Maailma kuin sinfonia

Lotta Emanuelssonin 8-osainen ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan.

Jaksot

  • Gustav Mahlerin kuollessa hän oli maailmankuulu kapellimestari, mutta hänen sinfonioitaan osasi arvostaa vain pieni piiri uskollisia ihailijoita. Kansallissosialistien noustua valtaan Mahlerin musiikin esittäminen kiellettiin hänen synnyinmaassaan. 1900-luvun puolivälin jälkeen Mahlerin musiikki on kuitenkin kokenut renessanssin ja noussut jonkilaiseksi modernin ihmisen musiikilliseksi symboliksi. Jälkiä mahleriaanisesta maailmasta voi löytää myös muiden 1900-luvun säveltäjien tuotannosta. Maailma kuin sinfonia -sarjan viimeinen osa käsittelee Gustav Mahlerin perintöä.

    Ohjelmassa kuullaan seuraavat teokset:
    Gustav Mahler: katkelma sinfoniasta nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein); katkelma Abschied-osasta teoksesta Das Lied von der Erde (Violeta Urmana, mezzosopraano, ja Wienin filharmonikot, joht. Pierre Boulez)
    Arnold Schönberg: osa 6 sarjasta Kuusi pientä pianokappaletta op. 19 (Glenn Gould, piano)
    Alban Berg: katkelma Reigen-osasta teoksesta Kolme orkesterikappaletta op. 6 (Metropolitan-oopperan orkesteri, joht. James Levine)
    Benjamin Britten: katkelma Lacrymosa-osasta teoksesta Sinfonia da Requiem (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Simon Rattle)
    Dmitri Shostakovitsh: katkelma sinfoniasta nro 4 c-molli (Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev)
    Leonard Bernstein: Afterthought (Blanche Thebom, sopraano, ja Leonard Bernstein, piano)

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan

  • Keväällä 1911 tieto Gustav Mahlerin vakavasta sairaudesta ja kuolemasta levisi ympäri Eurooppaa. Kuuluisan säveltäjän viimeisiä päiviä raportoitiin lehdistössä kuin seurapiiritapahtumaa. Moni kuitenkin suri häntä aidosti ja kirjasi jälkipolville ajatuksiaan Mahlerin tekemästä valtavasta vaikutuksesta. Maailma kuin sinfonia -sarjan toiseksi viimeinen osa käsittelee Mahlerin kuolemaa.

    Ohjelmassa kuullaan seuraavat Gustav Mahlerin teokset:
    Katkelmia sinfoniasta nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    Katkelma sinfoniasta nro 9 (New Yorkin filharmonikot, joht, Kurt Masur)
    Ich bin der Welt abhanden gekommen (José van Dam, baritoni, ja Ranskankielisen Belgian radion ja television sinfoniaorkesteri, joht. Ronald Zollman)

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan

  • Omana aikanaan Gustav Mahler tunnettiin paremmin kapellimestarina kuin säveltäjänä. Hän rakensi uraansa määrätietoisesti oopperatalosta toiseen, kunnes hänet 36-vuotiaana nimitettiin sen aikaisen musiikkimaailman tärkeimpään virkaan, Wienin hovioopperan kapellimestariksi. Mahler nosti Wienin oopperan ennen näkemättömälle tasolle, mutta hänen armoton johtamistyylinsä ja korkeat vaatimuksensa olivat monille liikaa.

    Ohjelmassa kuullaan katkelmia seuraavista Gustav Mahlerin sävellyksistä:
    Sinfonia nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    Sinfonia nro 1 (Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Rafael Kubelik)
    osia laulusarjasta Vaeltavan kisällin lauluja (Thomas Quasthoff, basssobaritoni, ja Wienin filrhamonikot, joht. Pierre Boulez)

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan.

  • Vuonna 1907 Gustav Mahler kävi Suomessa ja tapasi täällä Sibeliuksen. Säveltäjien välillä käytiin kuuluisa keskustelu sinfonian olemuksesta. Mahlerin sinfoniakäsitys sulkee sisäänsä kaiken, yläevästä traagiseen ja koomiseen. Jokaisessa sinfoniassaan hän määritteli sinfonia-käsitteen uudestaan. Mutta Mahler joutui silti itsekin pohtimaan, mitä sinfonia tarkoittaa, ja miksi hän halusi antaa sävellyksilleen sinfonian nimen.

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan

    Ohjelmassa kuullaan katkelmia seuraavista Gustav Mahlerin teoksista:
    Sinfonia nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    Sinfonia nro 1 (Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Rafael Kubelik)
    Osa Urlicht sinfoniasta nro 2 (Magdalena Kozena, mezzosopraano ja Berliinin filharmonikot, joht. Sir Simon Rattle)

  • Kesällä 1910 Gustav Mahler vietti neljä tuntia Sigmund Freudin seurassa. He tapasivat hollantilaisessa Leidenin kaupungissa, kävelivät pitkin sen kapeita katuja ja kanaalien rantoja ja keskustelivat Mahlerin lapsuudesta ja avioliiton vaikeuksista. Maailma kuin sinfonia -sarjan neljäs osa on nimeltään Mieli. Se käsittelee musiikinhistorian kuuluisinta terapiaistuntoa ja siihen johtaneita tapahtumia.

    Ohjelmassa kuullaann katkelmia seuraavista Gustav Mahlerin teoksista:
    Sinfonia nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    Sinfonia nro 10 (täydentänyt Deryck Cooke; Seattlen sinfoniaorkesteri, joht, Thomas Dausgaard)

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan

  • Laulukirjallisuudessa tuskin on surullisempaa laulun aihetta kuin Gustav Mahlerin Kindertotenlieder-sarjassa, lauluissa lasten kuolemasta. Vielä järkyttävämmäksi teoksen historian tekee se, että pari vuotta kantaesityksen jälkeen Mahler itse menetti nelivuotiaan tyttärensä. Maailma kuin sinfonia -sarjan kolmas osa käsittelee Mahlerin omaa lapsuutta ja hänen traagista menetystään.

    Ohjelmassa kuullaan seuraavat Gustav Mahlerin teokset:
    katkelma sinfoniasta nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    osia sarjasta Kindertotenlieder (Michelle DeYoung, mezzosopraano, ja San Franciscon sinfoniaorkesteri, joht. Michael Tilson Thomas)

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan.

  • Gustav Mahler syntyi juutalaiseen perheeseen, mutta kääntyi katolisuuteen valmistautuessaan Wienin hovioopperan johtajan virkaan. Maailma kuin sinfonia -sarjan toinen osa käsittelee Mahlerin suhdetta uskontoon, antisemitismiä hänen elinympäristössään sekä Mahlerin musiikin uskonnollisia teemoja.

    Ohjelmassa kuullaan katkelmia seuraavista Gustav Mahlerin teoksista:
    Sinfonia nro 2 "Ylösnousemus", New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein
    Sinfonia nro 8 "Tuhannen sinfonia", Concertgebouw-orkesteri, joht. Mariss Jansons
    Um Mitternacht, Christian Gerhaher, baritoni, Montrealin sinfoniaorkesteri, joht. Kent Nagano

    Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan.

  • Lotta Emanuelssonin ohjelmasarja Gustav Mahlerista ja hänen ajastaan.

    Vuonna 1875 15-vuotias Gustav Mahler tuli Wieniin opiskelemaan konservatoriossa. Kapellimestariuransa alussa hän hioi taitojaan yhä suuremmissa oopperataloissa, kunnes hän 37-vuotiaana palasi Wieniin, tällä kertaa hovioopperan johtajaksi. Sarjan ensimmäinen osa kertoo Mahlerin ajan Wienistä, sen pinnan alla kytevistä jännitteistä ja Mahlerin siteistä kaupunkiin.

    Ohjelmassa kuullaan katkelmia seuraavista Gustav Mahlerin teoksista:
    Sinfonia nro 2 (New Yorkin filharmonikot, joht. Leonard Bernstein)
    Sinfonia nro 7 (Concertgebouw-orkesteri, joht. Bernard Haitink)
    Sinfonia nro 5 (Concertgebouw-orkesteri, joht. Klaus Tennstedt)
    Sinfonia nro 4 (Los Angelesin filharmonikot, joht. Esa-Pekka Salonen)

Ei tulossa olevia jaksoja

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä