille läheisin muusikkouden muoto. Ymmärrys, avoimuus ja uteliaisuus avaavat uusia polkuja niin elämään kuin musiikin tekemiseenkin.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Antto Varila: Äijö (Värttinä).
    Charles Dumont: Non, je ne regrette rien (Edith Piaf ja orkesteri).
    Olle Söderholm: Miten voisin (Neilikka).
    Venla Ilona Blom: Aika tappaa (Tuuletar feat. Antti Paalanen).
    Trad. (sov. Petri Prauda): Kaivantomiehen laulu (Sibelius-Akatemian Folk Big Band).

  • Tammikuussa Lappeenrannan laulukilpailun miesten sarjan voittanut baritoni Jussi Vänttinen aloitti tavoitteellisen musiikin opiskelun vasta parikymppisenä. Aikaisemmat nuoruusvuodet kuluivat räppiä kuunnellessa ja raksahommia tehdessä. Kilpailuvoiton jälkeen olo on hämmentynyt, mutta muuten arki on pysynyt ennallaan. Kurinalainen elämä on hyväksi, koska silloin voi paremmin. Veljen itsemurha vei syvälle, mutta opetti suhtautumaan elämään läsnäolon voiman ja avoimuuden kautta. Laulamisessakin tärkeintä on musiikki ja tekstin sanoma, ei oman äänen loistokkuuden esittely.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    W.A. Mozart: Don Giovannin samppanja-aaria oopperasta Don Giovanni (William Shimell, baritoni, ja Wienin filharmonikot, joht. Riccardo Muti).
    Ilmari Hannikainen: Rauha (Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano).
    Matti Salo: Punainen tiili (Avain).
    Perttu Hietanen – Taisto Wesslin: Nocturne (Jussi Vänttinen, baritoni, ja Antti Haho, piano).
    John Adams: Oppenheimerin aaria ’Batter my heart’ oopperasta Doctor Atomic (Gerald Finley, baritoni, ja Lontoon filharmoninen orkesteri, joht. Edward Gardner).
    Gregorio Allegri: Miserere (Armonico Consort, joht. Christopher Monks).

  • Edellisessä Lappeenrannan laulukilpailussa Virva Puumala ei päässyt jatkoon edes ennakkokilpailusta. Siitä sisuuntuminen tuotti tulosta: tällä kertaa Virva kruunattiin Lappeenrannan laulukilpailun naisten sarjan voittajaksi. Kilpaileminen on laulajille lähes välttämätöntä, jos haluaa saada näkyvyyttä ja töitä. Seuraava askel Virvalle on kansainväliset kilpailut. Oli tilanne sitten kilpailu tai konsertti, niin pitää keskittyä olennaiseen: tärkeintä on nöyryys musiikin ja tekstin edessä. Kaiken suorittamisen ja stressin vastapainona on oma luomutila Pohjanmaalla.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johannes Brahms: Wie Melodien zieht es mir (Jonathan Aasgaard, sello, ja Martin Roscoe, piano).
    Giacomo Puccini: Mimin aaria ’Si, mi chiamano Mimi’ oopperasta La Boheme (Anna Netrebko, sopraano, ja Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Bertrand de Billy.
    Cole Porter: ‘I get a kick out of you’ musikaalista Anything goes (Jamie Cullum ja yhtye).
    Trad - J. Alfred Tanner: Laulu on iloni ja työni (Virva Puumala, laulu ja piano).
    Richard Strauss: ’Levolle käydessä’ sarjasta Neljä viimeistä laulua (Soile Isokoski, sopraano, ja Berliinin radion sinfoniaorkesteri, joht. Marek Janowski).
    Johann Sebastian Bach: Sopraanoaaria ’Aus Liebe will mein Heiland sterben’ Matteus-passiosta (Gundula Janowitz, sopraano, ja Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).

  • Riikan vieraaksi kesken kiireisen Suuren viikon piipahtaa Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori Heikki Hattunen. Vaikka klassinen laulu oli Hattusen inhokki nuoruusvuosina, on miehestä kuoriutunut vuosien mittaan täysiverinen oopperalaulaja. Onko kanttorin työ myös taiteen tekemistä, ja onko ristiriitaista olla sekä kirkonmies että oopperalaulaja?

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkemat:

    Sergei Rahmaninov: 6. osa ’Iloitse, Jumalan äiti’ Vigiliasta (Voces8).
    Janne Salmenkangas (san. Raamattu: Psalmi 1): ’Hyvä on sen osa’ laulusarjasta Ensimmäinen päiväkirja (Heikki Hattunen, tenori, ja Collin Hansen, piano).
    Emilio Castello – Stephen Kupka: Soul with a capital S (Tower of Power).
    Emil Kauppi (san. Aleksis Kivi): Eskon monologi oopperasta Nummisuutarit (Heikki Hattunen, tenori, ja Collin Hansen, piano).
    Ortodoksinen sävelmä (sov. Heikki Hattunen): Suuren torstain ja perjantain tropari (Johannes Teologin Laulajat, joht. Petri Nykänen).
    John Tavener: Katkelma teoksesta Protecting veil (Steven Isserlis, sello, ja Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Gennadi Rozhdestvenski).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä