Riikan tähtitarha

Viulisti Sara Etelävuori soittaa sydän kuumana ja pää kylmänä

  • 55 min
  • 1 v 0 kk

Sara Etelävuoren vaihto-oppilasvuosi Saksassa on venynyt jo seitsemäksi vuodeksi. Kölnin jälkeen asuinpaikaksi on vakiintunut Berliini, josta löytyy muusikolle monia työmahdollisuuksia. Tällä hetkellä Sara toimii avustavana konserttimestarina Deutsche Operissa ja toimii Said-Barenboim -akatemiassa viulutaiteilija Mihaela Martinin assistenttina. Romantikoksi tunnustautuva Sara ei ole lomaihminen, mutta elämän pitää tasapainossa perhe, ystävät ja kristilliset arvot.

Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

Pjotr Tshaikovski: Valse sentimentale (Leonidas Kavakos, viulu, ja Enrico Pace, piano).
Johannes Brahms: 2. osa Viulusonaatista nro 3 d-molli ( Itzhak Perlman, viulu, ja Daniel Barenboim, piano).
Pablo de Sarasate: Mustalaislauluja (Jascha Heifetz, viulu, ja RCA Victor -sinfoniaorkesteri, joht. William Steinberg).
Niccolo Paganini: Kapriisi sooloviululle nro 23 Es-duuri (Sara Etelävuori).
Jörg Widmann: Toccatina all´inglese teoksesta 24 duoa viululle ja sellolle (Christian Tetzlaff ja Marie-Elisabeth Hacker).
Johann Sebastian Bach: Chaconne Partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Henryk Szeryng).

Lähetykset

  • to 20.6.2019 14.00 • Yle Radio 1

Jaksot

  • Amsterdamissa opiskeleva Juho Myllylä laajentaa käsitystä nokkahuilusta. Vanhan musiikin lisäksi repertuaari ulottuu elektroakustisen musiikin ja improvisaation puolelle. Nokkahuilun arvostus Suomessa on edelleen melko surkealla tolalla. Harva ymmärtää, että muovisella peruskoulusoittimella ja oikealla nokkahuilulla ei ole käytännössä mitään tekemistä keskenään. Nokkahuiluperheeseen kuuluu lukemattomia erikokoisia ja erisävyisiä soittimia, Juho Myllylälle erilaisia nokkahuiluja on kertynyt jo kolmisenkymmentä. Musiikilla voi Juhon mukaan parantaa maailmaa. Toki muillakin elämäntavoilla on suuri merkitys, vegaaniksi ja rauhan puolustajaksi tunnustautuva Myllylä toteaa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Pierre Boulez: Sigle final teoksesta Dialogue de l´ombre double (Erik Bosgraaf, nokkahuilu).
    Juho Myllylä: Hereafter (Burntfield).
    Tuomas Holopainen: Meadows of heaven (Nightwish).
    Andrea Guterres: Faust´s Lullaby (Juho Myllylä, nokkahuilut ja live-elektroniikka).
    Henry Vega: Slow Slower nokkahuilulle, viola da gamballe, cembalolle ja eletroniikalle (The Roentgen Connection).
    Steve Lukather - David Paich - Simon Phillips: Better world (Toto).

  • Kotkalaissyntyinen Petros Paukkunen olisi pienenä halunnut sirkustaiteilijaksi. Urkuriksi ajoi kuitenkin kokeilu Kotkan kirkon barokkiurkujen ääressä. Inhokkeja ovat urkumusiikin kliseiset hitit, kuten Widorin Toccata. Paukkuselle kauneimman musiikillisen maiseman tarjoaa renessanssimusiikki. Omassa sävellystyössään Paukkunen yhdistää avarakatseisesti erilaisia tekniikoita ja tyylejä.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Jan Pieterszoon Sweelinck: Toccata nro 20 (Léon Berben, urut).
    György Ligeti: Lux Aeterna (Cambridgen Clare Collegen kuoro, joht. Timothy Brown).
    Andrew Lloyd Webber: Think of me musikaalista Oopperan kummitus (Sarah Brightman ja orkesteri, joht. Mike Reed).
    Improvisaatio (Petros Paukkunen, piano).
    Johannes Ockeghem: Intemerata Dei mater (Pomerium, joht. Alan Black).
    Petros Paukkunen: Heavenscape (Petros Paukkunen, teoksen toteutus).

  • Oma lapsi on antanut Kreeta-Julia Heikkilälle uutta perspektiiviä elämään ja omaan muusikkouteen. Esiintyminen tuntuu entistä paremmalta, ja kun ennen Heikkilällä on ollut liian monta rautaa tulessa, niin nyt tuntuu helpommalta sanoa ei. Heikkilä kaipaa musiikkijournalismiin enemmän syvällistä puhetta itse musiikista kuin muusikon kilpailumenestyksistä ja ulkoisista avuista. Riikan kanssa puhutaan myös sosiaalisen median hyödyistä ja haitoista freelancemuusikon elämässä. Studioesityksenä kuullaan ylimaallisen kaunista Bachia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Niccolo Paganini: Kapriisi nro 16 g-molli (Rachel Barton Pine, viulu).
    Anthony Banks - Phil Collins (sov. Tolga Kashif): ’Mad man moon’ teoksesta The Genesis Suite (Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Tolga Kashif).
    Bruce Broughton: Cody´s flight animaatioelokuvasta The Rescuers down under (Nimeämätön orkesteri, joht. Bruce Broughton).
    Johann Sebastian Bach: Adagio sooloviulusonaatista nro 1 g-molli (Kreeta-Julia Heikkilä).
    Max Bruch: Gruss an die heilige Nacht (Kölnin radiokuoro ja Kölnin radio-orkesteri, joht. Helmuth Froschauer).
    Gustav Mahler: Loppukuoro Sinfoniasta nro 8 Es-duuri (Tuhannen sinfonia) (Kuorot ja Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Mariss Jansons).

  • Erkki Lasonpalon oma soitin on viulu, viulisteja on Lasonpalon suvussa ennestään jo useita. Kovan kapuluokan koulun läpikäynyt Lasonpalo keskittyy tällä hetkellä pääasiallisesti kapellimestarin työhön. Soittaminen on kuitenkin tärkeää korvien puhdistamisen ja musiikillisten vaistojen ylläpitämisen takia. Studiossa kuullaan livenä Piazzollan säveliä. Nuorten sinfoniaorkesteri Vivon taiteellisena johtajana Lasonpalo näkee suomalaisen musiikkikoulutuksen tilan reaaliajassa. Koulutus on edelleen hyvällä mallilla, mutta sen puolesta täytyy taistella.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johann Strauss nuorempi: Samppanjapolkka (Wienin filharmoninen orkesteri, joht. Riccardo Muti).
    Carl Nielsen: 2. osa Sinfoniasta nro 2 (Tukholman filharmoninen orkesteri, joht. Sakari Oramo).
    Sergei Prokofjev: ’Naamiot’ balettisarjasta Romeo ja Julia (Philadelphian orkesteri, joht. Riccardo Muti).
    Astor Piazzolla: ’Bordel’ sarjasta Tangon historia (Erkki Lasonpalo, viulu, ja Janne Malinen, kitara).
    Uuno Klami: ’Jossa cannell’ caiken Ilman, heität Silmän’ oratoriosta Psalmus (Savonlinnan oopperajuhlakuoro ja Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Ulf Söderblom).
    Jean Sibelius: 3. osa Sinfoniasta nro 5 Es-duuri (Pariisin orkesteri, joht. Paavo Järvi).

  • Riikan vieraaksi saapuu Suomen ainoa naispuolinen ammattitason beatboxaaja. Venla Ilona Blom esittelee mistä beatboxauksessa on kyse. Blomin yhtye Tuuletar voitti Vuoden kansainvälistyjä -palkinnon tammikuun Etnogaalassa. Tähtitarhassa saadaan kuulla maistiaisia yhtyeen toukokuun lopussa julkaistavalta uudelta levyltä. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on Venla Ilona Blomille läheisin muusikkouden muoto. Ymmärrys, avoimuus ja uteliaisuus avaavat uusia polkuja niin elämään kuin musiikin tekemiseenkin.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Antto Varila: Äijö (Värttinä).
    Charles Dumont: Non, je ne regrette rien (Edith Piaf ja orkesteri).
    Olle Söderholm: Miten voisin (Neilikka).
    Venla Ilona Blom: Aika tappaa (Tuuletar feat. Antti Paalanen).
    Trad. (sov. Petri Prauda): Kaivantomiehen laulu (Sibelius-Akatemian Folk Big Band).

  • Tammikuussa Lappeenrannan laulukilpailun miesten sarjan voittanut baritoni Jussi Vänttinen aloitti tavoitteellisen musiikin opiskelun vasta parikymppisenä. Aikaisemmat nuoruusvuodet kuluivat räppiä kuunnellessa ja raksahommia tehdessä. Kilpailuvoiton jälkeen olo on hämmentynyt, mutta muuten arki on pysynyt ennallaan. Kurinalainen elämä on hyväksi, koska silloin voi paremmin. Veljen itsemurha vei syvälle, mutta opetti suhtautumaan elämään läsnäolon voiman ja avoimuuden kautta. Laulamisessakin tärkeintä on musiikki ja tekstin sanoma, ei oman äänen loistokkuuden esittely.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    W.A. Mozart: Don Giovannin samppanja-aaria oopperasta Don Giovanni (William Shimell, baritoni, ja Wienin filharmonikot, joht. Riccardo Muti).
    Ilmari Hannikainen: Rauha (Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano).
    Matti Salo: Punainen tiili (Avain).
    Perttu Hietanen – Taisto Wesslin: Nocturne (Jussi Vänttinen, baritoni, ja Antti Haho, piano).
    John Adams: Oppenheimerin aaria ’Batter my heart’ oopperasta Doctor Atomic (Gerald Finley, baritoni, ja Lontoon filharmoninen orkesteri, joht. Edward Gardner).
    Gregorio Allegri: Miserere (Armonico Consort, joht. Christopher Monks).

  • Edellisessä Lappeenrannan laulukilpailussa Virva Puumala ei päässyt jatkoon edes ennakkokilpailusta. Siitä sisuuntuminen tuotti tulosta: tällä kertaa Virva kruunattiin Lappeenrannan laulukilpailun naisten sarjan voittajaksi. Kilpaileminen on laulajille lähes välttämätöntä, jos haluaa saada näkyvyyttä ja töitä. Seuraava askel Virvalle on kansainväliset kilpailut. Oli tilanne sitten kilpailu tai konsertti, niin pitää keskittyä olennaiseen: tärkeintä on nöyryys musiikin ja tekstin edessä. Kaiken suorittamisen ja stressin vastapainona on oma luomutila Pohjanmaalla.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Johannes Brahms: Wie Melodien zieht es mir (Jonathan Aasgaard, sello, ja Martin Roscoe, piano).
    Giacomo Puccini: Mimin aaria ’Si, mi chiamano Mimi’ oopperasta La Boheme (Anna Netrebko, sopraano, ja Baijerin radion sinfoniaorkesteri, joht. Bertrand de Billy.
    Cole Porter: ‘I get a kick out of you’ musikaalista Anything goes (Jamie Cullum ja yhtye).
    Trad - J. Alfred Tanner: Laulu on iloni ja työni (Virva Puumala, laulu ja piano).
    Richard Strauss: ’Levolle käydessä’ sarjasta Neljä viimeistä laulua (Soile Isokoski, sopraano, ja Berliinin radion sinfoniaorkesteri, joht. Marek Janowski).
    Johann Sebastian Bach: Sopraanoaaria ’Aus Liebe will mein Heiland sterben’ Matteus-passiosta (Gundula Janowitz, sopraano, ja Berliinin filharmonikot, joht. Herbert von Karajan).

  • Riikan vieraaksi kesken kiireisen Suuren viikon piipahtaa Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori Heikki Hattunen. Vaikka klassinen laulu oli Hattusen inhokki nuoruusvuosina, on miehestä kuoriutunut vuosien mittaan täysiverinen oopperalaulaja. Onko kanttorin työ myös taiteen tekemistä, ja onko ristiriitaista olla sekä kirkonmies että oopperalaulaja?

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkemat:

    Sergei Rahmaninov: 6. osa ’Iloitse, Jumalan äiti’ Vigiliasta (Voces8).
    Janne Salmenkangas (san. Raamattu: Psalmi 1): ’Hyvä on sen osa’ laulusarjasta Ensimmäinen päiväkirja (Heikki Hattunen, tenori, ja Collin Hansen, piano).
    Emilio Castello – Stephen Kupka: Soul with a capital S (Tower of Power).
    Emil Kauppi (san. Aleksis Kivi): Eskon monologi oopperasta Nummisuutarit (Heikki Hattunen, tenori, ja Collin Hansen, piano).
    Ortodoksinen sävelmä (sov. Heikki Hattunen): Suuren torstain ja perjantain tropari (Johannes Teologin Laulajat, joht. Petri Nykänen).
    John Tavener: Katkelma teoksesta Protecting veil (Steven Isserlis, sello, ja Lontoon sinfoniaorkesteri, joht. Gennadi Rozhdestvenski).

  • Suomalais-hollantilainen Jonathan Roozeman on kiertänyt monet kovat kansainväliset kilpailut. Kuudes palkinto vuoden 2015 Tshaikovski-kilpailussa, kilpailun nuorimpana osallistujana, siivitti espoolaisen uran hurjaan nousukiitoon. Diivan elkeitä Jonathanista on kuitenkin turha etsiä, hänen muusikkouttaan kuvaa herkkyys ja vahva usko musiikin voimaan. Riikan haastattelussa Jonathan kertoo muun muassa taustastaan musiikkia rakastavassa perheessä, musiikkikilpailuista ja musiikkikritiikistä. Myös livemusiikkia on luvassa.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    David Popper: Elfentanz (Alban Gerhardt, sello, ja Markus Becker, piano).
    Robert Schumann: Am leuchtenden Sommermorgen laulusarjasta Dichterliebe (Fritz Wunderlich, tenori, ja Hubert Giesen, piano).
    Sergei Prokofjev: 1. osa (Andante) Sinfonia concertantesta (Daniil Shafran, sello, ja Neuvostoliiton valtion sinfoniaorkesteri, joht. Gennadi Rozhdestvenski).
    Johann Sebastian Bach: Sarabande Sarjasta soolosellolle nro 2 d-molli (Jonathan Roozeman).
    Franz Schubert: 1. osa (Molto moderato) Pianosonaatista nro 21 B-duuri (Andras Schiff, fortepiano).
    Ludwig van Beethoven: 3. osa (Rondo) Pianokonsertosta nro 3 c-molli (Arturo Benedetti Michelangeli, piano, ja Wienin sinfonikot, joht. Carlo Maria Giulini).

  • Matleena Nymanin päivät koostuvat maailman ihmettelemisestä ja epävarman tulevaisuuden kanssa elämisestä. Nyman kokee etääntyneensä klassisen musiikin maailmasta alan jäykkyyden ja tasa-arvo-ongelmien takia. Halu tehdä musiikkia ja kirjoittaa on kuitenkin vahva. Nymanin elämää kuvaa jatkuva värinä ja holtiton avoimuus. Elämä on kuin taideteos, erilaisten kokemusten ja tunteiden kaappaamista. Studion pikkupianolla syntyy lumoavan kaunis tulkinta Lili Boulangerin kappaleesta.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Edvard Grieg: Etydi ’Hommage a Chopin’ pianosarjasta Tunnelmia (Daniil Trifonov).
    Fiona Apple: Every single night (Fiona Apple ja yhtye).
    Johannes Brahms: Rapsodia g-molli (Martha Argerich, piano).
    Lili Boulanger: Preludi Des-duuri (Matleena Nyman, piano).
    David Longstreth - Nat Baldwin - Mike Johnson: (I Wanna) Feel It All (Dirty Projectors feat. Dear Nora).
    Vitezslava Kaprálová: 1. osa Pianokonsertosta d-molli (Alice Rajnohová, piano, ja Filharmonie Bohuslava Martinu, joht. Tomás Hanus).

  • Äskettäin 18 vuotta täyttänyt Anton Mejias aloitti pianonsoiton viisivuotiaana Meri Louhoksen opissa. Louhos kertoo puhelimessa kuinka Antonilla oli periaatteessa kaikki jo valmiina. Himo vaikeisiin kappaleisiin oli suunnaton, ja Merin tehtäväksi jäi lempeän lujasti ohjata Anton pedagogisesti hyödyllisempien kappaleiden pariin. Helsingin Norssin lukiota käyvälle Antonille soittaminen on ykkösasia, ja Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen jälkeen haaveissa siintää opinnot ulkomailla. Juuri äskettäin Anton voitti pohjoismaisen pianokilpailun Ruotsissa. Kilpailuista on sinänsä vaikea pitää, mutta niissä joutuu menemään äärirajoille. Äärirajoille meneminen taas on tärkeää, että soittoon löytyy vapaus ja sitä kautta oma ääni.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Frédéric Chopin: Poloneesi nro 1 cis-molli (Rafal Blechacz, piano).
    Johann Sebastian Bach: Aaria Goldberg-muunnelmista (Angela Hewitt, piano).
    Franz Liszt: Paganini-etydi nro 3 gis-molli 'La campanella' (Daniil Trifonov, piano).
    Felix Mendelssohn: Sanaton laulu E-duuri op. 19/1 (Anton Mejias, piano).
    Sergei Rahmaninov: Preludi g-molli op. 23/5 ja Preludi Ges-duuri op. 23/10 (Vladimir Ashkenazy, piano).

  • Fanny Söderström tiesi jo pienenä, että hänestä tulee pianisti. Äiti opetti nuotit, isän ja siskon kanssa laulettiin stemmoissa, ja pitkäaikaiseksi piano-opettajaksi Sibelius-Akatemiassa tuli täti, eli pianonsoiton professori Tuija Hakkila. Hassutteleva ja innostuva, mutta toisaalta herkkä ja lyyrinen, kuvaa Fanny persoonaansa. Studiossa Fanny soittaa itselleen rakkaimman säveltäjän, Johannes Brahsmin, musiikkia.

    Ohjelmassa soivat musiikit ja musiikkikatkelmat:

    Béla Bartók: 3. osa ’Allegro molto’ Sarjasta pianolle op. 14 (Gary Graffman).
    Sergei Prokofjev: 2. osa ’Moderato’ Sellosonaatista C-duuri op. 119 (Misha Maisky, sello, ja Martha Argerich, piano).
    Robert Allen (sov. Jouni Kannisto): Kellä kulta, sillä onni (Club for Five).
    Johannes Brahms: Intermezzo h-molli op. 119 nro 1 (Fanny Söderström, piano).
    Saga Söderström (säv. ja san.): Kasvoton kaupunki (Syskofrenia).
    Kaija Saariaho (san. Eino Leino): 3. osa ’Rauha’ Leinolauluista (Anu Komsi, sopraano, ja Radion sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo).

Kuuntele myös

    Muualla Yle.fi:ssä